GVB verhoogt de prijzen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

GVB verhoogt de prijzen

Bericht door Suus »

Naast de standaard prijsverhoging van het instaptarief van 78 naar 79 cent (reductietarief van 52 cent blijft hetzelfde) en duurdere sterabonnementen veranderen er nog meer prijzen:

Kilometertarief gaat naar 0,105 euro en 0,069 euro (was 0,104 en 0,068)
Nachtkaartje gaat van 3,50 naar 4,00, en 12-rittennachtkaart van 25 naar 30 euro.
120-uurskaartje gaat naar 24,00 (was 23,00)
144-uurskaartje gaat naar 27,50 (was 26,00)
168-uurskaartje gaat naar 30,00 (was 29,00)

De winkels in de metrostations Weesperplein en Lelylaan sluiten. Waarschijnlijk het begin van de bezuinigingen. (ik verwacht dat de winkel in metrostation CS ook dicht gaat eerlijk gezegd)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door Vinny »

Verhoogt het GVB alleen de prijzen? :o
Ik dacht dat het kilometertarief in de hele stadsregio Amsterdam hetzelfde was?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door STF »

Kijk ze houden bij de prijsverhogingen tenminste rekening met drie niet nader te noemen hobbyisten die op 24, 48, 72 of 96 uurskaarten reizen. :pos:

De nachtbus begint zo langzamerhand wel belachelijk duur te worden, zelfs in de voorverkoop... Ik ben bang dat de agressie alleen maar gaat toenemen tussen reiziger en chauffeur, met zulke woekerprijzen. Bij een lange rit valt het tarief wel mee, maar eventjes van het Rembrandtplein naar het Buikslotermeerplein kost net zoveel terwijl je er binnen een paar minuten bent.
hauptbahnhof
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door hauptbahnhof »

De winkels in Weesperplein en Lelylaan? Waar heb je dit gehoord/gelezen?

Die in het WPP is van de zomer nog verbouwd (of jah, verhuisd naar een nieuwe locatie).
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door find_your_spot »

hauptbahnhof schreef:De winkels in Weesperplein en Lelylaan? Waar heb je dit gehoord/gelezen?

22 december 2010

Per 1 februari 2011 worden Tickets & Info Weesperplein en Lelylaan gesloten. Op deze locaties worden voornamelijk abonnementen verkocht. Het verkrijgen van abonnementen kan echter op veel andere plaatsen in de stad, en in de loop van 2011 ook via internet.

'Een week-/maandabonnement koop je hier om de hoek! Veel reizigers hebben de automaten in de stad ondertussen ontdekt en maken hier gebruik van. Voor de mensen die de gang naar de automaten nog niet hebben gevonden is er nu de folder 'Een week-/ maandabonnement koop je gewoon om de hoek!'

De folder is beschikbaar bij alle Tickets & Info’s. Of download 'm hier.

Ook met de adresvinder op ov-chipkaart.nl kunnen de locaties snel worden gevonden. Type een adres of postcode in en alle locaties in de buurt met oplaadautomaten worden getoond.
For Your Railroad Adventures
hauptbahnhof
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door hauptbahnhof »

Pffff, zeg dan gewoon Tickets & Info :) . Ik dacht meer de AH en de broodjeszaak.

Dat ze gaan sluiten weet ik ook wel aangezien ik daar ook heb gewerkt. Zijn idd bezuinigingsmaatregelen. Terwijl per 2012 weer een infopunt moet zijn op Lelylaan (de vraag is alleen op welke wijze).
CS-noord staat ook op de lijst om te sluiten maar dat is wegens verbouwingsplannen (NZlijn). Hij zou dan in principe terug moeten komen.
Oud forumgebruiker

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Vinny schreef:Ik dacht dat het kilometertarief in de hele stadsregio Amsterdam hetzelfde was?
Nee in de aanbestede gebieden betaal je helaas meer.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door Vinny »

Vreemd, ooit betaalde je in heel SRA-land 10 ct. per kilometer. Nu kan ik zelf ook wel verzinnen dat dat niet helemaal kostendekkend is (in de rest van Nederland is het duurder), maar waarom niet overal in de stadsregio de tarieven gelijk verhogen? :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door Suus »

Kilometertarief in de Zaanstreek, Waterland, Amsterdam en Amstelland-Meerlanden is gelijk, en wordt in al deze gebieden per 1 januari dus 0,105 euro per kilometer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door VIRM »

Dus ook voor de Connexxion-nachtbussen gaan de tarieven omhoog van 3,50 naar 4 euro?

Overigens, als de prijzen harder stijgen dan de inflatie, betekent dat ook dat er een kwaliteitsverbetering in het OV komt?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door Suus »

De kaartjes bij Connexxion kosten al respectievelijk 4 en 7 euro voor een enkele (korte) rit of een (lange) rit met overstappen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door midnet »

VIRM schreef: Overigens, als de prijzen harder stijgen dan de inflatie, betekent dat ook dat er een kwaliteitsverbetering in het OV komt?
-beter rekenen-dat ze nu ter wille van een makkelijke betaalprijs (met kaartjes van 3,75 of 3,85 is het moeilijk afrekenen) opeens in een klap duurdwer worden -ga dan na wanneer de laatste verhoging was, en reken vanaf dan om per jaar.
N-bussen moeten geheel kostendekkend zijn, er is geen subsidie. En vergeleken met losse dagkaartjes @2,60 is de opslag net 50%. EEn chipritje Bijlmer-CS kost ook bijna 2,50.
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door VIRM »

Midnet: wanneer was de laatste prijsverhoging dan?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door Suus »

midnet schreef:EEn chipritje Bijlmer-CS kost ook bijna 2,50.
Via een hele grote omweg dan, Bijlmerstation - Centraal Station met de metro kost €1,64. Dat is niet bijna 2,50.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door find_your_spot »

VIRM schreef:Midnet: wanneer was de laatste prijsverhoging dan?
Kosten GVB nachtbuskaartjes door de jaren heen:

2002: 2,00 euro
2003: 2,50 euro
2004: 3,00 euro
2005: 3,00 euro
2006: 3,00 euro
2007: 3,00 euro
2008: 3,50 euro
2009: 3,50 euro
2010: 3,50 euro

Een logisch gevolg is toch echt dat het kaartje in 2011 echt 4 euro gaat kosten.
For Your Railroad Adventures
calimero1039
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 07 jan 2011, 14:02
Locatie: Amsterdam

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door calimero1039 »

tip als je vaak met de nachtbus gaat, 12 rittenkaart als chipkaart 30 euro.
12 maal 1,5 uur = 2,50 euro per "rit" met overastap binnen nachtnet gvb.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door find_your_spot »

calimero1039 schreef:tip als je vaak met de nachtbus gaat, 12 rittenkaart als chipkaart 30 euro.
12 maal 1,5 uur = 2,50 euro per "rit" met overastap binnen nachtnet gvb.
Ik ben de enige die met de 12 Rittenkaart reist, nog nooit heb ik er iemand anders mee zien reizen.
Zowel niet toen deze als strippenkaart bestond als nu als reisproduct.
For Your Railroad Adventures
Oud forumgebruiker

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Zat laatst in de bus, toen een vrouw aan de buschauffeur vroeg of de prijs van de rittenkaart ook ging veranderen, omdat zij die altijd gebruikt.
hauptbahnhof
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door hauptbahnhof »

Kwestie van op het lijnennetkaart kijken...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door Suus »

Een chauffeur wordt geacht dat te weten, dus dat mag best gevraagd worden.

Hoewel het toch het GVB blijft en er dus altijd een antwoord uit onverwachte hoek kan komen :')

Voorbeeld: Klant tegen een chauffeur: Rijdt u ook op zondag?
Chauffeur: Nee, dan ben ik vrij, maar deze lijn rijdt misschien wel.
Echte antwoord: Nee, 136 zou die zondag niet op de Hugo de Vrieslaan rijden vanwege de marathon.

Voorbeeld: Ik tegen conducteur: Heb ik een beetje een goede overstap op lijn 14 naar Slotervaart in het centrum (ik stapte bij lijn 9 in)
Conducteur: U denkt toch niet dat wij op tijd rijden?
Echte antwoord: Dat weet ik niet, lijn 14 rijdt in een ander patroon (6x/u ipv 8x/u) dan lijn 9 dus de overstap is bij elke rit anders.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door Oud forumgebruiker »

De 14 gaat uberhaupt niet naar Slotervaart :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door Suus »

Ik bedoel Slotermeer maar je begrijpt de essentie van het bericht neem ik aan toch wel?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ja, tuurlijk, nie zo happe :wink:. Maar afijn, ik denk dat niemand de haltetijden uit 't hoofd kent (vooral door de hoge frequentie, je staat nooit langer dan een minuut of 10), bovendien veranderen de tijden, net als bij de bus, voortduren op een dag door de wisselende frequentie. Een ander antwoord had wel gemogen ja ;).
hauptbahnhof
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door hauptbahnhof »

Sorry dat ik het zo zeg, maar dat zijn vragen, die een buschauffeur/tramconducteur/trambestuurder niet uit het hoofd zou weten.

Die 12 rittenkaart wordt niet verkocht door een buschauffeur dus als hij het niet zelf opzoekt weet hij het niet. En hoe kan een tramconducteur weten of er een goeie aansluiting is? Hij kan moelijk weten of de eerstvolgende 14 op tijd is, wel rijdt, wat zijn vertrektijd is e.d.

Ik heb dus geleerd om netjes te zeggen: "geen idee..." :D
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door Vinny »

Dat is natuurlijk een non-antwoord. Van het personeel mag verwacht worden dat ze een beeld hebben van de gemiddelde frequenties van de belangrijkste tram- en buslijn. Een antwoord als: "U hoeft maximaal 10 minuten te wachten" is een veel reizigersvriendelijker antwoord.... :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 180 gasten