'In 2013 slag gemaakt met wissels'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'

Bericht door Suus »

Die wisseling van corridors wordt gedeeltelijk opgelost door de flyover/diveunder die ten zuiden van Utrecht gebouwd gaat worden :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'

Bericht door Dexter »

Gaat daar een fly-over/dive-under worden gebouwd in de nabije toekomst? En om welke richtingen te scheiden dan?

De enige fly-over/dive-unders waarvan ik weet dat ze pas gebouwd zijn of in de nabije toekomst gebouwd gaan worden zijn: Arnhem (Ut / Nm) Zwolle (Amf / Lls) Amersfoort (Asd / Ut) en 's-Hertogenbosch (Ut / Nm). Aanvullingen anyone?
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'

Bericht door Daniel »

Men is wel druk aan het bouwen aan de oostkant van Utrecht, lijkt op meer dan alleen de bouw van station Vaartsche Rijn. Neem aan dat men stroom Den Bosch -> Utrecht wil vrijleggen van Utrecht -> Arnhem, die moeten elkaar nu nog kruisen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'

Bericht door Suus »

Op Sporenplan staat of stond een kaartje van de toekomstige situatie tussen Utrecht Vaartsche Rijn en Utrecht Lunetten, daar staan twee flyovers op ingetekend.

Aan de kant van Vaartsche Rijn moet de spooropzet voor de sporen richting Arnhem ongeveer net zo worden als tussen Bijlmer ArenA en Duivendrecht, alleen dan niet met langs alle sporen een perron. Aan de kant van Lunetten worden deze flyovers de buitenste sporen, zodat ook de sprinters en intercities richting Geldermalsen elkaar niet meer in de weg zitten. In principe worden dus alle kruisende bewegingen weggewerkt :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'

Bericht door Caspar »

Het vervelende van niet ieder spoor van perron voorzien is dat de stoptrein dus ook niet altijd langs het perron kan stoppen. Bij Holendrecht is dat een veel voorkomend probleem met wisselstoringen. Dan moeten de reizigers even doorrijden tot Bijlmer ArenA of Abcoude en dan weer terugrijden.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'

Bericht door Dexter »

Ik heb het met de s5700 in Wp en Hfd ook weleens meegemaakt dat we niet langs het perron konden komen.

Nou ze zijn heel wat van plan aan de oostzijde van Utrecht en dat binnen een op het oog vrij krappe ruimte.
Vallend blad maakt rails glad.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'

Bericht door Reiziger Delft »

Caspar schreef:Bij Holendrecht is dat een veel voorkomend probleem met wisselstoringen. Dan moeten de reizigers even
doorrijden tot Bijlmer ArenA of Abcoude en dan weer terugrijden.
Oplossing: gewoon het aantal wisselstoringen verminderen. :wink: Je kan natuurlijk veel beter geld investeren in extra betrouwbare infra die gewoon werkt, dan alles dubbel uitvoeren omdat de eigenlijke infra constant in storing ligt.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'

Bericht door Caspar »

Ja of treinstellen die ergens met een storing staan.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'

Bericht door Wubbo »

Overigens: het aantal wissels verminderen staat haaks op het maar aan twee van de vier sporen aanleggen van een perron. Als je ziet hoeveel wissels je nu gebruikt als je tussen Amsterdam en Utrecht maar twee van de vier sporen in dienst hebt, om toch een stoptreindienst te kunnen rijden ga je huilen. Je gebruikt ze namelijk zo'n beetje allemaal...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'

Bericht door Fles »

Een wissel is toch ook geen rocket science. Onderhoud die dingen gewoon fatsoenlijk, verwarm ze met iets onfeilbaars (electriciteit, desnoods geothermisch), en je kunt ze allemaal laten liggen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'

Bericht door Wubbo »

Dan moet je ze alsnog onderhouden, en dat kost hoe dan ook tijd. En iets dat beweegt gaat ongeveer per definitie sneller stuk dan iets dat niet beweegt, dus een wissel heeft meer onderhoud nodig dan een normale spoorstaaf.

En wat is onfeilbaar? Dat klinkt als onbreekbare geodriehoeken, hoeveel ik er daarvan wel niet gesloopt heb...
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'

Bericht door Dexter »

En de meeste wissels zijn ook onmisbaar, dus onbeperkt en zonder enige visie gaan saneren - waar ik Prorail gerust voor aanzie - is geen optie. Anders kan je net zo goed het hele spoorsysteem vervangen door iets anders wat aannemelijk bijna onfeilbaar is. Zoals een magneetzweeftrein ofzo.
Vallend blad maakt rails glad.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'

Bericht door Wubbo »

Dat de meeste wissels onmisbaar zijn zul je mij niet horen zeggen, dat de kans aanwezig is dat er gewoon zomaar gesneden gaat worden wel...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'

Bericht door Fles »

Wubbo schreef:Dan moet je ze alsnog onderhouden,
Dat besef mag onderhand weleens beginnen door te dringen ja :roll:
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'

Bericht door deadlock »

Fles schreef:Een wissel is toch ook geen rocket science. Onderhoud die dingen gewoon fatsoenlijk, verwarm ze met iets onfeilbaars (electriciteit, desnoods geothermisch), en je kunt ze allemaal laten liggen.
Kernenergie?

Nee dat is het inderdaad niet maar een beetje meer vrij kruisen en minder ingewikkelde wisselstraten komt de punctualiteit volgens mij ten goede.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'

Bericht door Fles »

Nou goed, stel dat dit nodig is. Wat zijn de gevolgen? Tot en met 2013 elk weekend overal werkzaamheden. En daarna? Wordt het dan niet weer eens tijd voor het invoeren van een nieuw seinstelsel om aan te sluiten bij de moderne wissels? Dus tot en met 2017 elk weekend werkzaamheden. En wanneer gaan we dan eens echt genieten van die toegenomen robuustheid van het spoornet? Zo is de lol er echt wel vanaf tegen die tijd...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'

Bericht door deadlock »

Van de tien grootste stations zijn er tot 2020 toch al een stuk of 8 enorme bouwputten ;) Amsterdam Centraal uitgezonderd. Dat is af als de Chinezen in 2150 de wereld hebben overgenomen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten