IVW: Gestrande trein moet sneller weg
Inspectie: gestrande reizigers lopen risico op onderkoeling
Inspectie: gestrande reizigers lopen risico op onderkoeling
UTRECHT - De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft de spoorwegbedrijven en infrabeheerders vorige week in een brandbrief op de vingers getikt. De dienst vindt dat zij veel sneller moeten handelen als er ergens een trein strandt, anders kan dit risico's op onderkoeling, oververhitting of uitdroging voor de inzittenden met zich meebrengen.
Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV die in het bezit is van de brief heeft dit donderdag bekendgemaakt.
Bron: Volkskrant
UTRECHT - De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft de spoorwegbedrijven en infrabeheerders vorige week in een brandbrief op de vingers getikt. De dienst vindt dat zij veel sneller moeten handelen als er ergens een trein strandt, anders kan dit risico's op onderkoeling, oververhitting of uitdroging voor de inzittenden met zich meebrengen.
Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV die in het bezit is van de brief heeft dit donderdag bekendgemaakt.
Bron: Volkskrant
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
IVW: Gestrande trein moet sneller weg
IVW: Gestrande trein moet sneller weg
Geplaatst op: donderdag 30 december 2010 13:23
Laatst bijgewerkt: donderdag 30 december 2010 13:24
Gestrande treinen moeten bij warm en koud weer sneller worden weggesleept. In een brandbrief (pdf) van Inspectie Verkeer en Waterstaat staat dat de spoorbedrijven binnen twee uur treinen met passagiers moeten hebben weggesleept.
Aanleiding voor de brief is de storing vorige week bij Zaandam. Reizigers zaten uren opgesloten in een trein door een beschadigde bovenleiding. Daardoor was er geen elektriciteit. De ventilatie en de verwarming deden het niet. De Inspectie schrijft dat ze "duidelijke aanwijzingen heeft dat het hier geen incident betreft".
Lees verder
Geplaatst op: donderdag 30 december 2010 13:23
Laatst bijgewerkt: donderdag 30 december 2010 13:24
Gestrande treinen moeten bij warm en koud weer sneller worden weggesleept. In een brandbrief (pdf) van Inspectie Verkeer en Waterstaat staat dat de spoorbedrijven binnen twee uur treinen met passagiers moeten hebben weggesleept.
Aanleiding voor de brief is de storing vorige week bij Zaandam. Reizigers zaten uren opgesloten in een trein door een beschadigde bovenleiding. Daardoor was er geen elektriciteit. De ventilatie en de verwarming deden het niet. De Inspectie schrijft dat ze "duidelijke aanwijzingen heeft dat het hier geen incident betreft".
Lees verder
Re: IVW: Gestrande trein moet sneller weg
Het mocht eens tijd worden dat de IVW hier achteraan ging. Je moest eens weten wat een voeten het in de aarde heeft om nu een hulploc te regelen en een defecte trein af te slepen. Hopelijk worden nu de lijnen eindelijk wat korter.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: IVW: Gestrande trein moet sneller weg
De brief van de inspectie zegt dat het van groot belang is dat er overloopwissels op de vrije baan zijn. Dat komt dan niet overeen met het beleid om de komende jaren juist een hoop van die wissels weg te gaan halen.
Re: IVW: Gestrande trein moet sneller weg
vertel mij wat!!Dexter schreef:Het mocht eens tijd worden dat de IVW hier achteraan ging. Je moest eens weten wat een voeten het in de aarde heeft om nu een hulploc te regelen en een defecte trein af te slepen. Hopelijk worden nu de lijnen eindelijk wat korter.
En volgens mij zou het toch niet een al te groot probleem moeten zijn om een aantal overtollige locs te voorzien van een hulpkoppeling en die te stationeren op de diverse standplaatsen, zodat er binnen een redelijke termijn een op locatie van een gestrande trein zou kunnen zijn, maarja... wie zijn wij hè!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: IVW: Gestrande trein moet sneller weg
Dan zou ik graag eerst even willen weten: wat zijn de voornaamste oorzaken dat treinen stranden?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: IVW: Gestrande trein moet sneller weg
Bovenleiding, kapotte loc bij getrokken trein (bij Fyra moet hulploc komen) opengereden wissel, sts passage en dat soort toestanden. Trouwens, Zaandam is nog aardig in de bewoonde wereld.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: IVW: Gestrande trein moet sneller weg
Slepen is natuurlijk lang niet altijd een optie, bij vastgelopen remmen, ontspoord draaistel, botsing op overweg e.d. heeft het geen enkel nut. Laten ze er liever voor zorgen dat de reizigers wat sneller met een andere trein of bus worden opgehaald.
Re: IVW: Gestrande trein moet sneller weg
Wat is er in die sferen gebeurd met het plan om NS'ers bussen te (kunnen) laten rijden?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: IVW: Gestrande trein moet sneller weg
Er zijn natuurlijk genoeg situaties te bedenken waarbij wegslepen geen optie is, maar ik ken er dus ook genoeg waarbij dat wel een optie geweest zou zijn, en door die gevallen lijkt mij wegslepen binnen een redelijke tijd een betere optie als het evacueren van een trein. En voor de andere gevallen zou een snellere besluitvorming voor evacuatie zeer welkom zijn.STF schreef:Slepen is natuurlijk lang niet altijd een optie, bij vastgelopen remmen, ontspoord draaistel, botsing op overweg e.d. heeft het geen enkel nut. Laten ze er liever voor zorgen dat de reizigers wat sneller met een andere trein of bus worden opgehaald.
al hou je natuurlijk wel een flinke tijdsspanne tussen het stranden, besluitvorming en het daadwerkelijk ter plekke zijn van bussen (zeker in de drukke periodes voor busvervoer, en bv de spits)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: IVW: Gestrande trein moet sneller weg
Op misschien de vaste rem na zijn dat ook niet de situaties waar het hier over gaat. Maar het blijft raar dat een kapotte trein zoals op 28 dec tussen Ut en Db ik geloof 9 uur versperring oplevert, terwijl er na een aanrijding met een persoon in 2-3 uur weer gereden kan worden.STF schreef:Slepen is natuurlijk lang niet altijd een optie, bij vastgelopen remmen, ontspoord draaistel, botsing op overweg e.d. heeft het geen enkel nut. Laten ze er liever voor zorgen dat de reizigers wat sneller met een andere trein of bus worden opgehaald.
Of moeten we concluderen dat het 4 keer zo makkelijk is om een vervangende machinist op te trommelen als een hulploc?
Of moeten we concluderen dat het papieren geneuzel 4 keer zo lang duurt als het bergen van een stoffelijk overschot?
In beide gevallen kunnen we concluderen dat daar iets niet helemaal optimaal verliep. Tot voor kort dus.
Re: IVW: Gestrande trein moet sneller weg
Had die defecte trein het niet heel erg koud en daardoor wat kledingstukken van de waslijn afgehaald?
Dan heb je niets aan electrisch materieel als je bovenleiding het niet doet he
Dan heb je niets aan electrisch materieel als je bovenleiding het niet doet he
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: IVW: Gestrande trein moet sneller weg
Die defecte trein van 28 december stond op spoor 5 in Utrecht (info uit de eerste hand, mijn collega belde me bijna in paniek nadat ie de bovenleiding naar beneden zag komen). Die zal dus wel op een wat langer stuk de bovenleiding beschadigd hebben. Volgens hem waren de deuren van het treinstel gewoon open, dus ik neem aan dat iedereen er zo uit kon (evt na aarden bovenleiding). Trein stond in ieder geval voor het grootste deel langs het perron, beter kun je ze eigenlijk niet krijgen ;-).
Re: IVW: Gestrande trein moet sneller weg
En toch was er 9 uur lang Geen verkeer "mogelijk" richting Arnhem? Wauw.
Re: IVW: Gestrande trein moet sneller weg
De trein ging defect onderweg van Arnhem naar Utrecht en stond toen niet aan een perron. Hier staat het verhaal van een inzittende van die trein, inclusief tijdslijn. Om 12:30 begon de verstoring, en nadat de trein weg was, hebben er nog uren herstelwerkzaamheden plaatsgevonden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 131 gasten