OV-chipkaart getest als betaalpas

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

OV-chipkaart getest als betaalpas

Bericht door Wubbo »

OV-chipkaart getest als betaalpas
Geplaatst op: woensdag 5 januari 2011 07:47
Laatst bijgewerkt: woensdag 5 januari 2011 07:49


De NS test of de OV-chipkaart kan worden gebruikt als betaalpas in winkels op stations. Bij de proef kunnen vijfhonderd medewerkers van het bedrijf achter de ov-chipkaart, TLS, hun chipkaart als betaalpas gebruiken, schrijft het AD woensdag. Uit de proef moet blijken of de OV-chipkaart gemakkelijk als betaalmiddel is te gebruiken. Mogelijk kan in de toekomst met de pas ook een fiets op het station worden gehuurd, zegt een NS-woordvoerder in de krant.
Lees verder
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OV-chipkaart getest als betaalpas

Bericht door Reiziger Delft »

Ik vind dit eigenlijk niet echt een goed idee; een pinpas is toch al prima om mee te betalen? Bovendien is die pas beveiligd met een pincode en een OV-Chipkaart niet. Als je dus op steeds meer plekken met zo'n pas kan betalen is het ook aantrekkelijker om er eentje te stelen en er vervolgens mee te gaan betalen. Dat is ook de reden dat ik een beetje huiverig ben voor ''automatisch opladen'', aangezien je je kaart niet per direct kan laten blokkeren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-chipkaart getest als betaalpas

Bericht door Suus »

Je kan je pas altijd direct laten blokkeren als je hem kwijt ben. Gewoon 0900 0980 bellen. Dat is ook van toepassing voor studenten.

Ik heb op mijn werk een lijstje met telefoonnummers van banken en dit soort pasjes liggen, zodat mensen die melden dat hun portomonnee kwijt is en hij ook niet bij de klantenservice is gevonden, direct de bank kunnen bellen dat ze hun pas kunnen laten blokkeren. Maar nog beter is om die telefoonnummers in je mobiele telefoon op te slaan, zodat je ze altijd bij de hand hebt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OV-chipkaart getest als betaalpas

Bericht door Fles »

HOU NOU EENS OP MET DIE ONZIN :evil:

Zorg eerst eens dat dat ding als vervoerbewijs feilloos werkt, dat consumenten er vertrouwen in hebben, dat er op een fatsoenlijke manier met privégegevens omgegaan wordt, en dat mensen uit eigen vrije wil dat kutding gaan gebruiken. Voordat je je NOG meer ellende op je nek haalt :neg:
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OV-chipkaart getest als betaalpas

Bericht door Reiziger Delft »

Bee schreef:Je kan je pas altijd direct laten blokkeren als je hem kwijt ben. Gewoon 0900 0980 bellen. Dat is ook van toepassing voor studenten.
Dat kan dus niet direct. Van ov-chipkaart.nl:
Is uw persoonlijke OV-chipkaart gestolen of heeft u uw kaart verloren? Meld dat zo snel mogelijk. Vanaf de volgende dag is uw persoonlijke OV-chipkaart geblokkeerd en bent u beschermd tegen misbruik.
en:
De schade die u kunt oplopen is beperkt. Tot uw kaart geblokkeerd is, kan de ‘vinder’ van uw kaart vrijuit reizen. In het ergste geval is dat het maximale traject in Nederland dat binnen 24 uur mogelijk is met het openbaar vervoer. De kosten daarvan bedragen ongeveer € 70.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-chipkaart getest als betaalpas

Bericht door Suus »

Dat komt door de techniek, de meeste apparaten hebben geen permanent contact met de servers van de OV-chipkaart, dus kan hij nooit overal tegelijkertijd geblokkeerd worden... Maar je hoeft er geen hele correspondentie aan te wijden zoals dat bij een paspoort o.i.d. nodig is/was.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chipkaart getest als betaalpas

Bericht door find_your_spot »

Wat jullie niet weten is dat jullie lieve FYS een deelnemer is van dit testprogramma wat OV2Pay heet.

Begin november ben ik benaderd door een aantal leuke chicky's op Station Amersfoort die mij een coupon met code in m'n klauwen drukte.

Een aantal keer per maand wordt mij gevraagd om wat aankopen op kosten van OV2Pay te kopen en dit af te rekenen bij De Kiosk op Station Amersfoort.

Alle ervaringen, datum, tijd en aankopen moeten worden bijgehouden op deze website: http://www.ov2pay.nl/.

Op http://www.ov2pay.nl/ kun je ook terecht voor meer informatie.
For Your Railroad Adventures
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chipkaart getest als betaalpas

Bericht door find_your_spot »

OV-chipkaart als betaalpas gebruiken mag niet

(Novum) - De OV-chipkaart mag niet als betaalpas worden gebruikt. De Nederlandsche Bank heeft eerder bepaald dat de pas alleen mag worden gebruikt om met het openbaar vervoer te reizen, stelt de SP woensdag.

Woensdag werd bekend dat de NS test of de OV-chipkaart kan worden gebruikt als betaalpas in winkels op stations. "Alle bedrijven die een pas hebben die ook bij andere bedrijven kan worden ingezet als betaalmiddel moeten daarvoor toestemming hebben van De Nederlandsche Bank", laat SP-Kamerlid Paulus Jansen via een medewerker weten.

Uitzondering
Die toestemming is voor de OV-chipkaart niet gegeven. Aanvankelijk dreigde het hele project volgens de SP daardoor vast te lopen. Uiteindelijk werd een uitzondering gemaakt en mocht de pas wel worden gebruikt voor het openbaar vervoer.

Lees verder: http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... iet-143230
For Your Railroad Adventures
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: OV-chipkaart getest als betaalpas

Bericht door Bart »

In Zeeland kun je al vele jaren (sinds 1999) betalen met een chipknip bij de chauffeur. Het tarief is gewoon hetzelfde als een strippenkaart uit de voorverkoop! De chipknip was al redelijk geïntegreerd als betaalmiddel buiten ov, en ook in het ov is deze vrij populair in Zeeland. Nu wil men dus dat de ov-chipkaart als betaalmiddel buiten het ov wordt gebruikt. Dat is het wiel opnieuw uitvinden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-chipkaart getest als betaalpas

Bericht door Vinny »

Weet iemand waarom de OV-chip niet geintegreerd kon worden met de bankpassen? Zal vast wel niet iets technisch zijn, want de chip lijkt mij toch gewoon naast de magneetstrip en de gewone chip op de pas te kunnen passen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart getest als betaalpas

Bericht door Geert »

Ik neem aan dat het dan lastiger zou zijn om abonnementen en andere transacties te registreren die de poortjes nodig hebben voor het bereken van de kosten. En voorlopig zijn de pinpassen nog niet contactloos, dat zou betekenen dat het in- en uitchecken nog trager zou gaan dan nu het geval is. Neemt niet weg dat het verder ontwikkelen van de ov-chipkaart als betaalmiddel een slecht plan is, niet zozeer functioneel (want het is inderdaad best handig om op het station een ov-fiets te kunnen betalen met je chipkaart) maar technisch is de ov-chipkaart helemaal niet goed toegerust als betaalmiddel. De beveiliging rammelt, er zit geen pincode of vergelijkbare functie op, de kaart is niet instant te blokkeren, ...

Over function creep gesproken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-chipkaart getest als betaalpas

Bericht door Vinny »

De pinpas zelf hoeft toch niet contactloos te zijn als de chip die er in zit dat wel is (voor OV transacties)?
Mij lijkt dat de pas slechts een plastic omhulsel is van de echte dingen die er op staan: bijvoorbeeld een (OV-)chip en een magneetstrip.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart getest als betaalpas

Bericht door Geert »

Ah zo. Technisch zou het denk ik wel kunnen, maar zo'n pasje wordt dan wel erg veel waard (pinpas+chipknip+ov-kaart) en zoveel voordeel biedt het volgens mij niet. Ja, een stukje plastic minder in je portemonnee, maar je moet nog steeds je chipkaart opladen en je moet nog steeds je pincode invoeren als je iets betaalt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-chipkaart getest als betaalpas

Bericht door Suus »

Dit kan toch ook gewoon in Hong Kong? Waarom hier niet?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart getest als betaalpas

Bericht door Geert »

Zie de eerder genoemde bezwaren. En waarom zou je het willen? Omdat het in Hong Kong kan?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-chipkaart getest als betaalpas

Bericht door Suus »

Omdat het makkelijk is. Nu moet ik zowel geld op mijn OV-Chipkaart zetten, op mijn medewerkerspas (okee, nu alleen nog kopieerpunten) en op mijn chipknip.

Dan kan ik kleine aankopen gewoon met een oplaadbare kaart betalen, en hoef ik niet drie kaarten op te laden, maar slechts twee (of een, als ik ergens anders werk). Met al die klantenkaarten tegenwoordig is elk pasjes winst meegenomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-chipkaart getest als betaalpas

Bericht door Vinny »

Ik vind de chipknip ook niet buitengewoon gebruiksvriendelijk moet ik zeggen, maar goed, het blijft altijd balanceren tussen veiligheid en betaalgemak. Het voordeel van 1 stuk plastic is vooral dat de gemiddelde Nederlander niet eerst 7,50 moet uitgeven voordat hij met het OV kan reizen. Ik vind dat een gigantische drempel opwerpen voor de incidentele reiziger.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OV-chipkaart getest als betaalpas

Bericht door Joshua »

Ik zou niet eens willen dat me OV-chipkaart en betaalpas straks 1 pas wordt. Gewoon omdat als die gejat wordt je teveel kwijt bent.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OV-chipkaart getest als betaalpas

Bericht door Chauf21 »

Geert schreef:de kaart is niet instant te blokkeren, ...
Dat kan natuurlijk wel indien de OV-chipbetaalautomaten vaker (of continue) worden bijgewerkt met de centrale server. Een telefoontje en je pas is dan voor het afrekenen van producten niet meer te gebruiken :) Wanneer een dergelijke update maar een keer per dag wordt doorgevoerd, ben ik ook niet laaiend enthousiast.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: OV-chipkaart getest als betaalpas

Bericht door midnet »

Vinny schreef:Weet iemand waarom de OV-chip niet geintegreerd kon worden met de bankpassen? Zal vast wel niet iets technisch zijn, want de chip lijkt mij toch gewoon naast de magneetstrip en de gewone chip op de pas te kunnen passen...
omdat inmiddels vrijwel elke bankpas een eigen chip heeft (voor de PIN etc) als vervanger van de magneetstrip, die door talloze nijvere Roemenen uit SIM-city (Bacao) her en der wordt gekopieerd. Dus dat zou 2 chips op 1 kaart en recept voor verwarring en bedrog zijn. (nee-slimmerd-die 2 kombineren zit er voorlopig niet in).
Maar imand daarboven over Zeeland heeft groot gelijk-in wezen is die chipkaart hetzelfde als de oudere chipknip. Er was ooit ook nog chipper van de toen Postbank. Maar dan contactloos, dus al weer een stapje verder vooruit. Er is jarenlang getracht die chipknip als standd voor OV-betalingen te krijgen, maar dat is door te lang treuzelen en de verdere techniek ingehaald.
In de uitvinder van dit chipsysteem-HongKong, is er elders mee betalen juist enorm populair en vrijwel overal waar het om kleine bedragen gaat mogelijk. Zelfs bij de plaatselijke McDo. Het was juist een enorme push om die kaart geaccepteerd te krijgen-net in die tijd kwam het bij China, werd al het oude muntgeld omgewisseld (die Queen erop moest weg!) en was er een srijpend gebrek aan klein geld.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OV-chipkaart getest als betaalpas

Bericht door deadlock »

midnet schreef:omdat inmiddels vrijwel elke bankpas een eigen chip heeft (voor de PIN etc) als vervanger van de magneetstrip, die door talloze nijvere Roemenen uit SIM-city (Bacao) her en der wordt gekopieerd. Dus dat zou 2 chips op 1 kaart en recept voor verwarring en bedrog zijn. (nee-slimmerd-die 2 kombineren zit er voorlopig niet in).
EMV=EMV. En de OVC zou daar prima bij in de buurt kunnen zitten. Ruimte genoeg.
Maar imand daarboven over Zeeland heeft groot gelijk-in wezen is die chipkaart hetzelfde als de oudere chipknip.
Ab-so-luut niet. Echt niet in het minst komen die dingen ook maar een beetje overeen.
In de uitvinder van dit chipsysteem-HongKong, is er elders mee betalen juist enorm populair en vrijwel overal waar het om kleine bedragen gaat mogelijk. Zelfs bij de plaatselijke McDo. Het was juist een enorme push om die kaart geaccepteerd te krijgen-net in die tijd kwam het bij China, werd al het oude muntgeld omgewisseld (die Queen erop moest weg!) en was er een srijpend gebrek aan klein geld.
De uitvinder van het systeem is niet Hong Kong. Contactloze chips bestaan al eeuwen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-chipkaart getest als betaalpas

Bericht door Vinny »

Ik zou niet eens willen dat me OV-chipkaart en betaalpas straks 1 pas wordt. Gewoon omdat als die gejat wordt je teveel kwijt bent.
Tja, als je portemonee gejat wordt ben je ook alles kwijt en moet je twee keer zoveel moeite doen om alles weer goed te krijgen. Met één pas heb je dat probleem minder. Alleen automatisch opladen is dan een beetje gevaarlijk. Maar goed, je zou ook een betaalpas met pasfoto kunnen invoeren en buschauffeurs de instructie geven om een beetje op de identiteit van de reizigers te letten...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-chipkaart getest als betaalpas

Bericht door Suus »

Óf je neemt voor een klein bedrag per jaar een registratiedienst af bij een bank. Dan kan je met één telefoonnummer alles tegelijkertijd laten blokkeren. .
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart getest als betaalpas

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Ik vind de chipknip ook niet buitengewoon gebruiksvriendelijk moet ik zeggen, maar goed, het blijft altijd balanceren tussen veiligheid en betaalgemak. Het voordeel van 1 stuk plastic is vooral dat de gemiddelde Nederlander niet eerst 7,50 moet uitgeven voordat hij met het OV kan reizen. Ik vind dat een gigantische drempel opwerpen voor de incidentele reiziger.
De kosten van een chipkaart staan in principe los van de drager (of dat nou een pinpas is of een los stukje plastic). Kennelijk is het een keuze om mensen 7,50 te laten betalen voor iets wat in feite opgedrongen wordt, maar dat verandert niet als de ov-chipkaart wordt ingebakken in een pinpas. De kosten voor TLS zullen er nog steeds zijn en daarmee hun rechtvaardiging voor de 7,50.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-chipkaart getest als betaalpas

Bericht door Vinny »

Een pinpas kost 5 euro, en daar kun je in een jaar een boel veel betalingen mee doen. Met de OV-chipkaart erbij hoeft de pinpas helemaal geen 7,50 euro duurder te worden omdat het geld verdeeld wordt over veel meer passen waarmee de productie dus goedkoper kan. Ook kun je veel meer betalingen verrichten, waardoor het percentage "lege chipkosten" omlaag kan ten opzichte van het aantal betalingen dat je verricht. Kortom het had een stuk efficienter voor de klant gekund. Als men gewild had ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten