Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Scheveni

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door Vinny »

De gemeente Den Haag wil geen Metro in de stad hebben.
Ik begrijp zelf de weerzin van Den Haag tegen de metro niet zo goed. Als je kijkt naar de nieuwe trambanen die de Randstadrail heeft in Den Haag dan is het vrijwel volledig metroachtig, alleen net niet compartibel genoeg met het Rotterdamse systeem... , ik denk dan bij mezelf, als je toch enorm veel geld uitgeeft aan een bodemloze put pardom tramtunnel, had je dat ding toch daadwerkelijk gewoon als metroverbinding kunnen aanleggen...?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door Suus »

Den Haag heeft denk ik naar Amsterdam, Rotterdam en de verschillende steden in Nordrhein-Westfalen gekeken en toen gedacht: Nah.

Men wilde waarschijnlijk geen tweedeling van het stedelijk railnetwerk zoals je dat wel hebt in Amsterdam en Rotterdam. Bovendien komen die nog uit de tijd dat er geen lagevloersmaterieel bestond (dat werd pas rond 1987 uitgevonden voor de tram van Grenoble). Een groot voordeel van de metro in Rotterdam en Amsterdam is dat deze een gelijkvloerse instap hebben door middel van hoge perrons. Maar dat hebben moderne trams ook, alleen dan met een lage vloer! Conclusie, een metro is nergens voor nodig in Den Haag met het doel wat ze willen bereiken. Het bied daar alleen maar nadelen.

Bedenk ook dat men de huidige trams wil vervangen door nieuwe trams, die zeker weten een lage vloer zullen hebben.
Laatst gewijzigd door Suus op ma 13 dec 2010, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door Vinny »

Nou de desintegratie van Randstadrail vind ik persoonlijk een enorm nadeel, zeker gezien de hoeveelheid geld die dat gekost heeft... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door Lange_Dre »

De gemeente Den Haag en Haaglanden willen in Den Haag geen Metro, aangezien er Den Haag een relatief kleine stad is.
Er is een tram netwerk van 14 tram lijnen en 9 stadsbuslijnen en daarnaast een aantal streeklijnen, die een breed netwerk hebben in Den Haag. Op 1 tramlijn na komen alle tramlijnen van de HTM in het centrum. De reistijd is relatief laag, Men wil liever inzetten op goede tram en bus lijnen, aangezien er nu ook laagvloerstrams bestaan kiest men liever daarvoor.
Daarnaast speeld mee dat een Metro in Den Haag nooit de snelheid kan halen zoals in andere wereld steden omdat de afstand hiervoor te kort is, of je moet haltes ver van elkaar vandaan leggen. En Den Haag wil geen hore perrons die bij ee metro nodig zijn.

Er zijn wel plannen geweest voor een Semi-metro in Den Haag. Het viaduct bij CS is daar een goed voorbeeld van. Voor de verbouwing van het CS begon was er op CS hoog een keer lus, een aftaking naar rechts richting Ternoot ( het huidige viaduct) en een aftaking naar links Richting het Koekamp. Er waren toen al plannen voor een tramtunnel van het CS naar het Centrum (onder de Grote Markt straat door). Welke plannen er nog meer waren weet ik even niet meer, maar het matrieel dat er voor aangeschaft zou worden was volgens mij een 2 richtings GTL 6 of GTL 10 :?:

Van een Semi-metro is het nooit echt gekomen. Men ging veder op de stadstram :D En zoals we nu weten is daar de sneltram (Randstadrail) lijnen 3 en 4 bijgekomen.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door Dexter »

Bee schreef:Bedenk ook dat men de huidige trams wil vervangen door nieuwe trams, die zeker weten een lage vloer zullen hebben.
Ik hoop dan dat ze bij de nieuwe generatie lagevloer(stads)trams de vloerhoogte en perronhoogte en -breedte beter op elkaar afstemmen dan nu bij RR het geval is. De spleetbreedte en het niveauverschil is net te groot om het voor bv. rolstoelgebruikers makkelijk te maken. Bij de Combino's in Amsterdam is het op veel haltes al helemaal om te janken. Terwijl de Citadis bij de Tramplusperrons in Rotterdam een vrijwel naadloze instap geeft, er kan geen haar tussen.
Vallend blad maakt rails glad.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door Lange_Dre »

Volgens mij is dit bij de aanpassingen aan lijn 2 veranderd ten opzicht van lijn 3 en 4.
Maar weet het niet zeker.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door Vinny »

De gemeente Den Haag en Haaglanden willen in Den Haag geen Metro, aangezien er Den Haag een relatief kleine stad is.
Ik vind het uitgangspunt al verkeerd. Dat had moeten zijn: Hoe kunnen we RandstadRail zo goed mogelijk integreren in de stad, en tegen zo laag mogelijke kosten een zo hoog mogelijke functionaliteit meegeven. Er is geen reiziger die het een bal uitmaakt of de perrons hoog of laag zijn (zolang een gelijkvloerse instap verzekerd wordt), maar wat de reiziger wel uitmaakt zijn nutteloze overstappen en financieel is het ook nogal onvoordelig om twee verschillende systemen te hebben. En denk ook aan de onmogelijkheid van de OV verbinding Zoetermeer-Rotterdam welke naar mijn mening gewoon echt gerealiseerd had moeten worden...

Maar kijk eens naar het plan voor de eindhalte van RR-Erasmuslijn: Het plan om met een of ander godsonmogelijk gedrocht de eindhalte vorm te geven van de RR-Erasmuslijn op +2 is daar ook weer een goed voorbeeld van. Iedere uitbreiding wordt onmogelijk gemaakt, terwijl de nieuwe halte onpraktisch is en ook nog eens ontzettend lelijk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door Lange_Dre »

Vinny schreef: Ik vind het uitgangspunt al verkeerd. Dat had moeten zijn: Hoe kunnen we RandstadRail zo goed mogelijk integreren in de stad, en tegen zo laag mogelijke kosten een zo hoog mogelijke functionaliteit meegeven. Er is geen reiziger die het een bal uitmaakt of de perrons hoog of laag zijn (zolang een gelijkvloerse instap verzekerd wordt), maar wat de reiziger wel uitmaakt zijn nutteloze overstappen en financieel is het ook nogal onvoordelig om twee verschillende systemen te hebben. En denk ook aan de onmogelijkheid van de OV verbinding Zoetermeer-Rotterdam welke naar mijn mening gewoon echt gerealiseerd had moeten worden...
Maar kijk eens naar het plan voor de eindhalte van RR-Erasmuslijn: Het plan om met een of ander godsonmogelijk gedrocht de eindhalte vorm te geven van de RR-Erasmuslijn op +2 is daar ook weer een goed voorbeeld van. Iedere uitbreiding wordt onmogelijk gemaakt, terwijl de nieuwe halte onpraktisch is en ook nog eens ontzettend lelijk.
Een uitbreiding komt er op haagse zijde niet van de Randstadrail van de RET, in het Randstadrailnetwerk van Haaglanden staat RR uitbreiding in de vorm van lijn 11 en 9 ook 1 is niet uitgesloten, op haags grondgebied gaat de HTM. Een metro in Den Haag is uitgesloten bij de ontwikkeling van RR. Aanleg kosten waren waarschijnlijk hoger geweest denk aan beveiliging op haags grondgebied ect ect. Daarnaast moesten er dan tunnels of viaducten gebouwd worden om dat men hier godzijdank geen metro's op straat niveau wil hebben. En omdat de route van rr 3 en 4 tussen cs en beide eindpunten in den haag op een x aantal punten paralel rijden aan stadstrams 2,6, 12, wat betekend dubbele parons zoals nu op de "buitenlijn"traject. Wat weer betekend: hogere kosten.

@Vinny, ik heb en sterk vermoeden dat je pro metro bent, leg je er bij neer een Metro in Den Haag dat veder dan CS gaat is en kot er nooit! Daar heeft de Gemeente goede argumenten voor ik zal kijken of ik ze weer eens kan vinden via inside bronnen. En als laatste, de Gemeetnte Den Haag heeft insopraak, maar Stadsgewest Haaglanden bepaald en betaald!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door Wubbo »

Wat ik wel vreemd vind in het Haagse (nouja, vooruit, het was in Voorburg) is dat de verhoogde haltes voor lijn 2 kennelijk niet dusdanig gemaakt konden worden dat de bus langs dezelfde halte stopt. Ik stond afgelopen weekend bij de Mgr. van Steelaan in Voorburg te wachten op bus 23 of tram 2 (ik wilde naar Oostinje/Juliana van Stolberglaan), maar bij de ene verhoging van de halte hangt alleen een vertrekstaat van lijn 2 en bij de andere verhoging alleen een vertrekstaat van bus 23. Dat schiet natuurlijk niet op...
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door Lange_Dre »

Vinny schreef: Er is geen reiziger die het een bal uitmaakt of de perrons hoog of laag zijn (zolang een gelijkvloerse instap verzekerd wordt), maar wat de reiziger wel uitmaakt zijn nutteloze overstappen
Ik kan zo een aantal wijken langs lijn 3 aanwijzen die dat wel uit maakt! Men vond een sneltram al het uiterste van het uiterste na veel protesten! (denk aan loosduinen, nieuw waldeck, de laan van meerdervoord en de omgeving daarvan
Vinny schreef: en financieel is het ook nogal onvoordelig om twee verschillende systemen te hebben.
Als er voor lijn 3 en 4 voor een metro was gekozen had men nog steeds twee verschillende systemen gehad, stadstrams en metro op 1 spoor in Den Haag. Je kan het ook anders stellen: Waarom moest Rotterdam persee een Randstadrail over hun metro netwerk? Men had daar ook makelijk voor de sneltram kunnen kiezen zoals in Den Haag. In den haag heeft men alleen de tram en bus, rotterdam daarin tegen tram bus en metro, daar had men dus genoeg keuzes om voor een tram op vrije baan te kiezen.
Vinny schreef: En denk ook aan de onmogelijkheid van de OV verbinding Zoetermeer-Rotterdam welke naar mijn mening gewoon echt gerealiseerd had moeten worden...
Die verbinding is er al :wink: Tussen Zoetermeer en Roterdam zou de ZoRo-bus gaan rijden (zoetermeer-Roterdam - buslijn). Die buslijn zou grote deels over vrije busbanen gaan rijden. Er rijd nu een lijn van Qbuzz tussen Zoetermeer centrum-west en kom ff nie de naam maar iniedergeval naar een halte van de RR van de RET.
Hieronder eeen artikel van zoetermeerov.nl:

De gemeenteraad van Lansingerland eist dat de ZoRo-lijn, de busverbinding tussen Zoetermeer en Rotterdam, snel wordt aangelegd.
Stadsregio Rotterdam besloot onlangs de aanbesteding van de lijn uit te stellen omdat er problemen zijn met de verwerving van grond voor de busbaan in het Zoetermeerse deel. Lansingerland pikt dat niet. Volgens de gemeente heeft de stadsregio beloofd dat de snelle buslijn er zou komen. In de jaren '90 was er namelijk een ZoRo-railverbinding gepland.
Uiteindelijk is dat door het rijk teruggebracht tot een railverbinding van de Berkelseweg richting Rotterdam, het zogenaamde Pootje van Berkel. Maar in het begin van deze eeuw werd het gereserveerde geld daarvoor ingeleverd om het tekort van de Randstadrailtunnelverbinding in Rotterdam (Blijdorp) te kunnen dichten, vertelt raadslid Jan Pieter Blink van Leefbaar 3B.
"Er is toen wel aan de gemeenten Berkel en Rodenrijs en Bergschenhoek de belofte gedaan een ZoRo-busverbinding aan te leggen en te onderhouden op kosten van de stadsregio. Aan deze belofte zal de stadsregio zich richting Lansingerland moeten houden."
De ZoRo-lijn is de ruggegraat van het openbaar vervoer in de drie dorpen van Lansingerland.

De verbinding komt er dus wel alleen is men in Rotterdam erg traag met de lijn bezig;)
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door Lange_Dre »

Wubbo schreef:Wat ik wel vreemd vind in het Haagse (nouja, vooruit, het was in Voorburg) is dat de verhoogde haltes voor lijn 2 kennelijk niet dusdanig gemaakt konden worden dat de bus langs dezelfde halte stopt. Ik stond afgelopen weekend bij de Mgr. van Steelaan in Voorburg te wachten op bus 23 of tram 2 (ik wilde naar Oostinje/Juliana van Stolberglaan), maar bij de ene verhoging van de halte hangt alleen een vertrekstaat van lijn 2 en bij de andere verhoging alleen een vertrekstaat van bus 23. Dat schiet natuurlijk niet op...
Klopt de rede weet ik niet maar ik gok dat dat met de hoogte van de instap te maken heeft.
Een andere rede zou kunnen zijn, de hoge perron delen kunnen durder zijn dan de lage voor de bus, aangezien er 1 tramlijn rijd is het misschien voordeliger om een tramperron ter lengte van de tram en een aparte pus perron aan te leggen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door Suus »

Het plan van RandstadRail ontstond uit de aanleg van één nieuwe railverbinding tussen Zoetermeer en Rotterdam. Hoe dat zou gebeuren was nog niet duidelijk. Uiteindelijk werd RandstadRail het ombouwen van bestaande railverbindingen gekoppeld aan andere railsystemen en is er niets overgebleven van het uitvoeren van het oorspronkelijke idee: het bouwen van een railverbinding tussen Zoetermeer en Rotterdam. In dat licht kon je RandstadRail al een flop noemen voordat er ook maar een spade de grond in ging.

Ik hoop dat ooit het licht weer aangaat in de betreffende stadsregio's en dat er alsnog een duurzame railverbinding tussen Zoetermeer en Rotterdam komt, bijvoorbeeld in het doortrekken van RandstadRail 4 vanaf Bleizo naar Rotterdam.

Een mogelijkheid zou kunnen zijn de lijn door te trekken naar metrostations Meijersplein en Melanchthonweg, en vanaf daar als stadstram verder te rijden naar Rotterdam Centraal via de TramPlus baan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door Lange_Dre »

Bee schreef:Het plan van RandstadRail ontstond uit de aanleg van één nieuwe railverbinding tussen Zoetermeer en Rotterdam. Hoe dat zou gebeuren was nog niet duidelijk. Uiteindelijk werd RandstadRail het ombouwen van bestaande railverbindingen gekoppeld aan andere railsystemen en is er niets overgebleven van het uitvoeren van het oorspronkelijke idee: het bouwen van een railverbinding tussen Zoetermeer en Rotterdam. In dat licht kon je RandstadRail al een flop noemen voordat er ook maar een spade de grond in ging.
Ik hoop dat ooit het licht weer aangaat in de betreffende stadsregio's en dat er alsnog een duurzame railverbinding tussen Zoetermeer en Rotterdam komt, bijvoorbeeld in het doortrekken van RandstadRail 4 vanaf Bleizo naar Rotterdam.
Een mogelijkheid zou kunnen zijn de lijn door te trekken naar metrostations Meijersplein en Melanchthonweg, en vanaf daar als stadstram verder te rijden naar Rotterdam Centraal via de TramPlus baan.
Lijn 4 naar rotterdam gaat er niet van komen.
Een rail verbinding tussen rotterdam en bleizo via tram of metro van de RET is nog wel mogelijk zo sluit het mooi aan elkaar. Veder dan bleizo gaat moeilijk in de toekomst als lijn 3 en 4 meer gaan rijden.
Maar ik denk zelf dat er geen rail verbinding tussen rotterdam en zoetermeer gaat komen. Zoetermeer wil een buslijn geodkoper in onderhoud en aanleg kosten :wink: Komt op een vrije bus baan ongelijkvloerse kruisingen waardoor er geen contact tussen gewone auto kruisingen komen. volgens mij zou de RET die lijn gaan rijden en men zat nog te betwijvelen of men wel bij Bleizo moest gaan stoppen. :? Tsja ik zou zeggen laat de ZoRo buslijn bij Bleizo eindigen. kost weer minder aanleg kosten in zoetermeer zelf en ik betwijvel of men met de bus door zoetermeer sneler is dan met lijn 4. (A)
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door Dexter »

Lange_Dre schreef:Waarom moest Rotterdam persee een Randstadrail over hun metro netwerk? Men had daar ook makelijk voor de sneltram kunnen kiezen zoals in Den Haag.
Waarom een metro? Nou, omdat het plan altijd was om RR te laten doorrijden via de metrolijn naar Slinge. Als je dan met materieel van dezelfde grootte als de Regio Citadis in de Rotterdamse metro gaat rijden, krijg je de mensenmassa's in het centrum niet weg, zelfs als je gekoppeld gaat rijden. Zelfs voor de Zoetermeer Stadslijn alleen al vroeg ik me af of het allemaal wel zou gaan passen, als je het verschil in formaat en capaciteit van een losse Regio Citadis vergelijkt met 2 gekoppelde Sprinters (4 bakken) zoals die voorheen op de voormalige Zoetermeer Stadslijn en de Hofplein reden.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door Suus »

Zoetermeer kan zoveel willen, ze weten nooit in één keer wat ze willen.

De argumenten zijn ook niet bepaald sterk hier. Als lijn 3 en 4 vaker gaan rijden kan de lijn niet verder worden doorgetrokken dan Bleizo. Dat is natuurlijk onzin. Je kan bijvoorbeeld lijn 4k tot Bleizo laten rijden, en lijn 4 verder naar Rotterdam. Volgens de plannen die ik heb gezien komen er mogelijkheden om trams op te stellen bij Bleizo, en anders een uitloopspoortje erbij bouwen, zo moeilijk is dat ook weer niet.

Een tram van Rotterdam naar Bleizo bouwen en dan stoppen is al helemaal een onzinnig plan. Doorrijden met Haagse trams is dan een veel logischer idee.

En een busbaan met ongelijkvloerse kruisingen: Leg dan meteen de rails aan, dan zijn we ook weer klaar en krijg je niet van die Zuidtangentonzin.

En als je lijn 4 niet wil verlengen: Er ligt in Rokkeveen een tracé vrij. Dan begin je gewoon bij Delftsewallen met bouwen richting Rotterdam, en maak je een lijn 5. Die hebben ze nog niet in Den Haag en in Rotterdam is die lijn toch al omgenummerd naar 25.

(In Noordhove ligt ook een tracé vrij voor een spoorverbinding naar Leiden, maar de kans dat dat ooit benut gaat worden schat ik vrij klein in).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door Dexter »

En als ze dan toch bezig zijn, laat ze dan lijn 1 vanuit Delft-Tanthof en lijn 21 vanuit Schiedam-Woudhoek aan elkaar knopen. Daar zit hooguit 5 kilometer weiland tussen en het was voor weinig geld een RR-avant-la-lettre geweest. :idea:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door Suus »

Daar zie ik dan weer het nut niet van in eerlijk gezegd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door Dexter »

Een tramverbinding van de zuidrand van Den Haag/Rijswijk/Delft met Schiedam en het westen van Rotterdam.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door Suus »

Er ligt daar he-le-maal niets. Koeien hebben geen trams nodig.

Bovendien wordt de exploitatie daarvan een kriem, zeker met de fantastische regelmaat die de RET nu al neerzet op hun tramnet. Daar moet niemand een lesje van leren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door Dexter »

Volgende halte: De Stal. Meueueueuh! :lol: Nee, maar de mensen die van Delft naar Schiedam zouden willen wel. Ik zie wel wat in een tramverbinding van Ridderkerk-Drievliet naar Scheveningen-Noorderstrand. :mrgreen:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door Suus »

Moet je wel de eindpunten van de lijnen 21 en 23 omwisselen :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door Lange_Dre »

Dexter schreef:
Lange_Dre schreef:Waarom moest Rotterdam persee een Randstadrail over hun metro netwerk? Men had daar ook makelijk voor de sneltram kunnen kiezen zoals in Den Haag.
Waarom een metro? Nou, omdat het plan altijd was om RR te laten doorrijden via de metrolijn naar Slinge. Als je dan met materieel van dezelfde grootte als de Regio Citadis in de Rotterdamse metro gaat rijden, krijg je de mensenmassa's in het centrum niet weg, zelfs als je gekoppeld gaat rijden. Zelfs voor de Zoetermeer Stadslijn alleen al vroeg ik me af of het allemaal wel zou gaan passen, als je het verschil in formaat en capaciteit van een losse Regio Citadis vergelijkt met 2 gekoppelde Sprinters (4 bakken) zoals die voorheen op de voormalige Zoetermeer Stadslijn en de Hofplein reden.

Je vergeet wel dat de tram 3 en 4 in de spits om de 2,5 minuut en in daluren om de 7,5 minuten rijden.
De sprinters die er eerst reden reden maar 2 tot 4 keer per uur. Dat is wel even een verschil. Daarnaast zodra de nieuwe stadstrams rijden gaan de Regio Citadis van lijn 2 naar lijn 3 en 4 zodat er gekopeld gereden kan worden
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door Lange_Dre »

Bee schreef:Zoetermeer kan zoveel willen, ze weten nooit in één keer wat ze willen.
De argumenten zijn ook niet bepaald sterk hier. Als lijn 3 en 4 vaker gaan rijden kan de lijn niet verder worden doorgetrokken dan Bleizo. Dat is natuurlijk onzin. Je kan bijvoorbeeld lijn 4k tot Bleizo laten rijden, en lijn 4 verder naar Rotterdam. Volgens de plannen die ik heb gezien komen er mogelijkheden om trams op te stellen bij Bleizo, en anders een uitloopspoortje erbij bouwen, zo moeilijk is dat ook weer niet.
Een tram van Rotterdam naar Bleizo bouwen en dan stoppen is al helemaal een onzinnig plan. Doorrijden met Haagse trams is dan een veel logischer idee.
En een busbaan met ongelijkvloerse kruisingen: Leg dan meteen de rails aan, dan zijn we ook weer klaar en krijg je niet van die Zuidtangentonzin.
En als je lijn 4 niet wil verlengen: Er ligt in Rokkeveen een tracé vrij. Dan begin je gewoon bij Delftsewallen met bouwen richting Rotterdam, en maak je een lijn 5. Die hebben ze nog niet in Den Haag en in Rotterdam is die lijn toch al omgenummerd naar 25.
(In Noordhove ligt ook een tracé vrij voor een spoorverbinding naar Leiden, maar de kans dat dat ooit benut gaat worden schat ik vrij klein in).
Lijn 4 gaat nooit naar roterdam rijden, dat zijn dromen en daar blijft het bij.
Feiten:Zoetermeer wil geen rail verbinding naar Rotterdam. Lijn 5 komt er ook de komende weet ik hoeveel jaar niet. En Den Haag heeft al 2 jaar een lijn 5 (nootdorp- Scheveningen strandexpress) Deze rijd tijdens het strand seizoen. :wink: Zoetermeer wil een bus geen rail, en een tram van de HTM op rotterdams grond gebied of RET op haags grondgebied zit er niet in. Als je op google naar netwerk RandstadRail typt kom je vanzelf een bestand tegen over de toekomst van RandstadRail Dan snap je het meteen een stuk beter :wink:
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door iljitsch »

Waarom zou Den Haag zonodig betonblokken van bijna een meter hoog overal in de stad moeten neerplempen alleen omdat Rotterdam graag metro's over de hofpleinlijn wil laten rijden?

Even drie alternatieve opties:

- Lijn E laten keren bij Leidschenveen. Wel een extra overstap voor mensen die vanaf het hofpleinlijn-gebied naar Den Haag willen, maar RR 3 en 4 hebben een hoge frequentie dus dit is te overzien.

- Met lagevloertrams over het grootste deel van de hofpleinlijn rijden. Bijvoorbeeld, de metro keert bij halte Melanchtonweg, waar dan lijn 25 de hofpleinlijn op gaat. Lijn 8 sluit via de Ringdijk aan op de lus ten oosten van Meijersplein die lijn 25 niet meer bedient.

- Een sprinter Zoetermeer Oost - Rotterdam Centraal via Den Haag HS.

Als er echt zoveel reizigers tussen Zoetermeer en Rotterdam zouden zijn zou die sprinter een no-brainer voor de NS zijn.

Misschien moet-ie vanwege de capaciteit op het niet-viersporige stuk tussen Rijswijk en Schiedam wel op HS samengevoegd worden met die vanaf Den Haag CS. :-)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door Suus »

Lange Dre bulldozert over het argument heen dat bestuurders wel eens van mening veranderen. Zoetermeer staat bekend om haar eeuwige bouwlust dus wellicht dat een volgende coalitie opeens wel een lobby start voor een railverbinding naar Rotterdam. Alleen Bergschenhoek zal altijd tegen zijn, want die zijn gewoon altijd tegen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten