Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterweer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Bericht door Dexter »

Daniel schreef:Ik heb lange tijd per s1900 naar Den Haag gereisd in 2007 en je wilt niet weten hoe vaak die gewoon wegreed terwijl Arriva al binnen kwam rijden.
Dat zijn vaak hc's die niet bekend zijn met de plaatselijke situatie, althans de keren dat ik het zag gebeuren wel. Daarnaast is het maar net wat je definitie van 'binnenrijden' is. Langs het perron of pas aan het begin van het emplacement? Dan zou ik als hc ook niet wachten als er dan nog tig treinen per uur richting Rtd rijden.
Daniel schreef:Andersom bleef men juist wel wachten in 99% van de gevallen als de s1900 tenminste niet al te veel vertraging had.
Er is natuurlijk wel een groot verschil tussen een halfuursdienst naar Gr en Gdm en 11 treinen per uur richting Rtd he?
Vallend blad maakt rails glad.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Bericht door Wubbo »

Dexter schreef:
Wubbo schreef:Toch blijft het een feit dat het erop lijkt dat Arriva het beter doet dan NS, door simpeler personeelsdiensten, een simpeler materieelomloop en meer creativiteit in de bijsturing. Dat kan makkelijk met een kleiner bedrijf, dat is zeker waar, maar dat betekent niet dat het allemaal maar onwaar is en dat NSR er niks van kan leren!

Tijd voor een winterplan voor personeel en materieel, waarbij dat in een corridor blijft in plaats van overal over moet stappen? Is minder leuk voor de afwisseling in het werk, dat weet ik, maar volgens mij wordt je product daar veel beter van in situaties waarbij de treindienst weinig meer kan hebben.
@Wubbo: Ik zou op dagen met moeilijk weer met liefde een deel van mijn werkafwisseling afstaan als ik zeker wist dat reizigers daar beter van werden. Dat corridor-rijden is nu overigens al standaard-praktijk op Koninginnedag en tijdens grote verstoringen, dan sturen ze je echt niet vanuit Asd naar Mt of van Rtd naar Vs om de personeelsomlopen maar zo simpel mogelijk te houden.
Waarom zit zoiets dan niet in een winterplan? Waarom houdt NS zo krampachtig vast aan een moeilijke personeels- en materieelomloop terwijl je weet dat de kans groot is dat je daar problemen mee krijgt?
Dexter schreef:
Wubbo schreef:Tijd voor een andere manier van bijsturen? Tijd voor een andere manier van informatie geven? Laat NS eens proberen te leren van de andere Nederlandse vervoerders in plaats van alleen maar op de verschillen te wijzen en denken dat het niet beter kan.
Ik denk dat er zoals jij zegt al veel winst valt te behalen op het vlak van bijsturing en informatievoorziening. Als alle 'eilandjes' zouden worden opgeheven, de aansturende afdelingen meer bij de werkvloer zouden worden betrokken en de boel zou meer worden gecentraliseerd, dan zou daaruit een veel degelijkere transportbesturing voort kunnen komen.
Vinny schreef:Ik geloof daar dus helemaal niet in. Ik denk juist dat decentralisatie zou helpen. Dat houdt namelijk de lijntjes echt kort, een belangrijke reden (volgens mij) waarom de regionale vervoerders het beter doen. Er is simpelweg veel minder menskracht nodig om het systeem te managen aangezien het van nature al simpel is aangezien er door de regiovervoerders meestal op "eilandbedrijf" wordt gereden.
Feitelijk zeggen jullie hetzelfde. Bijsturing gaat beter als je het niet via meerdere schijven doet, maar veel rechtstreekser. Dat betekent dus eilandjes opheffen (niet meer eerst materieel bij gaan sturen en dan gaan nadenken of je ook personeel hebt, maar dat in een keer doen) en iemand laten bijsturen die precies weet wat er in zijn gebied gebeurt en dus ongeveer blind kan bijsturen.
Vinny schreef:Ik denk dat de problemen van de NS heden ten dage vooral te wijten zijn aan de volgende oorzaken:
1) Automatiseren van bijsturing, waardoor je een gebrek aan mankracht hebt op het moment dat de computer zijn werk niet meer (kan) doen. Dat gebrek is in tegenstelling tot wat roze-wolkkijkers hier niet op te lossen door wat mensen die kantoorwerk doen in te zetten. Daarvoor moet je structureel bijstuurders in dienst nemen en opleiden, iets waarop door de spoorsector de laatste jaren juist bezuinigd is onder het mom van "de computer kan het ook wel", en in 90% van de gevallen is dat ook zo, maar in de 10% van de gevallen als er sneeuw valt of er is een stroomstoring dan kan het niet.
Deels waar. Doordat dingen geautomatiseerd zijn verlies je mankracht en kennis, maar je kan ook dingen nog meer automatiseren om het bijsturen te vergemakkelijken. Waarom moet je bellen om te vragen waar iemand is? Waarom laat je een computer niet de beste oplossing in een bepaalde situatie uitrekenen maar ga je alles zelf zitten verzinnen, waarbij je weet dat je meestal een niet-optimale oplossing hebt?
Overigens hebben kleine vervoerders juist vaak een flexibele personeelsinzet: een planner is ook bijstuurder en andersom. Doordat bijsturen daar geen dagtaak is (je bent immers klein) wordt dat gecombineerd. Ik zie, vanaf mijn roze wolk, nog steeds de voordelen daarvan, maar ben me er van bewust dat je daarmee niet alle problemen opgelost hebt.
Vinny schreef:Het is allemaal niet zo heel erg moeilijk te bedenken wat er fout gaat, alleen om het goed te laten gaan is er:
- veel geld
- pijnlijke maatregelen voor personeel en reiziger
vereist.

Beide dingen liggen niet zo voor het oprapen, dus...
Dit begint wel heel erg een stokpaardje te worden. Laat ik dan mijn stokpaardje er tegenover zetten: je kan heel veel dingen in de basis veranderen door andere keuzes te maken. Het decompliceren van je materieelomloop kost in eerste instantie geld (het zal meer materieel kosten doordat je meer in vaste samenstellingen rijdt en meer uitgaat van het principe een materieelsoort per treinserie) maar levert indirect geld op omdat je efficienter kan bijsturen. Dat maakt je businesscase niet heel negatief, en dus een kleine investering. Echt niet alle maatregelen hoeven heel veel geld te kosten.
Dexter schreef:En NS zou inderdaad kunnen leren van andere vervoerders, maar een persbericht als dit van Arriva, dat bol staat van sneren en kennelijk alleen is bedoeld als 'trap na' om de marktwerking op het hoofdnet te bespoedigen, is nou niet bepaald een leervoorbeeld te noemen. Ik vind het eerder erg kinderachtig. :roll:
Of dit de juiste manier is om te communiceren is inderdaad de vraag, en het doel is wel heel doorzichtig.
+
Daniel schreef:
Dexter schreef:Het is waar, alleen de treinen van '07 vanuit Ddr reden en ik heb zelf gezien hoe zeker enkele keren de Arriva-trein zo weg reed zonder te wachten op de reizigers uit de pendeltrein vanuit Rtd.
Gek he, dat ze volgens dienstregeling reden. Op die dag reed NS alleen met de s2100 als pendel-IC en de s5100 als pendelstoptrein en ja, de s36700 rijdt net weg als de 2100 aankomt. Dat doet 'ie echter 365 dagen per jaar, de aansluiting wordt immers geboden op de s1900 (maar die had NS opgeheven, beetje flauw om dan Arriva de schuld te geven dat ze niet aansluiten)
Trouwens, ik heb nog nooit een NS-trein de aansluiting van Arriva zien overnemen. Waarom zouden ze dat andersom dan wel moeten doen?
Ik heb regelmatig NS-treinen aansluitingen van Arriva over zien nemen, en heb andersom ook gezien. Maar ik heb ook regelmatig NS-treinen geen aansluitingen van NS-treinen zien overnemen. Of je wacht op aansluiting is afhankelijk van heel veel dingen, en het wreekt zich dat niemand een integrale blik heeft om te kijken of je kan wachten (in verband met het overige treinverkeer) en of het zin heeft om te wachten (of er wel reizigers zijn). Nu wordt er bij het overnemen van aansluitingen maar wat aangerommeld (de treindienstleider doet een deel, maar bij kleine vertragingen is het treinpersoneel leading die het ook niet altijd kan overzien) en is daar eigenlijk niemand verantwoordelijk voor.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Bericht door Dexter »

Wubbo schreef: Maar ik heb ook regelmatig NS-treinen geen aansluitingen van NS-treinen zien overnemen. Of je wacht op aansluiting is afhankelijk van heel veel dingen, en het wreekt zich dat niemand een integrale blik heeft om te kijken of je kan wachten (in verband met het overige treinverkeer) en of het zin heeft om te wachten (of er wel reizigers zijn). Nu wordt er bij het overnemen van aansluitingen maar wat aangerommeld (de treindienstleider doet een deel, maar bij kleine vertragingen is het treinpersoneel leading die het ook niet altijd kan overzien) en is daar eigenlijk niemand verantwoordelijk voor.
Vroeger was daar de WRT-regeling voor: Wachttijden Reizigers Treinen. Daarin stond precies omschreven welke treinen waar en hoelang moesten wachten en op welke andere treinen. (Deze regeling bestaat overigens nog steeds, maar slechts voor een beperkt aantal laatste treinen van de dag.) De WRT is grotendeels uitgekleed vanwege de intensivering van het treinverkeer de laatste jaren, het begon stomweg te druk te worden op het spoor: Er ontstonden teveel 'aansluitingen' en het wachten daarop begon meer en meer hinder te veroorzaken voor andere treinen.

Daarom is later het beleid veranderd in: "We wachten niet meer". Men kwam er uiteraard snel achter dat dit weinig klantvriendelijk was en heeft dit teruggedraaid. Tegenwoordig wordt het al dan niet overnemen van aansluiting beoordeeld door de hc of plp, al dan niet in samenwerking met de treindienstleider. Dat daarbij weleens iets misgaat, mag duidelijk wezen. Voor een hc kan een binnenkomende aansluitende trein bv. net achter een pilaar schuilgaan.
Vallend blad maakt rails glad.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Bericht door Gekko123 »

Het toppunt van aansluitingen niet overnemen is toch wel dat een hc van de IC richting Utrecht bij werkzaamheden tussen Amersfoort en Zwolle op het moment dat de IC vanuit Apeldoorn binnenkomt. Sterker nog: alle reizigers stapten allemaal net die trein uit om over te stappen :X

Uiteindelijk werden de deuren wel weer ontgrendeld. Reactie van de betrokken hc toen ik dat navroeg: vertrektijd (en dus geld) is belangrijker dan klantvriendelijkheid -o-
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Bericht door Dexter »

Dat zal vast wel cynisch bedoeld zijn door die hc, maar het is in feite wel waar de overheid NS al jaren op af aan het rekenen is: Punctualiteit.
Vallend blad maakt rails glad.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Bericht door Gekko123 »

Het daadwerkelijk sluiten van de deuren is dan natuurlijk wel heel kwalijk te noemen, en dan nog roepen dat reizigers beter op moeten schieten (fluiten als de deuren net open gaan aan de overkant van het perron bijvoorbeeld). En dat was toen helaas wel de realiteit :N
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Bericht door Dexter »

Als ik zoiets daadwerkelijk meemaak, ontgrendel ik de deuren opnieuw. Ben ik dan lief (klantvriendelijk) of eigenwijs?
Vallend blad maakt rails glad.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Bericht door deadlock »

Dexter schreef:Als ik zoiets daadwerkelijk meemaak, ontgrendel ik de deuren opnieuw. Ben ik dan lief (klantvriendelijk) of eigenwijs?
Beiden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Bericht door Geert »

Dexter schreef:Dat zal vast wel cynisch bedoeld zijn door die hc, maar het is in feite wel waar de overheid NS al jaren op af aan het rekenen is: Punctualiteit.
Op zich is afrekenen op punctualiteit niet verkeerd, maar de keuze voor vertrekpunctualiteit vind ik erg raar. Of je op tijd aankomt is veel belangrijker dan op tijd vertrekken, als je iets te laat vertrekt maar uiteindelijk wel op tijd arriveert bij het volgende station vind ik dat prima. Zeker als je er een aansluiting mee kan redden...
Oud forumgebruiker

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Bericht door Oud forumgebruiker »

Dexter schreef:Dat zal vast wel cynisch bedoeld zijn door die hc, maar het is in feite wel waar de overheid NS al jaren op af aan het rekenen is: Punctualiteit.
Krijgt NS boetes voor te late en opgeheven treinen, net als het GVB, Connexxion, Arriva etc. bij bussen en trams?

Nee... En ik heb zelfs vernomen dat NS verkiest liever een trein op te heffen (dan telt deze niet mee voor de punctualiteit!) dan te laat te laten rijden.

Oftewel: Bij NS is ook iets niet in de haak...
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Bericht door Thijs »

Als een trein niet rijdt, komt deze in het cijfer "percentage gereden treinen" terecht en dat is ook een openbaar prestatie-indicator. Ik geloof daarom niet dat NS liever een trein opheft, dan deze vertraagd door te laten rijden. Een fixatie op punctualiteit vind ik ook verkeerd (met name vertrekpunctualiteit), maar gelukkig is men op de goede weg, zoals de prestatie-indicator reizigerspunctualiteit, waarin bijvoorbeeld ook gemiste aansluitingen en dergelijke zijn meegenomen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Bericht door Vinny »

Dit begint wel heel erg een stokpaardje te worden.
Mwah, het is meer een soort cynische vaststelling die ik doe op basis van enige spoorse ervaring. Wellicht is: "You pay for what you get" een wat positievere boodschap, maar goed ook dat is natuurlijk verhullend taalgebruik voor het opheffen van toiletten als dat financieel beter uitkomt... :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Bericht door Dexter »

Geert schreef:Op zich is afrekenen op punctualiteit niet verkeerd, maar de keuze voor vertrekpunctualiteit vind ik erg raar. Of je op tijd aankomt is veel belangrijker dan op tijd vertrekken, als je iets te laat vertrekt maar uiteindelijk wel op tijd arriveert bij het volgende station vind ik dat prima. Zeker als je er een aansluiting mee kan redden...
Dat zit 'm niet zo zeer in de trein die geacht wordt om de aansluiting over te nemen, maar meer in de trein die daar weer achteraan moet vertrekken, die zijn vertraging niet kan inhalen en wat verderop weer problemen kan veroorzaken.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Bericht door Suus »

Het punt van reizigerspunctualiteit is dat je nooit iedereen tevreden kan houden. Laat je een trein in Dordrecht wachten tot de Arriva-trein er is, dan vertrekt de trein in Dordrecht te laat. De trein komt te laat aan in Rotterdam, en dan missen mensen weer hun overstap naar Utrecht bijvoorbeeld. Ik vind het als reiziger heel vervelend om die overstap te missen, maar als ik die haal en daardoor die tweede overstap alsnog mis, ben ik nog steeds geen tevreden reiziger.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Bericht door Wubbo »

Daarom is reizigerspunctualiteit als het goed is juist zo'n goede graadmeter. Die rekent namelijk ook met het aantal mensen dat de overstap wil halen. Dus als er van de Arrivatrein naar de trein naar Rotterdam maar 1 overstapper is terwijl er 100 mensen in Rotterdam over willen stappen zal er gekozen worden voor het halen van de overstap in Rotterdam, in dit voorbeeld (en ja, getallen zijn fictief, voordat iemand daar over begint ;-))
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Bericht door Daniel »

Denk eigenlijk dat je dan hier op een dillema uitloopt... zeker in de spits zijn ze beide erg populair.

Voorbeeldje van het probleem wat er de andere kant op optreedt: als Arriva lang moet wachten op overstappers vanuit Rotterdam krijgt de tegentrein in Sliedrecht weer vertraging waardoor de overstap vanuit die trein naar Rotterdam weer krap wordt. Eigenlijk is dit een situatie waarin je het nooit goed kunt doen dus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Bericht door Geert »

Wubbo schreef:Daarom is reizigerspunctualiteit als het goed is juist zo'n goede graadmeter. Die rekent namelijk ook met het aantal mensen dat de overstap wil halen. Dus als er van de Arrivatrein naar de trein naar Rotterdam maar 1 overstapper is terwijl er 100 mensen in Rotterdam over willen stappen zal er gekozen worden voor het halen van de overstap in Rotterdam, in dit voorbeeld (en ja, getallen zijn fictief, voordat iemand daar over begint ;-))
Ik weet niet of dat nu ook gebeurt, maar eigenlijk zou je daar de vertragingsminuten in mee moeten nemen. Dus zeg dat 100 mensen vanuit de Arrivatrein naar Rotterdam willen maar de s1900 in Ddr missen, dan is dat 13 minuten vertraging, dus 100*13 = 1300 vertragingsminuten. Stel dat in de s1900 200 mensen die in Rotterdam willen overstappen op de s2800, maar dat die aansluiting niet gehaald zou worden als in Dordrecht de aansluiting met Arriva wordt afgewacht. Dat zou dan voor 200 mensen 15 minuten vertraging opleveren, dus 200*15 = 3000 vertragingsminuten. Op zo'n moment is gelijk duidelijk welke keuze je moet maken: wachten in Dordrecht levert meer gezamenlijke vertraging op dan de aansluiting Arriva <-> s1900 om zeep helpen.

Uiteraard zijn bovenstaande reizigersaantallen fictief, maar het idee is duidelijk.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Bericht door Dexter »

Daniel schreef:Denk eigenlijk dat je dan hier op een dillema uitloopt... zeker in de spits zijn ze beide erg populair.

Voorbeeldje van het probleem wat er de andere kant op optreedt: als Arriva lang moet wachten op overstappers vanuit Rotterdam krijgt de tegentrein in Sliedrecht weer vertraging waardoor de overstap vanuit die trein naar Rotterdam weer krap wordt. Eigenlijk is dit een situatie waarin je het nooit goed kunt doen dus.
Tja, dit is eigenlijk het hele verhaal in een notendop en je kunt dus nooit iedere overstapper tevreden stellen...
Vallend blad maakt rails glad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten