Gebruik nieuw treintype als oplossing

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Gebruik nieuw treintype als oplossing

Bericht door Geert »

Gebruik nieuw treintype als oplossing
door Adri van Drielen. dinsdag 03 juni 2008 | 03:10 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 03 juni 2008 | 08:48

ZWOLLE - Het ontbreken van dubbelspoor tussen Deventer en Olst hoeft beslist niet te betekenen dat een station in Zwolle-Zuid financieel danwel vanwege de dienstregeling onhaalbaar is. Die boodschap had ir. Arco Sierts uit Voorburg gisteravond voor de Zwolse politiek. Sierts kent het 'dossier Zwolle-Zuid' al van jaren terug, toen hij nog actief was voor reizigersvereniging ROVER. Tegenwoordig is hij als spoordeskundige in dienst van de Franse treinenbouwer Alstom.

Spoorverdubbeling is in de visie van Sierts niet nodig door het inzetten van een nieuw treintype, de SprinterLightTrain. Dat vervoermiddel kan worden omschreven als een kruising tussen stoptrein, metro en hogesnelheidstrein.

In- en uitstappen gaat makkelijk en snel door de gelijkvloerse instap en de vele deuren. Het treintype trekt vanwege de lichte bouw en het hoge motorvermogen erg snel op. In slechts driekwart minuut is een snelheid van 140 km/uur bereikt (de top is 160) en dat is ongeveer vier keer zo snel als 'normale' treinen. Deze eigenschappen maken bestaande trajecten veel sneller. Daardoor is het volgens Sierts mogelijk binnen de beschikbare spoorinfrastructuur extra haltes te realiseren. Ook voor Zwolle-Zuid is dit volgens hem dé oplossing. De Intercity van Deventer naar Zwolle hoeft dan niet meer in Olst en Wijhe te stoppen. Direct erna vertrekt de SprinterLightTrain, die wel halteert op beide stations en de voorstadhalte in Zwolle-Zuid. De belasting op het cruciale baanvak neemt hierdoor nauwelijks toe, stelde Sierts. Hij realiseerde zich dat hiervoor op het Deventer station maatregelen nodig zijn.

In de visie van de spoordeskundige kan dat met betrekkelijk weinig middelen omdat het relatief eenvoudig is het voormalige 'zakspoor' aan de westzijde te herbouwen. De investeringen staan in geen verhouding tot de uiterst kostbare spoorverdubbeling, waarmee tientallen miljoenen zijn gemoeid. Een verkenningsstudie moet zijn visie nog bekrachtigen, weet ook Sierts. Zoals hij zich ook realiseert dat bijvoorbeeld het idee om al in 2010 een SprinterLightTrain op het traject Zwolle-Deventer te laten rijden, lastig is te realiseren. Een station bouwen op de gereserveerde locatie is het probleem niet, wel het extra perron op Zwolle 'Centraal'. Het plan daarvoor bestaat, maar realisatie valt samen met de oplevering van de Hanzelijn. En dat is pas aan het einde van 2012 het geval.

Bron: De Stentor
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Gebruik nieuw treintype als oplossing

Bericht door Wubbo »

Leuk hoor, dat sneller halteren etcetera, maar wat heb je daar aan op een stuk enkelspoor zonder tussenstations? Je kan hoogstens iets sneller na je IC het enkelspoor op, maar volgens mij is die tijd vooral afhankelijk van de afstand tussen de seinen en niet zozeer van de materieelspecificaties.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Gebruik nieuw treintype als oplossing

Bericht door Vinny »

Spoorverdubbeling is in de visie van Sierts niet nodig door het inzetten van een nieuw treintype, de SprinterLightTrain. Dat vervoermiddel kan worden omschreven als een kruising tussen stoptrein, metro en hogesnelheidstrein.
:shock: :lol:

"Welkom in de hogesnelheidstrein pardon stoptrein pardon metro naar Zwolle Zuid..."
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Gebruik nieuw treintype als oplossing

Bericht door Ruben »

Ik kan me inderdaad ook niet indenken op wat voor een soort trein we dan uitkomen. Alleen daarom al heb ik bij die man een pot zout ingenomen om het te kunnen lezen. Doe toch niet zo kneuterig en verdubbel het stuk spoor; planmatig misschien geen probleem, exploitatief wel.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Gebruik nieuw treintype als oplossing

Bericht door Bastiaan »

Welja, we verdubbelen het spoor eventjes. Ging het maar zo makkelijk! Dat dubbelspoor had er vijftig jaar geleden al moeten liggen, maar het feit dat het er nog steeds niet ligt toont wel aan wat voor prioriteit dat heeft. Dat is nu precies wat de realisatie van dit station in de weg zit. En de oorzaak daarvan is de bewering dat het nieuwe station er niet komt zonder spoorverdubbeling, en dat die spoorverdubbeling er niet komt zonder dat nieuwe station. Dat maakt de besluitneming rond de aanleg van dit station moeizaam. Die besluitneming kan veel spoediger verlopen als men het besef heeft dat er helemaal niet zo zeer een tweede spoor hoeft te komen om het nieuwe station te realiseren. Een nieuwe halte is immers veel sneller gerealiseerd dan een spoorverdubbeling van bijna tien kilometer.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Gebruik nieuw treintype als oplossing

Bericht door Ruben »

Bastiaan schreef:En de oorzaak daarvan is de bewering dat het nieuwe station er niet komt zonder spoorverdubbeling, en dat die spoorverdubbeling er niet komt zonder dat nieuwe station. Dat maakt de besluitneming rond de aanleg van dit station moeizaam.
Dat is gewoon dezelfde bewering maar dan omgedraaid. De spoorverdubbeling is wenselijk, maar niet noodzakelijk momenteel, wat verklaart dat het al 50 jaar op de planken ligt. Wil men een nieuw station, dan komt het gewoon beiden in de picture.
Bastiaan schreef:Die besluitneming kan veel spoediger verlopen als men het besef heeft dat er helemaal niet zo zeer een tweede spoor hoeft te komen om het nieuwe station te realiseren. Een nieuwe halte is immers veel sneller gerealiseerd dan een spoorverdubbeling van bijna tien kilometer.
Dan hang je dus de fancy SLT-mening aan van deze beste man hierboven. Dat stuk enkelspoor is gewoon een bottleneck, en anders wel station Deventer. Welke bottleneck wil je dan oplossen, welke kosten en baten zijn daaraan verbonden. Een pure belangenafweging zal hier aan een beslissing ten grondslag moeten liggen, niet de mogelijkheid tot een versnelde aanleg van een station, hoe gerechtvaardigd dat ook is. Langzaamste maar meest robuuste oplossing blijft gewoon spoorverdubbeling, klaar.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Gebruik nieuw treintype als oplossing

Bericht door Vinny »

De minst dure oplossing is om de trein Zwolle - Deventer ook te laten stoppen te Zwolle Zuid. Dan schuiven we de vertrektijden van Zwolle enigszinds op zodat het licht vertekend in de symmetrie komt te liggen, en er ontstaat ook ruimte voor een stop te Harderwijk (Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam). Alleen de aansluiting richting Almere en Groningen wordt dan problematisch.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Gebruik nieuw treintype als oplossing

Bericht door JeePee »

Minst dure oplossing, maar ook de minst aantrekkelijke mijnes inziens. Het netwerk wordt nog kwetsbaarder op dat punt, 40.000 reizigers die een langere reistijd krijgen en je meest belangrijke overstap in Zl kan je uitzwaaien. Ik ben niet tegen een station in Zwolle Zuid, maar het mag niet ten koste gaan van de grootste groep reizigers.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Gebruik nieuw treintype als oplossing

Bericht door Wubbo »

Een oplossing die bovendien niet haalbaar is zolang de IJsselbrug nog open moet voor het scheepvaartverkeer.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Gebruik nieuw treintype als oplossing

Bericht door Vinny »

JeePee schreef:Minst dure oplossing, maar ook de minst aantrekkelijke mijnes inziens. Het netwerk wordt nog kwetsbaarder op dat punt, 40.000 reizigers die een langere reistijd krijgen en je meest belangrijke overstap in Zl kan je uitzwaaien. Ik ben niet tegen een station in Zwolle Zuid, maar het mag niet ten koste gaan van de grootste groep reizigers.
Je zou de trein dan kunnen aansluiten op de stoptrein naar Groningen :idea: (die na indienststelling van de Hanzelijn apart gelegd wordt van de 2 intercitytreinen)
Een oplossing die bovendien niet haalbaar is zolang de IJsselbrug nog open moet voor het scheepvaartverkeer.
Ik ga uit van de situatie na indienst stelling Hanzelijn; en dan hoeft deze brug (voor zover mijn informatie strekt) een stuk minder vaak open voor scheepvaartverkeer).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Gebruik nieuw treintype als oplossing

Bericht door Ruben »

Open gaan wordt voor die nieuwe brug verrekte lastig. :pos:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Gebruik nieuw treintype als oplossing

Bericht door Wubbo »

Ja, en als de Hanzelijn open is verandert ook de dienstregeling van de ICs rond Zwolle, die stelling durf ik wel aan :).
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Gebruik nieuw treintype als oplossing

Bericht door Dubbele P »

Nou ik vind het leuk dat men zo enthousiast is over de nieuwe Sprinters, maar ze rijden nog niet en vooralsnog vind ik het wel erg voorbarig om er nu al zo lovend over te zijn. Laten ze eerst maar eens bewijzen een jaartje zonder noemenswaardige problemen te rijden, dan kan dat loven en prijzen altijd nog. Wie weet wordt dit wel een vervolg op 'het succes' van de Railhopper...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Gebruik nieuw treintype als oplossing

Bericht door Geert »

Nieuws schreef:In- en uitstappen gaat makkelijk en snel door de gelijkvloerse instap en de vele deuren. Het treintype trekt vanwege de lichte bouw en het hoge motorvermogen erg snel op. In slechts driekwart minuut is een snelheid van 140 km/uur bereikt (de top is 160) en dat is ongeveer vier keer zo snel als 'normale' treinen. Deze eigenschappen maken bestaande trajecten veel sneller.
Hierbij vraag ik me af wat "normale treinen" zijn... Het maakt nogal uit of je vergelijkt met SGMm, VIRM of met Wadlopers :P En je kunt je inderdaad afvragen of snellere treinen de oplossing zijn. Wat mij betreft maken ze het maar lekker dubbelsporig daar (ja, het kost geld en tijd). Exploitatief wel zo praktisch :)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Gebruik nieuw treintype als oplossing

Bericht door Ruben »

Dubbele P schreef:Wie weet wordt dit wel een vervolg op 'het succes' van de Railhopper...
Dan hebben we een bult treinen voor de Emmerlijn zeg! :lol:
De sprinter is een bewezen concept (uit het buitenland), ok wel veel aangepast, maar zo'n vaart als met een protoserie als de railhopper zal het niet kunnen lopen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Gebruik nieuw treintype als oplossing

Bericht door deadlock »

Arco Sierts. Die naam komt me bijzonder bekend voor.... Is die niet ook van OVL en de oude NS lijst?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Gebruik nieuw treintype als oplossing

Bericht door deadlock »

Oh en ik heb bedacht dat het makkelijk kan.
Flyover over de sporen naar Enschede en Meppel en dan laten kopmaken op een van de drie kopperronsporen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Gebruik nieuw treintype als oplossing

Bericht door JeePee »

deadlock schreef:Arco Sierts. Die naam komt me bijzonder bekend voor.... Is die niet ook van OVL en de oude NS lijst?
Op OVL zit ie ook idd ;)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Gebruik nieuw treintype als oplossing

Bericht door Vinny »

deadlock schreef:Oh en ik heb bedacht dat het makkelijk kan.
Flyover over de sporen naar Enschede en Meppel en dan laten kopmaken op een van de drie kopperronsporen.
Goh nou ja geweldig :roll:

Laten we vooral veel geld uitgeven aan een oplossing waar niemand op zit te wachten. Dan kun je net zo goed gewoon een trein Zwolle Zuid - Zwolle inleggen en keren ergens in de weilanden ten zuiden van Zwolle ofzo... :?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Gebruik nieuw treintype als oplossing

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:
deadlock schreef:Oh en ik heb bedacht dat het makkelijk kan.
Flyover over de sporen naar Enschede en Meppel en dan laten kopmaken op een van de drie kopperronsporen.
Goh nou ja geweldig :roll:

Laten we vooral veel geld uitgeven aan een oplossing waar niemand op zit te wachten. Dan kun je net zo goed gewoon een trein Zwolle Zuid - Zwolle inleggen en keren ergens in de weilanden ten zuiden van Zwolle ofzo... :?
Goh nou nee, ProFail maakt aanstalten om problemen structureel op te lossen :roll:

Als je het fietspad dat uit de hortensiatunnel komt een klein stukje verlegt, is het nog makkelijk haalbaar ook.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Gebruik nieuw treintype als oplossing

Bericht door Vinny »

Ik zou echt niet weten waarom we miljoenen aan belastinggeld moeten uitgeven om een flyover te bouwen om een paar gehuchten van een betere dienstverlening te voorzien. :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Gebruik nieuw treintype als oplossing

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Ik zou echt niet weten waarom we miljoenen aan belastinggeld moeten uitgeven om een flyover te bouwen om een paar gehuchten van een betere dienstverlening te voorzien. :roll:
Je bent zelf een gehucht.

Zwolle groeit de komende 20 jaar naar tegen de 170.000 inwoners, zo niet meer. Daarnaast gaat het niet om 'het gehucht' maar om de doorstroming van een vrij drukke treincorridor naar het noorden naar het land. Als je dat niet snapt en dit je bijdrage is, dan snap ik waarom ProFail niets weet en kan.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Gebruik nieuw treintype als oplossing

Bericht door Caspar »

Maar aan de zuidkant van Zwolle vinden geen uitbreidingen plaats! Als hier eenmaal een station zal zijn, dan vermoed ik niet dat in de loop der jaren het aantal reizigers nog zal stijgen met een gelijkwaardige dienstregeling.
Waarom zou Zwolle niet gebaad zijn bij een betere en of snellere busverbinding naar die wijken?
Het lijkt me meer voor de hand liggen dat er een station komt aan de westzijde van de stad daar.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Gebruik nieuw treintype als oplossing

Bericht door Vinny »

Zwolle groeit de komende 20 jaar naar tegen de 170.000 inwoners, zo niet meer.
En van de hoeveel mensen heeft hier behoefte aan een rechtstreekse verbinding Zwolle Zuid - Kampen?

Juist ja.

Niet genoeg om een dure fly-over te rechtvaardigen. Dit soort onzinprojecten betaal je lekker uit je eigen zak als je dat leuk vind; voor de rest zijn er veel nuttiger projecten te verzinnen die wel het hele OV systeem ten goede komen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Gebruik nieuw treintype als oplossing

Bericht door deadlock »

Caspar schreef:Maar aan de zuidkant van Zwolle vinden geen uitbreidingen plaats! Als hier eenmaal een station zal zijn, dan vermoed ik niet dat in de loop der jaren het aantal reizigers nog zal stijgen met een gelijkwaardige dienstregeling.
Waarom zou Zwolle niet gebaad zijn bij een betere en of snellere busverbinding naar die wijken?
Het lijkt me meer voor de hand liggen dat er een station komt aan de westzijde van de stad daar.
Er is een snelle busverbinding naar die wijken. Zwolle Zuid ligt ook heel gunstig ten opzichte van de industrieterreinen dus forenzen uit Olst en Wijhe kunnen Zwolle 'Centraal' dan ontwijken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten