Koper lijkt wel het nieuwe goud

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50910
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Koper lijkt wel het nieuwe goud

Bericht door Suus »

Koper lijkt wel het nieuwe goud
Het was donderdagnacht weer raak. Op het spoortraject Woerden-Bodegraven werd 80 meter koperdraad weggehaald, waardoor de treinen tussen Woerden en Alphen aan den Rijn twee uur lang niet konden rijden. Eerder deze week bleven door een koperdiefstal bij Etten-Leur elf spoorwegovergangen urenlang gesloten.

Inmiddels wordt als gevolg van de torenhoge koperprijzen 15 tot 20 keer per maand koper bij ProRail ontvreemd, langs het spoor of op bouwplaatsen. Schadepost: 10 miljoen euro per jaar.

Koper lijkt wel het nieuwe goud. De koperprijs breekt elke week nieuwe records. Het verschil met goud is dat het niet weggestopt ligt in kluizen, maar gewoon op straat is te vinden. Niets is heilig voor koperdieven: standbeelden noch kruisbeelden of kabels voor de beveiliging van spoorwegovergangen. Omdat niet duidelijk is hoe zwaar het gestolen koperdraad bij Woerden was, is de opbrengst moeilijk te schatten. Opkopers schatten die op zo'n duizend euro. 'Helaas zijn de reparatiekosten voor ProRail tien keer zo hoog.'
Bron: De Volkskrant 8/1/2011 - Pagina 13.

Bij het artikel zit ook een lijst van gesloten koper in de afgelopen week:
- 30 zonnewijzers in Hengelo
- 100 metalen delen van graven in Antwerpen
- Koper van een flat aan de Klikspaanweg in Leiden. Getipt door een bewoner en dader opgepakt.
- Op koper lijkende grafhekjes in Nieuwe Pekela, Oude Pekela, Blijham en Bellingwolde
- Bliksemafleiders van RTV Noord-Holland in Amsterdam
- 20 tot 30 meter koperkapel van de spoorlijn bij Etten-Leur
- 60 kilo koper in Bilthoven
- Bliksemafleider in Overschild
- voor de 12e keer koperen dakgoten in Emst
- Regenpijpen en dakgoten in De Vossenbergen
- Koper uit een door brand verwoeste school in Midlum.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Koper lijkt wel het nieuwe goud

Bericht door Klaasje »

Over op Aluminium dan maar? Stukken goedkoper terwijl de geleiding bijna net zo goed is.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Koper lijkt wel het nieuwe goud

Bericht door Wubbo »

Ik kan me herinneren dat in DDAR iets in de deuren van aluminium was: dat werd ook massaal gejat. Nu schijnt dat vervangen te zijn door een ander materiaal (klinkt allemaal lekker vaag zo. Niet eens omdat ik mensen niet op gedachten wil brengen, maar ik heb het verhaal gewoon maar half onthouden ;-)). Of je van aluminium dus zoveel beter wordt: ik weet het niet.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Koper lijkt wel het nieuwe goud

Bericht door Mark »

Volgens mij waren dat de kraantjes op het toilet... _O-
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten