Concessie Veluwe (Syntus)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Graafschap
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 18:59

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Graafschap »

Snorkel schreef:Deze dienst is hoogstwaarschijnlijk die van de Syntus ( ex-Veolia/Connexxion/Midnet/VAD ) chauffeur, die ook coördinator is vanuit het OV bedrijf voor het vervoer rond de Fruytier school. Alle andere chauffeurs zijn inhuur, vaak van XX Tours, maar ook anderen.

De tijdelijke aangepaste diensten voor extra capaciteit aan mensen en bussen voor lijn 90 zijn ook klaar, en gaan op 2-1-'11 in. 7 extra diensten in Apd en 5 extra diensten in Zwl.

Ik ga vanaf 4-1-'11 werken in een team, aan definitieve verbeteringen/wijzigingen, die eind maart/begin april in moeten gaan. Zo'n proces, inclusief alle wettelijke inspraak en toestemming van de provincie duren nu eenmaal zo lang. Alles moet en zal ook zorgvuldig gebeuren.

Groet, Michel
Worden deze extra diensten met het bestaande materieel gereden of komen er nog meer bussen uit de Achterhoek/ZHO naar de Veluwe
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door busentrein »

ik heb gister op de stalling te Apeldoorn enkele 14xx volvo's zien staan met een veluwelijn erop...
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Snorkel »

Lijn 294 gaat over op standaard wagens i.p.v. geleed, hier komen extra wagens voor. De gelede capaciteit gaat naar lijn 90. De 2 Citaro G's die nu tijdelijk op de 88 rijden gaan zo snel mogelijk richting de 90.

Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Suus »

Nu wil ik niet vervelend zijn enzo, maar had de Valleilijn ook niet een chronisch tekort aan bussen? Veolia had die Duvedec al, en op zondag reden er ook altijd ambassadors in verband met onderhoud...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Graafschap
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 18:59

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Graafschap »

Lyntus schreef:Ik zag vandaag een SETRA bus in de Syntus huisstijl, volgens mij was 't een schoolbus. Wist niet dat ze die ook hadden.
Je bedoelt deze.
Afbeelding

voor meer foto's zie:
http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/c1485068.html
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Snorkel »

Bee schreef:Nu wil ik niet vervelend zijn enzo, maar had de Valleilijn ook niet een chronisch tekort aan bussen? Veolia had die Duvedec al, en op zondag reden er ook altijd ambassadors in verband met onderhoud...
De Valleilijn en Veluwelijn zijn projecten van/met de provincie. Voor de Valleilijn mocht Veolia een keuze voor het type bus maken, zolang het maar CNG/aardgas gelede bussen waren. De provincie heeft met de keuze voor MAN ingestemd, Het aantal stond ook vast, 7 stuks. De lijn omloopsnelheid zou gegarrandeerd zijn, door correcte infrastructuur doorstromingsprioriteit.

De technische betrouwbaarheid van de wagens was in het begin heel slecht, maar is inmiddels gelukkig wel een stuk beter. De omloop snelheid is niet in orde, omdat toezeggingen niet worden nagekomen. Er zijn tegenstrijdige conflicten tussen diverse wegbeheerders. Prioriteit wordt lang niet overal gegeven en/of technische problemen maken dit onmogelijk. Vanwege het beprekte aantal bussen is de geplande frequentie al verlaagd. Door de technische tegenslag werd het extra moeilijk, vandaar de 7800 en i.v.m. onderhoud standaard wagens op stillere momenten.

Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Suus »

Ja, en nu haalt Syntus dus de extra bus(sen) weg waardoor de reiziger nog steeds met die Duvedec en Volvo's zit opgescheept? Leuk voor de liefhebbers natuurlijk, maar op zondag niet bepaald een succes met al die studenten met hutkoffers. Voordat die alles naar binnen hebben gesleept (die Duvedec een keer op zondagmiddag meegemaakt, groot succes mensen :') )

Die bussen van MAN zijn ook een drama met enorme bergen bagage, maar daar kan iedereen tenminste wel snel naar binnen als er niet eindeloos gestempeld wordt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Snorkel »

Syntus haalt geen bussen weg bij lijn 88. De 7 MAN's zijn er gewoon nog, en ook de extra Duvedec 7800. Het enige wat nu tijdelijk bebeurt, is het uitruilen van MAN's voor Citaro G's ( zolang ze gemist kunnen worden op de Veluwelijn 90 - dus in de afgelopen kertsvakantie ) en Volvo B10M-B88 gelede's. Dit is vanwege het ombouwen van de MAN's van Veolia apparatuur naar Syntus apparatuur. Een andere oplossing is hier gewoonweg niet voor, want de MAN's reden op zaterdag 11-12 nog voor Veolia en moesten vanaf 12-12 rijden voor Syntus. Zo'n ombouw is nu eenmaal tijdrovend.

Hadden er gelede's bij Veolia uit de dienst worden genomen, dan hadden er slechts standaard bussen voor in de plats gekomen. Bij Syntus zijn er gelukkig gelede's beschikbaar, ook al zijn het oudere, met hoge vloer. Iets is beter dan niets.

Wat minder verwend en veeleisend zou een ieder niet misstaan. Je kujnt ijzer niet met handen breken, en iedereen moet de tering naar de nering zetten.


Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Suus »

De problemen op de Valleilijn spelen niet sinds Syntus daar rijdt. Die keren dat ik er ben (dat is niet zo vaak) kan ik wel vaststellen dat de dienstregeling niet gehaald wordt en dat er dus eigenlijk niet genoeg bussen zijn. Dat is niet veeleisend zijn, dat is gewoon vaststellen dat het daar onder Veolia niet goed ging en dat Syntus op dat punt geen verbetering brengt.

Je kan de reiziger wel de schuld geven, maar Syntus had de boel wel eens beter mogen organiseren voordat ze begonnen, gezien het feit dat de overbodige bussen uit de Achterhoek er met razende spoed naar de Veluwe slepen en er opeens allemaal noodingrepen in de dienstregeling nodig zijn. Het lijkt Veolia wel, en daar waren we toch net vanaf?

Het is leuk en aardig dat Syntus haar best doet, maar dan moet daar wel een beetje SNEL gewerkt worden :idea:

Het zou schelen als je niet alle kritiek persoonlijk nam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Snorkel »

Ik geef nergens de reiziger de schuld, maar de veeleisendheid ( van hen / op dit forum ) vind ik vaak wel stuitend. Geen enkele reiziger betaald ( gemiddeld ) alle kosten die bij zijn reis per OV horen ( OV is een publiek vorm van transport, met algemeen gemiddeld aanbod ), maar hij doet net of hij voor die paar Euro's wel een Limo met privé chauffeur mag verwachten, en een hele rij eisen paraat mag hebben, die ook allemaal vervuld dienen te worden, en snel een beetje !!! :evil:

------

De Provincie heeft voor de Valleilijn bepaald dat er voor de geplande frequentie en gegarrandeerde omloopsnelheid in totaal 7 gelede bussen op aardgas mochten worden aangeschaft, met alleen de keus voor het type in handen van toen Veolia. De gegarrandeerde omloopsnelheid wordt niet gehaald. Dit lag niet in de handen van Veolia en ligt ook niet in de handen van Syntus. De inzetbaarheid en betrouwbaarheid van de 7 MAN gelede's is niet zoals verwacht en beloofd. Wie komt nu wat niet na, en wie doet er wat aan, tegen welke kosten. Een heel gesteggel. Misschien heeft de reiziger hier geen boosschap aan, maar zolang niet alles geregeld is, is het uiteindelijke product voor de reiziger minder goed als gepland, gewenst en/of beloofd.

Aangezien de MAN's in dienst moesten blijven, naadloos van Veolia naar Syntus, en toch een ombouw behoeven, zullen ze aan de dienst moeten worden onttrokken, vandaar tijdelijke vervanging voor oudere gelede wagens.

De extra standaard wagens zijn tijdelijk, zodat de 5301-5305 ( ex 1482-1486 ) en de 1501-1526 ( terugkerend als 5101-5126 ) kunnen worden onttrokken aan de dienst, om te worden overgepsoten en van een vernieuwd interieur te worden voorzien. Dit is gepland. Je kunt het hier niet mee eens zijn, of knullig vinden. Alternatief was geweest deze tweedehands wagens ( bj. 2005 en 2009 ) af te voeren en in plaats hier van nieuwe bussen te bestellen. Allemaal leuk en aardig, maar geldverspilling en allemaal veel duurder. Dan was er dus ook minder aanbod in ritten geweest, want geld kan je nu eenmaal maar 1 keer uitgegeven.

De aardgas 12meter Citaro's zijn ook duurder dan diesel bussen, maar moesten het gewenste CO2 totaalplaatje helpen te reduceren. Duurdere bussen = minder ritten, met dank aan de eisende partij. Dit geldt ook voor de aardgas gelede's op 88 en 90, duurder dan noodzakelijk, en echt een goede milieu bijdrage, en een keus die wij ook zouden maken ? De Optare Solo's zijn ook uit die eis boven komen borrelen. En bedankt he, provincie. Wat een waardeloze bussen voor reiziger en chauffeur. Ik denk peroonlijk aan overplaatsing van Harderwijk naar Zwolle, om die rampbakken zo veel mogelijk te kunnen ontwijken. Minder eisen richting Aardgas en lage CO2 had ook in kunnen houden, allemaal 12m diesel Amba's, minder totaal kosten, goed algemeen comfort voor een ieder, lagere totale wagenpark kosten ( qua aanschaf, exploitatie, aftank momenten, meermaals per dag voor Aardgas = ERG DUUR ) en daardoor meer ritten in totaal.

De rijdtijden op de 90 zijn enerzijds door eisen van de provincie, door toegezegde doorstroming, en anderzijds door aannames van Syntus, nu in de extra drukke winterse praktijk, te kort gebleken. Opruiming van die rijdtijden wordt aan gewerkt, met publikatie van een nieuwe dienstregeling als gevolg. Hierna zijn dus ook totaal nieuwe roosters, op alle vertigingen noodzakelijk. Zo'n proces, met inspraak rechten, kost nu eenmaal tijd. Ik werk hier vanaf 4-1 aan, in team verband. Ja, er zijn ook andere keuzes gemaakt die ongelukkig uitpakken. Helaas gebeurt. Die pakken we gelijk ook aan.

Er zijn inmiddels tientallen nieuwe chauffeurs bij gekomen. Die mensen inwerken kost nu eenmaal tijd. Er zijn ook extra bussen, als technische reserve. Hulde hiervoor. Bij Veolia koos men hier niet voor, ten koste van gewoon meer vervallen ritten. Gelukkig heeft Syntus hier een andere insteek. Er loopt een discussie over eventueel extra materiaal, uit kwalitatief oogpunt. Of dat ook gaat gebeuren hangt van het kostenplaatje af, en een eventuele kosten verdeling. Alleen al die insteek boven de Veolia insteek verdient lof.


Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door waldo79 »

Minder eisen richting Aardgas en lage CO2 had ook in kunnen houden
\
Tja, dat krijg je als CO2 reductie als politicus als heilig beschouwt :twisted:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Wubbo »

Ik vind het allemaal prima hoe het tot stand komt, en ik snap best wat daar achter zit. Maar als reiziger heb ik geen boodschap aan hoe het allemaal in elkaar zit: ik verwacht dat als een vervoerder naar mij communiceert dat ik om een bepaalde tijd een bus kan nemen, die bus ook komt. Als de vervoerder dat niet waar kan maken geef ik daarvan de schuld aan de vervoerder, want die heeft het mij beloofd. En als de vervoerder vantevoren weet dat ie het niet waar kan maken moet ie dat communiceren, dan weet ik waar ik aan toe ben en kan ik mijn reis daarop afstemmen.

Ben ik dan veeleisend? Volgens mij niet, maar volgens mij is dit wel de basis van de klachten op de Veluwe nu. En de basis van de klachten richting NS nu.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Klaasje »

Als ik het allemaal goed begrijp heeft de provincie Gelderland dus allerlei rijtijden voorgeschreven zonder te kijken of dat ook reëel is. Als je niet de moeite doet om na te gaan of die tijden ook haalbaar zijn kan je dat toch beter overlaten aan de vervoerder? Die zal immers echt niet voor z'n lol te lange rijtijden aanhouden i.v.m. de kosten daarvan.
Als je daarbij optelt dat CO2 reductie haaks staat op aardgas maar beiden geëist worden wat het alleen maar extra duur en onhandig voor vervoerders maakt vraag ik me toch af waar dat vandaan komt..?
Was dit nou de Gelderse politiek of een incompetente ov-afdeling van de provincie?
De Optare Solo's zijn ook uit die eis boven komen borrelen.
Ik vraag me af of dit echt het geval is... Syntus heeft bij IJsselmond ook Optare Solo's aangeboden met een best goede motivatie ondanks dat er niet echt eisen in het PVE stonden die het extra aantrekkelijk maken om met kleine busjes te rijden.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door robinzes »

Optare Solo's zijn ook uit die eis boven komen borrelen. En bedankt he, provincie. Wat een waardeloze bussen voor reiziger en chauffeur. Ik denk peroonlijk aan overplaatsing van Harderwijk naar Zwolle, om die rampbakken zo veel mogelijk te kunnen ontwijken.
Ik vind deze bussen persoonlijk nog wel meevallen. Ook een andere chauffeur in Apeldoorn die ik sprak had geen bezwaren tegen de bus al is er natuurlijk wel verschil vergeleken met de citaro gas bussen. Het enige wat mij soms een beetje iriteerd is het motor geluid.

Ook worden ze nu in Apeldoorn veelal op lijn 10/15 en 10/18 ingezet. Niet verkeerd, als je de huidige bezetting van de bussen bekijkt. Alleen richting Kerschoten zal krap kunnen worden.
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Snorkel »

Syntus heeft pas een hoop feiten en praktijkzaken kunnen ervaren in de praktijk, waarna nu dus naarstig aan bijsturing wordt gewerkt. Het is nu niet zo dat je een dienstregeling, met bussen, personeel en passagiers, droog kunt oefenen. Zo'n ingewikkelde puzzel, met wettelijke zaken en inspraak in diverse geledingen, verander je niet zo maar even.

Er wordt e.e.a. gecommuniceerd, en in principe komen alle bussen en ritten, ook nog eens zo veel mogelijk op tijd, maar daar waar het fout loopt, ligt niet van te voren vast, en waarschuwen zodra ergens iets spaak loopt, das nog niet een twee drie georganiseerd, kost veel tijd en geld, en kan dan niet meer besteed worden aan rijden zelf. Die discussie is al gevoerd onlangs.

Langere rijtijden c.q. onnodige te lange rijtijden zijn wel degelijk in het voordeel van de uitvoerende partij, als hij in DRU's of DPRU's wordt afgerekend. Dit zijn DientRegeling Uren of DienstRegeling Productie Uren. Op papier zo lang mogelijk over een rit doen betekent rustiger rijden, minder kilometers maken per uur, een lager brandstof verbruik, lagere lease kosten, goedkoper onderhoud. De chauffeur is produktief voor de volledige tijd, het materiaal ook, al had dit meer productie kunnen maken binnen de tijd.

Optare's rijden prima/redelijk in de bebouwde kom. Rijdt vooral geen 80 op lange rechte wegen, want je blijft corrigeren en zwalken/deinen. Klimaatbeheersing, vooral in de cabine, is een ramp. Je tocht er weg. Ze zijn 60.000 Euro goedkoper dan een Amba.

De totale CO2 moest omlaag en kleine busjes voor stille momenten was ook een eis. De totale CO2 graag bij voorkeur nog wat lager als in het Achterhoek/Rivierenland aanbod. Hierdoor dus de keuze voor een aantal duurdere 12m aardgas Citaro's. Aardgas MAN's kwamen door de ervaring met de MAN's niet echt in aanmerking, bleef Mercedes over. Daar waar de keuze lag op topcooling, levert Mercedes de Citaro in aardgas uitvoeringen alleen met duurdere full-airco. De Optare komt ook alleen in full-airco. De meerkosten van de Citaro topcooling naar full-airco was ook een discussiepunt, want aardgas was voorgeschreven, en men wilde eigenlijk topcooling uit oogpunt van aanschafkosten, nut/meerwaarde en gebruikskosten.

De Amba's, een bij mij bepaald niet favoriet bus type in Veolia tijd, bevalt me bij Syntus prima. Ze rijden heerlijk, relaxed, zitten goed, goed comfort en klimaat, cruisecontrol en snelheidsbegrenzer. De Citaro's bij Veolia hadden beide ook, en ik gebruikte ze continue, zeker de snelheidsbegrenzer. De Veolia Amba's hadden geen snelheidsbegrenzer, wel cruisecontrol. De Citaro's bij Syntus hebben geen van beide, en de Optare's ook niet. Dit vind ik zeker een hele stap achteruit. Zeker de aardgas bussen met hun extreeem hoge verbruik zouden hier zeker van (hebben) kunnen profiteren, en het rijdt ook zo veel fijner/relaxter. Deze opties zijn vast en zeker gesneuveld door het duure aanschaf plaatje, en de duurder uitgevallen klimaar beheersing. Ik rijd nog steeds graag Citaro, erg graag geleed, de MAN's zijn lekker stil, maar ik zou met 100% Amba's heel goed hebben kunnen leven. De nu schijnbaar weer geplande 8x Amba en 22x Optare voor Harderwijk vervullen mij met afgrijzen, en met mij vele Harderwijkse collega's. Met overstappen en rondjes Veluwe, kunnen we misschien die Optare's ontlopen, zoals nu, maar die overstappen zijn nu vaak de als een lawine voortrollende vertragings factoren, die zich snel vermenigvuldigen. Minder overstappen en zo veel mogelijk je eigen bus behouden, betekent voor Harderwijk nogal een rondje rond de kerk, met een Optare. :N


Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Freek »

Sorry hoor dat ik het zeg, maar het maakt mij als klant totaal niet uit dat jij als chauffeur een rondje om de kerk in een optare moet rijden omdat dit goedkoper/beter voor milieu is.
Kleine busjes (zoals de Optare) waren bovendien geen eis. Een eis was te komen met een oplossing voor de rustige uren, dat Syntus is gekomen met kleine busjes is haar keuze. Als men iets had bedacht waarmee de grote bus vol te krijgen was, was dat ook goed. Dat in Hardewijk de stadsdienst met Optares wordt uitgevoerd vind ik bovendien vanuit kosten standpunt helemaal te verdedigen. Een standaardbus is te groot en daarmee ook te duur.

Het verlagen van de CO2 uitstoot was inderdaad een eis, dat Syntus om de concessie te winnen daarom er voor gekozen heeft om in Ede met aardgasbussen te gaan rijden is haar keuze, de kosten komen ook voor haar rekening. Dat de uitstoot lager moest zijn dan in Achterhoek/Rivierenland was een idee van Syntus zelf, men wilde niet weer op een milieunorm verliezen.

Je schrijft ook dat de citaro's alleen met dure full airco's geleverd kunnen worden, maar in Nijmegen hebben de zowel de gelede als standaard Citaro's topdown cooling omdat dit goedkoper was dan full airco. Schijnt sowieso goedkoper te zijn, topdowncooling.

@klaasje
Volgens mij heeft de provincie de rijtijden en dergelijke niet voor geschreven en ook het aantal aan te schaffen bussen niet. Frequentie, livrei en aardgas zijn wel specifiek voor de Veluwelijn voor geschreven. Maar dat zal ik morgen even na kijken in het PvE
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Snorkel »

Moet het mij als chauffeur nog wel uitmaken wat een klant vind ? Diegene die maar de helft van de echte kosten ophoest, en dankzij subsidie toch een vorm van vervoer heeft, waar hij blijkbaar zelf niet in kan voorzien ? Een beetje meelevendheid naar beide kanten is toch we op zijn plaats, of niet ?

Ik heb alle begip voor klanten, leg veel zaken uit, en geef ook aan dat er aan complexe en tijdrovende zaken wordt gewerkt ter verbetering. Dat je als klant niet wilt dat dingen verkeerd of slecht lopen is logisch. Niemand binnen het OV zit hier op te wachten, het is voor niemand leuk. We winnen er zeker geen klanten mee.

Dat rondje om de kerk stompt af, dat rijden met niet prettig materiaal ook. Voor de lokale/regionale passagiers geldt ook dat ze de bussen onprettig vinden. Het stoot mensen af, en capaciteitsproblemen overdag doen ook geen goed. Niet alleen chauffeurs klagen, ook de passagiers die er op zijn aangewezen. Op de stadsdienst Harderwijk voldoen de Optare's redelijk, al blijft het matige klimaat een issue. Op de streek rond Harderwijk voldoen ze voor niemand. Punt.

Bussen aanpassen aan de rustige uren is een gevraagde optie. Of kleine bussen, en overdag een capaciteits probleem ( met goedkopere bussen in aanschaf ), of grote bussen en daarnaast erg kleine bussen voor 's avonds, dat is te duur en inefficient voor beide type voertuigen, of gewoon grote bussen toestaan, overdag genoeg capaciteit. Extra aanbod aan passagiers op rustige momenten creëer je niet zo maar, en zeker niet gegarrandeerd. Dus, deze eis van de provincie heeft uitvoerders in staat gesteld goedkopere bussen aan te schaffen, die bij niemand geliefd zijn, en voor capaciteitsproblemen zorgen. Elke andere optie is duurder, maar zeker niet slechter, al is het dat wel voor de CO2.

Natuurlijk is een deel van de Citaro/aardgas kosten een van Syntus, net zoals de besparing d.m.v. Optare's. Geen Aardgas en geen of minder Optare's, prettiger voor iedereen, maar niet mogelijk door CO2 eisen. Ons is verteld dat Evobus geen Citaro's aardgas levert met topcooling ( geen topdowncooling ). Zo ver ik weet is er een klimaat probleem met de Breng aardgas Citaro's, en dat zou er met topcooling niet zijn, dus zit dat er wel op ? Voor zo ver ik weet zijn de opties bij Citaro aardgas of gewone ventilatie of fullairco en geen topcooling. Uiteraard is topcooling goedkoper en op OV ook nuttiger/efficienter, en de voorkeur keus van Syntus, maar voor Citaro aardgas en Optare geen leverbare opties/keuzes.

Ik weet niet meer exact wat in het PvE staat over de Veluwelijn, maar er worden na gunning ook altijd nog zaken beklonken en afgetikt, waar de buitenwereld geen weet van heeft, dus je alleen beroepen op het PvE gaat mank. Voor de concessie IJsselmond/Flevoland zouden heel veel zaken later, na gunning, d.m.v. overleg worden ingevuld. Deels heeft dit voor hoge ( gereserveerde ) kosten gezorgd ( naast hoge kosten van het tram verhaal ) en de uiteindelijk daardoor mede tot cancelling van de gunning.

Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door MdJ »

@citaro's Nijmegen:
Waren we de berichten vergeten dat die dingen rijdende sauna's waren in de zomer? Beter heeft syntus gekozen voor airco ipv de airco weg te laten en er klapraampjes in te zetten, om vervolgens de klapraampjes weg te laten...
Bij twijfel: gebruik beton.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door robinzes »

Dat rondje om de kerk stompt af, dat rijden met niet prettig materiaal ook. Voor de lokale/regionale passagiers geldt ook dat ze de bussen onprettig vinden. Het stoot mensen af, en capaciteitsproblemen overdag doen ook geen goed. Niet alleen chauffeurs klagen, ook de passagiers die er op zijn aangewezen. Op de stadsdienst Harderwijk voldoen de Optare's redelijk, al blijft het matige klimaat een issue. Op de streek rond Harderwijk voldoen ze voor niemand. Punt.
Ik dacht dat jullie in Harderwijk het juist beter kregen met syntus.
Bij veolia moesten jullie toch juist die rondjes (stadslijnen Harderwijk behalve lijn 3, 205/105, 101/103,111 en 112) rijden.
Nu bij syntus hebben jullie veel meer lijnen ( staddiensten Harderwijk, Ede en Apeldoorn,105/205,101/103, 111, 112, 107, 86,90 en 108.) Dus volgends mij valt dat rondje om de kerk nog wel mee.

Dan hebben ze het in Zwolle slechter met bijv. 4x achter elkaar lijn 90 of 100.
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Snorkel »

Bij Syntus hebben we inderdaad rondjes over de Veluwe terug gekregen. Daarin ligt nu juist, in samenhang met al die specifieke bustypes, het probleem. Er wordt door de provincie en pers erg gefocused op de Veluwelijn 90, maar het gaat overal fout/slecht met aansluitingen en op tijd rijden.

Veolia kende qua materiaal inzet het eiland "MAN gelede's op de 88", en bij voorkeur, dus zeg maar het schiereiland " Volvo's op Apd stad ", verder waren alle bussen, incl. de Volvo's, in feite uitwisselbaar zonder al te grote problemen. Nu zijn daar de eilanden "Veluwelijn 90", "CNG standaards rond Ede" en "Optares rond Hwk" bij gekomen.

Rondjes Veluwe EN simpel zo veel mogelijk je eigen bus bij je houden kan daardoor niet. Je moet veel overstappen, 6 tot 8 bussen per dienst is geen uitzondering. Kom jij binnen met vertraging ( momenteel ook vaak door het weer / gladheid / drukte ), en moet je overstappen van bus, dan gaan er daarna dus vaak 2 bussen met vertraging verder. Dit sneeuwbal effect breid zich snel uit. Komt bij de te korte rijdtijden op de 90, veel nieuwe lijnen en nog slechte lijnsbekendheid op voor chauffeurs nieuwe lijnen, en het stapelt zich allemaal heel snel op. Op de Wittenberg stappen we veel over. Zelfs met een gelijk bustype kan je dan je bus niet houden, want bussen zitten midden op de lijn.

Ik ga vanaf morgen in een team aan betere rijtijden en roosters werken. Minder overstappen op elkaars bussen zal zeer waarschijnlijk een must zijn. Vaak houden wat je hebt, het voorland voor Harderwijk betekent dan in 75% van de gevallen een Optare, en dus ook dicht bij huis rondhobbelen/zwalken. Overdag met afgeladen bussen en mensen laten staan, 's avonds zowat alleen, want onder Veolia tijd zijn heel veel passagiers op de NW Veluwe al lang weg gejaagd. Het mag allemaal niet het pakkie an zijn van passagiers, maar blijft niet leuk, en werkt uiteindelijk voor een ieder averechts.

Ik rijd zelf persoonlijk liever met een bak vol op de 90 of 100, ook al is dat meermaals per dag, dan hobbelen met een volle harington, of als ander uiterste met een hol vaatje, rond Hwk.

Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door robinzes »

Zou dat betekenen dat er nog meer bussen bij komen? Wel als je de rijtijden van lijn 90 ruimer maakt. Dus kunnen we binnenkort weer een nieuwe dienstregeling voor de veluwe verwachten?
Ik hoop ook dat er dan wat aan die zeer krappe rijtijden op de stadsbus Apeldoorn wordt gedaan. zeker lijn 1,4,8 en 9.
Ook op streeklijnen bijv. naar Arnhem loopt de vertraging zeer snel op. Ook omdat lijn 91 op de snelweg nu absoluut niet harder als 85 km/per uur kan. Bij de veolia citaro's was dat meer richting de 100. Een opgelope vertraging in Apeldoorn of Arnhem kan zo absoluut niet worden ingelopen.

Is er trouwens al bekend waarneer de groene optare bussen naar Apeldoorn Komen?
op http://www.syntusgelderland.nl/reisinfo ... lders.aspx staat nu ook de lijnfolder van de stadsbus Apeldoorn. Leuk kleurtje. wel iets van 70 pagina's beetje veel voor een folder. weet iemand trouwens waar deze folders te verkrijgen zijn ?
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Snorkel »

In ieder geval zal lijn 90 gemeten gaan worden, en zal de dienstregeling worden aangepast. Of andere lijnen ook andere tijden zullen krijgen kan ik nog niet voorspellen. Morgen is het eerste team overleg, en dan zullen vooral problemen, ideeën, suggesties, veranderingen, prioriteiten en werkrichting worden doorgesproken. Vooral zorgvuldigheid en inspraak van provincie en medezeggenschap zullen betekenen dat het hele verbeterproces wel een paar maanden in beslag zal nemen.

Voor Apd is het dilemma dat door verkeersdrukte, verkeerslichten en vooral alle 30km zones, met de afstand station-wijk-station, een rit bijna niet meer in 30 minuten past. Nu vertekken de lijen op .01 en .31 of .16 en .46, met rittijden van 30 minuten. Op rustige momenten vevalt een bundel en rijdt alleen .16 en .46 nog. 1 bus doet dan b.v. 12.16 naar zuid, 12.46 naar noord, 13.16 naar zuid, 13.46 naar noord, 14.16 naar zuid, 14.46 naar noord, 15.16 naar zuid, 15.46 naar noord, 16.16 naar zuid, enz.
Bij 2 bussen op deze verbinding heb je dan een bus naar zuid om .16 en .46 en naar noord ook om .16 en .46. Makkelijk te onthouden.

Er zijn vroeger al ideeën geopperd om dan maar 40 minuten ritten te maken. Voor het zelfde aantal rijuren krijg je dan zo wie zo minder ritten in totaal voor het beschikbare geld. Het 40 minuten idee is zeer nadelig voor vetrekpatronen. Want 1 bus doet dan b.v. 12.16 naar zuid, 12.56 naar noord, 13.36 naar zuid, 14.16 naar noord, 14.56 naar zuid, 15.36 naar noord, 16.16 naar zuid, enz. De 2e bus doet dan 12.16 naar noord, 12.56 naar zuid, 13.36 naar noord, 14.16 naar zuid, 14.56 naar noord, 15.36 naar zuid, 16.16 naar noord, enz. Patroon voor beide richtingen wordt dan .16, .56, .36, .16, .56, .36. Je moet dan onthouden welke minuten tijden bij even uren horen, en welke bij oneven uren. Aansluitingen met treinen zijn er dan ook niet consequent iedere 30 minuten. Al met al, echt pas een laatste redmiddel. Zelfde euvel blijft met 45 minuten omlopen. Omlopen van 60 minuten hebben dat probleem niet, maar dubbel zo lang wegblijven bij het station, dat is niet realistisch, onpraktisch, en heel duur or veel minder ritten totaal.

Ja, de max snelheid van 81/82/83/84, zoals standaard afgeregeld bij Syntus is een praktisch probleem. Sommige dienstregeling en mat tijden passen amper, zeker bij opgelopen lichte vertragingen, en er iets uit rijden is heel lastig. Grotere vertragingen rijd je er zeker niet zo maar meer even uit door eens wat extra gas te geven. Bij Veolia was de begrenzing 94/96.

Heb nog niets gehoord over de groene Optare's.


Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door robinzes »

bedankt voor de info 8-)

een 45min rit voor lijn 1 en 4 richting ziekenhuis is wel mogelijk. simpelweg door het laten overlopen van lijn 1 in lijn 4 tijdens de drukkere uren. en daarbuiten gewoon op zichzelf.

lijn 1

station ,16
ziekenhuis ,37
Door als lijn 4
Ziekenhuis ,40
station ,56
Door richting Matenhoeve.

Dit geeft meer speling op het traject station - Ziekenhuis.
Voor lijn 4 ( vertrekt om ,01 en ,31 ) geld dat die weer in lijn 1 overloopt. Matenhoeve en Matenveld kan dan ongewijzigd blijven.
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Snorkel »

Trek dit verhaal eens langer in tijd door, en kijk eens wat er dan gebeurt. Het vaste duidelijke ritme past hoogst waarschijnlijk niet, en loopt klem.

Ook moet je een basis opzetten met lijnen die altijd rijden, en daarna de lijnen die niet de hele dag of elke dag rijden er op inpassen. Lijn 1 rijdt altijd, lijn 4 niet altijd, dus die combinatie is eigenlijk geen optie. Nu kun je misschien wel koppelen op bepaalde momenten, en op andere niet, maar net als met ruimere omlooptijden, het maakte de hele opzet onduidelijker.

Ik ben benieuwd welke ideeën je eventueel hebt in combinaties.

Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door robinzes »

Die overgang is ook alleen maar nodig waarneer lijn 4 rijd. In de drukke periode dus.
daarbuiten gewoon de huidige opzet. Maarja alleen dat lost het probleem natuurlijk niet op.
Mischien zijn er nog wel andere oplossingen.

Veel succes met de planningen enzo voor lijn 90 ect he :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 27 gasten