Ik las al een tijd terug dat de laatste GT12 van de lijn Mannheim - Bad Dürkheim (dat is dus een "ouderwetse" gelede tram met vijf bakken) is uitgebrand. Dat is jammer, want dat was het ultieme doel van die vakantie geweest. Ook de GT6 (enkelgelede trams) van Mannheim en Ludwigshafen zijn praktisch uit dienst. Ook de normale GT8 (dat zijn dus de dubbelgelede trams) zijn uit dienst nu de stadtbahn van Ludwigshafen inclusief bijbehorende tunnel gesloten is. Op en top geldverspilling natuurlijk, maar ja -o- Er zijn nog wel GT8N's, oude enkelgelede trams voorzien van een middenbak met verlaagde vloer (en die nu dus dubbelgelede trams zijn).Freek schreef:Toen ik daar (Mannheim+Heidelberg) reed er ook nog vrij oud materieel (in mijn beleving althans, kenner ben ik niet). Dat vind je geloof ik ook niet verkeerd. Verder ook nog een mooie omgeving, is dan ook nog mooi mee genomen.Bee schreef: Mannheim (dat is trouwens een enorm netwerk verbonden aan dat van Ludwigshafen en Heidelberg en met uitlopers naar Bad Dürkheim en Weinheim)
De OEG (maakt een groot rondje tussen Mannheim, Heidelberg en Weinheim) heeft nog wel GT8-trams *O* En in Heidelberg rijden nog GT6-trams (als het goed is) en Stadtbahn M-wagens. Beide beginnen ook zeldzaam te worden ondertussen. *O*
Overigens vind ik nieuwe trams geen probleem, al heb ik wel een lichte voorkeur voor trams uit de Flexity serie van Bombardier, die zijn mij tot nu toe erg goed bevallen. Daarbij zijn de Combino's net pantserwagens op rails :X
@htm_tram: De Combino's en Citadis-trams in respectievelijk Amsterdam en Rotterdam zijn relatief slecht, ook omdat ze geen draaistellen hebben maar losse zwenkende wielen. Ga in een (lagevloers)tram zitten met draaistellen, en je zal zien dat het rijcomfort enorm toeneemt. Vaste assen is echt iets van voor de wereldoorlog. Leuk als museumtram, maar niet om dagelijks in vaste dienst in te zetten. Op dat punt zijn die wagens een echte achteruitgang geweest.