'NS en ProRail moeten eerlijk zijn'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

'NS en ProRail moeten eerlijk zijn'

Bericht door Daniel »

'NS en ProRail moeten eerlijk zijn'
Geplaatst op: woensdag 22 december 2010 14:48
Laatst bijgewerkt: woensdag 22 december 2010 14:48


RIJSWIJK - De NS en ProRail moeten eerlijke informatie geven over de stand van zaken op het spoor, ook als dat niet goed is voor hun imago. Dat is de inzet van gesprekken die de reizigersorganisatie Rover deze week heeft met de NS en ProRail.

Voorzitter Arriën Kruyt van Rover heeft dat woensdag gemeld. ''Het belangrijkste is dat de bedrijven onder alle omstandigheden eerlijk zijn over de gevolgen van de vele defecte treinen en de reizigers goede informatie verschaffen'', stelt Kruyt.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: 'NS en ProRail moeten eerlijk zijn'

Bericht door Etienne »

Mee eens :roll:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: 'NS en ProRail moeten eerlijk zijn'

Bericht door Raymond »

Rover heeft zowaar weer wat zinnigs gezegd. Petje af!
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: 'NS en ProRail moeten eerlijk zijn'

Bericht door Reiziger Delft »

Geheel mee eens; ik erger me kapot aan de berichten dat er een uitgedunde dienstregeling is omdat er minder reizigers met de trein reizen. Normaal kan op zaterdag de s7600 toch ook gewoon 2x/uur rijden? Zeg gewoon dat er veel treinen kapot zijn en het gewoon niet anders kan.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'NS en ProRail moeten eerlijk zijn'

Bericht door Geert »

Precies, de dienstregeling was al uitgedund vanwege de kerstvakantie...
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: 'NS en ProRail moeten eerlijk zijn'

Bericht door midnet »

dit is meer een algemeen probleem dat tegenwoordig bij elk bedrijf dat PR mensen voor de voorlichting heeft speelt. Er mag dus vanwege bevel van hogerhand nooit meer iets dat als mogelijk negatief zou kunnen worden uitgelegd worden gezegd. Alles wordt met 2345 liters stroop volgesmeerd. En dan moet je als klant die na jaren+jaren reizen heus wel zo'n beetje weet hoe het in elkaar steekt maar weer raden wat er nu eigenlijk echt wordt bedoeld. En dan schijnt het dat die mensen er ook nog jaren voor moeten studeren om tot het nivo van die onzinpraat te geraken.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'NS en ProRail moeten eerlijk zijn'

Bericht door Fles »

Kijk, dat er glasharde onzin verkocht wordt is wel duidelijk. Dat je niets aan dat soort info hebt ook. Maar wat me wel steekt is dat ze echt denken dat iemand het gelooft wat ze zeggen. Zijn we een land vol met hersenloze debielen of zo? Het is gewoon een belediging om te denken dat je met dat gelul wegkomt :neg:
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: 'NS en ProRail moeten eerlijk zijn'

Bericht door find_your_spot »

Fles schreef: Zijn we een land vol met hersenloze debielen of zo?
Als ik vaak links en rechts om mij heen kijk op een bushalte of trein perron dan kom je aardig in de buurt met je constatering. Ik geloof dat 74,3% van de OV reizigers inderdaad een hersenloze debiel is. :Y

Ja, dat mag ik zeggen aangezien ik meer dan 800 uur voor GVB heb gewerkt en passagiers met de meest domme en onnozele vragen naar mij te kwamen! (A)
For Your Railroad Adventures
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 'NS en ProRail moeten eerlijk zijn'

Bericht door VIRM »

Mee eens. Als NS of ProRail met een bericht komt over wat dan ook, in hoeverre kan je ze (nu nog) geloven?

Maar niet alleen PR moet beter, ook de informatie naar het personeel toe en de omroepberichten. In de afgelopen sneeuwperiode valt op dat veel personeelsleden het ook neit weten. Omroepberichten bestaan daarnaast gewoon uit wat ingesproken bandjes. Actuele Vertrektijden op m.ns.nl klopte niet altijd (geven treinen aan die niet op komen dagen, zonder omroepbericht)...
Beul van de blindegeleidelijn
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'NS en ProRail moeten eerlijk zijn'

Bericht door Fles »

Eigenlijk is er gewoon niks veranderd sinds vorig jaar. :|
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'NS en ProRail moeten eerlijk zijn'

Bericht door Vinny »

"Het sneeuwt. Ons materieel en infrastructuur kan daar niet tegen. De treinkaartjes zijn te goedkoop om wel in duurzame, sneeuwbestendig materieel te investeren, en bijsturing is onderbemand. Wij kunnen niet garanderen dat u op sneeuwrijke dagen op uw plaats van bestemming aankomt."
(c) NS/ProRail. :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50910
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'NS en ProRail moeten eerlijk zijn'

Bericht door Suus »

Fles schreef:Eigenlijk is er gewoon niks veranderd sinds vorig jaar. :|
Nouja, er rijdt nu nog voldoende ICM (vorig jaar reed dat op een gegeven moment bijna niet meer) en we hebben niet dagen zitten klooien met een dienstregeling waarbij er slechts één Intercity was. Ze hebben echter niets geleerd over nooddienstregelingen en we hebben geen zoutkaartjes en andere compensatie gekregen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'NS en ProRail moeten eerlijk zijn'

Bericht door Fles »

Vinny schreef:"Het sneeuwt. Ons materieel en infrastructuur kan daar niet tegen. De treinkaartjes zijn te goedkoop om wel in duurzame, sneeuwbestendig materieel te investeren, en bijsturing is onderbemand. Wij kunnen niet garanderen dat u op sneeuwrijke dagen op uw plaats van bestemming aankomt."
(c) NS/ProRail. :twisted:

"Oh ja wacht, en we zijn ook te imbeciel alsmede te belazerd om iets aan de situatie te doen. U zoekt het maar uit." :twisted:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'NS en ProRail moeten eerlijk zijn'

Bericht door Fles »

Kijk eens hoe ze dat in België doen. Daar kan men hier nog wat van leren :Y

Klik
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'NS en ProRail moeten eerlijk zijn'

Bericht door iljitsch »

Fles schreef:Kijk, dat er glasharde onzin verkocht wordt is wel duidelijk.
Het probleem is dat het helemaal niet zo duidelijk is.

Inderdaad is de informatievoorziening erg slecht, maar of er echt glashard gelogen wordt vraag ik me af. En als dat al zo is, wanneer dan? Niet 100% van de tijd, lijkt me.

Het omgekeerde probleem is dat veel mensen allerlei dingen niet geloven, ook al zijn ze gewoon waar. Zie bijvoorbeeld alle nonsens over de "waarheid" over de aanslagen op het world trade center of over waar Obama geboren is.

Volgens mij leeft bij veel mensen de gedachte dat bij de NS en/of Prorail een kamer is waar op grote schermen precies de actuele situatie geprojecteerd wordt en de treindienstleiders op instructie van de directie lachend foute info richting de werknemers en reizigers de wereld in sturen.

Uit de verhalen die ik hier heb gelezen de afgelopen tijd is het vrij duidelijk dat het besturen van het spoor relatief hands off is en de treindienstleiders vaak niet goed weten wat er nu echt gebeurt op het spoor, heel anders dus dan de luchtverkeersleiding. Koppel daaraan inflexibele computers en de neiging van mensen om eerst veel tijd zelf aan te klooien voor dingen doorgegeven worden en dan is het wel duidelijk dat je lang op goede reisinfo kan wachten.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'NS en ProRail moeten eerlijk zijn'

Bericht door Fles »

iljitsch schreef:
Fles schreef:Kijk, dat er glasharde onzin verkocht wordt is wel duidelijk.
Het probleem is dat het helemaal niet zo duidelijk is.
[..]
Volgens mij leeft bij veel mensen de gedachte dat bij de NS en/of Prorail een kamer is waar op grote schermen precies de actuele situatie geprojecteerd wordt
Zo zou het wel moeten zijn in ieder geval. Of wil je nu begrip voor het feit dat dat niet zo is? Men lult maar wat raak, maar dat moet je ze maar niet kwalijk nemen, want ze hebben eigenlijk geen flauw idee van de hele situatie? Is dat het? Nou, vergeet het maar dat daar begrip voor gaat bestaan :)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'NS en ProRail moeten eerlijk zijn'

Bericht door iljitsch »

Natuurlijk zou dat moeten, maar het is wel duidelijk dat dat niet het geval is: de informatie over de status van de treinen komt duidelijk niet voldoende door op de plaatsen waar bijgestuurd word en/of de reisinformatie gegenereerd wordt. Of bijvoorbeeld dat verhaal van laatst dat "de NS de gegevens niet in de computers van Prorail in kon voeren".

Zie ook het verhaal van die machinist die meerdere dodemansnoodstoppen maakte voordat-ie uiteindelijk een ongeluk veroorzaakte. De treindienstleiding had niks door.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'NS en ProRail moeten eerlijk zijn'

Bericht door Fles »

Ja, dat dat niet zo is, is wel duidelijk inderdaad ja. En ik zeg ook niet dat er bewust leugens verkocht worden. Hoewel je toch bezwaarlijk kunt beweren dat uitspraken als "de Kerstvakantiedienstregeling verloopt vrijwel probleemloos" iets met de werkelijkheid te maken hebben. Dus OF er worden inderdaad bewust leugens verkocht, OF op z'n minst klinkklare onzin, maar dan misschien niet bewust.

Ik zou zo'n documentje als dat van de NMBS waar ik eerder naar linkte, graag tegemoet zien vanuit NS en Prorail. Maar daar is men blijkbaar van mening dat dat onnodig is. Immers "alles verloopt zonder noemenswaardige problemen". :N

Men moet eerlijk zijn, dat is waar het in dit topic om gaat. Dat het allemaal niet gaat zoals gewenst is duidelijk. Daar bestaat op zich ook wel begrip voor, tot op zekere hoogte. Maar ZEG dat dan gewoon.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 'NS en ProRail moeten eerlijk zijn'

Bericht door Dexter »

Fles schreef:Kijk eens hoe ze dat in België doen. Daar kan men hier nog wat van leren :Y

Klik
Interessant document, ik heb het eens doorgelezen. Wat me opvalt is dat er veel overeenkomsten zijn met die situatie hier, maar dat de NMBS wel dingen die fout gaan durft te benoemen (sterker nog, ze beginnen er zelfs mee). Dat ze er dan verbeteringsmaatregelen tegenover zetten, geeft de klant vertrouwen.

Wat die wintermaatregelen betreft: Voorverwarmd wegzetten van treinen wordt hier ook al enige jaren gedaan, extra mankracht in de werkplaatsen ook. Antivorstploegen en extra onderhoud van wissels hier waag ik te betwijfelen...
Vallend blad maakt rails glad.
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 'NS en ProRail moeten eerlijk zijn'

Bericht door VIRM »

iljitsch schreef:
Fles schreef:Kijk, dat er glasharde onzin verkocht wordt is wel duidelijk.
Het probleem is dat het helemaal niet zo duidelijk is.

Inderdaad is de informatievoorziening erg slecht, maar of er echt glashard gelogen wordt vraag ik me af. En als dat al zo is, wanneer dan? Niet 100% van de tijd, lijkt me.

Het omgekeerde probleem is dat veel mensen allerlei dingen niet geloven, ook al zijn ze gewoon waar. Zie bijvoorbeeld alle nonsens over de "waarheid" over de aanslagen op het world trade center of over waar Obama geboren is.

Volgens mij leeft bij veel mensen de gedachte dat bij de NS en/of Prorail een kamer is waar op grote schermen precies de actuele situatie geprojecteerd wordt en de treindienstleiders op instructie van de directie lachend foute info richting de werknemers en reizigers de wereld in sturen.

Uit de verhalen die ik hier heb gelezen de afgelopen tijd is het vrij duidelijk dat het besturen van het spoor relatief hands off is en de treindienstleiders vaak niet goed weten wat er nu echt gebeurt op het spoor, heel anders dus dan de luchtverkeersleiding. Koppel daaraan inflexibele computers en de neiging van mensen om eerst veel tijd zelf aan te klooien voor dingen doorgegeven worden en dan is het wel duidelijk dat je lang op goede reisinfo kan wachten.
Het gaat er niet om in hoeveel procent van de situaties je liegt.
NS en ProRail zeggen dat het spoor winterklaar is. Dan valt er sneeuw en dat gaat er echt van alles en nog wat mis.
Als er dan een volgende keer wordt gezegd: wij zijn zomer/herfst/winter/apocalypse-proef, dan denken de reizigers ook iets van 'ja, dat zal best wel. Kijk maar naar vorige winter'.
Kortom, als er van alles misgaat nadat je maandenlang hebt geroepen dat het niet mis gaat, dan kom je niet geloofwaardig over.
Kortom:
\1. Wees eerlijk naar de reiziger toe.
2. Zorg dat infrastructuur en materieel winterproef is. Als de SLT's bijvoorbeeld nu weer eens haperen door smeltwater...
3. Zorg voor een goede informatievoorziening. Vaak wordt er nog vauit gegaan dat een automatisch bandje voldoende is, terwijl je als reiziger vaak behoefte hebt aan meer informatie. Ook kan er nog wel eens worden gekeken naar informatie die het personeel beschikt en de Actuele Vertrektijden.
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten