Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland
Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland
Geplaatst op: donderdag 16 december 2010 18:42
Laatst bijgewerkt: donderdag 16 december 2010 18:43
Na Rotterdam en Amsterdam verdwijnt de strippenkaart volgend jaar ook in Den Haag en Zuid-Holland. Dat schrijft minister Schultz van Haegen van Infrastructuur aan de Tweede Kamer. Alleen voor de trein kan nog een kaartje gekocht worden.
Vanaf 3 februari 2011 is de OV-chipkaart het enige geldige vervoerbewijs in het Haagse en Zuid-Hollandse openbaar vervoer. Sinds 2009 konden reizigers al met de OV-chipkaart reizen.
Lees verder
Geplaatst op: donderdag 16 december 2010 18:42
Laatst bijgewerkt: donderdag 16 december 2010 18:43
Na Rotterdam en Amsterdam verdwijnt de strippenkaart volgend jaar ook in Den Haag en Zuid-Holland. Dat schrijft minister Schultz van Haegen van Infrastructuur aan de Tweede Kamer. Alleen voor de trein kan nog een kaartje gekocht worden.
Vanaf 3 februari 2011 is de OV-chipkaart het enige geldige vervoerbewijs in het Haagse en Zuid-Hollandse openbaar vervoer. Sinds 2009 konden reizigers al met de OV-chipkaart reizen.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland
Om vragen daarover alvast voor te zijn: voor zover nu besloten is, gaat het hier om de afschaffing van de strippenkaart. Sterabonnementhouders die hun abonnement nog niet op een OV-chipkaart hebben staan, kunnen dus nog gewoon op zicht reizen (ook na 3 februari). Ook aan het gebruik van de streeksupplementen bij treinabonnementen verandert vooralsnog niets. Bij Veolia en HTM blijft het inchecken dus problematisch tenzij zij tegen die tijd hun systemen hebben aangepast.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland
Leuk voor reizigers die een stukje reizen binnen en buiten hun abonnement reizen. -o-
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland
Bij Arriva dus ook nog, da's ook nog een aanzienlijk deel van Zuid-Holland...Chauf21 schreef:Bij Veolia en HTM blijft het inchecken dus problematisch tenzij zij tegen die tijd hun systemen hebben aangepast.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland
Die lezers van arriva en veolia zijn echt bagger. Er mag echt niks tussen jouw kaart en de lezer zitten anders pakt ie hem al niet meer. Of als je de kaart beweegt.
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6473
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland
Idd (n) Wat ik elke week wel een paar keer doe.Reiziger Delft schreef:Leuk voor reizigers die een stukje reizen binnen en buiten hun abonnement reizen. -o-
Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland
Hoe bedoel je? Kan je niet inchecken als je het pasje in je portomonnee laat zitten?lamar schreef:Die lezers van arriva en veolia zijn echt bagger. Er mag echt niks tussen jouw kaart en de lezer zitten anders pakt ie hem al niet meer. Of als je de kaart beweegt.
Ik check altijd in bij de bus (XX) geen probleem terwijl m'n pasje dus in mijn portomonnee zit. Op het moment dat ik incheck bij een poortje (GVB) dat piept hij eerst (foutmelding) en dan checkt ie wel in. Ik vermoed dat dat komt omdat hij eerst mijn toegangspasje van mijn werk als verkeerde kaart afkeurt oid?? Geen idee eigenlijk hoe hij dan niet bij XX wordt "gezien".
immer kwaliteits posts
Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland
Als je dat doet met je strippenkaart moet je toch altijd de basisstrip betalen? Wat is dan je nadeel? Behalve dat het omslachtig is natuurlijk..Daantje schreef:Idd (n) Wat ik elke week wel een paar keer doe.Reiziger Delft schreef:Leuk voor reizigers die een stukje reizen binnen en buiten hun abonnement reizen. -o-
immer kwaliteits posts
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6473
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland
Bij die veolia-lezers maakt het bij mij niet uit of mijn pas in mijn portomonnee zit of niet, hij doet het altijd slecht. Hij checkt me eerst inuit en daarna (omdat ik hem dan beweeg ofzo) geeft ie gelijk een error maar dan ben ik dus wel ingecheckt/uitgecheckt. Ben er intussen aan gewend. De lezers van Connexxion, RET, etc doen het beter. Daarbij heb ik geen problemen behalve bij de metropoortjes van de RET, die geven dezelfde problemen als de Veolia-lezers.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6473
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland
Als je met de chipkaart in/uitcheckt op de zonegrens betaal je ook gewoon eerst basistarief dus dat maakt niets uit met vroeger. Nadeel is gewoon dat je goed op moet letten waar je bent omdat je halverwege je rit moet in/uitchecken en niet gewoon bij het begin en eindpunt. Plus dat je een hoop scheve blikken krijgt van reizigers omdat je wel uitcheckt maar toch blijft zitten.willy84 schreef:Als je dat doet met je strippenkaart moet je toch altijd de basisstrip betalen? Wat is dan je nadeel? Behalve dat het omslachtig is natuurlijk..Daantje schreef:Idd (n) Wat ik elke week wel een paar keer doe.Reiziger Delft schreef:Leuk voor reizigers die een stukje reizen binnen en buiten hun abonnement reizen. -o-
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland
Het maakt wel uit want het basistarief is hoger bij de chipkaart (78 ct in plaats van 50).Daantje schreef:Als je met de chipkaart in/uitcheckt op de zonegrens betaal je ook gewoon eerst basistarief dus dat maakt niets uit met vroeger.
Plus dat het dus omslachtig is terwijl de chipkaart het de reiziger juist makkelijker zou moeten maken.
En hoe moet dat nou bij Randstadrail waar je niet in het voertuig kan in/uitchecken?
En hoe staat het nu met de invoering van de chipkaart bij de treinen van Arriva, is dat mogelijk voor 3 februari?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland
Hm, is het basistarief van de strippenkaart niet 101 cent? Je kan immers geen reizen maken die goedkoper zijn dan dat.reisthijs schreef:want het basistarief is hoger bij de chipkaart (78 ct in plaats van 50).
Alleen in de metro van de RET, waar dat nu ook al het geval is. (Hoewel je in theorie tussen Pijnacker en Den Haag nog met de strippenkaart kan reizen op dit moment.)reisthijs schreef:En hoe moet dat nou bij Randstadrail waar je niet in het voertuig kan in/uitchecken?
Ik kan me wat voorstellen bij bedenkingen in gebieden waar de chipkaart nu nog niet ingevoerd is, maar in Zuid-Holland kan je er volgens mij overal mee terecht in de bus/tram/metro, dus verlos die strippenkaart nu maar eens uit z'n lijden.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6473
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland
Mja, ik bedoelde te zeggen dat het nu niet beter is dan met bijstempelen met de strippenkaart dus ben het eens met de dingen die je noemt.reisthijs schreef:Het maakt wel uit want het basistarief is hoger bij de chipkaart (78 ct in plaats van 50).Daantje schreef:Als je met de chipkaart in/uitcheckt op de zonegrens betaal je ook gewoon eerst basistarief dus dat maakt niets uit met vroeger.
Plus dat het dus omslachtig is terwijl de chipkaart het de reiziger juist makkelijker zou moeten maken.
En hoe moet dat nou bij Randstadrail waar je niet in het voertuig kan in/uitchecken?
En hoe staat het nu met de invoering van de chipkaart bij de treinen van Arriva, is dat mogelijk voor 3 februari?
Randstadrail is niet zo'n probleem. Bij de RET kan je het hele traject met de chipkaart reizen dus hoef je niet halverwege uit te checken en bij de HTM moet je in het voertuig uitchecken en kan dat dus gewoon net als in de tram/bus.
Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland
Nog wat nieuwe informatie hieromtrent:
Per 1 januari 2011 stopt de verkoop van de dalkaartjes (€1,20 en €2,50) en 2,3 en 8-strippenkaart op de bus. Vanaf dan kunnen reizigers alleen nog €2, €4 en €6 OV-ritkaartjes in de bus kopen. De €2-ritkaartjes gelden voor een enkele rit zonder overstappen binnen de plaats waar je instapt. Enige uitzondering hierop vormt de regio Leiden waar het huidige 1,20-gebied geldt voor de €2-ritkaartjes. Reizigers die vanuit Leiden naar Oegstgeest, Leiderdorp of Voorschoten (en v.v.) willen, kunnen dus een kaartje van €2,- kopen. De €4-ritkaartjes gelden voor alle langere ritten (maar nog steeds zonder overstappen). De €6-ritkaartjes gelden als enkele reis op de Interliners. De verkoop van 15- en 45-strippenkaarten stopt per 15 januari 2011.
De kilometerprijs van de OV-chipkaart daalt (per 9 januari 2011) van €0,127 naar €0,119 en wordt voor de Interliners €0,159.
Meer informatie: http://www.connexxion.nl/nieuws/24/de_s ... land/1656/.
Specifieke veranderingen bij de HTM, Veolia Transport en Arriva heb ik nog niet op de website(s) kunnen vinden, maar zullen vergelijkbaar zijn. Sterabonnementen worden (vooralsnog) ook straks niet herkend bij de maatschappijen waar ze nu ook niet herkend worden. Het is nog onduidelijk wat hier mee gaat gebeuren, waarschijnlijk komt de provincie halverwege 2011 met meer informatie hierover.
Per 1 januari 2011 stopt de verkoop van de dalkaartjes (€1,20 en €2,50) en 2,3 en 8-strippenkaart op de bus. Vanaf dan kunnen reizigers alleen nog €2, €4 en €6 OV-ritkaartjes in de bus kopen. De €2-ritkaartjes gelden voor een enkele rit zonder overstappen binnen de plaats waar je instapt. Enige uitzondering hierop vormt de regio Leiden waar het huidige 1,20-gebied geldt voor de €2-ritkaartjes. Reizigers die vanuit Leiden naar Oegstgeest, Leiderdorp of Voorschoten (en v.v.) willen, kunnen dus een kaartje van €2,- kopen. De €4-ritkaartjes gelden voor alle langere ritten (maar nog steeds zonder overstappen). De €6-ritkaartjes gelden als enkele reis op de Interliners. De verkoop van 15- en 45-strippenkaarten stopt per 15 januari 2011.
De kilometerprijs van de OV-chipkaart daalt (per 9 januari 2011) van €0,127 naar €0,119 en wordt voor de Interliners €0,159.
Meer informatie: http://www.connexxion.nl/nieuws/24/de_s ... land/1656/.
Specifieke veranderingen bij de HTM, Veolia Transport en Arriva heb ik nog niet op de website(s) kunnen vinden, maar zullen vergelijkbaar zijn. Sterabonnementen worden (vooralsnog) ook straks niet herkend bij de maatschappijen waar ze nu ook niet herkend worden. Het is nog onduidelijk wat hier mee gaat gebeuren, waarschijnlijk komt de provincie halverwege 2011 met meer informatie hierover.
Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland
Das lekker voor de mensen die in Leiderdorp of Oegstgeest wonen dan :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland
De regio Leiden vormt een uitzondering (bedankt voor je bericht want dat herinnerde mij daaraan). Het gebied rondom Leiden waar nu de €1,20 dalkaartjes geldig zijn, vormt straks één gebied voor het €2 kaartje. Reizigers die vanuit Leiden naar Oegstgeest, Leiderdorp of Voorschoten (en v.v. of iets anders daartussen) willen, kunnen dus een kaartje van €2,- kopen.
Wellicht is het zo duidelijker:
De huidige €1,20 (dalkaart stad) worden vervangen door €2 ritkaartjes.
De huidige €2,50 (dalkaart streek) worden vervangen door €4 ritkaartjes.
Het gebruik van de OV-chipkaart wordt daardoor goedkoper (of minder duur, zo je wilt) dan wagenverkoop. Daarnaast bestaat ook de mogelijkheid om een Buzzer (tarief 2011: €13,-) aan te schaffen.
Wellicht is het zo duidelijker:
De huidige €1,20 (dalkaart stad) worden vervangen door €2 ritkaartjes.
De huidige €2,50 (dalkaart streek) worden vervangen door €4 ritkaartjes.
Het gebruik van de OV-chipkaart wordt daardoor goedkoper (of minder duur, zo je wilt) dan wagenverkoop. Daarnaast bestaat ook de mogelijkheid om een Buzzer (tarief 2011: €13,-) aan te schaffen.
Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland
Er zitten nog wel meer hiaten aan deze uitwerking.
Zo is voortaan Reeuwijk - Bodegraven slechts 2 euro, net zoals Aarlanderveen - Alphen aan den Rijn, terwijl Benthuizen - Zoetermeer, Ter Aar - Alphen aan den Rijn of Reeuwijk - Gouda wel 4 euro kost.
Het wordt helemaal leuk als de beoogde fuseringsplannen over een paar jaar doorgaan: Dan is Benthuizen - Alphen aan den Rijn maar 2 euro, en Waddinxveen - Gouda ook Okee, misschien is er dan een andere vervoerder, maar het gaat even om extreme voorbeelden.
Zo is voortaan Reeuwijk - Bodegraven slechts 2 euro, net zoals Aarlanderveen - Alphen aan den Rijn, terwijl Benthuizen - Zoetermeer, Ter Aar - Alphen aan den Rijn of Reeuwijk - Gouda wel 4 euro kost.
Het wordt helemaal leuk als de beoogde fuseringsplannen over een paar jaar doorgaan: Dan is Benthuizen - Alphen aan den Rijn maar 2 euro, en Waddinxveen - Gouda ook Okee, misschien is er dan een andere vervoerder, maar het gaat even om extreme voorbeelden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland
Dat zal ik niet ontkennen ;)Bee schreef:Er zitten nog wel meer hiaten aan deze uitwerking.
Ik ben overigens ook wel benieuwd naar de defintie die aan de grenzen wordt gegeven. Gemeente, plaats of stad kan verschil maken. Wellicht dat FYS of iemand anders toevallig een OV-ritkaartje thuis heeft liggen. Op de AML-Ritkaartjes wordt volgens mij gesproken over 'plaats'.
Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland
En hoe zit het met de uitzondering die de Interliners in Alphen hebben? Daar is ooit door de gemeente bedongen dat binnen Alphen goedkopere dalkaartjes ook geldig zijn, zijn daar dan ook de €2-rittenkaarten te koop, in plaats van de €6?.
Nu zijn de 380 en 381 ingekort zodat het alleen nog van toepassing is voor Kerk & Zanen en de Hoorn/Rijnhaven, maar de 370 komt nog steeds in Ridderveld...
Nu zijn de 380 en 381 ingekort zodat het alleen nog van toepassing is voor Kerk & Zanen en de Hoorn/Rijnhaven, maar de 370 komt nog steeds in Ridderveld...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland
Ik ben bekend met die dalkaartjes op de Interliner in Alphen, maar hoe dat zit met de Ritkaarten, weet ik niet. Best kans dat daar binnenkort meer duidelijkheid over komt.
Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland
En deze informatie komt van de Arriva website:
Met ingang van 3 februari 2011 vervangt de OV-chipkaart in heel Zuid-Holland de strippenkaart. Dit betekent dat de 2, 3, 8, 15 en 45 strippenkaarten dan niet meer gebruikt kunnen worden.
Informatie voor strippenkaartreizigers
Reist u regelmatig met een strippenkaart in het openbaar vervoer? Gebruik voortaan een OV-chipkaart. U betaalt naast het basistarief per gereisde kilometer. En u kunt ermee overstappen naar andere vervoerders. Stapt u binnen 35 minuten over, dan betaalt u niet opnieuw het basistarief. U kunt altijd bij de chauffeur een ritkaart kopen. Dit kaartje is duurder dan het reizen met de OV-chipkaart.
Informatie voor abonnementhouders
(Ster)abonnementen blijven in gebruik, ook na 3 februari 2011. U kunt ze kopen op de bekende voorverkoopadressen. Bij Arriva is uw abonnement niet op een OV-chipkaart te gebruiken. U toont uw abonnement aan de chauffeur of controleur en u checkt niet in- en uit. Bij RET en Qbuzz is uw abonnement wel op uw OV-chipkaart te gebruiken. U checkt hier wel in en uit.
Meer informatie: http://www.arriva.nl/nieuws/het-laatste ... d-holland/
Met ingang van 3 februari 2011 vervangt de OV-chipkaart in heel Zuid-Holland de strippenkaart. Dit betekent dat de 2, 3, 8, 15 en 45 strippenkaarten dan niet meer gebruikt kunnen worden.
Informatie voor strippenkaartreizigers
Reist u regelmatig met een strippenkaart in het openbaar vervoer? Gebruik voortaan een OV-chipkaart. U betaalt naast het basistarief per gereisde kilometer. En u kunt ermee overstappen naar andere vervoerders. Stapt u binnen 35 minuten over, dan betaalt u niet opnieuw het basistarief. U kunt altijd bij de chauffeur een ritkaart kopen. Dit kaartje is duurder dan het reizen met de OV-chipkaart.
Informatie voor abonnementhouders
(Ster)abonnementen blijven in gebruik, ook na 3 februari 2011. U kunt ze kopen op de bekende voorverkoopadressen. Bij Arriva is uw abonnement niet op een OV-chipkaart te gebruiken. U toont uw abonnement aan de chauffeur of controleur en u checkt niet in- en uit. Bij RET en Qbuzz is uw abonnement wel op uw OV-chipkaart te gebruiken. U checkt hier wel in en uit.
Meer informatie: http://www.arriva.nl/nieuws/het-laatste ... d-holland/
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland
Veolia-regio Haaglanden, had eind okt. al veel eigen plaatskaartautomaatjes-blikken vrij kleine kubusachtige doosjes (ik herkende ze, omdat die in Luxemburg zo worden gebruikt). Dat 2€ tarife heeft Cnxx ook in Amstel/Meerlanden (en nu ook Fryslan)-en geldt enkel in 1 bebouwde kom-dus enkel in Hoofddorp, en niet gemeente Haarlemmermeer-want anders zouden heel veel ritten daarmee een stuk goedkoper uitpakken als gechipt.
de HTM heeft nog steeds de eigen aanbiedingen van dalretour en dagkaart etc. op hun website-met prijzen voor 2011. geen woord over hoe lang je die nog zou mogen gebruiken na 3/2.
de HTM heeft nog steeds de eigen aanbiedingen van dalretour en dagkaart etc. op hun website-met prijzen voor 2011. geen woord over hoe lang je die nog zou mogen gebruiken na 3/2.
Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland
Ik zag op een ander forum dat de nieuwe kaartjes en prijzen van wagenverkoop van de HTM zijn bekend:
€2,50 kaartje: Geldig voor 30 minuten op HTM bus, tram & RR 3&4
€3,50 kaartje: Geldig voor 60 minuten op HTM bus, tram & RR 3&4
Beide kaartjes zijn geen wegwerpchipkaarten, maar kaartjes zoals we die al kennen van Qbuzz, Connexxion enz. De kaartjes zijn geldig voor alle voertuigen van de HTM, maar niet bij Veolia Transport, Connexxion en RET.
Koopie toch? -o-
€2,50 kaartje: Geldig voor 30 minuten op HTM bus, tram & RR 3&4
€3,50 kaartje: Geldig voor 60 minuten op HTM bus, tram & RR 3&4
Beide kaartjes zijn geen wegwerpchipkaarten, maar kaartjes zoals we die al kennen van Qbuzz, Connexxion enz. De kaartjes zijn geldig voor alle voertuigen van de HTM, maar niet bij Veolia Transport, Connexxion en RET.
Koopie toch? -o-
Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland
Ah, bedankt voor je info.
Bij Cxx geldt een OV-Ritkaartje als enkele reis, zonder overstappen (€2, €4).
Bij HTM gelden andere kaartjes (€2,50, €3,50) waarbij je ook nog eens onbeperkt mag overstappen binnen een bepaalde periode.
Veolia krijgt straks ook €2,50 en €3,50 kaartjes, terwijl ze parallele lijnen met Connexxion rijden.
Connexxion verkoopt inmiddels geen grijze strippenkaartjes meer, HTM en Veolia wel. Lekker eenduidig allemaal. Diverse reizgiers zijn al Connexxion-bussen uitgestapt om te wachten op Veolia / HTM, want daar zijn de prijzen een stuk lager én mag je overstappen *bus*
Hoezo, één kaart voor het OV? -o-
Bij Cxx geldt een OV-Ritkaartje als enkele reis, zonder overstappen (€2, €4).
Bij HTM gelden andere kaartjes (€2,50, €3,50) waarbij je ook nog eens onbeperkt mag overstappen binnen een bepaalde periode.
Veolia krijgt straks ook €2,50 en €3,50 kaartjes, terwijl ze parallele lijnen met Connexxion rijden.
Connexxion verkoopt inmiddels geen grijze strippenkaartjes meer, HTM en Veolia wel. Lekker eenduidig allemaal. Diverse reizgiers zijn al Connexxion-bussen uitgestapt om te wachten op Veolia / HTM, want daar zijn de prijzen een stuk lager én mag je overstappen *bus*
Hoezo, één kaart voor het OV? -o-
Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland
Ik blijf me afvragen waar de wegwerpchipkaart met saldo blijft. (iets als een grijze strippenkaart dus..)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 194 gasten