SP: Verplichte OV-aanbesteding niet meer nodig.

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Oud forumgebruiker

SP: Verplichte OV-aanbesteding niet meer nodig.

Bericht door Oud forumgebruiker »

Bezuinigingen uitgevoerd; verplichte OV-aanbesteding niet meer nodig

‘VVD, PVV en CDA hebben een bezuiniging uitonderhandeld die al lang uitgevoerd is.’ Dat stelt SP-Kamerlid Farshad Bashir nu blijkt dat de bezuiniging van 120 miljoen euro op het openbaar vervoer in de drie grote steden al jaren geleden uitgevoerd is.

Lees verder...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: SP: Verplichte OV-aanbesteding niet meer nodig.

Bericht door Wubbo »

Ik heb dit topic maar even gebruikt, maar het had net zo goed een ander topic kunnen zijn.

Ik kwam via de nieuwsbrief van OV-Magazine dit document tegen. Daarbij valt het me op dat een dienstregelingsuur in de grote stad (de nog niet aanbestede G3) 50% hoger ligt dan in de overige steden (Almere, Lelystad, Leeuwarden) en dan het landelijk gebied rondom de G3 (Waterland, Amstelland-Meerlanden, Haaglanden, SRR Overig). Kan iemand mij dat verklaren?
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: SP: Verplichte OV-aanbesteding niet meer nodig.

Bericht door Lange_Dre »

Bedoel je waarom er in de G3 meer ritten zijn?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: SP: Verplichte OV-aanbesteding niet meer nodig.

Bericht door Wubbo »

Nee, waarom de prijs van een dienstregelingsuur zoveel hoger is dan in andere steden. Waarom kost een dienstregelingsuur in Amsterdam 60 Euro maar in Eindhoven 40 en voor een rit tussen Amsterdam en Hoorn ook 40 (en voor een rit op het platteland van Friesland 50, nog steeds minder dan in de grote stad)? Mijn logica zegt dat je in een stad een lagere dienstregelingsuurprijs moet kunnen halen doordat je met een groter reizigerspotentieel vraag en aanbod beter op elkaar af kunt stemmen en dus over het algemeen vollere voertuigen zou moeten kunnen hebben, wat zich vertaalt in een lagere dienstregelingsuurprijs. Maar kennelijk zie ik dat verkeerd.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: SP: Verplichte OV-aanbesteding niet meer nodig.

Bericht door iljitsch »

Welke kosten zitten hier in? Trams en rails/voedingsstations zijn natuurlijk duurder dan bussen en gratis wegen, maar personeel zou ongeveer even duur moeten zijn (met een klein verschil omdat er in de steden meer vroeg en laat gereden wordt).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: SP: Verplichte OV-aanbesteding niet meer nodig.

Bericht door Wubbo »

Voor tram en metro zijn apart de kosten berekend, dit is de vergelijking bus - bus.
Oud forumgebruiker

Re: SP: Verplichte OV-aanbesteding niet meer nodig.

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ik weet niet waar die kosten op gebaseerd zijn. Ik kan in ieder geval wel zeggen dat het stadsvervoer vaak wel punctueler en frequenter rijdt dan streekvervoer (zie: bonussen die het GVB elk jaar krijgt en malussen die CXX en Arriva krijgen). Met uitzondering van de RET, daar rijdt 40% op tijd las ik laatst in een krantenartikel :lol:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: SP: Verplichte OV-aanbesteding niet meer nodig.

Bericht door Wubbo »

Ze (=TwijnstraGudde) hebben aan de diverse aanbestedende overheden gevraagd hoeveel er betaald wordt voor een dienstregelingsuur, en daar komt dit uit. Kwaliteit zal wel een deel van de kostprijs verklaren, maar ik geloof nooit dat de bus in Amsterdam anderhalf keer zo goed is als die in Almere, Eindhoven of Waterland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: SP: Verplichte OV-aanbesteding niet meer nodig.

Bericht door Klaasje »

ziggy schreef:Ik weet niet waar die kosten op gebaseerd zijn. Ik kan in ieder geval wel zeggen dat het stadsvervoer vaak wel punctueler en frequenter rijdt dan streekvervoer (zie: bonussen die het GVB elk jaar krijgt en malussen die CXX en Arriva krijgen). Met uitzondering van de RET, daar rijdt 40% op tijd las ik laatst in een krantenartikel :lol:
Op basis van malussen en bonussen kun je natuurlijk niet vergelijken qua punctualiteit. De normen zijn niet hetzelfde en de lijnen rijden nou eenmaal over ander soort routes. Zo kan ik ook zeggen dat het GVB in Amsterdam toch wel een modderfiguur slaat met een 2-minuten punctualiteitspercentage van 88,5% over de eerste helft van 2010 in vergelijking tot Cxx in de concessie stads- en steekvervoer Almere met een 3-minuten percentage van iets meer dan 95%. Je zal zelf ook wel snappen dat ik helemaal niet mag zeggen dat het GVB een modderfiguur slaat en dat de werkelijkheid stukken genuanceerder ligt.
Overigens zijn in dit onderzoek een aantal "gelijksoortige" concessies verwerkt in een gemiddelde prijs maar zijn er nogal grote verschillen. Bij stadsvervoer Almere is van 2004 tot en met 2010 de DRU-prijs lager geworden terwijl voor de Stadsdienst Lelystad de DRU-prijs hoger is geworden. Hierdoor krijg ik toch wat twijfels bij de legitimiteit van de cijfertjes.
Daarbij hangt de DRU-prijs ook samen met de bezetting van de bussen. Een halfuursdienst 's avonds zit sneller vol dan een 10-minutendienst op een gelijksoortige lijn
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: SP: Verplichte OV-aanbesteding niet meer nodig.

Bericht door Wubbo »

Dat maakt verschillen alleen maar groter. Immers moet het in een grote stad als Amsterdam, met veel meer reizigerspotentieel, ook in de avonduren makkelijker zijn om een busdienst met een redelijke frequentie vol te krijgen dan in, pak 'em beet, Lelystad. Dat het gemiddeldes zijn begrijp ik, maar dat geldt natuurlijk zowel voor de grote 3 als voor de andere steden, en dat juist Lelystad duur is maakt dat die het gemiddelde omhoog trekt. Het gemiddelde van de andere steden wordt dus nog lager, wat het verschil met de grote 3 alleen maar groter maakt volgens mij.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: SP: Verplichte OV-aanbesteding niet meer nodig.

Bericht door midnet »

interessant-mooi dat je dit overzicht heb kunnen vinden.
Maar het aanbod van reizigers heeft er totaal niets mee te maken-enkel de kosten die het bedrijf meent te maken (incl. beetje winst) om 1 uur met 1 bus een lijn te rijden. de OPbrengsten zullen ze wel zelf ergens calculeren- of is het juist wat ze declareren als''kosten minus (geschatte) opbrengst?'' ga maar na wat het je zelf kost als je een vakman een uurtje iets in je huis laat doen. De cijfers zullen vast wel afgerond zijn-alles op mooie 10tallen kan niet.
Het onderstreept waarschijnlijk waar bonden en SP etc altijd op hameren-en onlangs bij AH om gestaakt werd: dure vaste, oudere krachten werk je zo veel mogelijk weg en je werkt vooral met goedkopere flex-krachten die niet om allerlei toeslagen zeuren.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: SP: Verplichte OV-aanbesteding niet meer nodig.

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:Nee, waarom de prijs van een dienstregelingsuur zoveel hoger is dan in andere steden. Waarom kost een dienstregelingsuur in Amsterdam 60 Euro maar in Eindhoven 40 en voor een rit tussen Amsterdam en Hoorn ook 40 (en voor een rit op het platteland van Friesland 50, nog steeds minder dan in de grote stad)? Mijn logica zegt dat je in een stad een lagere dienstregelingsuurprijs moet kunnen halen doordat je met een groter reizigerspotentieel vraag en aanbod beter op elkaar af kunt stemmen en dus over het algemeen vollere voertuigen zou moeten kunnen hebben, wat zich vertaalt in een lagere dienstregelingsuurprijs. Maar kennelijk zie ik dat verkeerd.
De kostprijs van een dienstregelinguur lijkt me grotendeels materieel/personeel. Dat stadsvervoer opzich duurder is in exploitatie ligt aan de lagere snelheid, maar per uur zou dat niet uit moeten maken denk ik.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: SP: Verplichte OV-aanbesteding niet meer nodig.

Bericht door Klaasje »

midnet schreef:interessant-mooi dat je dit overzicht heb kunnen vinden.
Maar het aanbod van reizigers heeft er totaal niets mee te maken-enkel de kosten die het bedrijf meent te maken (incl. beetje winst) om 1 uur met 1 bus een lijn te rijden. de OPbrengsten zullen ze wel zelf ergens calculeren- of is het juist wat ze declareren als''kosten minus (geschatte) opbrengst?'' ga maar na wat het je zelf kost als je een vakman een uurtje iets in je huis laat doen. De cijfers zullen vast wel afgerond zijn-alles op mooie 10tallen kan niet.
Het onderstreept waarschijnlijk waar bonden en SP etc altijd op hameren-en onlangs bij AH om gestaakt werd: dure vaste, oudere krachten werk je zo veel mogelijk weg en je werkt vooral met goedkopere flex-krachten die niet om allerlei toeslagen zeuren.
De dru-prijs is meestal "het gemiddelde van de kosten per uur"+"Winstmarge"-"gemiddelde geschatte reizigersopbrengst in 1 uur" en dit dan over de hele concessie of over een specifiek type DRU (soms wordt er onderscheid gemaakt in bijvoorbeeld "gelede-dru's" en "ongelede-dru's")
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: SP: Verplichte OV-aanbesteding niet meer nodig.

Bericht door Suus »

Het verhaal zit hem hier in de CAO. Die is bij de stadsvervoerders nog een afspinsel van de ambtenaren CAO's die erg gul waren en/of zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten