Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Scheveni

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door Chauf21 »

iljitsch schreef:- Lijn E laten keren bij Leidschenveen. Wel een extra overstap voor mensen die vanaf het hofpleinlijn-gebied naar Den Haag willen, maar RR 3 en 4 hebben een hoge frequentie dus dit is te overzien.
De metro's op de E-lijn richting Den Haag zitten op Leidschenveen goed vol (in de dal 1/2 tot 3/4, in de spitsen met staanplaatsen). Je gooit je eigen glazen in als je maar tot Leidschenveen gaat rijden.
iljitsch schreef:- Met lagevloertrams over het grootste deel van de hofpleinlijn rijden. Bijvoorbeeld, de metro keert bij halte Melanchtonweg, waar dan lijn 25 de hofpleinlijn op gaat. Lijn 8 sluit via de Ringdijk aan op de lus ten oosten van Meijersplein die lijn 25 niet meer bedient.
Zelfde hier: de metro's zitten goed vol. Zeker nu Westpolder het eindpunt van de bussen is, is het ondoenlijk om op Melanchtonweg te eindigen. Wel mag de aansluiting van de E-lijn op de rest van het noorden van Rotterdam wat beter, wat mij betreft: lijn 8 doortrekken naar de Melanchtonweg en een directe (bus)verbinding (luchthaven - ) Melanchtonweg - Hillegersberg - Ommoord (- Alexander).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door Vinny »

Het belangrijkste is dat de argumentatie van Den Haag en in het verleden Zoetermeer hemelschreiend systeem-autistish is: "We willen geen metro "want dat past niet" in onze stad". Nee en Rotterdam vind een tram niet in hun stad passen en Zoetermeer wil perse geen treinverbinding. Ja dan kom je op een wangedrocht als Rampstadrail uit waar je de slechte eigenschappen van alle drie eerder genoemde systemen combineert tot een waardeloos OV concept waar de gemiddelde reiziger niet blij van wordt: meer overstappen, slechtere aansluitingen en een hele hoop vol zinloos uitgegeven belastinggeld

(voor de duidelijkheid: ik chargeer)

Mijn punt is dat veel meer gekeken moet worden naar de daadwerkelijke behoefte van de reiziger. Als geconstateerd wordt dat de bestaande tramlijn(en) tussen Den Haag en Scheveningen niet meer voldoen omdat ze de reizigersgroei niet aankunnen en bovendien hopeloos traag zijn (dat laatste kan ik beamen, de tram gaat maximaal 40 km/h), dan lijkt me de argumentatie: "ik kan niet tegen betonblokken in mijn stad" toch wel erg ridicuul. Je wilt een verbetering van het OV product of je wilt het niet, en als je een verbetering wilt dan horen daar ook investeringen tegen over te staan. En dus een paar betonblokken, er bestaat niet zoiets als een onzichtbaarheidsmuur: Of je bouwt een (dure) tunnel of een (lelijke) brug. Maar je kunt trams of metros nou eenmaal niet voor de kruising laten verdwijnen en na de kruising weer terugtoveren ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door Suus »

De trams tussen Den Haag en Scheveningen halen echt wel hogere snelheden, vooral tussen Madurodam en Scheveningen, waar de haltes vrij rustig zijn, kan de tram aardig doorrijden. Bovendien is het ook nog eens een van de mooiste tramtrajecten van het land vind ik.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door Vinny »

Je moet eens op de snelheidsmeter letten bij de trambestuurder/ster. ;)
Valt heel erg op hoe langzaam die dingen eigenlijk zijn. :lol:

Ter vergelijking: In Amsterdam wordt gewoon met 70 km/h over de Middenweg geknalt... 8-)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door Chauf21 »

Mwoah, ach, het autoverkeer rijdt daar over het algemeen harder dan de tram. Auto's rijden daar niet abnormaal hard, zeg zo'n 45-55 km/u, dus wat dat betreft heeft vinny wel gelijk. De tweede vraag die je kan stellen is of een hogere maximale snelheid nou heel veel uitmaakt. Het zijn volgens mij met name de bochten, kruisingen en hoeveelheid haltes die het niet mogelijk maken harder te rijden. De eerste twee dingen kan je met de huidige tramsystemen niet makkelijk oplossen.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door Lange_Dre »

Vinny schreef: en Zoetermeer wil perse geen treinverbinding
Correctie die willen en hebben ze al. En sterker nog zoetermeer wil er een nieuw station bij, station: BleiZo!
Vinny schreef: Ja dan kom je op een wangedrocht als Rampstadrail uit waar je de slechte eigenschappen van alle drie eerder genoemde systemen combineert tot een waardeloos OV concept waar de gemiddelde reiziger niet blij van wordt: meer overstappen, slechtere aansluitingen
Het liep in het begin de eerste jaren van Randstadrail slecht, maar nu zijn steeds reizigers meer tevrede met randstadrail. En je kan het geen waardeloos ov concept noemen, de aansluitingen zijn over het algemeen goed, en meer overstappen? nou nee. Vroeger in de sprinter tijd moest men vanuit zoetermeer eerst naar Leidsedam-voorburg reizen om daar over te stappen naar Rotterdam en omgekeerd het zelfde, er reden minder treinen per uur en was er veel criminaliteit waar de reizigers niet blij van werd. Men kon ook kiezen om vanaf Zoetermeer de bus naar Rotterdam te kiezen. :wink:

Daar tegen over staat nu:
Meer mogelijkheden per uur om met de metro en tram te reizen, snelere reistijd, eerder kunnen overstappen en niet meer dan 15 minuten wachten op een overstap naar Rotterdam, anders op een doordeweekse dag niet meer als 7,5 minuten op de tram wachten als je vanuit rotterdam kwam
Vinny schreef: de tram gaat maximaal 40 km/h
Klopt niet, in Den Haag rijd men max 55 km/h
Vinny schreef:Je wilt een verbetering van het OV product of je wilt het niet, en als je een verbetering wilt dan horen daar ook investeringen tegen over te staan.
Daar zit de kern van het problee, Haaglanden wil voor een dubbeltje eerste rangs zitten. En dat gaat niet.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door Lange_Dre »

Vinny schreef:Je moet eens op de snelheidsmeter letten bij de trambestuurder/ster. ;)
Valt heel erg op hoe langzaam die dingen eigenlijk zijn. :lol:

Ter vergelijking: In Amsterdam wordt gewoon met 70 km/h over de Middenweg geknalt... 8-)

In Amsterdam denkt men wel vaker dat ze alles beter doen en weten als de rest van nederland, de bekende hoogwaanheid :wink:

Terug naar de discusie:
In Den Haag bepaald het Stadswest Haaglanden, De HTM kan dus niet beslissen hoe hard men mag rijden. Ik kan merken dat jij al heel lang niet in Den Haag bent geweest, Men rijd hier max 55 km/h een snelere snelheid is op veel plekken niet haalbaar tenzij je de veiligheid in gevaar wil brengen zoals in 020.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door Suus »

Je kent de situatie op de Middenweg? De tram rijdt daar op de busbaan in het midden van de weg en knalt vrolijk de hele file voorbij. Zolang de bestuurder maar ver vooruit kijkt kan er weinig misgaan. Er zijn in Den Haag zat vrije banen waar de tram echt wel harder kan dan 55 km/h.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door tsov »

Lange_Dre schreef:hoogwaanheid
Ik ken het woord grootheidswaan en het woord hoogmoed, maar dit vind ik ook wel een mooie :lol:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door Lange_Dre »

Bee schreef:Je kent de situatie op de Middenweg? De tram rijdt daar op de busbaan in het midden van de weg en knalt vrolijk de hele file voorbij. Zolang de bestuurder maar ver vooruit kijkt kan er weinig misgaan. Er zijn in Den Haag zat vrije banen waar de tram echt wel harder kan dan 55 km/h.
Ik ken wel een aantal plekken waar er 70 gereden kan worden neem lijn 1 tussen delft en rijswijk/den haag langs de vliet... Vroeger reed men daar ruim 70 ( zo snel kan de haagse GTL). Maar goed zoals ik melde het stadsgewest haaglanden heeft bepaald dat tram max 50 mogen rijden. En ja dat word al overscheden, lijn 16 rijd op een aantal plekken makelijk 55 km/h.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door Lange_Dre »

tsov schreef:
Lange_Dre schreef:hoogwaanheid
Ik ken het woord grootheidswaan en het woord hoogmoed, maar dit vind ik ook wel een mooie :lol:

Dankje :mrgreen:
Vond het zelf wel mooi gevonden (A)
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door htm_tram »

Lange_Dre schreef:
Bee schreef:Je kent de situatie op de Middenweg? De tram rijdt daar op de busbaan in het midden van de weg en knalt vrolijk de hele file voorbij. Zolang de bestuurder maar ver vooruit kijkt kan er weinig misgaan. Er zijn in Den Haag zat vrije banen waar de tram echt wel harder kan dan 55 km/h.
Ik ken wel een aantal plekken waar er 70 gereden kan worden neem lijn 1 tussen delft en rijswijk/den haag langs de vliet... Vroeger reed men daar ruim 70 ( zo snel kan de haagse GTL). Maar goed zoals ik melde het stadsgewest haaglanden heeft bepaald dat tram max 50 mogen rijden. En ja dat word al overscheden, lijn 16 rijd op een aantal plekken makelijk 55 km/h.
Ik ben benieuwd hoe je hier aan komt maar dit klopt niet. Stadsgewest Haaglanden bepaald niks over snelheden. HTM bepaald het toch echt zelf... 15km bij aanvang wissel. 25km bij verlaten wissel. In de bebouwde kom 50 en daarbuiten mag harder indien veilig en mogelijk...
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door hidihi »

Trouwens nu het toch hebben over Rotterdamse en Haagse mobiliteiten te verbinden, zijn de kosten hoog om trams zo aan te passen dat ze zowel op het Haagse als Rotterdamse tramnet kunnen rijden, Misschien is het voor inwoners van de Schiedamse wijken Woudhoek en Holly aantrekkelijk om een trambaan tussen Delft Tanthof en Woudhoek neer te leggen, dan kan tram 1 door rijden naar Woudhoek en Holly waarmee de inwoners een snelle verbinding met Delft CS krijgen

O ja over de metro verbinding naar scheveningen, als je op trajecten ziet dat er veel passagiers vervoerd worden dan is ambitieus denken soms niet verkeerd, want in de eind jaren 50 begin jaren 60 werd een metro door vele als absurd gezien, als je nu kijkt wat voor plek de metro in Rotterdam in neemt, kun je wel zeggen dat de ambitie van toen wel geloond heeft.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door Suus »

Over een tramverbinding tussen Delft en Schiedam:
Bee schreef:Er ligt daar he-le-maal niets. Koeien hebben geen trams nodig.

Bovendien wordt de exploitatie daarvan een kriem, zeker met de fantastische regelmaat die de RET nu al neerzet op hun tramnet. Daar moet niemand een lesje van leren.
Het argument wat hier wordt gebruikt, een snelle verbinding naar Delft CS, is een onzinnig argument. De mensen kunnen nu ook al per tram naar Schiedam Centrum dat tegen die tijd dezelfde verbindingen heeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
les7
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 13:12
Locatie: Vlaardingen

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door les7 »

hidihi schreef:Holly
De wijk waarin ik woon heet nog steeds Holy, en nee het is geen Hollywood. ;)
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door hidihi »

Bee schreef:Over een tramverbinding tussen Delft en Schiedam:
Bee schreef:Er ligt daar he-le-maal niets. Koeien hebben geen trams nodig.

Bovendien wordt de exploitatie daarvan een kriem, zeker met de fantastische regelmaat die de RET nu al neerzet op hun tramnet. Daar moet niemand een lesje van leren.
Het argument wat hier wordt gebruikt, een snelle verbinding naar Delft CS, is een onzinnig argument. De mensen kunnen nu ook al per tram naar Schiedam Centrum dat tegen die tijd dezelfde verbindingen heeft.
Ik vond mijn argument van de reistijd niet zo vreemd, het duurt 15 a 25 minuten om van de achterkant van de wijken naar Schiedam centrum te komen, je hebt daar toch een paar minuten overstaptijd nodig om op de trein te komen, je bent al snel 30 a 40 minuten onderweg voordat je in Delft station bent , hoewel je niet precies kunt zeggen hoe snel het nieuwe stukje gaat denk ik dat je tussen Delft en Woudhoek niet hoeft stoppen waardoor de gemiddelde snelheid op de 4/5 km nieuwe baan toch wel 40 kmh gem kan halen waardoor je toch ongeveer 10 minuten eerder in Delft station bent.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door Geert »

les7 schreef:
hidihi schreef:Holly
De wijk waarin ik woon heet nog steeds Holy, en nee het is geen Hollywood. ;)
De kinderboerderij daar heet Holywood :lol:
Bee schreef:Het argument wat hier wordt gebruikt, een snelle verbinding naar Delft CS, is een onzinnig argument. De mensen kunnen nu ook al per tram naar Schiedam Centrum dat tegen die tijd dezelfde verbindingen heeft.
Als er geen tram komt wordt het dan wel eens tijd om Schiedam Kethel aan te leggen, niet? De omreis via Schiedam C is nogal traag (minstens een kwartier) terwijl de spoorlijn er praktisch naast ligt.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door iljitsch »

Maar hoe vaak willen mensen van de ene provinciestad naar de andere? Met het openbaar vervoer? (Ik heb dit stuk jaren lang wekelijk gefietst...)
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door hidihi »

iljitsch schreef:Maar hoe vaak willen mensen van de ene provinciestad naar de andere? Met het openbaar vervoer? (Ik heb dit stuk jaren lang wekelijk gefietst...)
Het idee van zo'n tramverbinding is ook om passagiers die naar Den haag en verder moeten een snelle verbinding met de trein te geven. hoewel je het stuk naar Delft station best zou kunnen fietsen zou ik het niet graag doen omdat je op een groot station nooit helemaal zeker bent dat je fiets veilig staat.
les7
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 13:12
Locatie: Vlaardingen

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door les7 »

Het stuk tussen Vlaardingen/Schiedam en Delft is zeker wel aan te fietsen*, maarja dat is het naar het centrum van Rotterdam ook. Toch gaan mensen met het openbaar vervoer van/naar het centrum van Rotterdam. Alhoewel ik blij zou zijn als men lijn 1 en 21 aan elkaar willen koppelen zie ik dit dus nooit gebeuren. Ten eerste omdat er een relatief kleine vervoersvraag is tussen Delft en Schiedam/Vlaardingen. Op de route liggen een aantal boerderijen, dus daar zal je ook niet veel reizigers mee trekken. Als je verder wilt dan Delft, zal het je niet tot nauwelijks reistijdwinst opleveren t.o.v. de trein. Je kan dan veel beter lijn 21 doortrekken naar de 's-Gravenlandseweg, en daar station Kethel aanleggen.

*Het moet niet te hard waaien, boven de 10 graden Celsius zijn en overdag zijn. -o-
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door Dexter »

les7 schreef:Je kan dan veel beter lijn 21 doortrekken naar de 's-Gravenlandseweg, en daar station Kethel aanleggen.
Dat was toch ook het oorspronkelijke plan? Alleen zijn zowel de plannen voor de verlenging van de tramlijn en de aanleg van het station in de ijskast gelegd.
Vallend blad maakt rails glad.
les7
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 13:12
Locatie: Vlaardingen

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door les7 »

Dexter schreef:
les7 schreef:Je kan dan veel beter lijn 21 doortrekken naar de 's-Gravenlandseweg, en daar station Kethel aanleggen.
Dat was toch ook het oorspronkelijke plan?
Dat klopt, dat tracé ligt er ook al sinds de verlenging naar de Woudhoek er klaar voor. Bij het spoorviaduct in Schiedam op de Oude Lijn zie je overduidelijk de bak waar de tramrails bij verlenging zouden komen te liggen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Sche

Bericht door iljitsch »

Ik fietste dan tussen min of meer de centra van Den Haag en Schiedam om m'n moeder of m'n zus te bezoeken. Heb dit twee weken geleden nog gedaan, al was het weer er niet zo naar...

Het ligt natuurlijk voor de hand die tramlijnen aan elkaar te willen knopen, maar dat worden wel heel erg lange ritten, die dus door zeer weinig mensen gemaakt zullen worden en het inzetten van personeel een materieel erg lastig maken omdat drukte in Scheveningen zo doorwerkt tot in Rotterdam of andersom.

Ik denk zelfs dat vanaf Schiedam doorrijden naar het station in Delft nieteens echte toegevoegde waarde heeft.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten