GroenLinks wil langer ov op oudejaarsavond

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

GroenLinks wil langer ov op oudejaarsavond

Bericht door find_your_spot »

GroenLinks wil langer ov op oudejaarsavond

GroenLinks vindt het raar dat op oudejaarsavond de bussen, trams en metro's maar tot 20.00 uur rijden. Als het aan de partij ligt loopt de dienstregeling in de toekomst door tot 23.00 uur.

"Juist op een avond waarop veel mensen vrienden of familie bezoeken, voorziet openbaar vervoer in een grote behoefte", aldus woordvoerder Fjodor Molenaar. "We moeten niet zwichten voor een stelletje vuurwerkvandalen dat vernielingen dreigt aan te richten. Nu zijn reizigers aangewezen op dure taxi's of erger: ze stappen na een paar glaasjes champagne zelf achter het stuur."

Begin 2011 zullen de GroenLinks fracties in de vier grote steden hun voorstel indienen. Voor de zomer moet duidelijk worden of het volgend jaar mogelijk wordt om ook na 20.00 uur met het openbaar vervoer te reizen op oudejaarsavond.

http://www.at5.nl/artikelen/54950/groen ... jaarsavond
For Your Railroad Adventures
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: GroenLinks wil langer ov op oudejaarsavond

Bericht door BR628 »

Laten we aub niet hopen dat dit ook echt doorgang gaat vinden. Personeel heeft ook recht op oudjaarsavond met familie/vrienden. Groen Links :N as usual.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GroenLinks wil langer ov op oudejaarsavond

Bericht door Suus »

Vervoersbedrijven zouden wel eens onder het personeel navraag kunnen doen of er misschien vrijwilligers zijn die op die avond een uitgeklede dienstregeling zouden willen rijden tussen 20:00 en 23:00. Ik denk bijvoorbeeld aan het vervroegd laten rijden van het nachtnet :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: GroenLinks wil langer ov op oudejaarsavond

Bericht door VIRM »

BR628 schreef:Laten we aub niet hopen dat dit ook echt doorgang gaat vinden. Personeel heeft ook recht op oudjaarsavond met familie/vrienden. Groen Links :N as usual.
Hoezo? Ze hebben gelijk, dus waarom zo mokken?

Alleen zou ik het niet to 23:00 doen. Gewoon hooguit tot 22:00 als het vanuit veiligheidsoogpunt mogelijk is.
Beul van de blindegeleidelijn
Oud forumgebruiker

Re: GroenLinks wil langer ov op oudejaarsavond

Bericht door Oud forumgebruiker »

@bee: Ik denk dat daar veel aanhang voor is ja! :N
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: GroenLinks wil langer ov op oudejaarsavond

Bericht door find_your_spot »

Je zorgt maar dat je voor 20:00 op plaats van bestemming bent en anders zorg je maar dat je een rijbewijs met auto hebt.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GroenLinks wil langer ov op oudejaarsavond

Bericht door Suus »

Er wordt meteen gereageerd dat mijn suggestie een slecht idee is, maar ik mis de argumentatie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: GroenLinks wil langer ov op oudejaarsavond

Bericht door Stefan »

Zoiets zou ook beter zijn. Dat voorkomt dat mensen die bijvoorbeeld meer dan een uur moeten reizen niet pas na middernacht thuis zijn...

Maarja.. Iets zegt mij dat vrijwilligers niet echt gaat werken...
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Oud forumgebruiker

Re: GroenLinks wil langer ov op oudejaarsavond

Bericht door Oud forumgebruiker »

@bee:
Stefan schreef:Maarja.. Iets zegt mij dat vrijwilligers niet echt gaat werken...
dus dat :wink:
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: GroenLinks wil langer ov op oudejaarsavond

Bericht door hauptbahnhof »

Bee schreef:Er wordt meteen gereageerd dat mijn suggestie een slecht idee is, maar ik mis de argumentatie.
* Waarom werken als ik ook eerder kan stoppen en toch een hele dienst betaald krijg?

* Als ik later klaar ben, betekent dat ook dat Stadsdebiel ook nog na einde dienst moet rijden om het personeel die geen eigen vervoer naar huis te brengen

* En overigens, als er trams/metro's/(nacht)bussen rijden, moet er ook OV-zorg aan het werk zijn, Centraal Post, eventueel een storingsdienst etc...

Dus zolang het niet iets wat landelijk verplicht wordt, zie ik het niet gebeuren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GroenLinks wil langer ov op oudejaarsavond

Bericht door Suus »

Ik kan mij best wel voorstellen dat er personeel is dat helemaal niets om oud- en nieuw geeft en gewoon aan het werk wil. Oud en nieuw boeit mij bijvoorbeeld niet, als ik champagne wil drinken kan ik dan ook wel op andere dagen in het jaar doen en oliebollen kan je tegenwoordig al zo'n beetje in de zomer krijgen :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: GroenLinks wil langer ov op oudejaarsavond

Bericht door find_your_spot »

Bee schreef:Ik kan mij best wel voorstellen dat er personeel is dat helemaal niets om oud- en nieuw geeft en gewoon aan het werk wil.
Hahhahahahah ga maar op alle eindpunthuisjes aan het rijdend personeel vragen wie er met oud en nieuw niet erg vindt om te rijden.

Veel succes :')
For Your Railroad Adventures
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: GroenLinks wil langer ov op oudejaarsavond

Bericht door hauptbahnhof »

Mij boeit het eerlijk gezegd ook niet.

Maar ben zelf geen fan van avonddiensten. Heb net 3 gehad en ben blij dat ik het pas over 3 weken weer heb.
Dus als het niet verplicht is, dan doe ik het niet.
Op de tram zitten is geweldig maar op de bank zitten WII'en of rum-rozijnenbollen eten vind ik toch wel leuker.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: GroenLinks wil langer ov op oudejaarsavond

Bericht door Caspar »

find_your_spot schreef:
Bee schreef:Ik kan mij best wel voorstellen dat er personeel is dat helemaal niets om oud- en nieuw geeft en gewoon aan het werk wil.
Hahhahahahah ga maar op alle eindpunthuisjes aan het rijdend personeel vragen wie er met oud en nieuw niet erg vindt om te rijden.

Veel succes :')
Bij Prorail zijn er genoeg mensen te vinden die het geen enkel probleem vinden om met oudjaarsavond of nacht te werken. Wat wel zwaar valt is op nieuwjaarsdag om 7u beginnen. Dat is de minst populaire dienst zo rond de jaarwisseling. Er zitten trouwens op een verkeersleidingspost van Prorail op oudjaarsavond tussen 20u en 23u net zo veel mensen als op een normale weekendavond. Waarom zou het bij het GVB anders zijn dan bij Prorail?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: GroenLinks wil langer ov op oudejaarsavond

Bericht door BR628 »

Omdat GVB voor 99% personeel heeft dat rechtstreeks in contact staat met reizigers en juist op zo'n avond, deels dronken irritant volk.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: GroenLinks wil langer ov op oudejaarsavond

Bericht door Dexter »

In Belgische steden worden al jaren speciaal voor de oud/nieuwjaarsnacht goeddraaiende nachtnetten opgezet. Persoonlijk moet ik er overigens niet aan denken om met oud & nieuw nachtdienst te hebben en ook vroege dienst op nieuwjaarsdag is absoluut geen pretje. Het is dan rond een uur of 1, als het feest net op gang komt al: "Nou, tot kijk, ik ga weer..." Om een paar uur later weer brak uit je nest te moeten rollen. Blegh! :N

Een voordeel: Ik drink zoiezo al niet, dus daar mis ik niets aan, dat scheelt.
Vallend blad maakt rails glad.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: GroenLinks wil langer ov op oudejaarsavond

Bericht door STF »

Ik blijf het ook altijd maar een beetje gek vinden dat het OV zo vroeg stopt op de 31e december, het is nou juist een dag dat het OV echt nodig is tot in de late uurtjes...
In Luxemburg is het precies contra met Nederland; daar stopt het OV normaal gesproken altijd rond 23 uur, behalve op 31 december dan wordt er tot 6 uur 's morgens doorgereden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

GroenLinks: OV moet langer rijden op oudejaarsavond

Bericht door Wubbo »

GroenLinks: OV moet langer rijden op oudejaarsavond
Geplaatst op: donderdag 30 december 2010 21:06
Laatst bijgewerkt: donderdag 30 december 2010 21:08


Het openbaar vervoer in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht moet op oudejaarsavond langer blijven rijden, vindt GroenLinks in die vier steden.

De gemeenteraadsfracties van GroenLinks in de grote steden gaan een voorstel indienen om dit te bereiken. Dat maakte Fjodor Molenaar, GroenLinks-raadslid in Amsterdam, donderdag bekend.

Nu stoppen de bussen, trams en metro's om 20.00 uur, vanaf volgend jaar moet dat 23.00 uur zijn.
Lees verder
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: GroenLinks wil langer ov op oudejaarsavond

Bericht door Wubbo »

Waarom zou het een probleem moeten zijn om te werken op oudjaarsavond terwijl het geen probleem is om te werken op eerste Kerstdag? Voor alle dagen van het jaar zijn mensen te vinden die hem niet willen werken, en zijn mensen te vinden die hem graag werken omdat ze anders alleen thuis zitten. Als je dan als vervoerder zorgt dat er een aantrekkelijke vergoeding tegenover staat kan ik me niet voorstellen dat je niemand kan vinden.

Nou heb ik makkelijk praten: oudjaarsavond is het enige moment van het jaar dat ik zeker niet werk, maar toch ;-).
Oud forumgebruiker

Re: GroenLinks wil langer ov op oudejaarsavond

Bericht door Oud forumgebruiker »

hauptbahnhof schreef:Op de tram zitten is geweldig maar op de bank zitten WII'en of rum-rozijnenbollen eten vind ik toch wel leuker.
Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die blij was dat ie met kerst of oud & nieuw moest werken, Maar dan ook echt niémand heb ik dat horen zeggen. En het is wel een onderwerp dat vaak ter sprake komt, dus op vrijwillige basis... ik denk dat je een echt héél zeer gering aantal mensen kan krijgen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: GroenLinks wil langer ov op oudejaarsavond

Bericht door deadlock »

Gewoon de hele nacht doorrijden en ook nog alles gratis maken, doen ze in Kopenhagen ook en het voorkomt verkeersdoden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Oud forumgebruiker

Re: GroenLinks wil langer ov op oudejaarsavond

Bericht door Oud forumgebruiker »

Dan heb ik liever dat ze met dat geld de bezuinigingen op het OV in deze omgeving ongedaan maken ipv dat ene avondje per jaar...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GroenLinks wil langer ov op oudejaarsavond

Bericht door Suus »

ziggy schreef:
hauptbahnhof schreef:Op de tram zitten is geweldig maar op de bank zitten WII'en of rum-rozijnenbollen eten vind ik toch wel leuker.
Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die blij was dat ie met kerst of oud & nieuw moest werken, Maar dan ook echt niémand heb ik dat horen zeggen. En het is wel een onderwerp dat vaak ter sprake komt, dus op vrijwillige basis... ik denk dat je een echt héél zeer gering aantal mensen kan krijgen.
Je hebt er net een ontmoet. Aangenaam :mrgreen:

Ik heb met de jaarwisseling 2007/2008 zowel op oudjaarsavond als nieuwjaarsdag gewerkt. Overigens niet iets om te herhalen, maar dat was omdat er op 1 januari eerst twee uur lang voorraad geteld moest worden voor de jaarsluit :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: GroenLinks wil langer ov op oudejaarsavond

Bericht door Oud forumgebruiker »

Maar hier hebben wij het wel over mensen die vooral 36 uur in de week werken en dus al zo'n 5 dagen per week op de tram of bus zitten, bij een bedrijf waar het héél moeilijk is om vrij te krijgen (moet 7 maanden van te voren aangevraagd worden). ;)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: GroenLinks wil langer ov op oudejaarsavond

Bericht door Wubbo »

Ik heb als NS-er 8 jaar lang elke kerst gewerkt en vond dat totaal niet erg. Bij voorkeur beide kerstdagen en bij voorkeur laat. Ik zie wat dat betreft geen beren op de weg voor oudjaarsavond: genoeg vrijgezelle mannen die anders in hun eentje op de bank zouden zitten... ;-)

En 7 maanden vantevoren vrij moeten vragen: volgens mij is er dan wat mis in je bedrijfsvoering. Bij NS kon dat een week vantevoren nog, in de praktijk lukte het ook altijd - soms met dank aan de collega's.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten