Concessie Veluwe (Syntus)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Chauf21 »

Snorkel schreef:Ook moet je een basis opzetten met lijnen die altijd rijden, en daarna de lijnen die niet de hele dag of elke dag rijden er op inpassen. Lijn 1 rijdt altijd, lijn 4 niet altijd, dus die combinatie is eigenlijk geen optie. Nu kun je misschien wel koppelen op bepaalde momenten, en op andere niet, maar net als met ruimere omlooptijden, het maakte de hele opzet onduidelijker.
Wat ik uit deze discussie begrijp (af en toe kort de bocht en ongenuanceerd, maar dat legt soms wel dingen bloot):
Lijn 4 rijdt niet altijd. Ik neem aan dat die lijn niet rijdt in de rustige uren.
In diezelfde rustige uren wordt lijn 1 wel gereden. Doordat het rustigere uren zijn, is er ook meer speling in de praktijk (minder verkeer, minder reizigers). In de rustige uren kan er dus prima op zichzelf worden gereden, je hebt (beperkte) speling. Tijdens de drukke uren koppel je de lijnen.

Of de opzet duidelijker of onduidelijker wordt, maakt verder niet zo veel uit. Voor de reizigers blijven dezelfde vertrektijden gelden, de chauffeur kan gewoon van zijn schermpje aflezen wat 'ie moet gaan doen. Met alle doorkoppelingen op en rond de Veluwe zit er toch al geen patroon in het werkpakket, dus kijken naar je dienstrooster moet je toch wel.

Dus voor wie wordt wat onduidelijker?
Voor de reizigers niets, de vertrektijden blijven hetzelfde;
Voor de chauffeurs niets, je kijkt toch in je boekje en zolang je op je beginpunt maar weet wat je moet gaan doen, is dat voldoende;
Voor 'het systeem' wordt het wellicht wat onduidelijker, so what, de uitvoer is voor iedereen te begrijpen. Het rekenwerk mag de computer doen :idea:
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Snorkel »

Dat de 1 eventueel 4 kan worden bij het ziekenhuis is een ding, maar daarna ? Kijk eens verder in de tijd, hoe zaken dan praktisch doorwerken. Net als met gevolgen zoals ik voorrekende bij een 40min of 45min omloop tijd. Als bussen van 1 naar 4 gaan, moet het andersom ook kloppen, wil de redernatie opgaan.

Natuurlijk kan planmatig een hoop, maar er zit toch enige logica in de opzet. Dit maakt het allemaal duidelijker, vooral voor klanten, om dingen makkelijk te onthouden. Sinds Spoorslag '70 hebben we vaste vertrektijden op elk uur of half uur. Daarvoor was dat niet zo, en ook in het buitenland is dat nu vaak nog niet zo. Dit geeft een erg onrustig beeld voor de klant, en dingen makkelijk onthouden kun je vergeten.

In Apd gaan alle lijnen van station naar wijk en weer terug. Toch hebben twee wijken een zelfde lijn. De ritten lopen dan ook technisch van wijk 1 via station naar wijk 2 en omgekeerd. Wel lopen die verbindingen bewust gekozen door, omdat blijkbaar uit ervaring, er veel direct vervoer tussen die 2 wijken bestaat. Uiteraard zijn er altijd mensen die net niet van zo'n directe wijk-wijk verbinding gebruik kunnen maken, en die stappen dus over in een andere wijken combinatie lijn, op het station. Allerlei andere koppelingen maken haalt het verband weg van de meeste vraag koppelen en laat dus meer mensen overstappen.

Ook het creëren van "lucht" in de omlopen zoals 1 wordt 4 bij ziekenhuis, betekent dat je meer bussen en chauffeurs nodig hebt dan nu, en dat mensen langer over hun uiteindelijke rit gaan doen. Feit is dat wat niet past niet past. Veel valt of staat met goede doorstroming, en dus goede werking en vooral prioriteit op drukke momenten van Vetag en KAR. Laat de gemeente nu net wel een goed en snel busnetwerk willen, maar ook de prioriteit in de spits terugdrukken of uitzetten.......... Wat willen ze nu eigenlijk, want we kunnen geen ijzer met handen breken ?!?!?!?!?

Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door robinzes »

de reistijd hoeft niet langer te worden. Omdat er nu met vertraging wordt gereden. en dan niet meer. wat zouden ze liever hebben ? Maarja ik laat dit aan syntus zei zullen vast wel weten wat ze doen. Ik kom alleen maar met het idee. Zouden meer vrije busbanen geen optie zijn?
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Ruben »

Lijn 1/4 bij het Ziekenhuis is nu juist één van de weinige trajecten waar niet in een lus wordt gereden. Er is dus geen noodzaak om in te stappen bij een halte voor het eindpunt, om mee te kunnen rijden naar het centrum. Daarom zal niemand een langere reistijd kennen, de lijnen blijven immers op de huidige tijden rijden, zij het met realistische ruimere tijden t.o.v. nu.
Dat er momenteel vertragingen zijn op lijn 1/4 richting het Ziekenhuis, wordt veroorzaakt door reizigers- en verkeersdrukte. Deze neemt af op een later moment van de dag, waardoor de huidige rijtijden weer gehaald kunnen worden. Lijn 4 rijdt tot 19:00, wat afdoende moet zijn, of anders net zolang door tot lijn 1 zijn huidige rijtijd wel kan halen. Vanaf dat moment kan lijn 1 weer zonder vertraging op zichzelf keren en schrap je de 4 uit de dienstregeling. Ik denk niet dat dit later dan 19:00uur zal zijn, m.a.w. je hoeft niet langer lijn 4 te bieden dan nu al het geval is.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door robinzes »

dat is inderdaad zo. Een andere oplossing is er volgends mij ook niet.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door MdJ »

Het keren bij het ziekenhuis van lijn 1 naar lijn 4 kost je dus 1 chauffeur en 1 extra bus.

De groene optare´s rijden inmiddels, de 5351, 5353 op lijn 10-18, de 5354 en 5355 op lijn 10-15, de 5352 op lijn 11. (andere omloop wel met een amba).

Ook zijn er een aantal bestemmingen veranderd:
Stadsdienst:
Geen scrollende bestemmingen meer: (behalve op de 5012, omdat die een 3-cijferig nummer toont),
-Lijn 2 en 3 gaan naar "Rijkskantoren [verspr] via Station" ipv [scroll]Rijkskantoren/Apenheul[/scroll][verspr] via Station[/verspr]
-De lijnen tot het station (10 uit Ugchelen, 5_spits, 6, 10_spits en 17 en alle streeklijnen) tonen "Apeldoorn" [verspr]
Busstation/NS" ipv scrollend aan elkaar.

Streekdienst:
-Apeldoorn Busstation/NS wordt Apeldoorn NS
-Amersfoort Busstation/NS wordt [scroll]Amersfoort NS
-Arnhem Busstation/NS wordt Arnhem CS,
-Echter was de 5148 vastgelopen op een tweeregelige "Apeldoorn busstation"
Bij twijfel: gebruik beton.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Lyntus »

Ik heb werkelijk waar geen enkel verstand van de begrippen e.d. die hierboven worden genoemd, dus ik kan wel spreken namens een klant. Volgens mij gaat het in de stadsdienst van Ede prima, alhoewel ik laatst een aantal minuten vertraging had omdat een bus vast stond achter een buurtbus, maargoed, daar kan Syntus natuurlijk ook niet veel aan doen :P

Ik kan niet spreken over de stadsdiensten in Harderwijk en Apeldoorn, maar in Ede is mijn ervaring dat alles eigenlijk prima gaat.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door robinzes »

waren er nog verschillen tussen de blauwe en groen optare bussen? bekleding enz. ?
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Ruben »

MdJ schreef: Stadsdienst:
-De lijnen tot het station (10 uit Ugchelen, 5_spits, 6, 10_spits en 17 en alle streeklijnen) tonen "Apeldoorn" [verspr]
Busstation/NS" ipv scrollend aan elkaar.

Streekdienst:
-Apeldoorn Busstation/NS wordt Apeldoorn NS
-Amersfoort Busstation/NS wordt [scroll]Amersfoort NS
-Arnhem Busstation/NS wordt Arnhem CS,
Apeldoorn NS, Amersfoort NS en Arnhem CS. Wat een consistentie. Van mij hoeft "Apeldoorn" ook niet op de stadslijnen te staan. Dat is net zo onnodig als dat dit in de beginperiode van de halte-afroep van Veolia ook bij elke halte omgeroepen werd.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Daniel »

MdJ schreef:-Arnhem Busstation/NS wordt Arnhem CS
Ben ook nog een bus tegengekomen die tweeregelig "Arnhem Centraal via Beekbergen" toonde. En in het kader van de consistente bestemmingen hebben we ook nog verspringend "Ede / Ede-Wageningen Ns", juist ja, met een kleine s op het eind.
Zwolle pas wel weer bij de rest met "Zwolle NS via Epe" op lijn 90.
-Echter was de 5148 vastgelopen op een tweeregelige "Apeldoorn busstation"
Geen idee of het dezelfde was, heb niet op 't nummer gelet. Maar zag nog 'n bus die continu alternerend en tweeregelig "Apeldoorn Busstation/NS" / "00 Apeldoorn Busstation/NS" filmde.

Tot slot zit de "via Station" er nogsteeds in als de bus al ruim voorbij het station is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door MdJ »

Nouja, die bus stond daarop vast ingesteld, ik zag hem vanochtend als de 231, maar ook als lijn 91 op het station (en het lijnnummer werd weergegeven met een papiertje)

Zwolle Busstation/NS [verspr] via Epe is idd Zwolle NS [verspr] via Epe geworden.
Arnhem Busstation/NS via Beekbergen werd op de bussen die ik zag (blauwe amba's) getoond als "Arnhem CS [verspr] via Beekbergen"...

Van de categorie "haal dat er dan uit" zitten idd de "via station" terwijl die daar net vandaan komt, ook nogsteeds Zuibroek ipv Zuidbroek, "Arnhem CS [verspr] Via Dieren" terwijl die bij Velp rijdt, en "Apeldoorn NS [verspr] via Dieren" als de net Apeldoorn inrijdt... (er dus allang voorbij is..)

Volgens mij is die van lijn 90 er dan wel uit, maar weet ik niet zeker (en niet op gelet trouwens)

Ook het display aan de binnenkant is aangepast: bij de oude lay-out staat nu ook de verwachte aankomsttijd erachter, maar er is ook een versie waar alleen de haltes op staan, met bolletjes ervoor... (beetje zoals Arriva). Geef maar die oude terug, is mooier en beter (nu de tijd erachter staat)
Bij twijfel: gebruik beton.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Bastiaan »

robinzes schreef:waren er nog verschillen tussen de blauwe en groen optare bussen? bekleding enz. ?
De blauwe bussen hebben blauwe bekleding, met uitzondering van de groene prioriteitszitplaatsen. Bij de groene bussen is dit andersom. Dit is bij de Ambassadors zo, dus bij de Optares lijkt dat mij ook voor de hand liggend.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #2

Bericht door MdJ »

En dat is dan ook zo :wink:
Bij twijfel: gebruik beton.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #2

Bericht door Lyntus »

Ik zag net zo'n SETRA semi-tour bus als ik me niet vergis, in Syntus kleuren rijden op lijn 87 van Barneveld richting Nijkerk. Dacht dat dat gewoon een normale buslijn was die met een ambassador o.i.d. gereden zou worden.
Kwam ook nog 2 buurtbussen tegen, die zien er zó veel beter uit dan die van Veolia. Echt complimenten aan Syntus dat alles er gewoon heel mooi uit ziet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #2

Bericht door Daniel »

Op lijn 87 horen die Setra's overigens niet thuis, die zijn bestemd voor spitsritten op lijn 102. De 87 hoort met een 15-persoonsbusje gereden te worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #2

Bericht door Lyntus »

Daniel schreef:Op lijn 87 horen die Setra's overigens niet thuis, die zijn bestemd voor spitsritten op lijn 102. De 87 hoort met een 15-persoonsbusje gereden te worden.
Ah, ik vond het al zo apart. Zo'n grote bus voor een lijn met ( volgens mij ) niet zo heel veel reizigers.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #2

Bericht door Lyntus »

Syntus komt binnenkort met een nieuwe dienstregeling op de Veluwe
EDE - Syntus hoopt op zondag 3 april een nieuwe dienstregeling te presenteren voor de bussen op de Veluwe. Die moet zorgen voor minder vertragingen en uitval van bussen.

Nadat Syntus op 12 december het busvervoer overnam van Veolia was het geklaag niet van de lucht. Er kampten zoveel bussen met uitval of vertraging dat het bedrijf op het matje moest komen bij de provincie Gelderland. Die eiste maatregelen.
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/d ... Syntus.ece
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #2

Bericht door Fles »

Lyntus schreef:Syntus komt binnenkort met een nieuwe dienstregeling op de Veluwe
Syntus hoopt op zondag 3 april een nieuwe dienstregeling te presenteren
Dat is HEEL iets anders :roll:

Feitelijk staat er "Syntus neemt NOG 3 maanden de tijd om er een potje van te maken en gaat DAN eens normaal doen."
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #2

Bericht door Gekko123 »

Ik heb het hele artikel gelezen en op mij komt het over dat Syntus niet sneller de dienstregeling aan kan passen omdat het eerst nog door de reizigersvereniging en de Syntus-top bekeken moet worden.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #2

Bericht door Fles »

Gekko123 schreef:Ik heb het hele artikel gelezen en op mij komt het over dat Syntus niet sneller de dienstregeling aan kan passen omdat het eerst nog door de reizigersvereniging en de Syntus-top bekeken moet worden.

Daar zijn ze dan 4 maanden te laat mee want de concessie ging op 12 december in.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #2

Bericht door MdJ »

Momenteel gaat het behoorlijk goed, naar mijn bescheiden mening. Uiteraard horen die hogevloersbusjes op de valleilijn niet, maar met de 5279 en de MAN's zal het wel goed gaan, lijkt mij..?
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #2

Bericht door Cookie »

Afgelopen vrijdag waren de kaartlezers in de MAN buiten werking. En verder veel kleine bussen op de Valleilijn afgelopen vrijdagavond.
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #2

Bericht door Dafdriver »

Fles schreef:Daar zijn ze dan 4 maanden te laat mee want de concessie ging op 12 december in.
Ooit gehoord van theorie en pratijk? Iets in theorie uitwerken kan op papier er o zo goed uit zien maar in de pratijk niet zodanig uitvoerbaar zijn als er in theorie is uitgedacht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #2

Bericht door Suus »

De praktijk op de Veluwe was dat Veolia ook maar wat deed, of in ieder geval aan de incidentele reiziger niet de intentie toonde dat ze de boel ook maar enigszins onder controle hadden. Niet-kloppende vertrektijden, omleidingen die pas op de site worden geplaatst als iemand ze mailt dat de bus opeens niet langs de halte kwam waar ze eruit moesten of vertragingen door overstappende buschauffeurs door die omleidingen.

Over de voertuigen zullen we het maar niet hebben, maar die van Veolia zijn gelukkig allemaal vervangen :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #2

Bericht door MdJ »

Niet allemaal natuurlijk... Er rijden nog twee volvo's van Veolia (3808, 3810). En de MAN's natuurlijk (en de drie amba's in Neede tbv syntus... :wink: )

Maar inderdaad: veel positieve geluiden over de nieuwe amba's in Apeldoorn. 'Een verademing op die rammelkasten van veolia'.
Bij twijfel: gebruik beton.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten