Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door Suus »

Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft
Er komt geen openbare aanbesteding voor het Nederlandse spoor. Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat de NS ook na 2015, als de huidige concessie afloopt, hoofdvervoerder blijft. Een aanbesteding wordt afgewezen door VVD, PvdA, SP en ChristenUnie, zo blijkt uit een rondgang van De Telegraaf langs de partijen. Op de aanbesteding hadden bijvoorbeeld Deutsche Bahn en het Franse SNCF zich kunnen inschrijven.

De chaos van de afgelopen weken doet daar niets aan af. De NS kampte met grote problemen door het winterweer en een brand nabij Utrecht Centraal, waardoor duizenden reizigers gedupeerd waren. Deze week liet de NS weten dat de dienstregeling ook de komende weken ontregeld zal zijn.

De coalitieparter van de VVD, het CDA is wel voorstander van die openbare aanbesteding. CDA-Tweede-Kamerlid Maarten Haverkamp is teleurgesteld over de opstelling van de VVD. 'In het regeerakkoord is afgesproken dat we meer spoor willen voor minder geld. Daarom verbaast deze stap van de VVD me zeer, zeker omdat collega Aptroot van de VVD al drie keer heeft geëist dat de NS-directie weg moet.'

Aptroot ziet nog geen conflict in de coalitie. 'Als het CDA iets anders roept, dan zijn ze even in de war. Dat is helemaal niet erg.'

[..]

Concurrent Arriva is teleurgesteld en noemt het gunnen een 'historische blunder'.
Bron: Volkskrant

CDA haalt de VVD over rechts in :shock:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door Wubbo »

Nou, dan kunnen we die hoorzitting van volgende week over de prestaties van NS (en ProRail) tijdens de winter ook wel schrappen...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door Geert »

Misschien dat de VVD zich nu realiseert dat ze veel meer zeggenschap over het spoor hebben als het HRN niet aanbesteed wordt. Nu kan de minister voor elk wissewasje naar de Kamer geroepen worden omdat de staat toch enig aandeelhouder is van NS en ProRail (en daarmee veel invloed heeft), als DB, Arriva of een ander bedrijf het HRN gaat berijden gaat dat natuurlijk niet meer.

Overigens word ik moe van die Aptroot, met zijn zelfingenomen opmerkingen constant...
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door Ennes »

Geert schreef:Misschien dat de VVD zich nu realiseert dat ze veel meer zeggenschap over het spoor hebben als het HRN niet aanbesteed wordt. Nu kan de minister voor elk wissewasje naar de Kamer geroepen worden omdat de staat toch enig aandeelhouder is van NS en ProRail (en daarmee veel invloed heeft), als DB, Arriva of een ander bedrijf het HRN gaat berijden gaat dat natuurlijk niet meer.

Overigens word ik moe van die Aptroot, met zijn zelfingenomen opmerkingen constant...
Ach zo zijn er wel meer in de politiek die vanalles uitkramen over het Ov. Die Farshad Bashir kan er ook wat van.
En nu ook weer dat geneuzel van GL over op oudjaarsavond tot 23.00 doorrijden.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Rienstertje
Berichten: 85
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 16:09
Locatie: Horst

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door Rienstertje »

Bee schreef: Concurrent Arriva is teleurgesteld en noemt het gunnen een 'historische blunder'.
Ik noem Arriva een historische blunder, vooral Hettinga met z'n praatjes dat hij en zijn bedrijf (oftewel DB) het veel beter zouden doen, yeah right :?
Relevant, innovatief en immers, omdat het kan :D
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door deadlock »

Ennes schreef:En nu ook weer dat geneuzel van GL over op oudjaarsavond tot 23.00 doorrijden.
Hoezo is dat geneuzel. In alle landen om ons heen is het heel normaal en er is geen enkele valide reden om het niet te doen. Zoals ik (en Dexter ook) al eerder hebben gezegd; er is vast wel personeel te vinden. Dat is er met kerst ook. Daarnaast hoef je niet de volledige dienstregeling te rijden natuurlijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door Ruben »

Wubbo schreef:Nou, dan kunnen we die hoorzitting van volgende week over de prestaties van NS (en ProRail) tijdens de winter ook wel schrappen...
Die hoorzitting is toch nog steeds relevant? Het heeft niet zozeer de uitkomst van NS+Prorail wegschoppen / houden, maar juist de beoordeling van het huidige beleid. Lijkt me nuttig, want er is iets niet goed genoeg.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door Ennes »

deadlock schreef:
Ennes schreef:En nu ook weer dat geneuzel van GL over op oudjaarsavond tot 23.00 doorrijden.
Hoezo is dat geneuzel. In alle landen om ons heen is het heel normaal en er is geen enkele valide reden om het niet te doen. Zoals ik (en Dexter ook) al eerder hebben gezegd; er is vast wel personeel te vinden. Dat is er met kerst ook. Daarnaast hoef je niet de volledige dienstregeling te rijden natuurlijk.
Het is geneuzel omdat wij het zouden moeten doen omdat het in andere landen ook zou zou zijn, en bovendien, veel zinnig publiek is er toch niet te vinden in de late oudjaars uren en de vroege nieuwjaars uren. En wat is het probleem om 1x per jaar een paar uur niet te rijden? En of er voldoende personeel te vinden is die vrijwillig tijdens de jaarwisseling willen werken betwijfel ik.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door Meltrain »

Het verrast me dat PvdA en VVD tegen de openbare aanbesteding zijn, aangezien juist tijdens Paars ongeveer alles aanbesteed werd. Gevalletje 'voortschrijdend inzicht'?
Verder verbaast het me ook dat juist de PVV vóór een openbare aanbesteding is, aangezien die zowat tegen alles is wat 'moet' van Europa en een aanbesteding niet garandeert dat 'Henk & Ingrid' nog steeds met een Nederlandse trein kunnen rijden. Doemscenario voor de PVV: de ONCF wint de aanbesteding van het HRN.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door Joshua »

Eindelijk iets positiefs aan dit kabinet. Hoewel ik openbare aanbestedingen toe juich vind ik ook dat de NS moet blijven. Ik zie de problemen al voor me als straks een andere vervoerder uit bijvoorbeeld Frankrijk of Duitsland ons spoornet gaat overnemen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door Vinny »

Als die concurrent beter en goedkoper openbaar vervoer aanbiedt, waarom dan niet :?:

Volgens mij maakt het echt geen bal uit of de treinen DB wit, NS geel of Veolia rood zijn, als er maar gewoon goede kwaliteit geleverd wordt tegen een redelijke prijs. Een openbare aanbesteding verzekert dat. Ook minder politieke inmenging in de spoorsector zou welkom zijn, dan is een IC stop niet meer afhankelijk van een schreeuwlelijk in de kamer, maar van een rationele economische kosten/batenanlyse. Veel gezonder dus!
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door Daniel »

Vinny schreef:als er maar gewoon goede kwaliteit geleverd wordt tegen een redelijke prijs. Een openbare aanbesteding verzekert dat.
Een redelijke prijs verzekert een aanbesteding wel ja, maar een goede kwaliteit is allesbehalve gegarandeerd :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door Wubbo »

NS-Reiziger schreef:
Wubbo schreef:Nou, dan kunnen we die hoorzitting van volgende week over de prestaties van NS (en ProRail) tijdens de winter ook wel schrappen...
Die hoorzitting is toch nog steeds relevant? Het heeft niet zozeer de uitkomst van NS+Prorail wegschoppen / houden, maar juist de beoordeling van het huidige beleid. Lijkt me nuttig, want er is iets niet goed genoeg.
Ik neem aan dat de verlenging van de concessie gebaseerd is op de huidige prestaties. Als men het nu slecht vindt had men deze keus niet gemaakt. Kennelijk vindt men het goed (genoeg), anders zou de concessie niet verlengd worden. En die hoorzitting komt juist voort uit het feit dat men de prestaties niet goed genoeg vindt...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Ook minder politieke inmenging in de spoorsector zou welkom zijn, dan is een IC stop niet meer afhankelijk van een schreeuwlelijk in de kamer, maar van een rationele economische kosten/batenanlyse. Veel gezonder dus!
Ik ben het met je eens dat wat minder inmenging niet verkeerd zou zijn, maar het lijkt me een illusie om te denken dat die inmenging kleiner wordt bij een openbare aanbesteding. Deels omdat
- het hele infrastructuurbedrijf (ProRail) nog steeds 100% eigendom is van de staat
- openbaar vervoer per definitie niet zelfstandig is, maar voor de exploitatie direct afhankelijk is van staatsbijdragen (waar politici veel invloed op hebben)
- de politiek op ov-gebied over het algemeen geen lange-termijnvisie heeft of zich er in ieder geval niet aan houdt (zoals nu bijvoorbeeld de VVD die ineens niet wil aanbesteden in 2015, maar er zijn genoeg andere voorbeelden te vinden)
Er zijn ook wel voorbeelden te bedenken waarbij de politiek nog steeds veel inmenging heeft: zie bijvoorbeeld Utrecht, die waar het regiobestuur zelf wil bepalen op welke ritten gelede bussen moeten rijden en welke kleur de bussen moeten hebben.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door Meltrain »

Wubbo schreef:
NS-Reiziger schreef:Die hoorzitting is toch nog steeds relevant? Het heeft niet zozeer de uitkomst van NS+Prorail wegschoppen / houden, maar juist de beoordeling van het huidige beleid. Lijkt me nuttig, want er is iets niet goed genoeg.
Ik neem aan dat de verlenging van de concessie gebaseerd is op de huidige prestaties. Als men het nu slecht vindt had men deze keus niet gemaakt. Kennelijk vindt men het goed (genoeg), anders zou de concessie niet verlengd worden. En die hoorzitting komt juist voort uit het feit dat men de prestaties niet goed genoeg vindt...
Het kan natuurlijk zijn dat de Kamer de prestaties van de NS gemiddeld over de afgelopen maanden/jaren genomen goed genoeg vindt, maar die hoorzitting gaat over de sneeuwproblemen van dit en vorig jaar en daar zijn natuurlijk nog genoeg verbeterpunten te halen. Je zou die hoorzitting dan als een soort opbouwende kritiek kunnen zien.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door Wubbo »

Ik had communicatie over die beslissing dan op zijn minst uitgesteld tot na de hoorzitting, dan lijkt het in ieder geval alsof je het belangrijk vindt dat treinen in de winter ook rijden ;-).
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door AppleMoose »

Tja, de commissie/plenaire vergaderingen worden lang van te voren gepland en loopt daardoor dus niet altijd gelijk met 'de waan van de dag' :wink:

Toch wel opvallend dat zelfs de VVD roept om iets NIET aan te besteden...
Waren ze maar eerder bang geweest voor 'grote buitenlandse bedrijven'. Dan waren onze energiemaatschappijen wellicht nog in Nederlandse handen gebleven :roll:

Politieke partijen geen lange termijnvisie over het OV?
Hebben ze überhaupt over iets WEL een lange termijnvisie dan? :X
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
GTW
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 17:06

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door GTW »

Als wij het nu voor het zeggen hadden welke spoorlijnen zouden wij dan gaan aanbesteden? aan andere vervoerders dan Ns?
spoorkilometers 2011: 1458 km.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door Suus »

Bijna alle spoorlijnen die niet tot het hoofdrailnet horen zijn al aanbesteed. Zwolle - Emmen is al aanbesteed maar die concessie is nog niet ingegaan, Zwolle - Kampen moet nog (opnieuw) aanbesteed worden, en ik dacht dat Zwolle - Wierden ook nog aanbesteed zou gaan worden, maar daar ben ik niet zeker van. De rest is al aanbesteed en naar andere vervoerders of de NS over:

*Maastricht - Kerkrade
*Nijmegen - Roermond
*Arnhem - Tiel
*Arnhem - Winterswijk
*Zutphen - Winterswijk
*Zutphen - Hengelo
*Zutphen - Apeldoorn
*Hengelo - Oldenzaal
*Almelo - Mariënberg
*Dordrecht - Geldermalsen
*Rotterdam Centraal - Hoek van Holland Strand
*Gouda - Alphen aan den Rijn
*Leeuwarden - Stavoren
*Leeuwarden - Harlingen
*Leeuwarden - Groningen
*Groningen - Roodeschool
*Groningen - Delfzijl
*Groningen - Nieuweschans
*Groningen - Veendam
Op drie van deze lijnen rijdt de NS die of een openbare aanbesteding hebben gekregen of een onderhandse gunning hebben gekregen.
Laatst gewijzigd door Suus op ma 03 jan 2011, 01:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
les7
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 13:12
Locatie: Vlaardingen

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door les7 »

Rotterdam - Hoek van Holland hoort hier ook bij, en deze is ook onderhands gegund.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door Vinny »

Waren ze maar eerder bang geweest voor 'grote buitenlandse bedrijven'. Dan waren onze energiemaatschappijen wellicht nog in Nederlandse handen gebleven :roll:
Nederland is gewoon te klein om eigenwijs onze eigen maatschappijen overal voor te willen hebben. Ik zou zeggen: Het is een dure nationalistische hobby. Grote multinationals zijn gewoon beter toegerust voor dit soort dienstverlening. Zie je bijvoorbeeld ook in de luchtvaartsector: zonder AirFrance zou KLM de crisis van de afgelopen tijd wellicht niet overleefd hebben. Kijk bijvoorbeeld eens naar Fokker: objectief gesproken was het bedrijf al jaren ten dode opgeschreven, en wanneer het niet failliet was gegaan dan lag het eeuwig aan het overheidsinfuus.

Ik vind het ook jammer dat zulke bedrijven er niet meer zijn of nauwelijks nog een eigen identiteit danwel bestaansrecht hebben, maar ik vind ook dat de overheid zich niet bezig moet houden met hobbyisme. Geld moet geinvesteerd worden, waar het rendeert en niet om de treinen in een gele kleur te houden :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door Wubbo »

Ja, want SNCF doet het in Frankrijk veel beter dan NS in Nederland, en idem voor DB. Volgens mij kosten ze meer geld en leveren ze minder kwaliteit. Ik vraag me dus echt af of zij het beter kunnen. Heb je daar bewijzen voor?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door Suus »

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom er zo wordt afgegeven op Nederlandse bedrijven. Alsof ze opeens nergens meer goed in zijn als ze uit een klein land komen. Alleen al het feit dat het fusiebedrijf van KLM en Air France na al die jaren nog steeds Air France - KLM heet, zegt misschien wel wat over de de kwaliteit en stabiliteit die het bedrijf had.

Fokker leeft nog steeds voort als Stork en is nog steeds een van de krachtpatsers in de Nederlandse economie.

De NS doet het internationaal gezien ook zeker niet slecht. Als ik zie hoe zuinig hier wordt omgesprongen met materieel en personeel terwijl er zo'n uitgebreide dienst wordt gereden dan slaat de NS absoluut geen modderfiguur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door AppleMoose »

Het grote probleem van overnames door grote buitenlandse bedrijven is, dat je je eigen land afhankelijk maakt van het buitenland.
Zeker bedrijven van staatsbelang moet je niet verkopen aan buitenlandse partijen die enkel belang hebben om in een korte termijn, zoveel mogelijk winst te maken.
Het spijt me, maar daar vind ik dit soort bedrijven te belangrijk voor.
Nu heb je niks meer te zeggen over deze bedrijven.
Denk aan schonere energie.
In overheidshanden had men de Nuon en Essent kunnen dwingen veel te investeren in schone energie.
De bedrijven die hen hebben overgenomen staan overal om bekend, behalve schone energie. Denk aan bruinkool en kernenergie.
Bovendien, Nuon is verkocht aan een Zweeds STAATSbedrijf, en Zweden heeft amper 9 miljoen inwoners.
Waarom zou een Zweeds staatsbedrijf het beter kunnen dan een nederlands staatsbedrijf?
En wat is het verschil met de kerncentrales dan? Daar is wel vrijwel iedereen het over eens dat, dat in Nederlandse handen moet blijven :roll:

En om maar even ontopic te reageren.
Het boeit me niet wat voor kleur een trein heeft.
Maar het is een utopie om te denken dat de spoorwegen het "opeens" veel beter gaan doen als het HRN aanbesteedt wordt.
Goedkoper? Op korte termijn misschien. Voor de langere termijn betwijfel ik het
Beter? Zeer waarschijnlijk niet.
Je blijft min of meer dezelfde dienstregeling houden, het materieel wordt echt niet allemaal *opeens* vernieuwd.
Personeel blijft grotendeels hetzelfde.
Hooguit worden de arbeidsvoorwaarden versoepeld (Lees: verslechterd) en zal er een ontslagronde volgen.
Die reorganisatie (ontslagronde) kan ook wel uitgevoerd worden zonder de boel aan te besteden.

En laten we eens ophouden om alles wat geheel of gedeeltelijk in overheidshanden is of was te betitelen als hobbyisme.
Het zijn zaken van nationaal belang en vormen veelal een basisbehoefte voor iedereen. Daar is niks hobbyistisch aan!
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door JWM »

Dus, stem SP!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten