3 vragen over Duitsland en Nederland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Bart »

midnet schreef:Probeer maar eens een Arriva sjofeur in Edam of een Qbuzz driver in Berkel van de geldigheid te overtuigen.
Op IJsei is het me een keer gelukt. Ook maar één keer geprobeerd overigens.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Suus »

Een SWT in Amsterdam?

(Kortom, ik heb echt geen flauw idee waar midnet het opeens over had)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Ardan »

Even verderbouwend op frequenties/rijtijden:
Praktisch alle lijnen rijden slechts één keer per uur. Er zijn zelfs lijntjes waar maar ééns in de twee uur gereden wordt. Dat is vrij droevig, maar op trajecten waar meerdere lijnen rijden schiet het toch vaak best goed op. S-bahnlijnen rijden over het algemeen elke 20 minuten. Voorbeelden van frequenties:
Aachen-Köln 2x p/u
Mönchengladbach-Aachen 2x p/u
Mönchengladbach-Köln 2x p/u
Düsseldorf-Köln 5x p/u
Duisburg-Düsseldorf 9x p/u
Zelf plan ik reizen eigenlijk nooit. Vaak ga ik bij Enschede Duitsland in en bij Venlo weer terug. Kijk van te voren wat de vertrektijden op stations van jouw terugreisverbinding zijn en zorg dat je ruim vantevoren daar bent. Zo weet ik al uit mijn hoofd dat ik om 19:48 in Düsseldorf moet zijn om thuis te komen - een uur later kán, maar dan móét de aansluiting in Venlo slagen. Fijn is hierbij dat op Duitse vertrekstaten ook de aankomsttijden van de meeste verdere stations genoemd worden. Wel vind ik ze persoonlijk een grote onoverzichtelijke zooi: zeker op grote stations is het érg moeilijk om je volgende verbinding te vinden. Is Nederland het enige land dat vertrekstaten op richting sorteert of zo?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Suus »

Niet elke S-Bahn rijdt elke 20 minuten. Die in het Rührgebiet toevallig wel, maar die van Bremen bijvoorbeeld elke 15 minuten en die van Hannover elke 30 minuten, wat ook logischer aansluit op halfuursdiensten. Want dat is het grote nadeel van die 3x/uur frequentie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Bart »

Dat overzicht van Ardan is toegespitst op Noordrijn-Westfalen. Als je bijvoorbeeld naar Salzburg wilt, loont het zeker om te plannen. Als je daar niet de goede overstappen vindt, bestaat de kans dat je je bestemming niet haalt.

In Dresden en Leipzig zijn ze blij met halfuursdiensten voor de S-Bahn, zoals Bee al aangaf.
GTW
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 17:06

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door GTW »

nou Ardan als we samen een reisje zouden maken weet ik zeker dat ik altijd weer op tijd thuis kan komen!
spoorkilometers 2011: 1458 km.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door deadlock »

Ardan schreef:Is Nederland het enige land dat vertrekstaten op richting sorteert of zo?
In mijn herinnering: Ja. Maar ik ben slechts in Denemarken, Zweden, Duitsland, België, Luxemburg, Frankrijk en Spanje geweest.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Suus »

Het is vrij zeldzaam, maar vanwege het grote aantal treinen per dag ook zo'n beetje de enige mogelijkheid om het overzichtelijk te houden. Stel je voor dat alle treinen van Utrecht Centraal op een grote lijst kwamen. Dan raak je helemaal de kluts kwijt.

Bij steden met een S-Bahn zijn de vertrektijden voor S-Bahn en overige treinen al gesplitst, in sommige gevallen zijn er ook nog vertrekstaten per perron. In Frankfurt am Main heb ik die gezien, die had ook meteen de treinsamenstelling erbij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Mark »

Opzich wel grappig die STT's... ik keek voor de grap eens nar Hengelo - Berlin Hbf:

Hengelo V 8:04 (ST 7915)
Enschede A 8:15

Enschede V 8:26 (RB 20605)
Münster Hbf A 9:44

Münster Hbf V 10:03 (WFB 90590)
Osnabrück Hbf A 10:39

Osnabrück V 11:16 (RE 4847)
Braunschweig Hbf A 13:41

Braunschweig Hbf V 14:24 (RB 27883)
Stendal A 15:52

Stendal V 16:31 (RB 17965)
Rathenow A 16:56

Rathenow V 17:10 (RE 37385)
Berlin Hbf A 18:30

Je moet er alleen zin in hebben... _O-
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Ardan »

Je bent even onderweg, maar met twee QdL-tickets kun je wel relatief spotgoedkoop op en neer naar Berlijn! :D
Ik doe ook maar wat
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Bart »

Europa-Spezials zijn ook niet al te duur vergeleken met SWT of QDL.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Ronald »

Inderdaad, over drie weekjes voor € 78 heen en weer naar Basel *O* .
Maar ja, dan moet je wel een beetje vroeg plannen (en soms wat geluk hebben :wink: ).
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Dexter »

Vroeg plannen is het toverwoord voor de meeste internationale treinen, vooral als je met treinen reist waar je verplicht voor moet reserveren. Zo heb ik een retourtje voor begin april geboekt met de Eurostar naar London St. Pancras met 2 personen voor 109 euries. 8-) Het scheelt me alleen al de helft dankzij mijn werk. :mrgreen:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Suus »

Ik heb wel eens een twee retourtjes Boskoop - Londen Pancras voor 100 euro kunnen fixen, alleen dan wel met de Beneluxtrein ipv de Thalys. Je moet er alleen als de kippen bijzijn.

Toevallig vandaag nog bij de NS Hispeed balie op Amsterdam Centraal geweest. Het heeft wat moeite gekost, maar ik hoefde de balietoeslag niet te betalen, zelfs niet nadat ik in eerste instantie het bestelde ticket heb laten cancellen om er nog 10 euro korting uit te kunnen slepen. Ze wist niet zeker of het kaartje wel in de kaartautomaat zat, dus gewoon volgehouden dat het er niet inzat. Naast mij stond een man echter te kibbelen met de baliemedewerkster over 25% railplus korting. Die man wilde dat wel maar kreeg het niet, en als hij het wel wilde moest hij de reis eerst annuleren en dan opnieuw boeken, maar dan in plaats van internetkorting met railpluskorting en dan moest hij ook nog even 10 euro balietoeslag neerleggen. Ze waren nog niet uit de onderhandelingen toen ik wegliep :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Caspar »

Ronald schreef:Inderdaad, over drie weekjes voor € 78 heen en weer naar Basel *O* .
Maar ja, dan moet je wel een beetje vroeg plannen (en soms wat geluk hebben :wink: ).
Ik had paar dagen terug een reis voor mijn vader geboekt vanaf Grindelwald (zuid Zwitserland) naar Emmerich grens, ook voor 39 euro! Normaal gesproken is het Zwitserse traject alleen al duurder volgens mij. Dat tarief was trouwens nog beschikbaar vanaf elk Zwitsers station tot Emmerich Grens. Nu reist mijn vader het NL traject met een keuzedag 60+ maar in de ICE staat natuurlijk geen stempel automaat.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Ronald »

Een binnenlands kaartje voor mijn vervolgtraject (Basel Bad Bf-Chur) is inderdaad duurder dan de reis Utrecht-Basel Bad Bf... (Maar dat kan ik gedeeltelijk oplossen door een SwissPass te gebruiken).
Ik had eigenlijk een Europa-Spezial Emmerich grens-Chur willen kopen, maar mij lukte het niet om tot een grenspunt te plannen (op de site van Deutsche Bahn waar ik geboekt heb). Welke site heb jij voor jouw boeking gebruikt dan, of heb ik iets over het hoofd gezien?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door hauptbahnhof »

Gewoon in Zwitserland stempelen en evt door de trainmanager van de ICE...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door deadlock »

Ronald schreef:Een binnenlands kaartje voor mijn vervolgtraject (Basel Bad Bf-Chur) is inderdaad duurder dan de reis Utrecht-Basel Bad Bf... (Maar dat kan ik gedeeltelijk oplossen door een SwissPass te gebruiken).
Ik had eigenlijk een Europa-Spezial Emmerich grens-Chur willen kopen, maar mij lukte het niet om tot een grenspunt te plannen (op de site van Deutsche Bahn waar ik geboekt heb). Welke site heb jij voor jouw boeking gebruikt dan, of heb ik iets over het hoofd gezien?
Dat kan niet geloof ik. Een Europa-Spezial is van station naar een ander station geldig. Dan moet je een enkele reis Emmerich kopen met het Nederlandse traject gratis. Of het risico nemen en gaan zwartreizen ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Dexter »

Bee schreef:Naast mij stond een man echter te kibbelen met de baliemedewerkster over 25% railplus korting. Die man wilde dat wel maar kreeg het niet, en als hij het wel wilde moest hij de reis eerst annuleren en dan opnieuw boeken, maar dan in plaats van internetkorting met railpluskorting en dan moest hij ook nog even 10 euro balietoeslag neerleggen. Ze waren nog niet uit de onderhandelingen toen ik wegliep :')
Moet je vooral lekker gaan kissebissen en in discussie gaan, dat gaat echt niet helpen. Diplomatiek en tactvol te werk gaan en vele deuren zullen voor je openzwaaien. En zoals jij al aangeeft: Er als de kippen bij zijn is een pré.

Over de vertrekstatendiscussie van gisteren wil ik ook nog even wat zeggen: Het zou makkelijk zijn als ze in Nederland alle de aankomsttijden op de tussenstations er ook bij zouden vermelden. Dat is in Duitsland en België standaard en verdraaid handig. Hier krijg je vaak vragen: "Hoelaat kom ik aan in...?" Dus een behoefte bestaat er zeker voor.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Suus »

Het gesprek begon ook al zo lekker. Als je bij Amsterdam Centraal bij de loketzaal in de westtunnel naar binnen loopt, kom je eerst langs een groepje servicemedewerkers die rondom de bonnetjesautomaat staan om mensen aan te spreken en te vragen waarvoor ze komen. Die man was die groep medewerkers voorbij gelopen in de veronderstelling dat ze gezellig over koffie en kalfjes stonden te keuvelen, het is tenslotte wel Amsterdam. Bij de balie waar niemand stond werd hij echter weggestuurd omdat hij geen nummer had, en dus moest hij dat eerst halen. Toen hij weer terugkwam was hij natuurlijk meteen aan de beurt, en zei hij dat hij het had gezien omdat de NS-medewerkers er aan het hangen waren. Dat moesten ze natuurlijk zelf weten, vond hij, maar echt klantvriendelijk vond hij het niet. Begon al goed dus :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Dexter »

Tja helaas bestaan dat soort mensen ook, die als een olifant door de porseileinkast walsen en dan nog werkelijk denken dat het ze ergens brengt in het leven ook. Ik doe voor dat soort mensen niet meer als strikt noodzakelijk en billijk is.
Vallend blad maakt rails glad.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Bart »

Dexter schreef:Over de vertrekstatendiscussie van gisteren wil ik ook nog even wat zeggen: Het zou makkelijk zijn als ze in Nederland alle de aankomsttijden op de tussenstations er ook bij zouden vermelden. Dat is in Duitsland en België standaard en verdraaid handig. Hier krijg je vaak vragen: "Hoelaat kom ik aan in...?" Dus een behoefte bestaat er zeker voor.
Op de proef van nieuwe vertrekstaten en spoorkaart in Amf werd dat aangegeven boven de routestrips.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Timon91 »

Mark schreef:Opzich wel grappig die STT's... ik keek voor de grap eens nar Hengelo - Berlin Hbf:

Hengelo V 8:04 (ST 7915)
Enschede A 8:15

Enschede V 8:26 (RB 20605)
Münster Hbf A 9:44

Münster Hbf V 10:03 (WFB 90590)
Osnabrück Hbf A 10:39

...
Rathenow V 17:10 (RE 37385)
Berlin Hbf A 18:30

Je moet er alleen zin in hebben... _O-
Dit ga ik over een maandje doen, alleen dan haak ik in bij Enschede en reis ik met een SWT :mrgreen:
Mijn Flickr account.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door deadlock »

Dexter schreef:Tja helaas bestaan dat soort mensen ook, die als een olifant door de porseileinkast walsen en dan nog werkelijk denken dat het ze ergens brengt in het leven ook. Ik doe voor dat soort mensen niet meer als strikt noodzakelijk en billijk is.
Sorry maar nummertjes trekken om het nummertjes trekken is zo ongelofelijk Sovjet Unie, gewoon bizar.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Fles »

ja. Alleen is daarvan hier geen sprake. Je gaat niet ineens even dat systeem buiten werking stellen omdat de eerstvolgende toevallig meteen aan de beurt zou zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten