GVB verhoogt de prijzen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Oud forumgebruiker

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Vinny schreef: Een antwoord als: "U hoeft maximaal 10 minuten te wachten" is een veel reizigersvriendelijker antwoord.... :idea:
Dus dat :)
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door STF »

Wordt GVB straks aangeklaagd / kamervragen gesteld omdat de tram pas na 11 minuten kwam...
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door hauptbahnhof »

Typisch het geval van: de beste stuurlui staan aan wal.
Zoiets kun je niet van mij verwachten. Evenals de vraag hoeveel het zou kosten om van halte Korte 's Gravesandestraat naar Lodewijk van Dijsselstraat. Je kunt niet verwachten dat ik dat zou weten. Toen ik bij Tickets & Info zat heb ik ook zo'n bijdehandte opmerking gekregen... Dat ik wel wordt geacht de vertrektijden van de metro/tram/buslijnen die daarlangs rijden te weten... Ff serieus!

Nou ben ik een soort van OV-homo dus heb ik een globaal beeld van de dienstregeling. Mijn collega die dat niet is weet dat niet, en al helemaal niet van de lijnen van de andere remise.

Dus als ik het niet weet, moet ik je toch zeggen: Ik heb echt geen idee....
Ik wil best vragen van passagiers beantwoorden maar het moeten geen specifieke vragen zijn over ritprijzen of vertrektijden van trams van andere lijnen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door Suus »

Je zou in ieder geval wel een fatsoenlijk antwoord kunnen geven, en niet "je denkt toch niet dat wij op tijd rijden". Of je geeft een boekje met de dienstregeling erin...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door Geert »

hauptbahnhof schreef:Typisch het geval van: de beste stuurlui staan aan wal.
Zoiets kun je niet van mij verwachten. Evenals de vraag hoeveel het zou kosten om van halte Korte 's Gravesandestraat naar Lodewijk van Dijsselstraat. Je kunt niet verwachten dat ik dat zou weten. Toen ik bij Tickets & Info zat heb ik ook zo'n bijdehandte opmerking gekregen... Dat ik wel wordt geacht de vertrektijden van de metro/tram/buslijnen die daarlangs rijden te weten... Ff serieus!
Heb je dan niet een soort busboekje waar alle lijnen in staan en waar je dingen in op kunt zoeken? Connexxion-chauffeurs bij mij in de buurt hebben dat meestal wel.
Oud forumgebruiker

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Hier zijn dat losse folders per lijn. Meestal neem ik een stapeltje mee de tram op van de lijn waar ik op dat moment zit, maar heb verder nog nooit iemand gehad die naar zo'n folder vroeg. Ik geef ze meestal dan maar aan toeristen die een dagkaart kopen, samen met een lijnnetkaart en een toeristenfolder.
Oud forumgebruiker

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door Oud forumgebruiker »

hauptbahnhof schreef:Nou ben ik een soort van OV-homo dus heb ik een globaal beeld van de dienstregeling. Mijn collega die dat niet is weet dat niet, en al helemaal niet van de lijnen van de andere remise.
Ik denk dat iedereen wel weet dat alle trams overdag minimaal om de 10 minuten rijden, met uitzondering van lijn 25. Alleen op zondag en 's avonds / 'smorgens kan dat minder zijn. Moet ook eerlijk bekennen dat er nooit iemand is geweest die vroeg "hoe" de overstap naar een bepaalde lijn is. Over het algemeen vraagt men gewoon waar er overgestapt moet worden, wetend dat ze toch niet al te lang hoeven te wachten.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door STF »

GVB buschauffeurs kijken altijd standaard achterom naar find_your_spot en mij als reizigers moeilijke vragen beginnen te stellen, meestal weten we inderdaad het antwoord wel (desnoods met hulp van find_your_spot zijn mobiele internet). :P
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door Wubbo »

Is een railpocket-achtig ding dan niks voor GVB? Als ik de discussie zo lees is er kennelijk wel vraag naar reisinformatie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door hauptbahnhof »

Zoiets zou misschien handig kunnen zijn maar niet echt nodig.

Het zou misschien handig zijn voor de tramconducteurs maar trambestuurders en buschauffeurs hebben geen tijd om reisinformatie op te zoeken. Rijtijden zijn vaak krap dus er moet doorgereden worden. Er zijn trambestuurders die heel vaak juist passagiers die een kaartje nodig hebben naar achteren sturen om door te kunnen rijden. Bovendien, zoals Ziggy net zei, is de minimale frequentie van de tramlijnen 15 minuten. Dus als we kunnen vertellen waar er uit-/overgestapt kan worden (we hebben allemaal een stratenboekje op zak voor straten en steegjes die onbekend zijn) is dat genoeg.

Ik geef de lijnfolders mee als mensen vragen welke halte ze moeten uitstappen voor xxx. Dan hebben ze meteen de hele route van de lijn. Of als ze vragen hoe laat de laatste tram 's avonds vertrekt. Maar jah, die lijnfolders heb je in principe alleen van de lijn waar je op zit, tenzij de tram op een andere lijn heeft gereden en de conducteur daar lijnfolders in de tram heeft achtergelaten.
Ik heb gisteren bijv op lijn 1 gezeten en er waren helemaal geen lijnfolders. Dus ik maar overstapmogelijkheden uitzoeken via de lijnennetkaart. Gelukkig heeft niemand erom gevraagd.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door Chauf21 »

hauptbahnhof schreef:Sorry dat ik het zo zeg, maar dat zijn vragen, die een buschauffeur/tramconducteur/trambestuurder niet uit het hoofd zou weten.

Die 12 rittenkaart wordt niet verkocht door een buschauffeur dus als hij het niet zelf opzoekt weet hij het niet. En hoe kan een tramconducteur weten of er een goeie aansluiting is? Hij kan moelijk weten of de eerstvolgende 14 op tijd is, wel rijdt, wat zijn vertrektijd is e.d.

Ik heb dus geleerd om netjes te zeggen: "geen idee..." :D
Ik ben van mening dat een bestuurder/controleur van een vervoerbedrijf zich best wat (meer) mag verdiepen in zijn of haar bedrijf en zich niet hoeft te beperken tot die ene lijn of dat assortiment dat hij of zij bij zich draagt. Je bent voor veel reizigers toch een makkelijk toegankelijk contactpersoon die snel en adequaat zou moeten kunnen antwoorden op je vraag. Als een reiziger dus vraagt of strippenkaarttarieven (of andere voorverkooptarieven) in prijs stijgen, vind ik dat vrijwel al het rijdend personeel daar op moet kunnen antwoorden. Vaak is een antwoord als "ja mevrouw, vanaf 1 januari gaat de prijs weer omhoog. Ik weet niet precies hoeveel, maar ik dacht dat het om een tiental centen ging." of "mevrouw, vanaf 1 januari worden die kaartjes niet meer verkocht, een alternatief is..." Wanneer er geen grote wijzigingen zijn, is dat vaak voldoende. Bij grotere (prijs)wijzigingen wordt het personeel daar normaliter over geïnformeerd (en zo niet, dan is het tijd om daar eens iets aan te gaan doen), dus in beide gevallen kan je de reiziger voldoende informeren.

Dat een bestuurder van lijn 25 niet weet hoelaat de laatste bus 38 op een zaterdagavond gaat, oké, daar kan ik inkomen, maar ook dan kan je informatie opzoeken (indien mogelijk) of de reiziger doorverwijzen naar de site/klantenservice/boekjes. De reiziger wordt in mijn ogen te vaak aan het lot overgelaten en dat geeft geen welkom gevoel :idea:
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door hauptbahnhof »

Dat is ook wat ik zeg. Er zijn vragen die algemeen zijn (die ik met plezier wil beantwoorden, en doe ook moeite om evt. iets op te zoeken indien mogelijk), en vragen die heel specifiek zijn. En bij specifieke vragen kun je niet verwachten dat het rijdend personeel daarvan op de hoogte is (chiptarief/vertrektijden andere lijnen/ waar er opgeladen kan worden in de buurt van de vijzelstraat om 21:30/ informatie andere vervoerders).

Over je voorbeeld van lijn 25/38...
Wij kunnen dat niet opzoeken. Doorverwijzen naar internet e.d. kan maar dat ze het aan jou vragen, komt heel vaak omdat ze het juist op dat moment moeten weten of juist niet tot internet beschikken (toeristen/ouderen). Dus wat dat betreft blijft het probleem er nog steeds.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door Chauf21 »

hauptbahnhof schreef:Over je voorbeeld van lijn 25/38...
Wij kunnen dat niet opzoeken.
Zijn er voor het personeel geen bus-/tramboekjes beschikbaar met daarin alle dienstregelingen? Hoewel deze boekjes voor reizigers vaak niet meer te koop zijn, worden ze nog wel gedrukt voor het personeel (en terecht, m.i.) :)
Oud forumgebruiker

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Voor wat betreft 'de laatste bus' of 'de laatste tram', geef ik altijd het advies rond 0.15 op de halte te staan als ik niet precies weet hoe laat 'de laatste' precies gaat :)
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door hauptbahnhof »

Chauf21 schreef:Zijn er voor het personeel geen bus-/tramboekjes beschikbaar met daarin alle dienstregelingen?
Nee. Wij moeten het ook doen met lijnfolders op de wagen (waar je ervan uit moet gaan dat je alleen die van je eigen lijn bij je hebt.
ziggy schreef:Voor wat betreft 'de laatste bus' of 'de laatste tram', geef ik altijd het advies rond 0.15 op de halte te staan als ik niet precies weet hoe laat 'de laatste' precies gaat :)
Maak daar maar 0:00 van. De regel is in principe 0:00 (of een paar minuten later) vanuit eindpunten en rond 0:30 vanuit CS. Uitzonderingen daar gelaten (lijn 12 bijv: aangezien Amstelstation naast de remise ligt, moeten laatste ritten vanuit Sloterdijk gewoon passagiers meenemen).
Oud forumgebruiker

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Het hangt af van de halte waar men het voor vraagt, meestal is dat Leidseplein of Rembrandtplein of zo :)
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door find_your_spot »

Vooral de vraag dat mensen uitstappen en vragen hoelaat deze bus terug gaat....

"Loop naar de overkant van de weg, kijk even op de halte"

En dan nog zijn passagiers beledigd dat de bestuurder dat niet uit z'n hoofd weet.
For Your Railroad Adventures
calimero1039
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 07 jan 2011, 14:02
Locatie: Amsterdam

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door calimero1039 »

Dat doen de mensen dan toch zelf.
Toen de chipkaart net in gebruik werd genomen in Amsterdam, deugde er niets van.
Geef maar zo'n duur kaartje en er werd wat geld op de betaaltafel gesmeten.
Shit hij doet het niet (Karel Utrecht Tinus systeem was het dan) ja er zaten veel kaarten bij die het niet deden.
Gaat nu wel vrij goed.
Gaat de prijs ook nog omhoog (dat het al een jaar of 3 het zelfde is hoor je niemand over).
Dan te bedenken dat de mensen een heel klein deel betalen van de werkelijke kosten.
Maar als we niets te zeuren hebben is er ook niets meer aan :D .
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door Vinny »

Dat een bestuurder van lijn 25 niet weet hoelaat de laatste bus 38 op een zaterdagavond gaat, oké, daar kan ik inkomen, maar ook dan kan je informatie opzoeken (indien mogelijk) of de reiziger doorverwijzen naar de site/klantenservice/boekjes. De reiziger wordt in mijn ogen te vaak aan het lot overgelaten en dat geeft geen welkom gevoel :idea:
Wellicht komt het omdat ik nog uit het analoge tijdperk afkomstig ben, maar ooit hadden tramconducteurs en buschauffeurs gewoon een handzaam boekje met de dienstregeling van het gehele stadsnet, of de hele regio waar ze dienst deden. Een - normale - vraag of de laatste aansluiting van de dag nog gehaald kon worden was daarmee gewoon te beantwoorden. Daarnaast vind ik dat medewerkers ook een basis-begrip van hun OV net moeten hebben. Voor mij hoef je echt niet te weten dat lijn 12 vanaf het museumplein om 11.28 vertrekt, maar wel dat vrijwel alle tramlijnen minimaal een keer per tien minuten rijden, dat de laatste trams tussen 0.00 en 0.30 vertrekken, dat buslijn 66 maar eens per half uur rijdt (is dat sinds 12 december niet uitgebreid trouwens?). Het lijkt me allemaal geen rocket-science, maar het komt wel zo veel meer klantvriendelijker over dan: Ja dat weet ik ook niet...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door Fles »

STF schreef:GVB buschauffeurs kijken altijd standaard achterom naar find_your_spot en mij als reizigers moeilijke vragen beginnen te stellen, meestal weten we inderdaad het antwoord wel (desnoods met hulp van find_your_spot zijn mobiele internet). :P

Zijn jullie zulke bekende gezichten in het Mokumse ja? :lol:
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door STF »

Dat valt ook wel weer mee, maar doorgaans zijn we al een tijdje met de chauffeur aan de gepraat geraakt voordat er een reiziger met een moeilijke vraag binnenkomt.
Oud forumgebruiker

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Vinny schreef:Daarnaast vind ik dat medewerkers ook een basis-begrip van hun OV net moeten hebben. Voor mij hoef je echt niet te weten dat lijn 12 vanaf het museumplein om 11.28 vertrekt, maar wel dat vrijwel alle tramlijnen minimaal een keer per tien minuten rijden, dat de laatste trams tussen 0.00 en 0.30 vertrekken, dat buslijn 66 maar eens per half uur rijdt (is dat sinds 12 december niet uitgebreid trouwens?). Het lijkt me allemaal geen rocket-science, maar het komt wel zo veel meer klantvriendelijker over dan: Ja dat weet ik ook niet...
Ik durf wel te zeggen dat iedereen deze basiskennis ook heeft.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: GVB verhoogt de prijzen

Bericht door find_your_spot »

Fles schreef: Zijn jullie zulke bekende gezichten in het Mokumse ja? :lol:
Ik heb bijna 5 maanden met mijn smoelwerk op Garage Zuid rond gehuppelt...

Dus ja, mijn gezicht is vrij bekend. *O*
For Your Railroad Adventures
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten