Als het sneeuwt zou de auto eigenlijk niet nodig moeten zijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Als het sneeuwt zou de auto eigenlijk niet nodig moeten zijn

Bericht door Rick Visser »

Hoe goed het openbaar vervoer ook zijn best doet: we kunnen niet zonder de auto. De meeste mensen gaan met de auto naar hun werk. Ook voor familiebezoek of sport pakken veel mensen de auto. We moeten wel: in veel gevallen is het veel te omslachtig om het openbaar vervoer te gebruiken. Dat ligt niet aan de NS: die functioneert over het algemeen heel redelijk, en zelfs nu in de sneeuw gaat het niet slecht. Het is vooral het vervoer naar buitenwijken of kleine gehuchten. Het duurt veel te lang om vanaf het station naar de eindbestemming te komen. In de stad moet je wachten op bus of tram en vaak ook nog overstappen (nog een keer wachten dus). In de regio rijden bussen vaak maar één keer per uur. Dat schiet niet op. Zolang dat zo blijft zullen mensen massaal de auto blijven gebruiken. Met altijd maar weer die files en zware overlast als het een keer sneeuwt.

De oplossing ligt niet in meer bussen of meer trams. Ook niet in regiotaxi’s of vervoer op afroep. Voor een echte oplossing is een ander soort vervoer nodig. Een aantal bedrijven is bezig met de ontwikkeling van een openbaar vervoersysteem met de naam PRT (Public Rapid Transit). Dit systeem is vooral geschikt voor het laatste stuk van de reis: van het station naar de eindbestemming (of andersom). Omdat het volledig geautomatiseerd is, is het is 24 uur per dag, 7 dagen in de week beschikbaar. In oktober is een pilot van een dergelijk systeem in gebruik genomen op vliegveld Heathrow. Hier wordt gebruik gemaakt van elektrische voertuigen op accu’s. Andere bedrijven ontwikkelen een systeem met voertuigjes die rijden op rails. Er is ook een bedrijf dat gebruik maakt van hangende voertuigen: die heeft zeker geen last van sneeuw! Maar de ontwikkeling gaat traag. Veel te traag. Dat komt omdat er nauwelijks geld in wordt gestoken. Waarom is dat? Waarom worden er tientallen miljoenen betaald voor een asfaltstrook op de A2 en is er geen geld beschikbaar voor onderzoek naar een veel structurelere oplossing zoals PRT?

Op de site http://www.prt-holland.nl staat uitgelegd wat PRT inhoudt en hoe het werkt. Er staan ook links naar bedrijven die bezig zijn met de ontwikkeling van dit systeem.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Als het sneeuwt zou de auto eigenlijk niet nodig moeten

Bericht door Chauf21 »

Interessante gedachtengang, er zijn inderdaad wel al verschillende voorbeelden van dit soort projecten te vinden.
Wat ik me alleen afvraag; je schrijft dat buitengebieden per openbaar vervoer slecht bereikbaar zijn. Normaliter is dat als gevolg van een afweging tussen kosten en opbrengsten. Dit PRT-systeem vereist een aparte infrastructuur met een veelheid aan vertakkingen etc. om alles bereikbaar te maken. Om buitengebieden met dit systeem te ontsluiten is dus een flinke investering in infrastructuur noodzakelijk. Zie hier wederom het spel tussen kosten en opbrengsten opkomen. Hoe kijk je daar tegenaan? M.a.w., hoe kan dit systeem de nu slecht bereikbare gebieden beter ontsluiten zonder dat daarvoor gigantische investeringen nodig zijn? Die investeringen kan je namelijk ook gewoon in het exploitatiebudget van de bus mikken.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Als het sneeuwt zou de auto eigenlijk niet nodig moeten

Bericht door find_your_spot »

Ik was woensdag even op pad met de Prakshuttle Kralingse Zoom - Rivium, maar deze wagentjes (ja, rijden op een accu) hadden heel veel last van de sneeuw en gladheid.

Dan heb ik nog liever een buschauffeur die iets harder rijdt maar goed weet in te grijpen.

Verder ben ik gisteravond in 2 uur precies van Heerlen naar Schiphol gereden over de snelweg in een flinke sneeuwbuien.
Deze target had ik met de NS nooit bereikt!
For Your Railroad Adventures
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Als het sneeuwt zou de auto eigenlijk niet nodig moeten

Bericht door Fles »

Mja, zo lust ik er nog wel een paar inderdaad. Als je het geld niet rekent is het gratis :lol: Natuurlijk is het een leuk idee, en als het half betaalbaar was, hadden we het allang ingevoerd. Echt iets onvoorstelbaars is het namelijk lang niet. Het is niet alsof zoiets nu voor het eerst ooit bedacht wordt of zo.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Als het sneeuwt zou de auto eigenlijk niet nodig moeten

Bericht door Rick Visser »

Ik heb een mooi voorbeeld: in Hilversum gaat de gemeente 100 miljoen euro uitgeven voor een extra busbaan van Huizen naar Hilversum. De bedoeling is dat daar elk uur 8 bussen in beide richtingen gaan rijden. 100 miljoen voor 10 km busbaan, waarvan al 5 kilometer langs de A27 ligt. Het aantal mogelijke passagiers is onderwerp van zware discussie. Om deze lijn rendabel te maken moet het aantal reizigers verviervoudigen van ruim 2000 per dag naar 9600 per dag. De meeste mensen vrezen dat de meeste van deze bussen nagenoeg leeg zullen zijn en alleen maar heel veel geluids- en stankoverlast (en slijtage aan het wegdek!) zullen veroorzaken.

Maar: openbaar verover mag blijkbaar best geld kosten. De vraag is wat je ervoor terugkrijgt. Wat PRT-betreft:

De infrastructuur:
- In de stad wint de PRT het al gauw van bus of tram. Een bus weegt 10 ton, een tram 30. Een PRT voertuig hoeft niet zwaarder te zijn dan 600 kg. Omdat de voertuigen licht zijn, zijn er alleen lichte constructies nodig om ongelijkvloerse kruisingen te maken. Geen dure bruggen of tunnels, maar gewoon een paar palen met een lichte truss-constructie.
- in de regio ligt er al asfalt, dus betekent het aanleggen van de infrastructuur voor PRT alleen maar extra kosten. Dat is waar, maar...

De exploitatie:
- ... Als PRT in bedrijf is genomen heb je een OV waar iedereen graag gebruik van maakt. De passagier hoeft niet te wachten en rijdt in één keer comfortabel en veilig naar de bestemming. 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Weer of geen weer. Met of zonder rijbewijs. Ook met een slok op. Voor de exploitatie is veel minder personeel nodig: géén chauffeurs. Er zijn natuurlijk wel onderhoudsmonteurs en 24 uurs-storingsdiensten nodig.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Als het sneeuwt zou de auto eigenlijk niet nodig moeten

Bericht door Wubbo »

Hmm. 600 kg schrijf je? Op de site heb je het over 4 tot 6 personen. Even met 6 personen rekenen en een gemiddelde van 80 kg per persoon is dat al 480 kg, plus wat bagage. Dan hou je nog een krappe 100 kg over voor het voertuig, incl accu's etc. Dat lijkt me vrij weinig.

De Phileas in Eindhoven is voorbereid op rijden zonder chauffeur. Dit bleek alleen technisch te lastig en door het publiek niet geaccepteerd te worden (psychologisch effect). Bij de Parkshuttle lukt het kennelijk wel, maar dat is geen omgeving waar kinderen zomaar de straat op hollen. Dat heb je in een stad wel. Hoe zorg je dat dat technisch lukt en dat het publiek dat accepteert?
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Als het sneeuwt zou de auto eigenlijk niet nodig moeten

Bericht door iljitsch »

Rick Visser schreef:pakken veel mensen de auto. We moeten wel
En hier gaat je redenering de fout in.

Mensen rijden niet zoveel auto omdat ze moeten, ze rijden zoveel auto omdat ze kunnen. Ik heb geen rijbewijs en de enige keren dat ik echt een auto nodig heb is als ik verhuis. Binnen de stad en zelfs niet al te ver erbuiten gaat alles prima op de fiets, voor de langere afstanden is er de trein.

Natuurlijk zijn er plekken die op die manier moeilijk te bereiken zijn. Voordat de auto bestond waren die dus ook nagenoeg onbewoond dan wel zeer geisoleerd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 35 gasten