GVB overweegt actie om kabinetsplannen
GVB overweegt actie om kabinetsplannen
GVB overweegt actie om kabinetsplannen
Personeel van het GVB gaat mogelijk begin volgend jaar actie voeren tegen de bezuinigingsplannen van de nieuwe regering en de verplichte openbare aanbesteding van het openbaar vervoer vanaf 2012.
[..]
Stadsregio Amsterdam, verantwoordelijk voor het openbaar vervoer, denkt dat bus, tram en metro duurder zullen worden, mogelijk al in 2012. Lijnen met een kleine bezetting zullen worden opgeheven.
In het ongunstigste geval lopen de bezuinigingen op het Amsterdamse openbaar vervoer op tot gemiddeld zestig miljoen euro per jaar.
Bron: Parool
Personeel van het GVB gaat mogelijk begin volgend jaar actie voeren tegen de bezuinigingsplannen van de nieuwe regering en de verplichte openbare aanbesteding van het openbaar vervoer vanaf 2012.
[..]
Stadsregio Amsterdam, verantwoordelijk voor het openbaar vervoer, denkt dat bus, tram en metro duurder zullen worden, mogelijk al in 2012. Lijnen met een kleine bezetting zullen worden opgeheven.
In het ongunstigste geval lopen de bezuinigingen op het Amsterdamse openbaar vervoer op tot gemiddeld zestig miljoen euro per jaar.
Bron: Parool
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen
Al die jammerende mensen in Amsterdam Oud-Zuid aangezien hun lijn 25 de eerste tramlijn is die sneuvelt in 2012. :')
For Your Railroad Adventures
Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen
Oud-Zuid heeft er maar héél beperkt last van. Ik zou eerder zeggen de mensen in de Rivierenbuurt en met name de ouderen rond het laatste stuk van de Rijnstraat en de Pres. Kennedylaan.
Overigens is de stand van zaken tot nu toe nog dat lijn 25 vanaf het Amstelstation gaat rijden via de Churchillaan - eigen route v.v. De 12 gaat dan via de Rijnstraat/Van Wou/Ceintuurbaan eigen route v.v. Als dat nog doorgaat is de chade alleen beperkt tot het laatste deel van de Rijnstraat/Pres. Kennedylaan.
Overigens is de stand van zaken tot nu toe nog dat lijn 25 vanaf het Amstelstation gaat rijden via de Churchillaan - eigen route v.v. De 12 gaat dan via de Rijnstraat/Van Wou/Ceintuurbaan eigen route v.v. Als dat nog doorgaat is de chade alleen beperkt tot het laatste deel van de Rijnstraat/Pres. Kennedylaan.
Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen
Ik zie eigenlijk weinig argumenten meer om de 25 niet op te heffen. De cijfers zijn bedroevend te noemen en zeker met huidige traject lijkt er weinig verandering in te zitten. Laat lijn 12 de huidige route behouden en je kan de lijn best opheffen. Jammer van de geschiedenis die in 1930 begon, maar het is nu eenmaal zo.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen
Ik mis in het nieuwsbericht een beetje de redenatie van de medewerkers om te staken. Juist voor het rijdend personeel is er een baangarantie, waarom dan staken? Ze behouden hun baan toch?
Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen
Lijnen opheffen, dan verdwijnt er al snel personeel bij het GVB. Denk aan lijnmanagers, chauffeurs/bestuurders, wellicht zelfs conducteurs.
Met het verdwijnen van eindpunten heb je ook minder onderhoudskosten aan eindpunthuisjes, en met een minder goed dienstbetoon ook minder voertuigen. Dat zorgt voor minder werk voor schoonmakers, monteurs, administratief personeel.
Met het verdwijnen van eindpunten heb je ook minder onderhoudskosten aan eindpunthuisjes, en met een minder goed dienstbetoon ook minder voertuigen. Dat zorgt voor minder werk voor schoonmakers, monteurs, administratief personeel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen
Lijn 25 opheffen is rieel gezien het meest logisch. De bezetting is ten opzichte van andere lijnen echt bedroevend te noemen. Ik snap niet waarom ze die lijn niet eerder hebben teruggebracht tot rijden tot 20.00 ofzo. Na die tijd is het helemaal triest. De NZ-lijn heeft de 25 hard genekt.
Ik kan me nog de tijd herinneren dat de 25 iedere 7.5min reed en net zo druk was als de 4. Het is triest gelopen vanwege de F. Bolstraat. De route is zo pauper.
Sowieso erg slecht dat personeel zich in een politieke discussie wil mengen. Echt geen fatsoen als je baangarantie hebt. Ondemocratisch zelfs. Overal is er al aanbesteed behalve de G3 en kernnet. Aan Utrecht zie je dat Qbuss met een beter aanbod kan komen.
Ik kan me nog de tijd herinneren dat de 25 iedere 7.5min reed en net zo druk was als de 4. Het is triest gelopen vanwege de F. Bolstraat. De route is zo pauper.
Sowieso erg slecht dat personeel zich in een politieke discussie wil mengen. Echt geen fatsoen als je baangarantie hebt. Ondemocratisch zelfs. Overal is er al aanbesteed behalve de G3 en kernnet. Aan Utrecht zie je dat Qbuss met een beter aanbod kan komen.
immer kwaliteits posts
Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen
In dat opzicht is het heel interessant om te kijken wat Qbuzz voor dienstregelingsuurprijs voor Utrecht geboden heeft, en hoe dat zich verhoudt met die van de andere 3 grote steden. Maar ik denk dat die info niet zo makkelijk te verkrijgen is.
Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen
Dat lijkt mij ook zeer moeilijk. Het is natuurlijk appels met peren vergelijken. Geledes met standaards. Verplichte lease van bussen die al wat jaren oud zijn met een compleet of gedeeltelijk nieuwe vloot. Bussen, trams en metro's. Lijkt me schier onmogelijk om dat op een verantwoorde manier te doen.Wubbo schreef:In dat opzicht is het heel interessant om te kijken wat Qbuzz voor dienstregelingsuurprijs voor Utrecht geboden heeft, en hoe dat zich verhoudt met die van de andere 3 grote steden. Maar ik denk dat die info niet zo makkelijk te verkrijgen is.
immer kwaliteits posts
Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen
Ik denk dat je beter de 25 en de 4 kunt samenvoegen tot 1 tramlijn, waarbij je -tot de opening van de noord-zuidlijn- het nummer 25 voor de tak naar de Rijnstraat kunt behouden (ik zie wel het liefst de 25 gewoon over de Utrechtsestraat rijden, dat is het kortst). Wanneer de Noord-Zuidlijn open is, vervalt het nut van tram 4.willy84 schreef:Lijn 25 opheffen is rieel gezien het meest logisch. De bezetting is ten opzichte van andere lijnen echt bedroevend te noemen. Ik snap niet waarom ze die lijn niet eerder hebben teruggebracht tot rijden tot 20.00 ofzo. Na die tijd is het helemaal triest. De NZ-lijn heeft de 25 hard genekt.
Ik kan me nog de tijd herinneren dat de 25 iedere 7.5min reed en net zo druk was als de 4. Het is triest gelopen vanwege de F. Bolstraat. De route is zo pauper.
Sowieso erg slecht dat personeel zich in een politieke discussie wil mengen. Echt geen fatsoen als je baangarantie hebt. Ondemocratisch zelfs. Overal is er al aanbesteed behalve de G3 en kernnet. Aan Utrecht zie je dat Qbuss met een beter aanbod kan komen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen
Neen, met de opening van de Noord-Zuidlijn vervalt het nut van de 25, terwijl de 4 haar bestaansrecht behoudt. De 25 doet op zijn oorspronkelijke route namelijk 4 van de 5 nieuwe metrostations ten zuiden van het IJ aan, terwijl de 4 er slechts 3 aandoet en alleen aan het begin van de route.
Mijn idee is dan ook om de omleiding die de 24 nu rijdt definitief te maken en (zoals het stadsdeel Oud-Zuid graag wilde) het nu afgesloten deel van de Ferdinand Bolstraat tramvrij te houden. Met de huidige plannen voor strengelspoor in die straat wordt dat toch alleen maar een drama.
Mijn idee is dan ook om de omleiding die de 24 nu rijdt definitief te maken en (zoals het stadsdeel Oud-Zuid graag wilde) het nu afgesloten deel van de Ferdinand Bolstraat tramvrij te houden. Met de huidige plannen voor strengelspoor in die straat wordt dat toch alleen maar een drama.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen
Volgens mij hebben we een spraakverwarring. Ik benoem de lijnen naar hun eindpunt. De RAI is voor mij een nutteloos eindpunt, alsmede de route door de Rivierenbuurt (tal van bussen rijden daar ook). De lijn 25 rijdt in het zuiden op een uniek stukje (geen enkele tram- of buslijn doet dat). Door van de 25 een snelle tram te maken (Pass. Terminal - Centraal - Utrechtsestraat - Pres. Kennedylaan) heb je een mooie radiale spaakwielverbinding te pakken, die precies tussen de metro's Oostlijn en Noord-Zuidlijn ligt.
En of je dat ding nou 4 of 25 nummert, zou me eerlijk gezegd niet heel veel uitmaken.
En of je dat ding nou 4 of 25 nummert, zou me eerlijk gezegd niet heel veel uitmaken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen
Ik vind de RAI geen nutteloos eindpunt, omdat er een trein stopt. Dat heeft voor mij een meerwaarde ten opzichte van de Rivierenbuurt, waar wat winkels zijn, mensen wonen en het GVB een remise heeft. Kijk, het wordt anders als je tram 25 zou doortrekken naar Overamstel, maar dat plan is afgewezen omdat er dan een nieuwe trambrug gebouwd moet worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen
Laten we ook die hele RAI zelf niet onderschatten. Dat station daar heet niet voor niets zo.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen
De RAI wordt perfect ontsloten met de nieuwe Noord-Zuid metrolijn, en daarnaast kun je vanuit de binnenstad er ook komen met lijn 11 wanneer er een congres wordt gehouden. Op de route van lijn 4 door de rivierenbuurt zijn ook veel busverbindingen.
Laatst gewijzigd door Vinny op vr 24 dec 2010, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen
Ja dan kun je het hele openbaar vervoer in Amsterdam natuurlijk wel opheffen. Want waar mensen wonen hoeft natuurlijk nooit iemand met het openbaar vervoer...waar wat winkels zijn, mensen wonen
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 241
- Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56
Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen
Is het hier niet net zo als bij andere aanbestedingen. De nieuwe moet het personeel overnemen, maar gaat nieuwe contracten onderhandelen. Als een deel niet weggaat zal al het personeel met zn alle minder uur moeten gaan werken.willy84 schreef: Echt geen fatsoen als je baangarantie hebt. Ondemocratisch zelfs.
Je hebt nog wel een baan, maar voor minder uur dan voorheen. Ik snap wel dat je daar tegen in protest gaat.
Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen
Er zit behoorlijk wat overbodige luxe in de CAO voor GVB-medewerkers. Een feestdagtoeslag op 1 mei. Hoe verzin je het?
Maar ja, als je dat soort zaken gaat afpakken, dan heten die dingen ineens "verworven rechten" en ligt de boel plat. Soms worden dan nieuwe mensen aangenomen tegen veel slechtere secundaire arbeidsvoorwaarden. Ik kan je verzekeren: dat levert pas echt jalouzie en scheve ogen op de werkvloer op...
Maar ja, als je dat soort zaken gaat afpakken, dan heten die dingen ineens "verworven rechten" en ligt de boel plat. Soms worden dan nieuwe mensen aangenomen tegen veel slechtere secundaire arbeidsvoorwaarden. Ik kan je verzekeren: dat levert pas echt jalouzie en scheve ogen op de werkvloer op...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen
Er luiden al genoeg geruchten dat het conducteurshok een tweede VVV en seksshop moet gaan worden waar paraplu's, plattegronden, dagkaarten voor de Keukenhof, Madame Tussuad, DVD's, petten, tassen en flesjes drinken moeten gaan worden verkocht om de tweede man op de tram niet te hoeven ontslaan.
For Your Railroad Adventures
Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen
Waarom niet ombouwen tot rookhok? Of tot WC?
"Roken en schijten? Bij het GVB kan het wel "
Iemand anders nog creatieve ideeen?
"Roken en schijten? Bij het GVB kan het wel "
Iemand anders nog creatieve ideeen?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen
Achterste deel van de tram tot eerste klas opwaarderen en daarvoor 3x de huidige prijzen voor vragen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen
Lounche banken, discoverlichting, TMF op de achtergrond en een snoepautomaat... *O*
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen
Zeg, een beetje meer respect voor de conducteurs (waar er ook enkele hier op het forum zitten)!
En over tram 25, als het stukje tussen victorieplein en PKL wordt opgeheven, dan komt er daar een bus te rijden. Wellicht een herlegging van de route van bus 62.
En over tram 25, als het stukje tussen victorieplein en PKL wordt opgeheven, dan komt er daar een bus te rijden. Wellicht een herlegging van de route van bus 62.
Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen
Waarmee die buslijn een nog exotischere toeristische route krijgt, dan die nu al heeft...
Maar goed, dat zie je in Amsterdam wel vaker, veel OV assen die een volkomen overbevissing hebben, terwijl sommige buurten meer dan 600 meter moeten lopen voor een halte aan een verbindende tram- of buslijn... , wordt opgelost door een soort wijkroute te rijden voor een ontsluitende bus. Lijn 62 en 64 zijn daarvaan (trieste) voorbeelden...
Maar goed, dat zie je in Amsterdam wel vaker, veel OV assen die een volkomen overbevissing hebben, terwijl sommige buurten meer dan 600 meter moeten lopen voor een halte aan een verbindende tram- of buslijn... , wordt opgelost door een soort wijkroute te rijden voor een ontsluitende bus. Lijn 62 en 64 zijn daarvaan (trieste) voorbeelden...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen
Juist die routewijziging zorgt voor weinig verandering bij lijn 62, die slaat al halverwege de Rooseveltlaan af naar de Waalstraat.
Wees trouwens maar blij dat het GVB de lijnen 62, 63 en 64 op deze manier heeft opgelost, bespaart weer heel wat dienstregelingsuren.
Wees trouwens maar blij dat het GVB de lijnen 62, 63 en 64 op deze manier heeft opgelost, bespaart weer heel wat dienstregelingsuren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 170 gasten