Arriva biedt niet op concessie ZO-Friesland

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Arriva biedt niet op concessie ZO-Friesland

Bericht door BR628 »

Arriva verdwijnt uit 'thuisprovincie' Friesland

HEERENVEEN - Vervoersbedrijf Arriva verdwijnt met het busvervoer grotendeels uit 'thuisprovincie' Friesland. Dat meldde het bedrijf woensdag.

Arriva verloor de afgelopen twee jaar al twee Friese busconcessies aan Connexxion. Het bedrijf heeft nu alleen nog het vervoer in Zuidoost-Friesland, waar Heerenveen ligt.

Arriva maakte woensdag bekend niet te bieden op een nieuwe concessie voor Zuidoost-Friesland. Het zegt in onzekerheid te zitten over de brandstofprijzen, de OV-chipkaart en de nieuwe cao voor buschauffeurs waar al sinds april strijd over wordt gevoerd.

Hoofdkantoor

De Britse vervoerder heeft in de Friese plaats Heerenveen zijn Nederlandse hoofdkantoor. Het bedrijf is ook begonnen in Friesland en heeft zijn activiteiten van daaruit over heel Nederland uitgerold. De liefde voor Friesland lijkt nu over.

De concessie voor Zuidoost-Friesland loopt in augustus af. Arriva houdt in Friesland alleen nog het busvervoer op Schiermonnikoog over. Die concessie loopt tot en met 2012. Bovendien verzorgt Arriva in Friesland en Groningen het regionale treinvervoer minimaal tot en met 2020.

Directeur Anne Hettinga dreigde in het recente verleden het hoofdkantoor van Arriva in Heerenveen te verhuizen naar een andere regio in Nederland waar het bedrijf wel veel concessies bezit. In het hoofdkantoor werken tweehonderd mensen.

http://nu.nl/news/1598146/30/Arriva_ver ... sland.html
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Arriva biedt niet op concessie ZO-Friesland

Bericht door tsov »

Arriva is helemaal niet in Friesland begonnen, maar in Groningen & Zuid-Limburg (toen ze in 1998 Vancom overnamen), pas in 1999 zijn GADO en VEONN overgenomen :wink:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Arriva biedt niet op concessie ZO-Friesland

Bericht door Wubbo »

Waarom wordt in Friesland eigenlijk het treinvervoer niet samen met het busvervoer aanbesteed (zoals in de Achterhoek en Limburg)? Nu verlies je het voordeel van trein en bus in een hand.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Arriva biedt niet op concessie ZO-Friesland

Bericht door JeePee »

Dat was oorspronkelijk ook de bedoeling. Echter moest er een keuze gemaakt worden uit de volgende mogelijkheden:
- Huidige oplossing (voorpselbaar he :) )
- Heel Friesland inclusief treindiensten Lw - Stv en Lw - Hlgh. Aparte concessie voor de Groningse treindiensten. Toen was er ook nog gezeik over Lw - Gn die dan helemaal niet aanbesteed zou worden!

Onder politieke druk is toen besloten om een aparte treinconcessie aan te besteden en het busvervoer ook in meerdere percelen.

Enfin, dat Arriva niet meedoet zat er helaas al in. Daar hadden we in ons onderzoek ook al geconcludeerd ;)
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Arriva biedt niet op concessie ZO-Friesland

Bericht door JeePee »

Busvervoer Zuidoosthoek naar nieuwe speler Qbuzz

* LC | Gepubliceerd op 04 juni 2008, 17:31
* 76x bekeken


LEEUWARDEN - Het busvervoer in Zuidoost-Friesland wordt zo goed als zeker uitgevoerd door Qbuzz. De nieuwe dochteronderneming van de NS heeft zich als enige ingeschreven op het vijf jaar doorlopende contract.

Arriva en Connexxion zien ervan af vanwege het huidige onzekere klimaat in het busvervoer. Gedeputeerde Piet Adema denkt twee weken nodig te hebben om de geloofsbrieven van Qbuzz te beoordelen.

Donderdag meer hierover in de Leeuwarder Courant
bron: Leeuwarder Courant

Interessant. Maar opvallend dat zelfs CXX niet meedoet.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Arriva biedt niet op concessie ZO-Friesland

Bericht door Chauf21 »

JeePee schreef:Interessant. Maar opvallend dat zelfs CXX niet meedoet.
Speculatie van mijn kant:
De gevestigde OV-bedrijven spelen onder één hoedje en willen aan de politiek duidelijk maken dat het gunnen van het vervoer op deze methode niet werkt. Oftewel: men heeft unaniem besloten niet te bieden op deze concessie. Een vervoerder kan immers best rijden, zolang de subsidie hoog genoeg is. Als Arriva bezorgt is over de brandstofprijzen en de OV-chipkaartontwikkelingen kan dat kenbaar gemaakt worden of worden opgenomen in een concessie. Mocht de concessie zo zijn opgebouwd dat dat niet mogelijk is, is een eventueel falen te wijten aan de aanbestedende instantie.

Qbuzz is een doorn in het oog van de andere vervoerders (Connexxion in het bijzonder nu naar verluidt een deel van de vertrekbonus als startkapitaal is ondergebracht). Qbuzz zit ook niet in de Federatie Mobiliteit Nederland en is dus een irritante buitenstaander op de markt. Doordat Qbuzz nu wel heeft geboden, kan het statement naar de overheid nog steeds niet goed gemaakt worden en zitten de vervoerders nog steeds gevangen in een woud van regels en opgelegde beperkingen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Arriva biedt niet op concessie ZO-Friesland

Bericht door Karl »

Ik neem naar aanleiding van bovenstaande berichten aan dat het bestek en dergelijke dus al zijn uitgebracht. Wanneer dient men de offerte ingeleverd te hebben?

@Chauff, krijgen de vervoerders dan geen problemen met Brussel? Je zou het kunnen zien als een verboden prijsafspraak (niet minder dan X euro) richting de afnemer (in dit geval Fryslân).
Het is een spectrum.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Arriva biedt niet op concessie ZO-Friesland

Bericht door Chauf21 »

De inleverdatum voor de offertes was blijkbaar vandaag (of enkele dagen hiervoor), daarvoor mag er nog niets over bekend worden gemaakt. De inleverdatum voor de concessie Haaglanden is uit m'n hoofd 13 juni.
Karl schreef:krijgen de vervoerders dan geen problemen met Brussel? Je zou het kunnen zien als een verboden prijsafspraak (niet minder dan X euro) richting de afnemer (in dit geval Fryslân).
Tuurlijk, het zou kunnen dat een rechter zo oordeelt, maar zolang de drie grootste vervoerder binnen de federatie afspreken niet eerder te bieden dan wanneer er duidelijkheid is over eventuele subsidies, is het maar de vraag of dat onder prijsafspraken valt. Zonder bod is er sowieso geen sprake van andere partijen en kunnen deze dus ook niet vals voorgelicht worden.
Vergelijking: men kan burgers niet verplichten boodschapen te kopen bij de AH als men unaniem besloten heeft de AH te mijden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Arriva biedt niet op concessie ZO-Friesland

Bericht door Vinny »

Chauf21 schreef:
JeePee schreef:Interessant. Maar opvallend dat zelfs CXX niet meedoet.
Speculatie van mijn kant:
De gevestigde OV-bedrijven spelen onder één hoedje en willen aan de politiek duidelijk maken dat het gunnen van het vervoer op deze methode niet werkt. Oftewel: men heeft unaniem besloten niet te bieden op deze concessie. Een vervoerder kan immers best rijden, zolang de subsidie hoog genoeg is. Als Arriva bezorgt is over de brandstofprijzen en de OV-chipkaartontwikkelingen kan dat kenbaar gemaakt worden of worden opgenomen in een concessie. Mocht de concessie zo zijn opgebouwd dat dat niet mogelijk is, is een eventueel falen te wijten aan de aanbestedende instantie.

Qbuzz is een doorn in het oog van de andere vervoerders (Connexxion in het bijzonder nu naar verluidt een deel van de vertrekbonus als startkapitaal is ondergebracht). Qbuzz zit ook niet in de Federatie Mobiliteit Nederland en is dus een irritante buitenstaander op de markt. Doordat Qbuzz nu wel heeft geboden, kan het statement naar de overheid nog steeds niet goed gemaakt worden en zitten de vervoerders nog steeds gevangen in een woud van regels en opgelegde beperkingen.
Ik denk dat het nog veel simpeler is: Connexxion, Veolia en Arriva hebben zich de laatste jaren een beetje gesneden aan het binnenhalen van concessies. Ze zijn tot de conclusie gekomen dat op basis van de voorwaarden geen rendabele exploitatie te maken valt en Q-buzz heeft natuurlijk de NS als geldschieter achter zich, en kunnen als een echte 'prijsvechter' onder dat niveau gaan zitten en zo de concessie binnenhalen (die ze nodig hebben omdat ze als bedrijf natuurlijk ergens moeten starten).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
GTW 322
Berichten: 3
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 21:39

Re: Arriva biedt niet op concessie ZO-Friesland

Bericht door GTW 322 »

Hierbij mijn eerste bericht op dit forum. Als geboren Fries heb ik met open ogen dit nieuws gevolgd, zeker in vergelijking hoe goed Noord en Zuidwest Friesland er met de aanbesteding vanaf is gekomen (47% meer ritten).

Uit de Leeuwarder Courant van donderdag 5 juni:

Qbuzz? Vervoersbedrijf zonder bussen

LEEUWARDEN - Qbuzz is de enige gegadigde om vanaf december voor acht jaar het busvervoer in Zuidoost-Friesland te verzorgen. Opgericht op 9 april, nul personeelsleden en nul bussen in de garage. Het komt dit in orde, zegt oprichter Rob van Holten. Van Holten en medeoprichter Leon Struijk zijn geen onbekenden in het busvervoer. Ze stapten vorig jaar op als topmannen van Connexxion, toen dat busbedrijf in handen kwam van het Franse Transdev.

Dat is ook een belangrijke reden om een nieuw bedrijf te beginnen. "Er was geen Nederlands bedrijf meer. Er wordt de komende jaren voor €450 miljoen aan concessies vergeven, daar is plek voor een vierde, Nederlandse, speler", aldus Van Holten, die binnenkort ook inschrijft voor het vervoer in de regio's Haaglanden en omgeving Rotterdam. Qbuzz onderscheidt zich door weinig kosten te maken. "Wij geloven niet in hoofdkantoren, maar huren een verdiepinkje in Amersfoort. Het belangrijkste is dat de bussen op tijd rijden en de informatie adequaat is."

De huidige vervoerders Arriva en Connexxion schreven niet in voor Zuidoost Friesland. Volgens hen is er geen droog brood te verdienen. Deze kritiek van de directeuren van deze bedrijven dat de nieuwkomer niet aan de voorwaarden voldoet en onder de marktprijs inschrijft, legt oprichter Van Holten naast zich neer. "Gebrul over gelegenheidsargumenten. Over drie weken eindigd de grote concessie Haaglanden. Reken maar dat ze dan wel inschrijven."

Dat Qbuzz nog geen bussen heeft, doet Van Holten niets. "Ik heb in het verleden meer dan duizend bussen besteld, dus ik weet hoe het werkt. De offertes voor vijftig tot zestig bussen zijn al aangevraagd. De fabrieken hebben ruimte gereserveerd." Ronduit boos wordt hij van de kritiek dat zijn bedrijf met staatsteun werkt. De Nederlandse Spoorwegen heeft 49 procent van de aandelen, maar de NS is geen staatsbedrijf meer.

De provincie Friesland, die het openbaar vervoer aanbesteedt, noemt Qbuzz een solide partner. De provincie onderzoekt de komende weken of Qbuzz aan de gestelde voorwaarden voldoet. Woordvoerder Sape Jan Terpstra kan weinig met de kritiek van Arriva, Connexxion en Veolia. Volgens hem worden nu argumenten aangehaald, zoals het cao-conflict en de hoge dieselprijs, die nog niet speelden toen de offertes werden opgesteld. Ook het argument dat de bedrijven te veel risico lopen bij de invoering van de ov-chipkaart, snijdt geen hout. De chipkaart wordt volgens de provincie door de vervoersbedrijven zelf ontwikkeld.

en

"Concurrentie door Qbuzz is oneerlijk"
Vervolg van de voorpagina

LEEUWARDEN - Als het nieuwe vervoersbedrijf Qbuzz de komende acht jaar in Zuidoost Friesland met bussen mag rijden, is er sprake van oneerlijke concurrentie. Dat stelt Arriva-directeur Anne Hettinga. Vooral het aandeel van 49 procent van de Nederlandse Spoorwegen in Qbuzz steekt hem.

Hij krijgt bijval van Connexxion-directeur Harmen Dijkstra. "De NS probearret op dizze wize yn te brekken yn de merke fan busferfier, wylst it bedriuw sels in monopolyposysje hat". "De regering heeft de martkwerking in de grote steden teruggedraaid. En nu staat zij toe dat een nieuwe staatsmoloch ons beconcurreert met prijzen waar wij als bedrijf niet tegenop kunnen boksen", aldus Hettinga.

Als voorzitter van de Federatie Mobiliteitsbedrijven heeft Hettinga, ook namens Connexxion en Veolia, de Tweede Kamer opgeroepen om de deelname van NS in Qbuzz te verbieden. Er is volgens hem sprake van ongeoorloofde staatssteun en kruissubsidiëring als NS actief wordt op de busmarkt. Minister Camiel Eurlings heeft al gezegd dat hij geen bezwaren ziet. De NS wijst er op dat Arriva ook met treinen rijdt.

Wanneer de provincie het openbaar vervoer in Zuidoost Friesland inderdaad aan Qbuzz gunt, verdwijnen de bussen van Arriva vanaf 14 december van het Friese vasteland. Eerder gingen Noord- en Zuidwest-Friesland en de stadsdienst naar concurrent Connexxion. Voor Arriva blijft in Friesland alleen het busvervoer op Schiermonnikoog en het treinvervoer over.

Het is nog niet zeker dat Qbuzz de concessie krijgt toegewezen. Hettinga heeft vertrouwen in een wijs besluit van het provinciebestuur. "Qbuzz voldoet niet aan de voorwaarden. De winnende vervoerder moet een bepaalde omzet halen, maar ik heb nog gen bus van Qbuzz gezien." Hoe het besluit ook uitpakt, het zal volgens Hettinga geen gevolgen hebben voor de vestiging van het hoofdkantoor in Heerenveen. "De relatie met de provincie is goed. Bovendien wonen onze mensen in de omgeving van Heerenveen en die wil ik zeker niet kwijt." Het nieuws is gisteren als een bom ingeslagen onder het kantoorpersoneel. Mocht Qbuzz de concessie winnen, dan moet een deel van hen naar het nieuwe bedrijf.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Arriva biedt niet op concessie ZO-Friesland

Bericht door Meltrain »

BR628 schreef: Arriva houdt in Friesland alleen nog het busvervoer op Schiermonnikoog over. Die concessie loopt tot en met 2012. Bovendien verzorgt Arriva in Friesland en Groningen het regionale treinvervoer minimaal tot en met 2020.
Misschien een beetje off-topic, maar wie rijdt er dan op Terschelling en Ameland?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Arriva biedt niet op concessie ZO-Friesland

Bericht door Suus »

Was dat niet TCR?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva biedt niet op concessie ZO-Friesland

Bericht door Daniel »

Nee, daar rijdt Arriva nu ook nog omdat de aanbesteding mislukt was. TCR rijdt alleen op Vlieland :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Arriva biedt niet op concessie ZO-Friesland

Bericht door Meltrain »

Dat TCR op vlieland rijdt, wist ik. Ik wist het alleen niet zeker voor Terschelling en Ameland.
maar bedankt voor het antwoord. :D
En: dan wordt er in het artikel dus eigenlijk een beetje gelogen. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Arriva biedt niet op concessie ZO-Friesland

Bericht door JeePee »

Is niet gelogen. De aanbesteding van de Wadden is mislukt. Alleen voor Schiermonnikoog is een nieuwe concessie met Arriva overeengekomen. De andere eilanden zijn voor een korte periode verlengt om een nieuwe aanbesteding mogelijk te maken (daar is Fryslân ook mee bezig, er komt onder andere een veel ruimer budget beschikbaar dan de eerdere 1,25 miljoen voor alle eilanden). Als die aanbesteding ook mislukt hebben ze een serieus probleem. Een concessie mag immers maar 1x verlengt worden voor een jaar als een aanbesteding mislukt.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Arriva biedt niet op concessie ZO-Friesland

Bericht door Ruben »

GTW 322 schreef:LEEUWARDEN - Qbuzz is de enige gegadigde om vanaf december voor acht jaar het busvervoer in Zuidoost-Friesland te verzorgen. Opgericht op 9 april, nul personeelsleden en nul bussen in de garage. Het komt dit in orde, zegt oprichter Rob van Holten. Van Holten en medeoprichter Leon Struijk zijn geen onbekenden in het busvervoer. Ze stapten vorig jaar op als topmannen van Connexxion, toen dat busbedrijf in handen kwam van het Franse Transdev.
Wat zou ook in godsnaam het probleem zijn om zonder bussen en personeel op een concessie te bieden, en deze te winnen? De eis is tóch altijd dat er nieuwe bussen moeten komen, dus die heeft een Connexxion of Arriva ook niet, en het is wettelijk verplicht het personeel van de concessie over te nemen, volgens mij heb je dan ook niet 0 man personeel? Men doet net alsof de concessie gegund gaat worden aan een investeringsmaatschappijtje.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Arriva biedt niet op concessie ZO-Friesland

Bericht door Suus »

De eis kan zijn dat er nieuwe bussen moeten komen, maar het komt ook voor dat het 'recent' materiaal moet zijn met een gemiddelde maximale leeftijd van een aantal jaar. Voor de concessie Noord-Holland-Noord schaft Connexxion weinig tot geen nieuwe bussen aan, daar gaan bijvoorbeeld de Amba's van SVN heen, omdat het aan de voorwaarden van de concessie voldoet.

Persoonlijk denk ik dat Connexxion niet bied door het Frysker-drama, ik denk dat ze dat eerst goed willen oplossen voordat ze in die landsdelen gaan uitbreiden :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Qbuzz wil kwaliteitsrijder met Oranjegevoel zijn

Bericht door Wubbo »

Qbuzz wil kwaliteitsrijder met Oranjegevoel zijn
Uitgegeven: 24 juni 2008 15:14
Laatst gewijzigd: 24 juni 2008 15:16


LEEUWARDEN - Nieuwkomer op de Nederlandse busmarkt Qbuzz wil een "kwaliteitsrijder met Oranjegevoel zijn." Dat zegt directeur en eigenaar Leon Struijk van het jongste busbedrijf in ons land.

Dinsdagmiddag werd duidelijk dat de ambities van Struijk en zijn kompaan Rob van Holten praktijk worden. Het duo mag vanaf 14 december met Qbuzz in Zuidoost-Friesland het busvervoer verzorgen. Daarmee telt Nederland naast het Britse Arriva en de Franse bedrijven Connexxion en Veolia weer een speler uit eigen land op de binnenlandse markt voor streekvervoer.

Aansluiting
"Wij zijn een Nederlands bedrijf dat kwaliteit voor de Nederlandse klant wil bieden. Daarom hebben we de Nederlandse Spoorwegen als minderheidsaandeelhouder gevraagd. Zo kunnen we zorgen voor een betere aansluiting tussen bus en trein en dat is het belangrijkste voor de reiziger", vertelt Struijk.

Qbuzz is eigenlijk nog een papieren bedrijfje met vier werknemers in Amersfoort. Met het binnenhalen van de concessie in Friesland gaat dat snel veranderen. Het nieuwe bedrijf gaat vijftig bussen leasen die nog voor december nieuw worden gebouwd door de Duitse bus- en vrachtwagenmaker MAN.

Financieren
De bussen kosten zo'n tien miljoen euro. Een nog onbekende bank moet de leasedeal financieren. Qbuzz neemt zoals wettelijk verplicht de buschauffeurs over van Arriva, de huidige vervoerder in Zuidoost-Friesland.

Qbuzz is sinds het aankondigde met bussen te willen rijden, flink aangevallen door Arriva, Connexxion en Veolia. Struijk: "Wij begrijpen dat de bestaande partijen, die net een beetje met elkaar in evenwicht waren gekomen, niet blij zijn met een nieuwkomer. Maar er worden veel onwaarheden verteld over Qbuzz."
(c) ANP

Bron: Nu.nl
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Arriva biedt niet op concessie ZO-Friesland

Bericht door JeePee »

Eén van de dingen die geboden gaan worden , is de mogelijkheid om treinkaartjes nar Drachten te kopen vanaf elk station in NL. Verder iets van 22% meer DRU's. Meer info zal later wel bekend worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Q-Buzz vervoerder voor openbaar vervoer in Zuidoost Fryslân

Bericht door Wubbo »

Q-Buzz vervoerder voor openbaar vervoer in Zuidoost Fryslân
dinsdag, 24 juni 2008

Het openbaar vervoer in Zuidoost Fryslân gaat vanaf 14 december 2008 verzorgd worden door Q-Buzz. De nieuwe vervoerder, een 100% Nederlands bedrijf, heeft de concessie gegund gekregen door het College van Gedeputeerde Staten. ”Q-Buzz was de enige inschrijver op de aanbesteding, de aanbieding van dit bedrijf hebben we zeer nauwkeurig getoetst en deze voldoet aan alle eisen uit het bestek. En daar gaat het ook om, het is voor ons de waarborg dat de reizigers een goed product wordt geboden.”, zo zegt gedeputeerde Piet Adema.

De provincie is blij met de komst van de nieuwe vervoerder. Niet alleen voldoet de aanbieding aan alle eisen van de provincie, maar ook het goede aanbod van Q-Buzz maakt dat met belangstelling de komst van de nieuwkomer afgewacht wordt. Zo gaat de vervoerder rijden met zeven bussen op aardgas/biogas (op een totaal van 51 geheel nieuwe bussen). Bij de nieuwe dieselbussen wordt eind 2009 gestart met GTL (gas to liquid) als brandstof. Gedurende de concessieperiode wordt overgestapt op het duurzame BTL (bionass to liquid) . Verder is er een prima afstemming op de dienstregeling van de NS en staat de dienstverlening richting reizigers hoog in het vaandel. De provincie heeft dan ook vertrouwen in de nieuwe vervoerder: ”De onderneming is weliswaar nieuw, maar boezemt vertrouwen in door de staat van dienst van de oprichters en de deelname van de Nederlandse Spoorwegen.”, aldus Piet Adema.

De komst van Q-Buzz naar de concessie Zuidoost Fryslân, waarin Drachten de kern is en de verbinding Drachten-Leeuwarden tot de sterke lijnen behoort, is uniek. Het is de eerste concessie voor het nieuwe bedrijf dat is opgericht door Rob van Holten en Leon Struijk, beiden oud-bestuurders van Connexxion, in samenwerking met de NS. De komende maanden gaan de provincie en Q-Buzz aan de slag met alles wat geregeld moet worden om op 14 december 2008 een goede start te maken. Personeel en nieuwe bussen zijn hierbij het belangrijkste. Het eerste jaar wordt dezelfde dienstregeling gereden als nu. Per december 2009 zal Q-buzz starten met een nieuwe dienstregeling.

De dienstregeling biedt 22% meer ritten aan dan het door de provincie Fryslân geëiste minimum aantal ritten. De rechtstreekse verbinding tussen Drachten en Olderberkoop wordt hersteld. Daarnaast worden op vaste tijden van en naar de scholengemeenschappen in o.a. Drachten, Heerenveen en Wolvega speciale ”skoallebussen” ingezet. In overleg met de scholengemeenschappen worden de precieze aankomst- en vertrektijden vastgesteld. Q-buzz belooft een dienstregeling, waarin minder overgestapt hoeft te worden en een vereenvoudigd IOV-systeem. Chauffeurs zijn gastheer van het bedrijf. Er worden speciale chauffeurspanels ingesteld, waarin zij invloed kunnen uitoefenen op de kwaliteit van de uitvoering. In alle bussen is een airco geïnstalleerd en hangen tft-schermen, die actuele reisinformatie geven, óók van de NS-treinen. Afroep van de haltes is tweetalig. Op alle NS-stations is het straks mogelijk om een ”treinkaartje” naar Drachten te kopen, vooruitlopend op de spoorlijn Heerenveen-Drachten-Groningen.

Bron: Provincie Fryslan
GTW 322
Berichten: 3
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 21:39

Re: Arriva biedt niet op concessie ZO-Friesland

Bericht door GTW 322 »

De kogel is dus door de kerk, Fryslân heeft de primeur met Qbuzz.
GTW 322
Berichten: 3
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 21:39

Re: Arriva biedt niet op concessie ZO-Friesland

Bericht door GTW 322 »

In de Leeuwarder Courant stonden van vandaag stonden een aantal artist impressions van de nieuwe bussen. Voor de sneldienst Heerenveen - Drachten en Drachten - Leeuwarden zijn dat donkerblauwe Lion's Regio (12 meter) en voor de overige lijnen Lion's City. In totaal komen er 51 nieuwe bussen. Aan kleine bussen doet Qbuzz niet. Waarschijnlijk kent de directeur de actuele gang van zaken rond de Frysker.

De bussen zijn achter de achteras voorzien van een groot lelieblad (pompeblêd) van ongeveer 1 meter doorsnee. Voor de rest zijn de bussen wit en oranje (dak). Het ziet er allemaal niet verkeerd uit, dus laat maar komen met die hap.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva biedt niet op concessie ZO-Friesland

Bericht door Daniel »

Voor wie het met eigen ogen wil zien (verstaan wordt lastiger voor de niet-Friezen), hier een reportage van Omrop Frylân met op de achtergrond ook de artist impressions van de nieuwe bussen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Bus op biogas en snelle lijn naar Drachten

Bericht door Wubbo »

Qbuzz wint vervoer Zuidoost-Fryslân
Bus op biogas en snelle lijn naar Drachten

Heerenveen - Vanaf eind dit jaar rijden er 51 hypermoderne streekbussen door Zuidoost-Fryslân, waarvan zeven op biogas. Een jaar later komt er een snellere bus tussen NS-station Heerenveen en Drachten, die bovendien frequenter zal rijden. Dit zijn de belangrijkste aankondigingen van Qbuzz, dat tot 2016 in Zuidoost-Fryslân rijdt.
Het nieuwe busbedrijf diende als enige een aanbieding in bij de provincie Fryslân. Die oordeelde dat de aanbieding voldoet aan alle juridische en technische eisen. Qbuzz levert zelfs voor hetzelfde geld (8,1 miljoen euro per jaar) méér diensten dan gedeputeerde Adema had gevraagd.

Op 14 december, de dag dat de concessie ingaat, stuurt Qbuzz meteen 51 splinternieuwe bussen de weg op, waarvan zeven rijden op biogas van Nij Bosma Zathe in Goutum. De andere bussen rijden op diesel, maar ze moeten eind 2009 overschakelen op vloeibaar aardgas (GTL - Gas To Liquid) en later zelfs op vloeibare biomassa (BTL - Biomass to Liquid).
Voor de buschauffeurs verandert er niet veel: Qbuzz neemt hen - zoals wettelijk verplicht is - over van de huidige vervoerder in Zuidoost-Fryslân, Arriva. De belangrijkste wijzigingen voor de reizigers worden pas zichtbaar na 14 december 2009, als de nieuwe dienstregeling ingaat. Het eerste jaar rijden de bussen nog volgens de huidige dienstregeling van Arriva. Het tweede jaar voert Qbuzz zijn eigen concept in en dat betekent dat er 22 procent meer ritten komen dan de provincie in het bestek had geëist.

Qbuzz, voor 49 procent eigendom van de Nederlandse Spoorwegen, stuurt bijvoorbeeld van en naar alle treinen die in Heerenveen stoppen - drie per uur - een snelle bus naar Drachten en van daar naar Leeuwarden. ,,In feite sluiten we Drachten alvast aan op het treinennet”, zegt Annemarie Zuidberg van Qbuzz. Om dat te illustreren kunnen reizigers vanaf eind volgend jaar bij alle NS-kaartautomaten een treinkaartje naar Drachten kopen.

Bron: Friesch Dagblad
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Qbuzz wil kwaliteitsrijder met Oranjegevoel zijn

Bericht door tsov »

Wubbo schreef:Qbuzz wil kwaliteitsrijder met Oranjegevoel zijn
Afbeelding
Bron: nu.nl
:lol:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten