3 vragen over Duitsland en Nederland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
GTW
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 17:06

3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door GTW »

In nederland kun je een dagkaart kopen voor al het Ov in nederland die doordeweeks naar 9 uur geldig is en in het weekend de hele dag geldig is.

Maar is er in Duitsland ook zo'n kaartje? voor heel Duitsland?

vraag 2.

de NRW tickets zijn die nog te koop?

en vraag 3.

Via wel;ke site kan ik het beste spoorkilometers berekenen?
spoorkilometers 2011: 1458 km.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door BR628 »

Vraag 1: ja, in het weekend SWT Schönes Wochenend Ticket, doordeweeks het QDL-ticket: Quer-Durchs-Land ticket. Alleen geldig op regionaal treinverkeer.
Vraag 2: ja, NRW ticket heet tegenwoordig het NRW Schöner Tag Ticket.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Fles »

GTW schreef: en vraag 3.

Via wel;ke site kan ik het beste spoorkilometers berekenen?
ns.nl, jizdenka.cz, google earth, dat soort dingen. Wees creatief.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Dexter »

BR628 schreef:Vraag 1: ja, in het weekend SWT Schönes Wochenend Ticket, doordeweeks het QDL-ticket: Quer-Durchs-Land ticket. Alleen geldig op regionaal treinverkeer.
Jeetje, je zou vanaf de NL-D-grens naar bijvoorbeeld München willen. Hoelang zou je er wel niet over doen met alleen regionale trein? Het lijkt me wel lekker avontuurlijk. :D
Vallend blad maakt rails glad.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Fles »

Dexter schreef:Jeetje, je zou vanaf de NL-D-grens naar bijvoorbeeld München willen. Hoelang zou je er wel niet over doen met alleen regionale trein?
Precies een hele dag :P

Bijvoorbeeld:

8:05 Venlo V (EuroBahn 20211)
9:55 x 10:15 Hagen Hbf (Abellio 89490)
11:49 x 11:54 Siegen
13:11 x 13:19 Friedberg (Hessen)
13:49 x 13:59 Hanau Hbf
15:24 x 15:43 Würzburg Hbf
16:54 x 17:08 Nürnberg Hbf
18:53 München Hbf A

Valt best mee dus :pos:
Laatst gewijzigd door Fles op do 06 jan 2011, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door BR628 »

Konstanz is ook te bereiken in een dag, niet eens 18 uur nodig, zodat je makkje nog biertje aan de Bodensee kan doen.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Dexter »

Fles schreef:
Dexter schreef:Jeetje, je zou vanaf de NL-D-grens naar bijvoorbeeld München willen. Hoelang zou je er wel niet over doen met alleen regionale trein?
Precies een hele dag :P

Bijvoorbeeld:

8:05 Venlo V (EuroBahn 20211)
9:55 x 10:15 Hagen Hbf (Abellio 89490)
11:49 x 11:54 Siegen
13:11 x 13:19 Friedberg (Hessen)
13:49 x 13:59 Hanau Hbf
15:24 x 15:43 Würzburg Hbf
16:54 x 17:08 Nürnberg Hbf
18:53 München Hbf A

Valt best mee dus :pos:
Nou dat valt zeker mee! Jammer alleen van sommige lange overstaps, maar daar kan je altijd ter plaatse wel wat leuks voor bedenken om de tijd mee te vullen. Geen idee hoeveel zo'n SWT-ticket kost, maar ik denk dat je er heel wat mee kan besparen. (Maar voor die 6 euries p.p. die het mij kost, hou ik het zelf toch maar lekker bij de ICE) :mrgreen:
Vallend blad maakt rails glad.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Fles »

:D Sommige lange overstaps?? :')

Je moet ook nog eten en drinken kopen, wat vertraging kunnen bufferen, beetje fatsoenlijk een toilet kunnen opzoeken eventueel, wat foto's maken... De langste overstap die hierbij zit is 20 minuten. Dat is permanente tempodwang zeg maar :D
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Bart »

BR628 schreef:Vraag 1: ja, in het weekend SWT Schönes Wochenend Ticket, doordeweeks het QDL-ticket: Quer-Durchs-Land ticket. Alleen geldig op regionaal treinverkeer.
Niet alleen in regionaal treinverkeer, ook geldig in de meeste bussen en trams. En op een enkel traject in Polen, Denemarken, Oostenrijk en Zwitserland. Zie voor alle mogelijke trajecten:

http://www.bahn.de/p/view/mdb/pv/dbregi ... _dez09.pdf
Fles schreef::D Sommige lange overstaps?? :')

Je moet ook nog eten en drinken kopen, wat vertraging kunnen bufferen, beetje fatsoenlijk een toilet kunnen opzoeken eventueel, wat foto's maken... De langste overstap die hierbij zit is 20 minuten. Dat is permanente tempodwang zeg maar :D
Dat komt omdat jij het op een andere manier hebt opgeschreven dan een normale reisplanner: je denkt bijvoorbeeld bij jouw planning dat je van 11.54 tot 13.11 in Siegen moet wachten. :wink:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Fles »

Bart schreef:Dat komt omdat jij het op een andere manier hebt opgeschreven dan een normale reisplanner: je denkt bijvoorbeeld bij jouw planning dat je van 11.54 tot 13.11 in Siegen moet wachten. :wink:
Als je dat erin leest ben je wel HEEL erg dom :Y
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Dexter »

Nou, zo had ik het dus ook gelezen, dus in dat geval... :@ Neem me niet kwalijk hoor, verkeerd gelezen.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Suus »

Grappig, in die reisplanning zit precies de enige stoptrein die planmatig 200 km/h rijdt :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Fles »

Bee schreef:Grappig, in die reisplanning zit precies de enige stoptrein die planmatig 200 km/h rijdt :P
Oh dat kan, dat weet ik niet :) Welke? 1 van die laatste 2 zeker? Over de NBS?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door BR628 »

Nürnberg-München idd, met 2x DB 101 trek-duw over de NBS
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Suus »

De stoptrein Nürnberg - München: link
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
GTW
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 17:06

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door GTW »

intressant en die QDR is die ook op de kleinere stations te koop? want dan ga ik in de voorjaars vakantie een leuk reisje maken.

tips over mooie spoorlijnen zijn altijd welkom Koln-Luxemburg is ook een mooie lijn.
spoorkilometers 2011: 1458 km.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door BR628 »

Gewoon uit de automaat.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Ardan »

Persoonlijk vind ik de spoorlijnen Aachen-Köln-Troisdorf-Siegen en Siegen-Hagen waanzinnig mooie lijnen.
Ik weet niet of het met de QDL ook zo is, maar het STT-NRW is óók geldig in alle Schwebebahnen, U-Stadtbahnen, de tram en de bus :)
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door deadlock »

Fles schreef:
Dexter schreef:Jeetje, je zou vanaf de NL-D-grens naar bijvoorbeeld München willen. Hoelang zou je er wel niet over doen met alleen regionale trein?
Precies een hele dag :P

Bijvoorbeeld:

8:05 Venlo V (EuroBahn 20211)
9:55 x 10:15 Hagen Hbf (Abellio 89490)
11:49 x 11:54 Siegen
13:11 x 13:19 Friedberg (Hessen)
13:49 x 13:59 Hanau Hbf
15:24 x 15:43 Würzburg Hbf
16:54 x 17:08 Nürnberg Hbf
18:53 München Hbf A

Valt best mee dus :pos:
Dat is korter dan van Gronau naar Puttgarden :| Vertrek 04:15 aankomst 18:00. Maar echt overal 55 minuten overstaptijd destijds.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Bart »

Ardan schreef:Ik weet niet of het met de QDL ook zo is, maar het STT-NRW is óók geldig in alle Schwebebahnen, U-Stadtbahnen, de tram en de bus :)
Ook het SWT is geldig in de meeste vervoermiddelen in heel Duitsland (ook in NRW). Die is nauwelijks duurder dan het STT (39 tegen 36); enige nadeel is dat STT ook doordeweeks vanaf 9 uur gebruikt kan worden. Bij het QDL zie ik er niets over in de voorwaarden staan, dus die zal wel alleen in treinen gelden.

EDIT: maar STT heeft natuurlijk ook een éénpersoonsversie. :oops:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Ardan »

STT-single is 25 euro, STT 2-5 personen was 34, inmiddels 36 dus?
Ik doe ook maar wat
|Pim|
Berichten: 430
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 16:53
Locatie: Breda

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door |Pim| »

Inmiddels is de stt single 26 euro.

Bron: Mezelf
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door midnet »

alle tijden en info qua prijzen op bahn.de-is nu ook in het nederlands. als je de tijden wilt voor zonder ICE/Ec (daar gelden die tix niet) zet je het op ''nur nahverkehr''. Als je een beetje weet hoe de lange en snellere regionallijnen lopen, kan je zo ongeveer wel bedenken welke routes goed te doen zijn-en andere totaal niet. Toen het begon was het 35 DEM (17€) en gold voor echt het hele weekend-dat was pas toeren!
QdL was er een jaartje-toen weer niet, en is er weer sinds 12/12. dan zijn ook alle prijzen aangepast. Het is 37€ voor 1 persoon (meen ik) en 5€ extra voor elke erbij-tot max. 5. SWT geldt voor max 5 mensen-dus je kan geld verdienen door aan te bieden dat mensen mogen meerijden. Of je zelf voor een € of wat proberen in te wringen-gebeurt geregeld.
ELKE Duitse deelstaat heeft zijn eigen landesticket-sommige gecombineerd. de prijzen gelden enkel voor automaatverkoop-het kost 1 of 2 € meer aan loket. Op de zilveren DB-FERNverkehrautomaten kan je, als maar geduldig tast, alle kaarten ook van andere regio's kopen-dat kan doordeweeks soms nuttig zijn. Je moet altijd verplicht de dag van geldigheid kiezen.
Zowel SWT als NRW gelden IN Nl ook op enkele Duitse bussen, zoals de NIAG vanaf Nijmegen of Venlo, de trein vanaf Enschede, het is dan daar ook te koop. Ook in Venlo of Heerlen per trein-maar dan moet je er tot de grens bijkopen.
Overigens is dat ticket in NL bezig te sterven-want in de verplicht verchipte gebieden geeft het enkel gedoe. Probeer maar eens een Arriva sjofeur in Edam of een Qbuzz driver in Berkel van de geldigheid te overtuigen. Je kan dan wel met GVB of RET metro-met een extra gratis chipkaartje-maar dan moet je eerst uren in de rij staan. Naar het schijnt wordt het binnenkort afgeschaft.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Ronald »

midnet schreef: Zowel SWT als NRW gelden IN Nl ook op enkele Duitse bussen, zoals de NIAG vanaf Nijmegen of Venlo, de trein vanaf Enschede, het is dan daar ook te koop. Ook in Venlo of Heerlen per trein-maar dan moet je er tot de grens bijkopen.
Overigens is dat ticket in NL bezig te sterven-want in de verplicht verchipte gebieden geeft het enkel gedoe. Probeer maar eens een Arriva sjofeur in Edam of een Qbuzz driver in Berkel van de geldigheid te overtuigen. Je kan dan wel met GVB of RET metro-met een extra gratis chipkaartje-maar dan moet je eerst uren in de rij staan. Naar het schijnt wordt het binnenkort afgeschaft.
Ik heb niet eens een vaag vermoeden waar je het over hebt :roll: .
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Fles »

Dat verhaal gaat halverwege ineens heel ergens anders over inderdaad :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten