Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Joshua »

Het probleem met dat bepaalde Station door NS bedient worden mag toch geen probleem zijn?
Neem Station Maastricht, als je daar binnen komt staan er meteen 2 paaltjes type paaltjes die je overduidelijk meteen herkent. Sowieso aan de vorm, maar ook omdat er bij beide een groot logo van de vervoerder op staat.
Op Station Nijmegen vind ik het dan wat minder gedaan. Het is een overduidelijk NS station waar je slecht op perron 1b/35 paaltjes hebt voor Veolia. Dit naar dat je meerdere NS paaltjes voorbij bent gelopen.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Lyntus »

Hoe maakt een OV-chipkaart dan eigenlijk onderscheid tussen eerste en tweedeklas reizen?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door webguy »

Je zet of een eerste-klas of een tweede-klas product op je kaart. Om een keertje een andere keuze te maken moet je maar een papieren kaartje kopen
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Vinny »

Dat zou toch veranderen? Ooit heb ik de NS horen beweren dat je gewoon bij elke automaat de functie zou krijgen: klasseverandering op je Chipkaart. Maar dat hebben ze afgeschaft?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Daniel »

Volgens mij is dat juist recent mogelijk geworden.

Edit:
NS schreef:Vanaf september 2010 kunt u via de NS-kaartautomaat de klasse doorgeven waarin u die dag wilt reizen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Ronald »

Lyntus schreef:Verwarring met die paaltjes kunnen ze makkelijk oplossen door bijvoorbeeld een bordje van de Valleilijn op het Valleilijn-paaltje te hangen. Als het dan nog verwarring geeft dan ben je gewoon dom.
Het enige wat hier dom is, is juist het feit dat je onderweg uit- en in moet checken bij het wisselen van vervoerder. Een onervaren reiziger is niet bekend met de term Valleilijn of iets dergelijks, die wil gewoon met de trein van Amsterdam naar Barneveld (om maar iets te noemen). Nu kan hij nog gewoon één kaartje kopen. Dat opknippen bij verschillende vervoerders is echt een groot probleem van de OV-chipkaart, waarbij het onbegrijpelijk is dat de vervoerders dat niet klantvriendelijker kunnen (lees: willen) oplossen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Chauf21 »

Vinny schreef:Dat zou toch veranderen? Ooit heb ik de NS horen beweren dat je gewoon bij elke automaat de functie zou krijgen: klasseverandering op je Chipkaart. Maar dat hebben ze afgeschaft?
Je kan je gebruikelijke klasse online aanpassen en als product ophalen bij een NS-automaat. Al je reizen worden dan met die klasse verwerkt. Wil je een dagje in een andere klasse reizen, dan kan je dat per dag aanpassen bij de automaat. Zie http://www.ns.nl/cs/Satellite/reizigers ... met-ovchip.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Vinny »

Ronald schreef:
Lyntus schreef:Verwarring met die paaltjes kunnen ze makkelijk oplossen door bijvoorbeeld een bordje van de Valleilijn op het Valleilijn-paaltje te hangen. Als het dan nog verwarring geeft dan ben je gewoon dom.
Het enige wat hier dom is, is juist het feit dat je onderweg uit- en in moet checken bij het wisselen van vervoerder. Een onervaren reiziger is niet bekend met de term Valleilijn of iets dergelijks, die wil gewoon met de trein van Amsterdam naar Barneveld (om maar iets te noemen). Nu kan hij nog gewoon één kaartje kopen. Dat opknippen bij verschillende vervoerders is echt een groot probleem van de OV-chipkaart, waarbij het onbegrijpelijk is dat de vervoerders dat niet klantvriendelijker kunnen (lees: willen) oplossen.
Dan moet je vooral de overheid de schuld geven, er is namelijk een decentraaltarievenbeleid ingevoerd op het spoornetwerk. Dat had anders gekund, namelijk door het standaard NS-tarief te rekenen, maar dan had dat centraal aangestuurd moeten worden en dat wilde de regering destijds niet...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Daniel »

Of er nu wel of geen decentraal tarief is, dat maakt voor het belangrijkste argument voor de vervoerders niks uit: je zult nogsteeds iets moeten verzinnen om de inkomstenverdeling duidelijk te maken.
Uit- en inchecken bij een overstap is daarvoor de simpelste manier onafhankelijk welk tariefstelsel je hanteert, maar niet de meest reizigersvriendelijke.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Ronald »

Daniel schreef: Of er nu wel of geen decentraal tarief is, dat maakt voor het belangrijkste argument voor de vervoerders niks uit: je zult nogsteeds iets moeten verzinnen om de inkomstenverdeling duidelijk te maken.
Dat is bij elke discussie over de chipkaart duidelijk: dat de werking van de OV-chipkaart volledig vervoerder-gericht is, in plaats van reiziger-gericht. Wat is er mis met (in mijn voorbeeld) Amsterdam-Amersfoort afrekenen volgens NS-tarief en Amersfoort-Barneveld afrekenen volgens Connexxion-tarief (wat dat dan ook wezen mag)? Ja, Connexxion kan gaan miepen dat ze inkomsten missen als iemand van Amsterdam naar Ede-Wageningen via Barneveld reist... Een vervoerder-gericht probleem dus. Dat een argeloze reiziger het niet meer snapt dat hij 2x onderweg in- en uit moet checken als hij van Barneveld naar Doetinchem reist (een reis binnen dezelfde provincie nog wel :lol: ) schijnt geen probleem te zijn. Erg jammer.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Fles »

Terug naar 1911 dus.

Moet je eens Beesd - Nijmegen Heyendaal rijden, is ook binnen dezelfde provincie ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Daniel »

En dan moet je nog hopen dat je dezelfde vervoerder treft op Tl-Ah en Ah-Dtc, dat kan in 2013 ook nog een extra gang naar de kaartlezer opleveren...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Fles »

Ik heb nog iets beters gevonden ;)
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Lyntus »

webguy schreef:Je zet of een eerste-klas of een tweede-klas product op je kaart. Om een keertje een andere keuze te maken moet je maar een papieren kaartje kopen
Maar als je op saldo reist dan?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door webguy »

Je kiest dus voor een "eerste klas op saldo product" of een "tweede klas op saldo product". Wil je daar van af wijken, kan je op de automaat voor die dag een uitzondering laten maken, of je kan een kaartje kopen.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Lyntus »

Ronald schreef:
Lyntus schreef:Verwarring met die paaltjes kunnen ze makkelijk oplossen door bijvoorbeeld een bordje van de Valleilijn op het Valleilijn-paaltje te hangen. Als het dan nog verwarring geeft dan ben je gewoon dom.
Het enige wat hier dom is, is juist het feit dat je onderweg uit- en in moet checken bij het wisselen van vervoerder. Een onervaren reiziger is niet bekend met de term Valleilijn of iets dergelijks, die wil gewoon met de trein van Amsterdam naar Barneveld (om maar iets te noemen). Nu kan hij nog gewoon één kaartje kopen. Dat opknippen bij verschillende vervoerders is echt een groot probleem van de OV-chipkaart, waarbij het onbegrijpelijk is dat de vervoerders dat niet klantvriendelijker kunnen (lees: willen) oplossen.
Maar, komt dit probleem dan niet voor bij elke regionale vervoerder?
Stel een onervaren reiziger wil gewoon van Arnhem naar Hengelo. Dan moet ie in Zutphen toch ook overstappen, en wordt die lijn daar dus ook opgeknipt?

Als wat hierboven staat dus waar is ( of ik begrijp het verkeerd ) dan is een OV chipkaart op gedecentraliseerde spoorlijnen dus eigenlijk nutteloos of in ieder geval minder makkelijk.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Lyntus »

webguy schreef:Je kiest dus voor een "eerste klas op saldo product" of een "tweede klas op saldo product". Wil je daar van af wijken, kan je op de automaat voor die dag een uitzondering laten maken, of je kan een kaartje kopen.
Ah zo. Nou, ik heb dan ook geen verstand van de OVC.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Freek »

Daniel schreef:En dan moet je nog hopen dat je dezelfde vervoerder treft op Tl-Ah en Ah-Dtc, dat kan in 2013 ook nog een extra gang naar de kaartlezer opleveren...
Nee toch, er komt een soort kaartlezer op het perron, onderling moesten de vervoerder het maar regelen. Daarvoor kregen ze een ton van de provincie en SAN, anders werd dat geld uitgegeven aan onderzoek.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Ronald »

Lyntus schreef: Maar, komt dit probleem dan niet voor bij elke regionale vervoerder?
Stel een onervaren reiziger wil gewoon van Arnhem naar Hengelo. Dan moet ie in Zutphen toch ook overstappen, en wordt die lijn daar dus ook opgeknipt?

Als wat hierboven staat dus waar is ( of ik begrijp het verkeerd ) dan is een OV chipkaart op gedecentraliseerde spoorlijnen dus eigenlijk nutteloos of in ieder geval minder makkelijk.
Ja, inderdaad, dat geldt voor elke regionale vervoerder. Elke overstap naar een andere vervoerder betekent uit- en inchecken.
Laatst gewijzigd door Ronald op ma 10 jan 2011, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Fles »

Freek schreef:Nee toch, er komt een soort kaartlezer op het perron, onderling moesten de vervoerder het maar regelen.
Precies. En dat lukt ze dus niet, maar omdat ze de reiziger TOCH dit halffabrikaat door de strot willen duwen mag je dus bliepen:

1. in Beesd bij Arriva,
2. in Geldermalsen bij Arriva,
3. in Geldermalsen bij NS,
4. in Tiel bij NS,
5. in Tiel bij Syntus,
6. in Elst bij Syntus,
7. in Elst bij NS,
8. in Nijmegen bij NS,
9. in Nijmegen bij Veolia en
10. in Nijmegen Heyendaal bij Veolia.

En dus 5 keer het opstaptarief betalen, alsof je 5 reizen aan het maken bent. En WAAG het niet om 1 bliep te vergeten of er 2 in de verkeerde volgorde te doen, want dan word je nog veel harder genaaid. Bijkomend voordeel: Iedereen die dat nodig vindt kan minimaal tot en met januari 2018 terugvinden wanneer je dat precies hoe laat en waar gedaan hebt. Mooi ding man *O*
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Lyntus »

Ronald schreef:
Lyntus schreef: Maar, komt dit probleem dan niet voor bij elke regionale vervoerder?
Stel een onervaren reiziger wil gewoon van Arnhem naar Hengelo. Dan moet ie in Zutphen toch ook overstappen, en wordt die lijn daar dus ook opgeknipt?

Als wat hierboven staat dus waar is ( of ik begrijp het verkeerd ) dan is een OV chipkaart op gedecentraliseerde spoorlijnen dus eigenlijk nutteloos of in ieder geval minder makkelijk.
Ja, inderdaad, dat geldt voor elke regionale vervoerder. Elke overstap naar een andere vervoerder betekent uit- en inchecken.
Nou, dan is dat gewoon een algemeen nadeel van de OV-Chipkaart. Maar, dat betekend dus dat dit probleem bij elke regionale vervoerder speelt en dus vind ik dat geen reden om ermee te wachten op de Valleilijn.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door reisthijs »

Lyntus schreef:Als wat hierboven staat dus waar is ( of ik begrijp het verkeerd ) dan is een OV chipkaart op gedecentraliseerde spoorlijnen dus eigenlijk nutteloos of in ieder geval minder makkelijk.
Het is voornamelijk lastig als je overstapt van de trein van de ene vervoerder op de trein van een andere. Extra vervelend als een van die twee NS is.

Bij de overstap tussen de regionale treinvervoerders en de bus speelt dit probleem niet. (Dan kan je ook gewoon overstappen zonder dat je opnieuw het basistarief hoeft te betalen.)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Lyntus »

reisthijs schreef:
Lyntus schreef:Als wat hierboven staat dus waar is ( of ik begrijp het verkeerd ) dan is een OV chipkaart op gedecentraliseerde spoorlijnen dus eigenlijk nutteloos of in ieder geval minder makkelijk.
Het is voornamelijk lastig als je overstapt van de trein van de ene vervoerder op de trein van een andere. Extra vervelend als een van die twee NS is.

Bij de overstap tussen de regionale treinvervoerders en de bus speelt dit probleem niet. (Dan kan je ook gewoon overstappen zonder dat je opnieuw het basistarief hoeft te betalen.)
Ja, maar dat zul je dus altijd houden. Dan vind ik dat dat niet gebruikt mag worden als argument voor de vertraging van de invoering van de OVC ( mooie, vlotte zin ).
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Fles »

reisthijs schreef:
Lyntus schreef:Als wat hierboven staat dus waar is ( of ik begrijp het verkeerd ) dan is een OV chipkaart op gedecentraliseerde spoorlijnen dus eigenlijk nutteloos of in ieder geval minder makkelijk.
Het is voornamelijk lastig als je overstapt van de trein van de ene vervoerder op de trein van een andere. Extra vervelend als een van die twee NS is.
Één van de twee is overigens altijd NS, dacht ik :)
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Freek »

In de huidige situatie wel, maar zodra Arriva Zutphen-Winterswijk en Zutphen-Apeldoorn overneemt niet, Syntus rijdt dan nog minimaal 1 jaar op Zutphen-Oldenzaal. Hoe dat in Zutphen er uit gaat zien ben ik wel benieuwd naar, komen er dan 3 paaltjes naast elkaar? NS-Arriva-Syntus? Over gevolgen voor korte aansluitingen daar zal ik het al helemaal niet hebben.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 43 gasten