‘Stationschef' keert terug op Heuvellandlijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Rienstertje
Berichten: 85
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 16:09
Locatie: Horst

‘Stationschef' keert terug op Heuvellandlijn

Bericht door Rienstertje »

Stationschef' keert terug op Heuvellandlijn

Kleine treinstations krijgen als het aan streekvervoerder Veolia ligt weer een stationschef. Het gaat wel om een andere invulling dan in het verleden. De chef is tevens chauffeur van een nieuwe busverbinding die reizigers uit de omgeving van het station naar de trein brengt.

Veolia heeft voor het project, dat ‘Mobiele Stationschef' is gedoopt, een startsubsidie gevraagd bij het Ministerie van Economische Zaken.
De chauffeur (de zogenoemde mobiele stationschef) assisteert reizigers bij de overstap, verstrekt informatie en beantwoordt eventuele vragen. De vervoerder wil al bij de bushalte actuele treininformatie verstrekken.
Doel van de proef is om vast te stellen hoe levensvatbaar het concept is. Het Reizigersoverleg Limburg (ROL) heeft zijn steun betuigd.

Tijd Gepubliceerd op: 05.01.11 18:25, laatste update: 05.01.11 18:29
Bron: http://www.limburger.nl/article/2011010 ... ellandlijn

Ambiteus project wat waarschijnlijk niet slaagt :roll:
Relevant, innovatief en immers, omdat het kan :D
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: ‘Stationschef' keert terug op Heuvellandlijn

Bericht door Mark »

Wel een relaxt baantje, op een zondagmorgen de hele tijd rondhangen op pak 'm beet Klimmen-Ransdaal kan nooit druk zijn. ;)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: ‘Stationschef' keert terug op Heuvellandlijn

Bericht door Dexter »

Als ik het goed begrijp moet het dus een soort treintaxi worden, waarvan de chauffeur een station als standplaats heeft? Het zou mooi zijn als ze zo'n station dan ook in deeltijd laten bemensen. Rustig of niet, daar is altijd wel behoefte aan.
Vallend blad maakt rails glad.
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: ‘Stationschef' keert terug op Heuvellandlijn

Bericht door Snorkel »

Het station wordt dus bemenst, tussen het halen of brengen van treinpassagiers in ............
Maar dat stond er ook al. :roll:

Regards, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Rienstertje
Berichten: 85
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 16:09
Locatie: Horst

Re: ‘Stationschef' keert terug op Heuvellandlijn

Bericht door Rienstertje »

Weinig kans van slagen, het kost aardig wat om dit bij ieder station toe te passen (Van Randwyck tot Kerkrade), voordelen haal je er niet echt uit, de treinomloop op de Heuvellandlijn is immers dodelijk simpel, en bovendien, wat als de bus telaat aankomt, of er een storing op het baanvak is? Weg stationschef! die zit immers in de bus.
Dit is eerder zo'n ambiteus plan zoals Veolia ze ook had toen men begon in Limburg in 2006, toen was zelfs heropening en elektrificatie van de Miljoenenlijn een mogelijkheid volgens Dhr van Setten, 4 jaar later is Veolia Limburg nog altijd een verliesgevend bedrijf, en de provincie maar vragen om bij te blijven schieten :x
Relevant, innovatief en immers, omdat het kan :D
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: ‘Stationschef' keert terug op Heuvellandlijn

Bericht door Dexter »

Snorkel schreef:Het station wordt dus bemenst, tussen het halen of brengen van treinpassagiers in ............
Maar dat stond er ook al. :roll:
Ik bedoelde dus dat ze er iemand naast moeten zetten die het station kan bemensen zonder weggeroepen te worden.

"Hallo mag ik een enkeltje Maastricht?"
"Eh heeft u even? Ik moet even iemand ophalen, ik ben over een kwartiertje weer terug!"


Dat gaat natuurlijk niet werken. :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: ‘Stationschef' keert terug op Heuvellandlijn

Bericht door Snorkel »

1 persoon betalen om daar enkel te zitten en 1 betalen om ook rond te rijden, dat gaat niet werken. Veel te duur tegenwoordig. Zelfs of relatief drukke NS stations zijn de lokketten en personeel geheel verdwenen.

-------------

Zelfs waar je nog persoonlijk kaartjes kan kopen en info vragen, ben jij een van de hufters met zijn kaart koop gedrag, die het blijven aanhouden van duur personeel nodig maakt. Vandaar dat je voor het privilege om je kaartje te mogen kopen bij een persoon extra betalen moet. Net zoiets als administratie kosten op boetes. Want het personeel dat boetes verwerkt is ook niet gratis. Hef dan geen boetes, heb je ook geen personeelskosten ............. :roll: :twisted: :wink:

Andere discussie, ik weet 't, maar wel een met raakvlakken.

-------------

Dit wordt vast een soort Melkertbaan onder dikke subsidie.


Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: ‘Stationschef' keert terug op Heuvellandlijn

Bericht door Caspar »

wat als de bus telaat aankomt, of er een storing op het baanvak is? Weg stationschef! die zit immers in de bus.
Stel, die stationschef rijdt rond in Voerendaal en er is een stremming Heerlen- Valkenburg. Kan die stationschef dan niet even met zijn passagiers vanuit het station doorrijden naar Heerlen om de reizigers daar dan af te zetten? Dan zou het juist perfect zijn! Als die man of vrouw ook een soort van railpocket heeft, kan ie natuurlijk altijd op de hoogte zijn van stremmingen.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: ‘Stationschef' keert terug op Heuvellandlijn

Bericht door Dexter »

Snorkel schreef:Zelfs waar je nog persoonlijk kaartjes kan kopen en info vragen, ben jij een van de hufters met zijn kaart koop gedrag, die het blijven aanhouden van duur personeel nodig maakt.
Zeg, maak jij mij nu uit voor hufter? :| Ik deed maar een voorstel hoor, ik hoef zelf nooit een treinkaartje te kopen.

Tja dienstverlening kost geld, ik snap ook wel hoe dat werkt.

In Caspars voorstel voor een vliegende stationschef kan ik me overigens ook wel vinden.
Vallend blad maakt rails glad.
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: ‘Stationschef' keert terug op Heuvellandlijn

Bericht door Snorkel »

Natuurlijk niet persoonlijk, maar algemeen, en vooral figuurlijk. Geldt voor iedereen die zijn kaartje nog bij een betaald personeelslid koopt of wil kopen. De werkgever zou liever namelijk helemaal geen personeel meer willen inzetten, omdat automaten het veel goedkoper kunnen. Die personeelskosten worden dus niet meer in zijn geheel bij de bedrijfsvoering meegerekent, maar de kosten worden (deels) rechtsstreeks bij de veroorzaker persoonlijk ( diegene die dat kaartje komt kopen ) neergelegd.

Misschien moeten we straks ook nog wel extra voor de conducteur gaan betalen, want omdat wij een te controleren kaartje bezitten, zijn ze wel genoodzaakt duur personeel voor die kaartje controle in te zetten. Met automatische vertrekmogelijkheden ( a la metro ), poortjes met 100% in en uitgangscontrole en de OV chipkaart, zou dat zo maar die kant op kunnen gaan. Personeel, aanwezig voor sociale veiligheid en informatie verstrekking is toch ook maar een onnodige kostenpost, nietwaar ? :wink:

Ooit gaf een Citroën dealer de auto van mijn vrouw een beurt. Op de rekening stonden o.a. arbeidsloon ( = voor de besteedde tijd ), bogies en kosten voor het vervangen van de bogies. Is dat eerste en laatste niet dubbelop ? Ach ja, als je kosten maar kunt heffen en/of afwentelen.


Groet, Michel ( al bijna 20 jaar buschauffeur, en tussendoor ook nog even NS machinist )
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: ‘Stationschef' keert terug op Heuvellandlijn

Bericht door Wubbo »

Van alleen treinkaartjes verkopen hoef je het echt niet meer te hebben: mensen zijn veel te gewend geraakt aan automaten. Ik kan me de tijd nog wel herinneren dat ik in Rhenen zat en op een goede dag toch wel 400 euro omzette in 4 uur tijd (5 uur diensttijd ivm reistijd). Dat was nog in de tijd voor de transactiekosten, en dan was je alleen op het drukke deel van de dag open. Dat kan dus, met alle bijkomende kosten, echt niet uit.

De enige manier waarop je bemensing op stations nog rendabel krijgt is als je het combineert met allerlei andere functies. Busjeschauffeur zodat je bij een stremming gelijk reizigers weg kan brengen vind ik daarbij een hele leuke, dat verhoogt volgens mij je klanttevredenheid enorm.
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: ‘Stationschef' keert terug op Heuvellandlijn

Bericht door Snorkel »

De kaartverkoper kan inderdaad zijn eigen inkomen niet meer verdienen, in die trant kan "het niet meer uit". Dat geldt ook voor heel veel buschauffeurs op stillere uren. En voor heel veel politie agenten, behalve dan als ze veel bekeuringen uitschrijven. Door op die manier te redeneren en rekenen is er al heel veel werkgelegenheid verdwenen. Het gaat echter om het totale financiele plaatje in een organisatie, en hoe je daar in bijdraagt met een functie, die sec genomen misschien duur of verliesgevend is. De buschauffeur b.v. 's avonds wegbezuinigen, betekend niet meer met de bus terug kunnen, dus ook eerder op de dag niet met de bus heen gaan. Je bezuinigt dan op de verliesgevende avond chauffeur, maar maakt de chauffeur overdag minder winstgevend of zelfs wel van winstgevend naar verliesgevend.

Als een kaarverkoper zodanig wordt ingezet dat slechts 5/8 van de tijd functioneel kan zijn, i.v.m. reistijd onder werktijd, dan is de hele opzet in de basis al niet goed. Zou wat zijn bij alle buschauffeurs, machinisten of conducteurs.

Het initiatief in Limburg, met alle opties en mogelijkheden van invulling is inderdaad een goede zaak.

Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Stationschef' keert terug op Heuvellandlijn

Bericht door Vinny »

Personeel, aanwezig voor sociale veiligheid en informatie verstrekking is toch ook maar een onnodige kostenpost, nietwaar ? :wink:

Ooit gaf een Citroën dealer de auto van mijn vrouw een beurt. Op de rekening stonden o.a. arbeidsloon ( = voor de besteedde tijd ), bogies en kosten voor het vervangen van de bogies. Is dat eerste en laatste niet dubbelop ? Ach ja, als je kosten maar kunt heffen en/of afwentelen.
Ja wacht nou eens even, jullie werken toch ook bij een OV-bedrijf? Ik neem toch aan dat je het erg prettig vind dat er elke maand weer een paar duizend euro jullie kant op wordt gestuurd :)
Kijk, je kunt natuurlijk efficientieslagen maken wat je wilt, maar uiteindelijk kost iemand in dienst hebben gewoon geld. Boven of onder de streep. Mensen realiseren zich dat waarschijnlijk te weinig: Stel dat een stationschef op een rustig station eens per uur een kaartje verkoopt. Nou dan moet die wel een kaartje verkopen van minimaal 40 euro om kostendekkend bezig te zijn.... :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: ‘Stationschef' keert terug op Heuvellandlijn

Bericht door Snorkel »

Uiteraard kosten we geld, en op sommige momenten moet daar geld bij, op andere momenten niet, en samen met subsidies, en afroming richting buitenlandse managers en aandeelhouders ( heerlijk, dat aanbesteden, in tegenstelling tot de tot de overheid als sociale voorzieningen behorende voorzieningen ), moeten de kosten en baten samen uitkomen op nul. Net als in elk huishoudboekje en oveheidsbudget.

Toch jammer dat al dat geld, door bedrijven besteed aan verloren aanbestedingen, ook weer moet worden "terugverdiend" uit gewonnen aanbestedingen. Allemaal uitgaven die niet ten goede komen aan het product, aanbieden van zo veel mogelijk ritten voor het beschikbare geld. Dat zelfde geld ook voor al die nieuwe bussen constant weer, om de paar jaar, i.p.v. om de 15-20 jaar, zoals "vroeger".....

Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Stationschef' keert terug op Heuvellandlijn

Bericht door Vinny »

Ik vind het persoonlijk echt een geweldige verbetering dat ik in relatief nieuwe bussen of treinen zit, in plaats met uitelkaar-van-ellende-vallende rammelbakken die vroeger in OV-land te vinden waren. :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: ‘Stationschef' keert terug op Heuvellandlijn

Bericht door Caspar »

Dat maakt mij eigenlijk vrij weinig uit. Als de bus en trein maar (optijd) rijdt, en voldoende zitplaatsen biedt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Stationschef' keert terug op Heuvellandlijn

Bericht door Vinny »

Totdat het dak lekt... :P
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: ‘Stationschef' keert terug op Heuvellandlijn

Bericht door Fles »

Rienstertje schreef:
Stationschef' keert terug op Heuvellandlijn

Kleine treinstations krijgen als het aan streekvervoerder Veolia ligt weer een stationschef. Het gaat wel om een andere invulling dan in het verleden. De chef is tevens chauffeur van een nieuwe busverbinding die reizigers uit de omgeving van het station naar de trein brengt.
Een buschauffeur dus.

Eigenlijk staat er

"Veolia bedenkt ander woord voor buschauffeur"

Wat voor die hersenlozen op zich ook wel een krantenknipselwaardige prestatie is natuurlijk, maar iets zegt me dat ze aan die discussie nog niet toe zijn...
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: ‘Stationschef' keert terug op Heuvellandlijn

Bericht door Joshua »

Iemand die op het station aanwezig is voor informatie lijkt me super handig. Maar als Veolia nou eerst gewoon de mogelijkheid voor zich ziet een HC op de trein te zetten in plaats van controleurs zou al heel wat beter zijn.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: ‘Stationschef' keert terug op Heuvellandlijn

Bericht door fogeltje »

Vinny schreef:Ik vind het persoonlijk echt een geweldige verbetering dat ik in relatief nieuwe bussen of treinen zit, in plaats met uitelkaar-van-ellende-vallende rammelbakken die vroeger in OV-land te vinden waren. :idea:
Die gingen bij een stootje of een beetje sneeuw tenminste niet kapot.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Stationschef' keert terug op Heuvellandlijn

Bericht door Vinny »

^^ Die GTW'tjes doen het anders best aardig... :twisted:

(concurrentie werkt!)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: ‘Stationschef' keert terug op Heuvellandlijn

Bericht door Dexter »

Dat heeft niks met concurrentie te maken, dat heeft met je materieelbeleid te maken. NS kan ook net zo goed met GTWtjes gaan rijden, maar die zijn gewoon niet handig voor drukke trajecten. Daar moet je met S-Bahn-achtig materieel rijden met grote capaciteit en doorstroming. Niet met materieel met allemaal opstapjes en weinig deuren.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Stationschef' keert terug op Heuvellandlijn

Bericht door Vinny »

Concurrentie verbetert ook het materieelbeleid, er is immers een buurman die het beter kan die niet ergens verweg in Japan woont. Een goede prikkel om het zelf ook beter te doen :D
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘Stationschef' keert terug op Heuvellandlijn

Bericht door Suus »

Het zijn allemaal amateurs, ook die Zwitsers. Die hebben rijtuigen en wissels, terwijl Japanners treinstellen en geen wissels hebben :twisted:

Even serieus, volgens mij kan je dit eerder een oproeptaxi noemen, vroeger ook wel bekend als een treintaxi.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ‘Stationschef' keert terug op Heuvellandlijn

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Concurrentie verbetert ook het materieelbeleid, er is immers een buurman die het beter kan die niet ergens verweg in Japan woont. Een goede prikkel om het zelf ook beter te doen :D
Niet altijd, kijk maar bijvoorbeeld naar Connexxion op de Valleilijn (veel problemen met de Protos) of naar Veolia dat net iets te weinig materieel heeft in Limburg (en dus wat DM'90 huurt). GTW is toevallig een degelijk treintype, maar aanbestedingen impliceren niet dat een geprivatiseerd bedrijf automatisch voor een degelijk treintype kiest.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten