Concessie Veluwe (Syntus)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door robinzes »

kijk, daar vind ik nou ook wel weer wat voor te zeggen.
Syntus lost de problemen ook op. Bij veolia kon je daar jaren op wachten. Er is dus zelfst al een voorlopig plan met 15 extra chauffeurs! Netjes dat ze het zo oplossen !

complimenten.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door deadlock »

Vorige week waren in Zwolle de haltevertrekstaten voor lijn 90 nog niet aangepast trouwens.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Oud forumgebruiker

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Oud forumgebruiker »

@bart7329: Het zal wel aan mij liggen hoor, maar wat bezielt het je als persoon om ANDERHALF UUR op een halte te gaan wortelschieten? Hallo? Na een halfuur had ik zéker naar een treinstation gegaan... Zoals jullie zelf zeggen lagen alle lijnen op hun gat en dan verwachten jullie van Syntus dat ze met een bussie effe elk kwartier op elke lijn langskomen op de zeggen: sorry hij rijdt niet? Hoeveel busjes moet je dan hebben? 25?
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Michael 1988 »

MdJ schreef:-Fiets naar meerdere lijnen dan 1 ->moet je naar het busstation (is 30 minuten fietsen, met die sneeuw meer. En dan moet je nog een fiets in de buurt hebben)
-Bel de vervoerder op -> Jammer maar in de haltes heb je nog kaarten van Veolia hangen... Red je het dus ook niet mee
-Ga naar huis/pak de auto -> dat is niet de bedoeling natuurlijk. Ik moet naar Arnhem, niet anderhalf uur kou zitten te kleumen bij een halte om het dan maar op te geven
-Stadsdienst naar het station -> Maar... je weet niet dat die lijn (231) anderhalf uur niet rijdt. Dus dan ga je naar het station (na een uur) komt hij eraan... Nee, dat is informatie :?

Daarnaast was de stadsdienst een puinhoop (zie voorbeeld uit mijn eigen bericht een paar pagina's terug), reden 3 bussen naar de Matenhoeve achter elkaar, geen naar de Matenveld

Halte Eglantier ken ik op zich welk goed: duurt met de 3/4 ruim 20 minuten voordat je op het station bent, met de 1/2 10 minuten. Zie je geen bussen richting de Maten, ga je niet met de 3/4. Daarnaast hebben ze DRIP's (of hoe ze ook heten). Als ze daar steeds op komen te staan, dan schep je verwachtingen "dat hij wel komt"
- moet je naar het busstation (is 30 minuten fietsen, met die sneeuw meer. En dan moet je nog een fiets in de buurt hebben) -> Er zullen heus wel haltes of bussen in de buurt zijn waar meerdere lijnen samen komen. Het hoeven er geen 10 te zijn, maar kunnen ook bijvoorbeeld 2 zijn, al dan niet in de richting van jouw eindbestemming, maar wel viavia.
- Jammer maar in de haltes heb je nog kaarten van Veolia hangen... Red je het dus ook niet mee -> Sommige telefoons hebben internet, gebruik die dan of doe dit als eerste wanneer je thuis bent. SLA HET NUMMER VAN SYNTUS OP IN JE TELEFOON (of van een andere vervoerder als Syntus niet bij jou rijdt).
- dat is niet de bedoeling natuurlijk. Ik moet naar Arnhem, niet anderhalf uur kou zitten te kleumen bij een halte om het dan maar op te geven Ik had het al na een half uur gedaan. ipv. anderhalfuur staan te lantefanten.
- Maar... je weet niet dat die lijn (231) anderhalf uur niet rijdt. Dus dan ga je naar het station (na een uur) komt hij eraan... Nee, dat is informatie :? -> Op het station komen meerdere busssen en daar kan heus wel een buschauffeur (desnoods bij de infobalie) je helpen met info. Bij een halte is het maar hopen dat iemand langskomt die je kan helpen (als je al niet hebt gebeld). Overigens kun je op sommige stations ook kiezen voor meerdere reismogelijkheden zoals en andere (langerdurende) lijn of een trein (als die nog rijdt). Alles beter dan op 1 lijn te gaan staan wachten en hopen dat die komt.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door MdJ »

-Bij de halte Eglantier komen de lijnen 1,2,3,4,231 en 293. Als je naar Arnhem wilt, ben je met de 231 in een halfuurtje. wil je naar de halte waar meerdere lijnen naar Arnhem gaan, is dat pas het busstation (en dan daar de 91 pakken). Maar het is natuurlijk niet slim dat als de 231 vertraging heeft, de 91 geen vertraging heeft, aangezien ze Arnhem-afslag Beekbergen dezelfde route volgen. De bussen van lijn 231 komen immers van de 231 de andere richting op, mochten die dus niet komen omdat de A50 vol stond, heb je ook problemen bij de 91...

-Viavia kun je met de 102 tot Wittenberg (werkzaamheden aan de Amersfoortseweg dus kans dat je een uur mag wachten daar) daar de 107 pakken en dan in Stroe de 105. Dat duurt bijna 2 uur ain de gunstigste gevallen. Dan kun je nog via Voorthuizen (102 en dan de 205-105), zelfde reistijd.

Andere mogelijkheden (ja, de trein) zijn er niet...

-Mobiel internet: Niet iedereen heeft internet (ik bijvoorbeeld), laat staan het gros van de 40+-ers.

-Als er steeds op het DRIP staat dat die bus komt en de stadslijnen die wel vertragingen tonen, mag je er toch vanuit gaan dat dat klopt?

-In dat geval had je nieteens naar het station gehoeven, aangezien er genoeg stadslijnen komen... Waarom dat niet gedaan werd...?
Bij twijfel: gebruik beton.
someone-unreal
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 20:41
Locatie: Almere

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door someone-unreal »

Ligt het nou aan mij of kloppen je zinnen af en toe gewoon niet..
Laatst gewijzigd door Daniel op wo 22 dec 2010, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: overbodige quote verwijderd
Bart7329
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 13 dec 2010, 21:39
Locatie: Apeldoorn

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Bart7329 »

Snorkel schreef:Roosters zijn een HEEL ingewikkelde puzzel, nog lost van de ingewikkelde puzzel van een dienstregeling opzetten. Als zaken niet lopen zoals verwacht, vertragingen, etc. dan los je dat niet zo maar op. Je kunt chuaffeurs niet ineens zo maar van alles laten rijden, en het overzicht is moeilijk te houden. Chauffeurs hebben maximale rijdtijden zonder pauze's en maximale dienstlengtes. Veel hiervan is simpelweg wettelijk. Als ritten gemiddeld allemaal langer duren als gepland, dan kunnen de beschikbare chauffeurs dus minder ritten in totaal rijden, en vervallen er logischerwijs ritten. Dat ze soms veel op 1 lijn vervallen, dat is heel lullig en proberen we te voorkomen, maar overzicht is lastig.

Gelukkig hebben veel passagiers WEL begrip, en snappen we dat we op de weg ons best voor jullie doen. 1 chauffeur kan ook maar zo veel.
Mooi verhaal hoor Michel. Maar wat is mis in het geheel: DE KLANT, DE KLANT, DE KLANT.
Als klant (lees passagier) heb ik geen boodschap aan roosters en maximale reistijden van de chauffeurs.
Ik wil alleen maar dat er op tijd wordt gereden.

In Apeldoorn e.o. is niet zoveel veranderd. De meeste bussen rijden de zelfde route en op dezelfde tijden met dezelfde chauffeurs in dezelfde bussen (qua type dan, alleen een ander kleurtje.
Ik vind het onbergrijpelijk dat het nu zo'n chaos is. Kan niet aan het winterweer liggen, vorig jaar was er ook veel sneeuw en heb ik niet veel problemen gehad.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Fles »

ziggy schreef:@bart7329: Het zal wel aan mij liggen hoor, maar wat bezielt het je als persoon om ANDERHALF UUR op een halte te gaan wortelschieten? Hallo? Na een halfuur had ik zéker naar een treinstation gegaan...
Jij hebt ook makkelijk kletsen beste vriend. Als je daar staat, zonder enige info, is je beste gok, en zeker naarmate het langer duurt "hij kan ieder moment komen". Dan ga je niet zomaar zeggen "ik ga wel lopen naar het station" of zo.

En dan nog wat, wat bezielt een kantoormedewerker van Connexxion om reizigers voor gek te verklaren dat ze in deze omstandigheden proberen om met de bus te reizen? Want dat is dus wat BR628 gisteren deed :roll:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Geert »

Als je naar het station gaat lopen zal je altijd zien dat je onderweg de bus tegen komt en dat je hem dan dus net mist. Dan ben je nog verder van huis. Blijkbaar gaat er dus ook iets mis met de bijsturing/CVL van een vervoerder als daar niet opvalt dat er al anderhalf uur geen bus op een lijn heeft gereden, dat zou men met alle moderne boordsystemen toch redelijk snel moeten (kunnen) detecteren zou je zeggen...
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Michael 1988 »

MdJ schreef:Andere mogelijkheden (ja, de trein) zijn er niet...
Sinds wanneer rijdt er in Apeldoorn, Ede of Harderwijk geen treinen (ken de haltes/plaatsen in de Veluwe niet)? Ze rijden dan wel in Apeldoorn en Harderwijk niet direct naar Arnhem, maar wel naar Zwolle en Utrecht. Gezien de omstandigheden is Zwolle de beste optie waar WEL een trein naar Arnhem rijdt. Duurt misschien iets langer, maar minder lang dan anderhalf uur wachten en een half uur nog in de bus zitten (als het niet langer duurt). Overigens die DRIP's doen het niet altijd goed. In 's-Hertogenbosch gaven ze een aantal maanden verkeerde vertrektijden en vandaag helemaal geen, m.u.v. de Veolia- en Arriva Rivierenlandlijnen. Maar na een half uur wachten kon die persoon toch wel even naar de vervoerder bellen of een stadsbus aanhouden en daar om een telefoonnummer of info vragen? Anders was die gast erg dom bezig.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door MdJ »

Sinds de halte een redelijke afstand is vanaf de halte.

Met de 231 kost Eglantier-Arnhem CS 36 minuten. Eglantier-Apeldoorn treinstation-Arnhem treinstation (met de trein) 1:06u, met de 91 kost het 58minuten, mocht alles op tijd rijden. Zie mijn posts in het reiservaringen-topic dat de stadsdienst (vooral!) en streekdienst alles behalve op tijd rijdt en dus je aansluiting met de 91 mist (=4 minuten)

Dan over de kosten: met de OVC: lijnen1/91: 4,80 , bus+trein E9.03 en met de 231 E4,38.

De trein is vanaf de halte Egelantier geen alternatief: stel dat je de 231 mist (of uitvalt) ben je eerder in Arnhem met de volgende 231 dan dat je eerst naar het station gaat en daar de trein pakt. Dat achteraf blijkt dat de bussen niet komen, dat weet je op dat moment niet.

Verder is het niet aan de vervoerder (syntus) om te zeggen "ga maar met de trein", ik wil met de bus (omdat ik bijvoorbeeld naar een halte moet waar de trein niet langs komt).
Bij twijfel: gebruik beton.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Michael 1988 »

MdJ schreef:Sinds de halte een redelijke afstand is vanaf de halte.

Met de 231 kost Eglantier-Arnhem CS 36 minuten. Eglantier-Apeldoorn treinstation-Arnhem treinstation (met de trein) 1:06u, met de 91 kost het 58minuten, mocht alles op tijd rijden. Zie mijn posts in het reiservaringen-topic dat de stadsdienst (vooral!) en streekdienst alles behalve op tijd rijdt en dus je aansluiting met de 91 mist (=4 minuten)

Dan over de kosten: met de OVC: lijnen1/91: 4,80 , bus+trein E9.03 en met de 231 E4,38.

De trein is vanaf de halte Egelantier geen alternatief: stel dat je de 231 mist (of uitvalt) ben je eerder in Arnhem met de volgende 231 dan dat je eerst naar het station gaat en daar de trein pakt. Dat achteraf blijkt dat de bussen niet komen, dat weet je op dat moment niet.

Verder is het niet aan de vervoerder (syntus) om te zeggen "ga maar met de trein", ik wil met de bus (omdat ik bijvoorbeeld naar een halte moet waar de trein niet langs komt).
Nou oke, ik zeg niet namens syntus dat je met de trein moet, maar dit was meer om aan te geven dat er genoeg alternatieven en mogelijkheden zijn dan domweg (en ja dat is echt dom wat die gast deed) 1,5 uur op een bus staan wachten en pas na 1 uur en 20 minuten (als ik het goed had gelezen) actie te gaan ondernemen. Had ook een uur eerder gekunt op een x-aantal manieren die ik eerder had genoemd. Dat het duurder is is een ander verhaal, maar de mogelijkheid is er wel en vanuit arnhem zal heus wel een bus meer rijden naar de gewenste halte dan alleen lijn 231.
TomSteyl
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door TomSteyl »

De voorbije weken zijn er verschillende reportages langs gekomen over de start van Syntus op de Veluwe en Arriva in de Achterhoek, nu heb ik een verslagje over de start van beide gemaakt, maar dan in buskaartjes/treinkaartjes :

http://kaartjesforum.6e.nl/viewtopic.php?f=3&t=118
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Opstand dreigt in bussen Veluwe

Bericht door Ruben »

Opstand dreigt in bussen Veluwe
Geplaatst op: donderdag 23 december 2010 11:11
Laatst bijgewerkt: donderdag 23 december 2010 11:12


APELDOORN - Reizigers vieren hun frustraties over de haperende dienstregeling bot op de buschauffeurs van Syntus. Zo is in Apeldoorn al een chauffeur bij de keel gepakt. Dat zegt buschauffeur Gerrit Vink, die ook actief is binnen vakbond FNV.
Lees verder
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Fles »

Lekkere puinhoop daar dus. En onder Veolia was het al om op te schieten :X
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door robinzes »

Weet iemand ook waar die ford Midibussen rijden? Ik heb ze alleen nog maar gezien als buurtbus.
En zijn de Groene optare bussen al gesignaaleerd?
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door MdJ »

MdJ schreef:
Ardan schreef: Keurig op tijd, om 16:52 uur, kwam er een.... ouwe ingehuurde Citaro aanrijden.... die reed als versterking, de originele 294 reed rechtdoor over de snelweg. Deze bus zou wél op de Horsthoek stoppen. Ik was de enige passagier. 'Sorry, de verwarming doet het niet! Koud man! Mijn ballen vriezen er ongeveer af, zit al de hele dag in deze kutbus!' Het schijnt dat nog niet alle bussen er zijn, en ook nog niet alle chauffeurs. De bus kwam van een particulier bedrijf uit Barneveld (Pittelo of iets dergelijks, als ik het me goed herinner) en ook de chauffeur was ingehuurd. Ook oogde de bus nogal.. eeh.. apart..
http://i930.photobucket.com/albums/ad14 ... M_0807.jpg
Uiteindelijk toch nog in Zwolle gekomen :)
Is trouwens een Ex-BBA/ Ex-Qbuzz-GD die daar tijdelijk reden. VAndaag stond er eentje op het busstation en eentje bij de garage, met op de achterzijde "293" op het display.
Volgens busfoto.nl zijn er 2 citaro's: de Ex-BBA 640/Ex-Qbuzz 3705 en de Ex-BBA 679/Ex-Qbuzz 3713.
Bij twijfel: gebruik beton.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Michael »

MdJ schreef:Volgens busfoto.nl zijn er 2 citaro's: de Ex-BBA 640/Ex-Qbuzz 3705 en de Ex-BBA 679/Ex-Qbuzz 3713.
Volgens mij moet dat de 649 zijn
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Cookie »

De Valleilijn lijkt steeds meer het schrootlijntje te worden van Syntus: heb de normale MAN-aardgasbussen erop gezien, maar intussen ook gele Amba's, blauwe Syntus-Veluwe-bussen, Veluwelijnbussen en oudere gele gelede Syntusbussen erop gezien.

Gisteravond mocht er in een bus met chipkaartapparatuur niet worden ingecheckt, verder reed de chauffeur in zijn eigen jas rond :roll: .
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Freek »

Cookie-O-Fiel schreef: oudere gele gelede Syntusbussen erop gezien.
Je bedoelt toch niet de bussen op deze foto: http://www.busfoto.nl/foto/displayimage ... =98&pos=12
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Cookie »

Lijkt er wel sprekend op... De bus heeft geen digitaal display in ieder geval, is geleed en heeft dezelfde kleuren...
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door BR628 »

Je kunt een hoge vloer toch wel van een lage vloer bus onderscheiden als je binnen zit ?
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Cookie »

Ik had deze bus vanuit mijn raam gezien, zat er niet in :idea: .

Overigens kwam ik 'm net weer tegen toen ik naar het centrum fietste, het betreft bus 7115 (hogevloers :wink: ). Deze valt dus inderdaad in de categorie waarvan Freek een foto liet zien (Syntus 7109 - 7116, 7744 - 7751). Had ook netjes 88 op de rolfilm achterop staan trouwens.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door BR628 »

Prima :pos: . Weten we ook weer dat Syntus zich niet aan de concessie-eisen houdt.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Fles »

BR628 schreef:Prima :pos: . Weten we ook weer dat Syntus zich niet aan de concessie-eisen houdt.
Mja, wat een drama. Overal zie je dat concessie-"eisen" gezien worden als niet meer dan een soort richtlijn. "Zo zou je het kunnen doen. Als je hier in de buurt komt, dat zou mooi zijn" dat idee een beetje :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten