Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Oud forumgebruiker

Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Bericht door Oud forumgebruiker »

Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard
ALKMAAR - De provincie Noord-Holland wil in 2011 geen gelede bussen meer laten rijden op lijn 360 tussen Alkmaar en Heerhugowaard. In plaats daarvan moet er met standaardbussen worden gereden. Dit is een van de maatregelen die moet worden genomen vanwege de bezuinigingen op het openbaar vervoer.

De bezuinigingen zijn vooral een gevolg van een forse korting van het Rijk op het Provinciefonds. Voor het jaar 2011 zal ruim € 5 miljoen bezuinigd moeten worden. De jaren erna ruim € 10 miljoen.

Bron: Webnieuws.nl


Mooi, kunnen die Citaro's mooi effe naar de Zaanstreek. Ze hebben ze huisstijl en de LCD-schermen toch al :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Bericht door Daniel »

Het is zeker gratis om standaardbussen in Regionet-huisstijl om te schilderen?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Bericht door Suus »

En wat de bezuiniging die hieruit gehaald moet worden? Alsof het brandstofverbruik zoveel verschil maakt...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Bericht door MdJ »

Het schijnt (ik heb geen cijfers) dat zo'n citaro G meer verbruikt dan een amba... :wink:
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Bericht door Suus »

Hoeveel kan het verschil nu helemaal zijn. Okee, ze zijn iets zwaarder, maar de aerodynamica is even beroerd als bij een normale bus :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Bericht door STF »

Een gelede Citaro weegt 1,85 keer zoveel als een Ambassador, lijkt me logisch dat je bij een verschil van 7350 kilo toch wel wat aan het brandstofverbruik zult merken.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Bericht door Michael 1988 »

Ik zie er nu al problemen in. Die gelede bussen rijden er niet voor niets omdat er waarschijnlijk (kan het niet definitief zeggen) veel reizigers zijn die gebruik maken van die lijn(en). Wat krijg je dan, klagende mensen en overvolle bussen, waardoor er weer bussen moet worden ingezet om het aantal reizigers op te vangen, wat meer brandstofverbruik tot gevolg heeft, wat tot meer kosten lijdt en zo kun je wel verder gaan. En met dagen waarin je het weer hebt als afgelopen weken wordt het zeker een ramp. Je kunt ook bussen inhuren van touringcarbedrijven, maar zit je ook daar weer met meer kosten.

Provincie Noord-Holland en het Rijk, geweldig gedaan hoor, maar kom even aan met slimmere acties dan zoiets. Bezuinig bijvoorbeeld op je eigen salaris en de koninklijke familie (geen privereisjes/privevliegtuig meer e.d.), zo haal je die €5 miljoen euro per jaar wel hoor.

Maar even on-topic, bezuinigen op zoiets is gewoon een dom idee wat nare gevolgen tot dien kan hebben. Maar ze zullen de klachten op een bepaald moment van de reizigers wel te horen krijgen hoor.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Bericht door Geert »

Michael 1988 schreef:Provincie Noord-Holland en het Rijk, geweldig gedaan hoor, maar kom even aan met slimmere acties dan zoiets. Bezuinig bijvoorbeeld op je eigen salaris en de koninklijke familie (geen privereisjes/privevliegtuig meer e.d.), zo haal je die €5 miljoen euro per jaar wel hoor.
Ja, laten we het koninklijk huis even afschaffen zodat er gelede bussen kunnen rijden in Noord-Holland. :roll:
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Bericht door BR628 »

Michael 1988 schreef:Ik zie er nu al problemen in. Die gelede bussen rijden er niet voor niets omdat er waarschijnlijk (kan het niet definitief zeggen) veel reizigers zijn die gebruik maken van die lijn(en). Wat krijg je dan, klagende mensen en overvolle bussen, waardoor er weer bussen moet worden ingezet om het aantal reizigers op te vangen, wat meer brandstofverbruik tot gevolg heeft, wat tot meer kosten lijdt en zo kun je wel verder gaan.
En dan wordt er even niks gedaan, want er moet bezuinigd worden. Dus loopt een deel van de reizigers, die nog wel een alternatief zou hebben, weg. En met de bezuinigingsdrang van diverse regionale verheden, zal dit op meer en meer plaatsen gaan gebeuren de komende jaren. Indirect wordt de reiziger weggepest.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Bericht door Klaasje »

Michael 1988 schreef:Ik zie er nu al problemen in. Die gelede bussen rijden er niet voor niets omdat er waarschijnlijk (kan het niet definitief zeggen) veel reizigers zijn die gebruik maken van die lijn(en). Wat krijg je dan, klagende mensen en overvolle bussen, waardoor er weer bussen moet worden ingezet om het aantal reizigers op te vangen, wat meer brandstofverbruik tot gevolg heeft, wat tot meer kosten lijdt en zo kun je wel verder gaan. En met dagen waarin je het weer hebt als afgelopen weken wordt het zeker een ramp. Je kunt ook bussen inhuren van touringcarbedrijven, maar zit je ook daar weer met meer kosten.
Ik heb even nagevraagd bij een vriend uit Alkmaar en die zei dat er maar nauwelijks staande reizigers in die bussen te vinden zijn. Als dat klopt dan is het echt geen ramp om dan met Ambassadors te gaan rijden. Een Citaro G heeft namelijk maar 50 zitplaatsen t.o.v. 34 bij een Ambassador. Bij nauwelijks staande reizigers denk ik aan ongeveer 60 reizigers in die bus (dus 10 verplicht staand). 60 reizigers in een Ambassador is op meer plekken in Nederland gebruikelijk. Vanuit m'n huis kijk ik er ook dagelijks tegenaan. Ja het is niet prettig... maar voor een paar ritten per dag mag wat inschikken geen probleem zijn toch?
Bee schreef:Hoeveel kan het verschil nu helemaal zijn. Okee, ze zijn iets zwaarder, maar de aerodynamica is even beroerd als bij een normale bus :')
Volgens de kostenkengetallen openbaar vervoer uit 2004 (ja niet actueel) van het KPVV is een gelede bus twee keer zo duur in exploitatie als een ongelede bus. Bedenk dat je naast de hogere brandstofkosten ook meer onderhoud aan een gelede bus hebt. Er zitten namelijk veel meer bewegende delen aan een geleed exemplaar.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Bericht door Geert »

Kan me ook nog wel voorstellen dat er meer vandalisme gepleegd wordt in gelede bussen, doordat achterin minder sociale controle is (zeker als de bus niet vol zit). Als je af en toe ziet hoe de achterste stoelen er uit zien...
Oud forumgebruiker

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Bericht door Oud forumgebruiker »

Geert schreef:Ja, laten we het koninklijk huis even afschaffen zodat er gelede bussen kunnen rijden in Noord-Holland. :roll:
Niet daarom wat mij betreft, maar nog om ontelbare andere redenen. Weg met die geldverslindende toko! Maar dat is een andere discussie...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Bericht door Suus »

Het hele geneuzel in Noord-Holland is ontstaan door een of andere bank op een in 2010 zeer gehaat eiland. Waren ze niet zo slim geweest 72 miljoen euro op die bank te storten, dan was dit hele onzinverhaal pas veel later ten sprake gekomen.

En ik ben het KPVV niet, maar dubbele onderhoudskosten voor een gelede bus ten opzichte van een normale bus? Lijkt mij schromelijk overdreven, want er zitten niet twee motoren in, er is maar 1 deur extra, 1 as extra, geen tweede cabine. Je hebt een geleding, maar dat lijkt mij bij het onderhoud niet de grootste kostenpost.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Het hele geneuzel in Noord-Holland is ontstaan door een of andere bank op een in 2010 zeer gehaat eiland. Waren ze niet zo slim geweest 72 miljoen euro op die bank te storten, dan was dit hele onzinverhaal pas veel later ten sprake gekomen.
Achteraf praten is natuurlijk altijd makkelijker :X Verder veranderd het toch niets aan de situatie. Het zou nog nuttiger zijn om te zeggen dat ze beter op iets anders kunnen besparen.
Bee schreef:En ik ben het KPVV niet, maar dubbele onderhoudskosten voor een gelede bus ten opzichte van een normale bus? Lijkt mij schromelijk overdreven, want er zitten niet twee motoren in, er is maar 1 deur extra, 1 as extra, geen tweede cabine. Je hebt een geleding, maar dat lijkt mij bij het onderhoud niet de grootste kostenpost.
Er is toch echt uit de cijfertjes van de vervoerders zelf naar voren gekomen dat een gelede bus twee keer zoveel kost in exploitatie dan een ongelede bus. Die cijfers zijn namelijk in dat rapport terecht gekomen. Het gaat hierbij natuurlijk om alle lifecyclekosten van zo'n bus. Dus niet alleen het onderhoud en de brandstof maar ook de kosten van de afschrijving. Die hogere afschrijving zal misschien wel als onzin klinken maar ik zal Connexxion toch gelijk geven als ze dit liever in een concessie afschrijven die meer winst maakt.
Het KPVV is trouwens het Kennisplatform Verkeer en Vervoer. (Als je dat toevallig niet wist.)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Bericht door Milco »

Kunnen ze, als er straks korte bussen op lijn 360 moeten gaan rijden, geen 'ruilactie' deon? Dus bijv. de 6 citaro's naar Zaanstreek in ruil voor 6 Amba's die nu daar rijden? (Want, ik zeg eerlijk: Amba's in een Regionet-jasje, ik heb die bussen gezien, maar ik kan het me niet voorstellen... :oops: )
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Bericht door Chauf21 »

Om een gelede bus te onderhouden heb je ook een aangepaste werkplaats nodig (lees: een werkplaats met een brug die lang genoeg is). Nu zullen al die dingen afzonderlijk niet het verschil uitmaken, maar opgeteld kom je wel een aardig eind. Daarnaast kan dat getal van de vervoerer natuurlijk ook wel een beetje gekleurd zijn, je weet niet wat wel en niet is meegenomen. Over het algemeen zijn gelede bussen ook minder makkelijk in te zetten en is de kans op schades wat groter. Dat soort dingen kunnen ook meegerekend worden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Bericht door Geert »

Een grotere schadekans lijkt me wel terecht om mee te nemen in de exploitatiekosten. Dat is immers direct herleidbaar naar de lengte/wendbaarheid van een gelede bus.

Overigens staat het KPVV-rapport hier: Kostenkengetallen openbaar vervoer (pdf)

Ik citeer (p. 51):
Kapitaalkosten
Een standaard dieselbus kost ongeveer € 175.000,- tot € 200.000,-. De verschillen komen voort uit het motorvermogen, dubbel/enkelglas al dan niet gelijmd of in rubber, vloerhoogte, stoffering enz. Maar het belangrijkste punt is wel de seriegrootte. Grote series zijn commercieel interessant vanwege standaardisering en continuïteit en kunnen daarom tot grote prijsverschillen leiden. Een gelede bus kost ongeveer de helft meer (bijna € 300.000) terwijl de prijs van een 15-meterbus tussen die van een standaardbus en die van een gelede bus in ligt.

Ten opzichte van de dieselbus bedragen de extra kosten van een aardgasbus ongeveer € 35.000 voor een standaardbus en € 40.000 voor een gelede bus.
(pagina 17)
Kilometerkosten
Bus en trolleybus
12 meter dieselbus: € 0,50, gelede bus: € 0,75, 24 meter bus: € 1,00
En ook het stallen is duurder: (p. 52)
Stallingskosten
In het busvervoer geldt als vuistregel dat het stallen van een standaardbus ongeveer € 2.500,- per jaar kost. In dit bedrag zijn naast de kosten voor het oppervlak (20 bussen per hectare), ook de kosten voor de tankinstallatie en de wasmachine opgenomen. Voor de gelede bus wordt wegens het grotere ruimteverbruik een bedrag van € 3.000,- per jaar aangehouden en voor de dubbelgelede bus een bedrag van € 3.500,- per jaar.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Bericht door Michael 1988 »

Tja alleen als je i.p.v. 1 18-meterbus 2 12-meter bussen moet aanschaffen (zie voorgaande reactie), ben je in totaal toch meer kwijt aan kosten dan een 18-meterbus.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Bericht door Suus »

Dat is niet 2x zoveel, dat is anderhalf keer zoveel. Bij de stallingskosten nog minder.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Bericht door Caspar »

's avonds is die bus bijna leeg in Alkmaar, misschien 10 mensen per rit. Echter, overdag zitten ook die gelede bussen propvol tussen Alkmaar NS en de Inholland van Alkmaar. In ieder geval 08.30u tot 16.00u is een gelede bus op dat deel van de route onmisbaar als je het mij vraagt.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Bericht door Freek »

De cijfers van de KPVV zeggen dat een gelede bus 1,5 tot 2 keer duurder is dan een standaard bus, als aanvulling daarop:
De verkeerskundige van Syntus heeft mij verteld dat hij liever de frequentie verhoogd dan een gelede bus aan te schaffen. Dit zou goedkoper zijn, mede doordat het verhogen van de frequentie weer extra reizigers aantrekt. Hij/Syntus was van mening dat dit en aantrekkelijker was voor de reizigers als aantrekkelijker voor de financiele afdeling van Syntus.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Dat is niet 2x zoveel, dat is anderhalf keer zoveel. Bij de stallingskosten nog minder.
Sorry dat ik me vergist heb.. Het is ook zolang geleden dat ik het gelezen heb :oops:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Bericht door Suus »

Freek schreef:De cijfers van de KPVV zeggen dat een gelede bus 1,5 tot 2 keer duurder is dan een standaard bus, als aanvulling daarop:
De verkeerskundige van Syntus heeft mij verteld dat hij liever de frequentie verhoogd dan een gelede bus aan te schaffen. Dit zou goedkoper zijn, mede doordat het verhogen van de frequentie weer extra reizigers aantrekt. Hij/Syntus was van mening dat dit en aantrekkelijker was voor de reizigers als aantrekkelijker voor de financiele afdeling van Syntus.
Dat is ook wel zo, maar daar is hier geen geld voor. Maar de bussen rijden al, daarom vind ik deze bezuiniging zo vreemd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Bericht door Freek »

Voor deze casus inderdaad nutteloze info, meldde het alleen even vanwege de discussie over de kosten van standaard vs geleed. Over de opbrengsten voor de bezuinigingen kan ik weinig zeggen.
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Bericht door Jelmer »

Voor zover ik weet kunnen de geleden bussen de draai niet maken bij het nieuwe busstation in Zaandam en die 13,7 m wagens wel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten