mb90 on Tour #53: Een mistig rondje Veluwe met Syntus

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #53: Een mistig rondje Veluwe met Syntus

Bericht door mb90 »

Gisteren was het tijd voor een rondje rondom de Veluwe om daar eens te kijken wat Syntus er nu allemaal rond heeft rijden.

Het begon zoals bijna altijd met een metrorit naar Rotterdam Centraal. Dit keer een kwartiertje later dan maandag en zo kwam ik om 7:25 uur daar aan. Daarna ging het richting Zwolle met de IC van 7:35 uur naar Gouda, want door de winterdienstregeling rijdt deze niet meer verder dan Utrecht. In Gouda was er gelukkig een simpele overstap op IC t525 en die bracht mij wel in Zwolle. Dat ging lekker vlot en al om 9:12 uur was ik in Zwolle. Een erg mistig en koud Zwolle, want toen buiten de Syntus 5270 op de Veluwelijn 90 al meteen langskwam was het erg grijs en nog -10 graden:
Afbeelding

Daar dat grijze deken besloot ik om maar in de buurt van het station te blijven, want rijdende bussen fotograferen wordt dan geen succes. Met de Gelderse bussen is Zwolle overigens nog blauwer geworden, want het past goed bij het blauw van de Overijsselse bussen. Niet alle bussen waren echter blauw, want op lijn 100 naar Nunspeet reed deze geel-witte 1507 met op de achtergrond de nieuwe (en ik neem aan ook tijdelijke) voetgangersbrug van Zwolle:
Afbeelding

Daarna vond ik het tijd om verder te gaan en ging het naar Hattem om daar te kijken wat er op de dorpslijn 97 rijdt. Dat gebeurde met lijn 90 in een mooie gelede Citaro. Eerst ging het naar Hattem Zuid, want daar komt lijn 97 ook langs. Hier was het nog steeds mistig, maar de mistlaag was wat dunner, zodat het allemaal net wat lichter was. Voordat lijn 97 langskwam, kwam eerst de volgende Citaro als lijn 90 naar Apeldoorn langs en dat was deze 5275:
Afbeelding

Niet ver daarachter reed een Mercedes Sprinter in rood-witte Veolia-kleuren met een echt heel klein briefje achter de voorruit met 97 daarop. :roll: Zo klein dat ik het veel te laat zag voor een foto. Een paar minuten later kwam het busje echter weer terug voor de rit naar het dorp zelf en zo kon het busje toch op de foto:
Afbeelding

In eerste instantie wilde ik met lijn 97 meegaan en daarna de bus in het dorp op de foto zetten, maar nu ik zag dat het dit busje is zag ik daar maar vanaf en ging ik maar gelijk met lijn 90 verder naar Apeldoorn. De bus was echter net weg, dus ik had even tijd om de halte te inspecteren. Daarbij kwamen wat slordigheden naar boven. Als eerste is lijn 90 hier geen onderdeel van de Veluwelijn, maar van de Valleilijn…:
Afbeelding

Op de abri zelf was het wel goed te zien dat het toch de Veluwelijn is. In die abri hing echter nog een vertrekstaat van Veolia met dus totaal andere tijden en aangezien het infoscherm hier nog niet in werking was, is het hier dus lastig om de vertrektijden te bekijken :neg: :
Afbeelding

Niet veel later kwam er dan weer een Citaro aan als lijn 90. Na een comfortabel ritje van een klein uurtje kwam ik in Apeldoorn en was de mist voor een groot deel opgetrokken en scheen er een waterig zonnetje. Ik stapte uit bij de halte Oranjekerk en niet veel later volgde daar al een bus en wel deze 5152 als lijn 102 vanuit Amersfoort naar Apeldoorn:
Afbeelding

Niet veel later volgde de eerste stadsbus en dat was de in een mooie groene kleur rijdende 5014 als lijn 10 naar Ugchelen:
Afbeelding

Het was inmiddels met -4 graden wat minder koud geworden en dus ging het lopend verder naar het Marktplein voor nog meer bussen. Daar aangekomen zag ik een Volvo 7000 als lijn 10 naar Kerschoten vertrekken, dus ik zou niet veel later weer terugkomen. Eerst kwamen er weer voldoende groene Amba’s langs, zoals deze 5002 als lijn 11 waar nu dus geen Whispers of andere opvallende bussen meer rijden:
Afbeelding

Als een na laatste in de reeks stadsbussen kwam de Volvo 1413 weer langs als lijn 10 8-) :
Afbeelding

Toen ging het verder naar het station. Vlakbij het station kwam er een geel-witte Amba langs als stadslijn 2, de 1502:
Afbeelding

Bij het station stond inmiddels de 5012 als lijn 6 en deze liet nog lijn 706 zien i.p.v. lijn 6. Dat foutje is dus toch nog niet helemaal weggewerkt:
Afbeelding

Onderweg naar het station kwam ik nog 2 leuke busjes tegen en die kwamen niet veel later terug bij het station. Als eerste kwam mini-Amba 2388 uit ZHO langs als lijn 18 8-) :
Afbeelding

Niet ver daarachter zat Optare 5308 als lijn 10:
Afbeelding

Daarna vond ik het tijd om verder te gaan naar Arnhem. De eerstvolgende bus daarheen was inmiddels lijn 91 van 12:50 uur en die werd met een nieuwe blauwe Amba gereden. Tijdens het wachten zag ik eerst nog wat hangen in de abri en dat was deze brief van de FNV. Daarin wordt gevraagd om niet alle frustraties van de vertragingen af te reageren op de chauffeurs:
Afbeelding

Toen kwam de bus naar Arnhem en dit was de 5135. Een mooie Amba die te vergelijken is met die van Syntus Overijssel. Ze zitten alleen iets harder, maar dit zal wel door de nieuwigheid komen. De bus rook overigens ook nog lekker nieuw bij het instappen. Na opnieuw een rit door een mistige, maar ook mooi witte (door sneeuw en rijp) omgeving ging ik er bij het Willemsplein na 40 minuten uit en was ik dus in Arnhem. Daar had Breng ook nog een leuke verrassing in petto en wel deze trolley 5180 als lijn 1 naar Oosterbeek 8-) :
Afbeelding

Nieuw in het trolleynetwerk is de bediening van de nieuwe wijk Schuytgraaf. Hier rijdt nu lijn 5 om en om met De Laar West naartoe, zoals deze 5223 laat zien:
Afbeelding

Daarna kon eindelijk een goede foto gemaakt worden van een Syntus Gelderland bus in Arnhem. De eerdere 2 pogingen mislukten door ander verkeer, maar de eerste keer was op een eenvoudigere plek wel raak. Het wel weer een stuk mistiger, maar dit is de 5138 op lijn 231 vlak voor het Willemsplein:
Afbeelding

Van de andere kant kwam al snel een opvallende 5143. Deze was als lijn 43 vanuit Apeldoorn naar Arnhem gekomen en ging als lijn 231 terug naar Apeldoorn. Dat was echter voor het display op de bus te lastig en dus werd het op een bordje getoond:
Afbeelding

Daarna kon er ook een foto gemaakt worden van een Arriva-bus in Arnhem. Nadat eerst lijn 29 door Breng gereden werd, werd lijn 27 daarna wel door Arriva gereden en wel door de 8441 met nog wat rijp aan de spiegels:
Afbeelding

Toen vond ik het tijd om verder te gaan en wel naar Ede, maar nu vooral op de Valleilijn de nodige variatie aan materieel rondrijdt. De reis naar Ede ging snel met IC t3150 en bij het station ging ik eerst naar de noordzijde. Daar stond al meteen een Volvo 7000, die zitten nu dus ook al hier:
Afbeelding

Ook hier zijn weer aardgas Citaro’s te vinden, alleen nu geen gelede. Hier is bijvoorbeeld de 5209 te zien:
Afbeelding

Dan naar de Valleilijn. Daarvoor stonden de nu nog als 6613 en 6614 rondrijdende Lion’s aan de ‘verkeerde’ kant van het station:
Afbeelding

De 6613 ging daarna een ritje maken op de Valleilijn, maar na de 6613 kwam er iets veel ouders langs op die lijn, namelijk de 7115. Een B88 dus 8-) :
Afbeelding

De keuze was snel gemaakt om hiermee naar Wageningen te gaan, zodat ik onderweg nog kon zien wat er nog meer rondreed. Na een klein half uurtje kwam ik aan in Wageningen en al snel vertrok de 7115 daar weer:
Afbeelding

Voordat de volgende Valleilijn-bus langskwam, kwam eerst Arriva langs, want ook hier zijn ze te vinden. Hier met de 8410 als lijn 45 naar Tiel:
Afbeelding

Toen kwam de volgende bus op de Valleilijn. Hiervoor werd het te donker en te grijs (het was inmiddels al 16:10 uur) om deze rijdend te fotograferen. Daarom is de 5207 hier bij het busstation te zien. Op de voorkant staat alleen Syntus Veluwe, terwijl achterop wel gewoon 88 getoond kan worden.. :? :
Afbeelding

Om het bonte gezelschap compleet te maken werd de vierde en laatste omloop gereden door de 7800. Deze heeft iets met 3 vervoerders. Connexxion-bekleding, Veolia-logo’s op de bus en hij rijdt op een Syntus-lijn. Ten opzichte van de reportage van Daniel laat de 7800 wel iets minder van Veolia zien, want de plaat achter de voorruit met het Veolia-logo is nu weg :) :
Afbeelding
Links van de bus is op de bovenstaande foto overigens wat rook te zien. Dit komt door de plaatselijke jeugd die een vuurwerk-battle hield door hier vuurwerk af te steken en daarna als een soort antwoord ofzo aan de andere kant van het busstation…

Als laatste foto vanuit Wageningen een bus van Connexxion (de 4259) als lijn 87 met erachter een mooie rode lucht tijdens de zonsondergang in combinatie met de mist:
Afbeelding

Daarna ging ik weer verder en wel naar Tiel met lijn 45 van Arriva. Een rustig ritje, alleen stortte ergens vlak voor Tiel de Albatros neer en kreeg de chauffeur deze niet meer opgelapt. Het infoscherm, de schermen aan de buitenkant en de chipkaartapparatuur vielen uit. Uitchecken ging dus ook niet meer, maar ik was de enige chipkaartreiziger in de bus en bij mij wordt er dankzij de SOV geen geld vanaf gehaald (al heb ik het voor de zekerheid later wel nagekeken in een kaartautomaat van de RET).
Uiteindelijk kwam ik op tijd op het busstation van Tiel aan en daar stonden nog wat bussen vlak voor hun vertrek. Hier bijvoorbeeld een Fiat minibus van Arriva, de 6431 (het nummer op de foto is een typfoutje :P ) als lijn 44 naar Rhenen:
Afbeelding

En als laatste een Breng Volvo als lijn 42 naar Druten. Op de foto is ook te zien dat het scherm met vertrektijden er geen zin meer in heeft:
Afbeelding

Toen alle bussen wegwaren ging het naar de treinen om weer richting huis te gaan. Hiervoor stond SLT 2627 klaar. Die durfde het dus weer aan om te gaan rijden. Niet alles werkte echter. De schermen werkten niet en daarom werden de stations handmatig omgeroepen. Althans dat was denk ik de bedoeling, want alles kwam er heel slecht uit. Houten Castellum kwam er bijvoorbeeld uit als Ho…n Ca….lum. Alleen Utrecht Centraal kwam er goed en helder uit. De rit zelf ging lekker vlot en zonder vertraging. In Utrecht werd er wat te eten gehaald (wat door de koopavond wel even duurde) en daarna ging het met de t2862 terug naar Rotterdam. Daar stapte ik snel over op de metro waar alweer veel Taize-gangers te vinden waren. Samen met al die bedevaartgangers stapte ik bij het Zuidplein weer uit en was ik om 19:30 uur na weer een leuke dag thuis. :)
Laatst gewijzigd door mb90 op vr 31 dec 2010, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Etienne
Donateur
Berichten: 7945
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #53: Een mistig rondje Veluwe met Syntus

Bericht door Etienne »

Leuk verslag :P
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: mb90 on Tour #53: Een mistig rondje Veluwe met Syntus

Bericht door MdJ »

Die groene amba is de 5012, niet de 1512 :mrgreen: :wink:.

Verder rijden die The Wisphers (aanwezig zijn nog de 3810 en 3808, de 3788 is "elders") nog niet op dienst, rijden soms een proefritje door de stad achter een stadsbus aan. (of precies in het andere kwartier). Alhoewel ik ze de laaste twee weken niet heb gezien.

Trouwens.. Ik was gister wel rond die tijd, ik had de 231 van 12.35 naar Arnhem :lol: (die 1502 op lijn 2 had ik gemist doordat mijn trein vertraging had, dus dan is de 231 het snelste...), maar ik heb je niet zien platen;)
Bij twijfel: gebruik beton.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #53: Een mistig rondje Veluwe met Syntus

Bericht door mb90 »

@ Mdj: Scherp gezien die typfout. Zat nog bij de 15 door die 1502 van ervoor gok ik. :P Maar we hebben elkaar dan inderdaad net gemist, toen die 231 vertrok liep ik volgens mij net naar de plek voor de foto's van de 2388 en de 5308.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten