Nieuwe Dienstregeling DAV

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Nieuwe Dienstregeling DAV

Bericht door hidihi »

Met een paar omwegen heb ik de nieuwe dienstregeling van het DAV gebied kunnen vinden.
Vanwege het winterweer is de website niet zo snel en geeft ook niet altijd alle pagina’s weer.

Ik reis zelf altijd in de Drechtsteden dus ik heb bij het bekijken van de dienstregeling mij vooral op die regio gericht.
In de dienstregeling van 2009 op 2010 was mij opgevallen dat lijnen die de zelfde tussen/eindbestemmingen hadden dicht op elkaar geplaatst waren, bijvoorbeeld: 16/116, 87/187 en tussen Dordrecht en Hendrik Ido Ambacht 88/92, deze lijnen reden vaak slecht 3 tot 10 minuten van elkaar af terwijl vaak de zelfde haltes aangedaan werden. In de dienstregeling van 2011 zijn veel van deze problemen niet weggenomen.

In de streek zijn er weinig opvallende veranderingen, de oude lijninvoering van lijn 11 en 12 is weer terug, dus lijn 12 rijdt vanaf 2 januari weer vanaf Dordrecht CS en de lijnen 11 en 12 rijden nu ook verder naar Ridderkerk. Vanaf 17.30 uur op Kralingsezoom wordt er een opvallende verschraling van lijn 88 ingevoerd, tussen 17.38 en 18.22 rijdt er geen bus meer, dit is vreemd omdat de huidige 88 ritten van 17.43 en 18.13 altijd redelijk gevuld zijn.
Gisteren zag ik op de website van de Arriva ook de dienstregeling van de 230 naar Werkendam/Gorichem maar deze dienstregeling is vandaag weg gehaald.

Voor de stadsdienst Dordrecht wordt er weinig veranderd, de 801(museumdienst) wordt in het gehele jaar een oproepbus. De huidige lijn 8 PR bus naar de Parkeerplaats van Dordrecht 90 wordt opgeheven, de huidige ritten naar de Dordse kill(nu lijn 7) wordt vanaf 2 januari onder lijnnummer 8 gereden.

Bron: http://www.arriva.nl/reizen/vertrektijden/
Oud forumgebruiker

Re: Nieuwe Dienstregeling DAV

Bericht door Oud forumgebruiker »

toen ik er nog werkte (tot begin maart) heb ik de klachten over de dienstregeling van Arriva vaak genoeg aangehoord.
Arriva kiest er nu eenmaal voor om zo goedkoop mogelijk te rijden.
de klant staat helemaal niet voorop.
ze huiden zich echter aan het bestek.
er rijden nog steeds overdag 4 bussen per uur op de belangrijkste routes.
dat die bussen dan niet altijd ongeveer elk kwartier rijden, maakt dan dus niet uit.
het gaat bij Arriva voornamelijk om een efficient pakket, zodat er zo min mogelijk bussen en chauffeurs nodig zijn, om dat te leveren wat de provincie bepaald heeft.

dat de ritten van de lijn 16 en 116 zo dicht bij elkaar liggen, komt doordat er vanuit Alblasserdam gedacht is en de 116 kan zowat tegelijkertijd vertrekken vanuit Dordrecht om in Alblasserdam ongeveer 15 minuten eerder aan te komen dan de bus van lijn 16 (die via ziekenhuis in Dordrecht en nieuwbouw in Alblasserdam rijdt).

de 88 en 92 zijn wel lijnen die door Zwijndrecht en Hendrik-Ido-Ambacht grotendeels dezelfde route rijden, maar beide lijnen worden niet gezien als een kwartiersdienst naar beide dorpen, maar als lijnen met verschillende bestemmingen in Rotterdam.
de aankomsttijden op de eindpunten en het makkelijk verder kunnen laten rijden van de chauffeur (dus niet te lang stilstaan), zorgt vaak voor het bepalen van de vertrektijd vanaf het beginpunt.

kortom het gaat allemaal om geld en zolang Arriva moet proberen zo min mogelijk kosten te maken, betekent dit, dat er geschoven moet worden met de dienstregeling om met zo min mogelijk bussen en chauffeurs het vereiste pakket te kunnen rijden...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe Dienstregeling DAV

Bericht door Daniel »

hidihi schreef:16/116, 87/187 en tussen Dordrecht en Hendrik Ido Ambacht 88/92, deze lijnen reden vaak slecht 3 tot 10 minuten van elkaar af terwijl vaak de zelfde haltes aangedaan werden.
16/116 was juist samen een kwartierdienst meen ik te herinneren... is in ieder geval ook een verschil in reistijd wat hier in de verdeling meespeelt.
Voor de stadsdienst Dordrecht wordt er weinig veranderd, de 801(museumdienst) wordt in het gehele jaar een oproepbus.
Ehm, da's al sinds dienstregeling 2010 zo hoor :wink:
De huidige lijn 8 PR bus naar de Parkeerplaats van Dordrecht 90 wordt opgeheven, de huidige ritten naar de Dordtse kil(nu lijn 7) wordt vanaf 2 januari onder lijnnummer 8 gereden.
Lijn 8 Centrum - P-Stadion heeft überhaupt nooit gereden, dus van opheffen is hier niet echt sprake. Verder wordt lijn 2 trouwens ook omgelegd via de Reeweg, lijn 5 blijft daar ook rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nieuwe Dienstregeling DAV

Bericht door tsov »

Leuk voor de Crayensteinstraat... Alleen de 116 en 231 komen daar dan nog :?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Nieuwe Dienstregeling DAV

Bericht door hidihi »

Weetje Lex ik hoor vaker dat verhaal over de Arriva.
Maar slim vindt ik het niet, want het aantal ritten dat ze kunnen verkopen aan de provincie is natuurlijk ook afhankelijk van het aantal passagiers dat er zo'n bus betreden, als de bussen heel erg vol zitten kan het voor een provincie reden zijn om meer ritten te vragen , en als je de bussen in zo'n beroerd patroon neerlegt dan helpt het iedergeval niet om alle bussen vol te krijgen.
Oud forumgebruiker

Re: Nieuwe Dienstregeling DAV

Bericht door Oud forumgebruiker »

Dat is het nadeel van werken met vervoersdeskundigen die alleen nog met cijfertjes werken.
Daar komt bij, dat de meeste busreizigers geen alternatief hebben, dus die gaan toch wel met de bus.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe Dienstregeling DAV

Bericht door Daniel »

tsov schreef:Leuk voor de Crayensteinstraat... Alleen de 116 en 231 komen daar dan nog :?
Tja, maar dat zijn natuurlijk ook wel twee haltes die niet gek veel toevoegen. De omgeving van halte Krommedijk Oost heeft op nagenoeg gelijke loopafstand ook nog halte Eemsteynplein met in de spits meer dan 10x uur een bus richting station en centrum. Bij halte Standhasenstraat ligt halte Halmaheiraplein ook vlakbij, da's slechts een kwestie van het spoor oversteken.

Overigens zijn er nog veel meer (kleine) wijzigingen op de streeklijnen. Maar Arriva communiceert die uitsluitend via de schermen in de bus en heeft geen overzicht op de site helaas.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Nieuwe Dienstregeling DAV

Bericht door hidihi »

lex1975 schreef:Dat is het nadeel van werken met vervoersdeskundigen die alleen nog met cijfertjes werken.
Daar komt bij, dat de meeste busreizigers geen alternatief hebben, dus die gaan toch wel met de bus.
Wha je hebt de fiets, de valies, de drechthopper en natuurlijk een vriend of familie lid die er op staat om je een lift te geven.
Dus als het qua reistijd te gek zou worden kan men best klanten verliezen aan een van deze bovenstaande oplossingen.

De vertrektijden zijn natuuurlijk anders in het nieuwe jaar en er vliegen natuurlijk ook wat ritten er uit, bijvoorbeeld in de weekeinden nokt de 92 er al op banckertplein mee en al om 21.00 uur.
wel jammer want op een zaterdag avond kon men een taxi busje wel met passagiers vullen,.
aangezien een vriendin op Lombardijen woont zou ik in de weekeinden de bus laten staan en met mijn fiets gaan.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Nieuwe Dienstregeling DAV

Bericht door Dexter »

Toch zou het busnet in Dordrecht met enkele kleine ingrepen verder verdicht kunnen worden. Er is nu een vrij wijdmazig stadsnet. Als je lijn 2 over de Bankastraat laat rijden, zou die in de Vogelbuurt mooi het gat tussen lijn 3 op de Noordendijk en lijn 5 op de Reeweg kunnen vullen. En als je in Dubbeldam lijn 1 weer via het Damplein en Dubbelmonde laat rijden i.p.v. grotendeels parallel aan lijn 2, worden daar ook weer twee belangrijke bestemmingen bediend.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe Dienstregeling DAV

Bericht door Daniel »

In Dubbeldam via het Damplein én Dubbelmonde rijden wordt alleen lastig omdat de Burgemeester Jaslaan tegenwoordig een eenrichtingsweg is.
Eigenlijk is de route per 2 januari nieteens zo gek anders zoals 'ie ooit was. De huidige immense lus is er gekomen omdat dat de enige mogelijkheid was om alle bejaardenhuizen nog te bedienen en tegelijk in de buurt van het Damplein te komen zonder via de Jaslaan te rijden.

Een lijn via de Bankastraat voegt alleen maar rijtijd toe en zal dus niet snel gebeuren. Vooral omdat het met lijnen over Noordendijk en Reeweg al mogelijk is te voldoen aan de maximaal toegestane afstand tot een halte. Kan je dus beter zoals nu de frequentie via de Reeweg uitbreiden naar 9x/uur in de spits en 6x/uur in het dal. (en 's avonds en in het weekend 2x/uur twee bussen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: Nieuwe Dienstregeling DAV

Bericht door Oud forumgebruiker »

Zal ik het zo zeggen:

Voor de meeste mensen die NU de bus pakken is er op DAT moment geen alternatief...
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Nieuwe Dienstregeling DAV

Bericht door Dexter »

@Daniel: Is er een maximaal toegestane afstand tussen haltes dan en zo ja wat is die dan? Ik vind de afstand op sommige plekken nu al gigantisch, voor een busnet tenminste. En er zijn de laatste jaren al zoveel haltes verdwenen.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe Dienstregeling DAV

Bericht door Daniel »

Niet een maximale afstand tussen de haltes, wel een maximale afstand van een woonadres tot een halte :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe Dienstregeling DAV

Bericht door Vinny »

lex1975 schreef:Dat is het nadeel van werken met vervoersdeskundigen die alleen nog met cijfertjes werken.
Daar komt bij, dat de meeste busreizigers geen alternatief hebben, dus die gaan toch wel met de bus.
Ja natuurlijk denkt een vervoerskundige in "cijfers". De samenleving wil toch OV dat niet meer kost dan nodig is? Daar hoort dus ook bij dat er eens kritisch naar de te verwachten omzet gekeken moet worden :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Nieuwe Dienstregeling DAV

Bericht door Dexter »

Daniel schreef:Niet een maximale afstand tussen de haltes, wel een maximale afstand van een woonadres tot een halte :wink:
En die is?
Vallend blad maakt rails glad.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Nieuwe Dienstregeling DAV

Bericht door Raymond »

400 meter voor een normale buslijn, 600 meter voor HOV. Overigens zijn dat puur richtlijnen, omdat ze lang niet overal haalbaar zijn (platteland bijvoorbeeld) dus er staat ook geen consequentie op een grotere halteafstand.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe Dienstregeling DAV

Bericht door Daniel »

En aangezien de Noordendijk en Reeweg slechts 500 meter (waarom geeft Google Maps ineens de afstand in feet) van elkaar liggen is er dus geen noodzaak om daartussenin ook nog een buslijn te laten rijden. Het tussenliggende gebied zit immers ruim onder de maximale afstand :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Nieuwe Dienstregeling DAV

Bericht door Dexter »

Ja maar voor oma Toos met haar rollator is het toch een aardig eindje stappen van pakweg het Vogelplein naar een halte op de Noordendijk, Reeweg of Oranjelaan. Daarnaast is het ook net alsof er zonder enig beleid gesnoeid is in het aantal haltes. Zo zijn er op sommige plekken voor een richting haltes weggehaald zoals op de Hugo de Grootlaan en handige overstaphaltes zoals die op de Galileilaan, waar je voorheen tussen alle buslijnen in Sterrenburg kon overstappen.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe Dienstregeling DAV

Bericht door Daniel »

Ja hehe, de Hugo de Grootlaan is eenrichtingsverkeer dus logisch dat er daar slechts een halte in één richting ligt :P Op de Van Baerlestraat ligt al zolang ik me kan herinneren slechts één halte.
De voormalige halte op de Galileïlaan ligt wel dusdanig kort op andere haltes dat het niet raar is dat 'ie er niet meer is (en met de huidige drukte kan lijn 5 daar nooit meer linksaf na het halteren).

Verder zijn er zover ik weet alleen nog twee haltes aan lijn 4 op de Zuidendijk verdwenen, die kan je zelfs nog zien liggen want de zwartwit geblokte tegels zijn nooit verwijderd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Nieuwe Dienstregeling DAV

Bericht door Dexter »

Tel je even met me mee? (Ik laat voor het gemak even de haltes die door omleggingen of opheffen van lijnen niet meer bediend worden)

- Tunneltje (in beide richtingen)
- Halte aan het andere einde van de Transvaalstraat (die had vroeger in totaal 3 haltes, samengevoegd tot 1)
- Halte aan het einde van de Montessorilaan (ook in die straat waren vroeger in totaal 3 haltes, samengevoegd tot 2)
- Station Stadspolders (logisch, de halte op het stationspleintje wordt niet meer bediend)
- Bagijnhof/Achterom (vervangen door de nieuwe Centrumhaltes voor de ANWB en het oude hoofdpostkantoor)
- Johan de Wittstraat (opgeheven omdat deze te dichtbij nieuwe Centrumhalte lag)
- Spuiboulevard (opgeheven om dezelfde reden)
- Suze Groeneweg-erf
- Simon Vestdijk-erf (oude eindlus naast de spoordijk, eindlus later verplaatst naar J.P. Sartre-erf)
- Galileilaan (was een handige overstaphalte wijk-uit voor lijn 1/5/7)
- De al genoemde 2 haltes aan de Zuidendijk van lijn 4
- een halte aan het begin van de Viottakade, eveneens aan lijn 4
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe Dienstregeling DAV

Bericht door Daniel »

Dexter schreef:- Tunneltje (in beide richtingen)
- Halte aan het andere einde van de Transvaalstraat (die had vroeger in totaal 3 haltes, samengevoegd tot 1)
Dat moet Krommedijk-West geweest zijn. Maar drie haltes op dat korte stukje?!
- Station Stadspolders (logisch, de halte op het stationspleintje wordt niet meer bediend)
Plekken waar geen bus komt moet je natuurlijk niet gaan meetellen he, da's niet snijden in haltes. Toen lijn 1 naar Oudelandshoek ging rijden is er daar ook gewoon een halte aan de Groenezoom gerealiseerd, door de aanleg van de oversteekplaats tussen station en winkelcentrum werd het immers onmogelijk een rondje over het stationspleintje te rijden.
- Bagijnhof/Achterom (vervangen door de nieuwe Centrumhaltes voor de ANWB en het oude hoofdpostkantoor)
- Johan de Wittstraat (opgeheven omdat deze te dichtbij nieuwe Centrumhalte lag)
- Spuiboulevard (opgeheven om dezelfde reden)
Da's toch geen snijden, da's verplaatsen.
- Suze Groeneweg-erf
Die is pas vervallen toen lijn 1 doorgetrokken werd naar Oudelandshoek en daar niet meer langs kwam, overigens altijd al een zelden gebruikte halte geweest (maar tijdens de reconstructie van dat kruispunt is er wel keurig rekening mee gehouden)
- Simon Vestdijk-erf (oude eindlus naast de spoordijk, eindlus later verplaatst naar J.P. Sartre-erf)
Die ligt natuurlijk zo goed als naast de huidige halte Rietveld-erf
- een halte aan het begin van de Viottakade, eveneens aan lijn 4
Aan de kant van het Hugo de Grootplein? Da's wel extreem dicht op elkaar dan he. Aan het andere uiteinde was wel een halte, maar die heb ik onder de haltes aan de Zuidendijk geschoven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: Nieuwe Dienstregeling DAV

Bericht door Oud forumgebruiker »

Had eigenlijk helemaal niet de bedoeling om de Arriva-dienstregeling ingaande 2-1-2011 te bekijken, maar een oud collega vroeg mij om een paar combinatie halteverstrekstaten te leveren, dus zodoende ben ik toch weer in de dienstregeling gedoken.

Ik ben zelf in maart 2011 bij Arriva vertrokken, maar in de dienstregeling van 2011 is het er alleen maar slechter op geworden voor de reizigers...

Ik ben nu bezig met een combinatie haltevertrekstaat voor de halte Ridderkerk, Sportlaan.
Kijk nu naar de richting Papendrecht/Alblasserdam.
Vooral 's avonds en in het weekend is het er voor de reizigers niet beter op geworden.

Ja, er rijden nog steeds 2 bussen per uur per richting, maar doordeweeks is het patroon 's avonds .24 & .40 & in het het weekend .23 & .30.
Met andere woorden.
Er komen 2 bussen, dan ongeveer 15 min later komen de volgende bussen en dan dus 45 min later pas weer.
Als je de ene bus net gemist hebt, heb je geluk, want dan is het maar eventjes wachten.
Heb je de 2de bus net gemist, mag je wel een boek meenemen, want dan duurt het wel even voordat de volgende bus komt.
In het weekend dus nog erger, want dan is het 7 min & 53 min.

Dit is dus alleen al de halte Sportlaan richting DAV-gebied.
Wie weet hoe erg het verder in de dienstregeling is voor de reizigers.

Ook deze dienstregeling is dus echt weer alleen opgesteld in het voordeel van het bedrijf en niet voor de reizigers.
Het is dus alleen zelfs nog erger geworden dan in de oude dienstregeling...
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe Dienstregeling DAV

Bericht door mijack1985 »

Goedemorgen, ik ben nieuw hier.

Ik reis niet zo vaak met Arriva, maar omdat m'n familie in dat gebied woont kom ik er wel eens af en toe. Jullie moeten voor de lol eens de dienstregeling van lijn 85 in Leerdam en Utrecht bekijken. De ene 85 rijdt weer wel door Leerdam West en de ander weer niet. Plus vanaf halte Pauluskerk in Leerdam heb je vertrektijden van .58 & .12 rond 10 en 11 uur in de ochtend. Dan heb ik denk ik nog liever weer de oude dienstregeling met de 185 terug.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe Dienstregeling DAV

Bericht door Daniel »

Dat wel/niet door Leerdam West rijden zouden ze zo ongeveer om en om moeten doen, maar in de ochtendspits is 't een zooitje viel me al op.
Daarbij is de wijze van vermelden in de dienstregeling niet erg praktisch: in plaats van een tabel met Utrecht Centraal - Leerdam Lingepolikliniek en eentje voor de andere richting heeft men in 't busboekje een tabel Utrecht Centraal - Leerdam Station via Station en Lingepolikliniek en een tabel Leerdam Station - Utrecht Centraal gezet.
Wil je dus van de Lingepolikliniek naar Utrecht dan kan je rechtstreeks reizen, maar moet je wel in twee tabellen van dezelfde lijn kijken :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: Nieuwe Dienstregeling DAV

Bericht door Oud forumgebruiker »

met die lijn 85 is het verwarrend, omdat het zo schijnt te zijn, dat sommige ritten vanuit Utrecht eerst naar het station rijden en dan pas door west, maar zo is dienstregelingtabel niet opgesteld, waardoor het heel onoverzichtelijk wordt...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 62 gasten