Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door Lyntus »

Ik denk dat het goed is dat de NS blijft. Volgens mij kan je zo'n bedrijf niet zomaar over 4 jaar laten verdwijnen. Wat moet er wel niet gebeuren met al het materieel enz.
Het hoofdrailnet verkleinen is misschien wel een optie, of in ieder geval zorgen dat er geen winteroverlast meer is. Dat kan sowieso wel verbeterd worden door ProRail met de wissels.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door Wubbo »

Je gaat er nooit voor kunnen zorgen dat er geen winteroverlast meer is. Als het besluit te gaan sneeuwen en er valt in een half uur een halve meter dan rijden de treinen echt niet meer, dat garandeer ik je nu al. Je moet er alleen voor zorgen dat je ermee om kan gaan, dat je terwijl het sneeuwt nog een redelijke dienstverlening kan bieden en dat je als het niet meer sneeuwt zo snel mogelijk weer je normale dienstverlening kan bieden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door Geert »

Ennes schreef: De kleilaag is inderdaad veel te groot, helaas wordt er als eerste bezuinigd op het direct uitvoerende en direct ondersteunende personeel. en dat is niet alleen bij NS het geval. En ik zal ook nooit beweren dat aanbesteden altijd slecht is, alleen ben ik van mening dat je dat zeker bij publieke taken daar heel erg voor moet oppassen.
Voor rijdend personeel is in de wet een baangarantie opgenomen. Die worden dus juist beschermd. Voor kantoorpersoneel is zo'n garantie er juist niet.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door Ennes »

Geert schreef:
Ennes schreef: De kleilaag is inderdaad veel te groot, helaas wordt er als eerste bezuinigd op het direct uitvoerende en direct ondersteunende personeel. en dat is niet alleen bij NS het geval. En ik zal ook nooit beweren dat aanbesteden altijd slecht is, alleen ben ik van mening dat je dat zeker bij publieke taken daar heel erg voor moet oppassen.
Voor rijdend personeel is in de wet een baangarantie opgenomen. Die worden dus juist beschermd. Voor kantoorpersoneel is zo'n garantie er juist niet.
Allereerst is het geen baangarantie maar een *werkgarantie en is ook niet eeuwig, en bij nieuwe cao onderhandelingen zullen er verslechteringen gaan optreden, en vooral nieuw personeel zal onder andere arbeidsvoorwaarden moeten gaan werken, en als die flink verslechteren dan zal je een leegloop krijgen van het personeelsbestand.

* De werkgarantie die ze bieden kan heel ruim opgevat worden, die garantie houdt niet in dat je Hc, Mcn of Smw e.d. zal blijven. Ze kunnen ook een andere baan voor je vinden/creëren, en die baan na een bepaalde tijd schrappen, waarbij ze je overcompleet kunnen verklaren. Bovendien kunnen ze je naar de andere kant van het land sturen (wat ook zeker niet voor iedereen haalbaar is)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door Wubbo »

Dat kan bij kantoorpersoneel ook gebeuren, alleen hebben die nog meer onzekerheid want daarbij is het niet eens zeker dat ze mee over gaan bij een concessiewisseling. Voor het rijdend personeel is het dus in ieder geval minder slecht geregeld.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door Ennes »

Wubbo schreef:Dat kan bij kantoorpersoneel ook gebeuren, alleen hebben die nog meer onzekerheid want daarbij is het niet eens zeker dat ze mee over gaan bij een concessiewisseling. Voor het rijdend personeel is het dus in ieder geval minder slecht geregeld.
Neemt niet weg dat je dus zonder fronliners helemaal geen ov bedrijf hebt ;) En als die gillend weglopen, kan je een schitterende hoogfrequente dienstregeling presenteren, alleen kan je hem dan niet uitvoeren.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door Wubbo »

Je wil het vast niet horen, maar zonder kantoorpersoneel heb je ook geen OV-bedrijf ;-)
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door Ennes »

Wubbo schreef:Je wil het vast niet horen, maar zonder kantoorpersoneel heb je ook geen OV-bedrijf ;-)
Ik zal nooit zeggen dat je helemaal zonder kantoorpersoneel kan, maar een verhouding 2:1 is naar mijn idee niet helemaal noodzakelijk om een ov bedrijf draaiende te houden. En dan zeker al de zijdelingse functies in de hogere taakgroepen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door Abracadabram »

Wubbo schreef:Almere is slechts een voorbeeld: het gaat om de vergelijking tussen de 3 grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag) vs de wat kleinere steden (Eindhoven, Almere, Lelystad, Leeuwarden) en het gebied rondom de grote steden (Waterland, Haaglanden, Voorne-Putten). De aanbestede gebieden liggen in dru-prijs 50% onder de G3-prijs. Zie het document dat ik hier linkte. Opvallend is dat ook gebieden met alleen maar busverbindingen van niets naar nergens (Rivierenland, Noord en Zuidwest Fryslan) goedkoper zijn dan de G3.

Ik trap dit waarschijnlijk enorm omhoog. Maar na het lezen van het nieuwe topic over Utrecht vraag ik me ineens af waarom Utrecht niet bij deze meting zit. Daar kan je toch goed zien wat aanbesteding in een grote stad doet?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door Vinny »

Waarschijnlijk omdat je eerst een jaar moet wachten voordat je conclusies kunt trekken?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door Abracadabram »

Vinny schreef:Waarschijnlijk omdat je eerst een jaar moet wachten voordat je conclusies kunt trekken?
das best logisch.. domme opmerking van mijn kant
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door Vinny »

Neemt niet weg dat ik wel, net als jij, harstikke benieuwd ben naar de resultaten in Utrecht :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door Wubbo »

Utrecht staat er niet tussen omdat men bij het maken van de cijfers nog bezig was met de aanbesteding. Of die cijfers inmiddels wel beschikbaar zijn weet ik niet, maar het zou wel een mooie zijn om eens te vergelijken inderdaad.
Oud forumgebruiker

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door Oud forumgebruiker »

Zijn er trouwens ook dergelijke recente cijfers van het GVU?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Bericht door Wubbo »

Daar ging de discussie in de berichten voor je dus juist over ;-) Nee, die zitten niet in het onderzoek omdat tijdens het onderzoek de gunning nog niet definitief was en er dus nog geen cijfers beschikbaar zijn. Nu ook nog niet neem ik aan, gezien het verwachte beroep van Connexxion in deze concessie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten