CDA: Veolia moet stoptreinen NS overnemen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CDA: Veolia moet stoptreinen NS overnemen

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Bakkers willen ook zoveel mogelijk winst maken, en daar hoor je niemand over... :roll:
Ware het niet dat ik naar een andere bakker kan gaan zonder al te veel moeite (ietsje verder fietsen, brood bij de supermarkt kopen, etc.). Deze vergelijking gaat niet op, ik kan niet zomaar naar een andere vervoerder stappen die een vergelijkbare dienst levert (want die is er niet). Hiermee is een van de belangrijkste commerciele principes ondermijnd, want wat valt er nou te concurreren zonder gelijkwaardig alternatief?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: CDA: Veolia moet stoptreinen NS overnemen

Bericht door webguy »

Nog effe over die luchtvaartindustrie: jaren lang is de Amerikaanse markt gereguleerd, en nog steeds is de markt niet "open", sommige landen hebben meer rechten dan anderen omdat ze andere overeenkomsten hebben.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: CDA: Veolia moet stoptreinen NS overnemen

Bericht door Jurjen »

webguy schreef:Nog effe over die luchtvaartindustrie: jaren lang is de Amerikaanse markt gereguleerd, en nog steeds is de markt niet "open", sommige landen hebben meer rechten dan anderen omdat ze andere overeenkomsten hebben.
En niet alleen de Amerikaanse markt. Pas recentelijk is de markt een stuk opener geworden. Herinnert u zich de berichten in de verschillende media niet? Vliegtuigmaatschappijen mochten alleen op routes opereren waarvan tenminste één van de vliegvelden hun 'thuisbasis' was. Lufthansa vloog vanaf Frankfurt, KLM vanaf Amsterdam, BA vanaf Heathrow en Air France vanaf CDG. Dit vereiste is recentelijk opgegeven, en nu doet zich een vergelijkbaar iets voor als wat je bij een open markt van het spoor zou zien: de bedrijven mógen wel, maar kúnnen niet omdat er geen slots meer zijn. Maatschappijen zijn maar al te geïnteresseerd in een andere maatschappij met slots op Heahtrow. Als je dat bedrijf opkoopt, krijg je de slots er immers bij.

Zo zou dat op het spoor ook met treinpaden gaan. Er is een vastgesteld aantal beschikbaar, en op is op. Om uit te breiden moet je dan de bedrijven die die paden bezitten op gaan kopen. Op het spoor is het probleem alleen nog wat groter dan bij de luchtvaart: de laatste heeft alleen last van deze slots bij de vliegvelden, terwijl op het spoor ook de infra tussen de stations een enorm schaars goed is.

De beste manier om te gaan aanbesteden, lijkt mij als een centraal orgaan een dienstregeling opstelt, inclusief verplichte wachttijden op aansluitingen, en bedrijven dan kunnen bieden op het uitvoeren van die dienstregeling op een zeker traject. Alleen door die centrale controle verkom je complete versnippering, terwijl het compleet aanbesteden van het kernnet een te grote, onoverzichtelijke aanbesteding wordt, waardoor alleen de huidige partij genoeg kennis van zaken heeft er serieus op te kunnen bieden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: CDA: Veolia moet stoptreinen NS overnemen

Bericht door Vinny »

Geert schreef:
Vinny schreef:Bakkers willen ook zoveel mogelijk winst maken, en daar hoor je niemand over... :roll:
Ware het niet dat ik naar een andere bakker kan gaan zonder al te veel moeite (ietsje verder fietsen, brood bij de supermarkt kopen, etc.). Deze vergelijking gaat niet op, ik kan niet zomaar naar een andere vervoerder stappen die een vergelijkbare dienst levert (want die is er niet). Hiermee is een van de belangrijkste commerciele principes ondermijnd, want wat valt er nou te concurreren zonder gelijkwaardig alternatief?
Ik begrijp je reactie niet. Volgens mij is 'winst' geen vies woord; dat is alles wat ik wil zeggen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: CDA: Veolia moet stoptreinen NS overnemen

Bericht door Chauf21 »

Vinny schreef:
Mijn suggesties voor het aanbesteden van het hoofdrailnet zou zijn om de trajecten geclusterd vrij te geven; laat één vervoerder maar al het stoptreinvervoer in een bepaalde regio uitvoeren, inclusief een of enkele doorgaande lijnen die datzelfde gebied doorkruisen. Voorwaarde is dat het doorgaande materieel en onderhoud bij één landelijk bedrijf in beheer is.
Het hoofdnet kan prima openbaar worden aanbesteed: laat de DB, de NMBS en de SNCF maar lekker bieden op de Nederlandse concessie; dan heeft de NS ook weer wat huiswerk te doen ;)
Het gaat mij er niet om dat de NS huiswerk moet gaan maken, het gaat mij er ook niet om dat SNCF en consorten het gehele net beter kunnen exploiteren, het gaat mij erom dat geclusterd aanbieden meer voordelen heeft. Ookal kan je in een concessie afdwingen dat er overstaps tussen stop- en intercitytreinen of tussen en met andere modaliteiten gerealiseed moeten worden, dat soort kwaliteiten worden beter onderhouden wanneer het vervoer in een bepaalde regio door één en dezelfde vervoerder aangeboden worden. Dat de DB veel meer in staat is om treinen op tijd te laten rijden, of in staat is meer gastvrijheid te bieden, boeit mij niet eens zo heel erg, het gaat mij erom dat een totaalplaatje van een reis goed uitgevoerd wordt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CDA: Veolia moet stoptreinen NS overnemen

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Ik begrijp je reactie niet. Volgens mij is 'winst' geen vies woord; dat is alles wat ik wil zeggen.
Wat mij betreft is winst ook geen vies woord, ik gaf alleen aan dat echte concurrentie (in de traditionele zin van het woord) op het spoor niet goed mogelijk is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten