GVB onderzoekt 'kinderwagenincident'

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

GVB onderzoekt 'kinderwagenincident'

Bericht door find_your_spot »

GVB onderzoekt 'kinderwagenincident'

AMSTERDAM - Het Amsterdamse vervoerbedrijf GVB onderzoekt hoe het heeft kunnen gebeuren dat een tram dinsdag wegreed met een vader erin, terwijl zijn dochtertje nog in de kinderwagen buiten bij de halte stond.

Dat liet een woordvoerster woensdag weten naar aanleiding van een bericht in Het Parool.

De man hielp bij de halte Amsteldijk eerst een vrouwelijke passagier met het naar binnen tillen van haar kinderwagen, zo vertelt hij in de krant.

Toen hij dat had gedaan en nog in de deuropening stond om zijn dochter van anderhalf te halen, sloten plotseling de deuren van de tram. ''Tot mijn grote verbazing ging de tram ook echt rijden'', aldus de man.

Lees verder...
http://www.nu.nl/binnenland/2421136/gvb ... ident.html
For Your Railroad Adventures
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: GVB onderzoekt 'kinderwagenincident'

Bericht door Michael 1988 »

Je kunt toch als bestuurder zijnde toch wel zien dat er nog een kinderwagen staat en als conducteur zijnde toch wel via een portofoon omroepen dat de bestuurder moet stoppen. Zit er trouwens geen noodrem op zo'n ding zoals bij een tram?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: GVB onderzoekt 'kinderwagenincident'

Bericht door hauptbahnhof »

Je zou het als bestuurder inderdaad kunnen zien in de spiegels maar ja dat is in principe niet het probleem van hem.

Wel mocht de conducteur de bestuurder wel ervan op de hoogte stellen dat vader binnen is en kinderwagen buiten.

Het is trouwens een intercom waar de bestuurder en conducteur met elkaar communiceren.
Zit er trouwens geen noodrem op zo'n ding zoals bij een tram?
Volgens mij hebben we het over een tram toch? :) . Maareh nee. De combino's hebben geen noodrem maar een communicatiesysteem waar de bestuurder met de passagier kan communiceren >>> (zie afbeelding die ik op de Amsterdamse Tram heb gevonden: dat rode kastje naast de deur)
Afbeelding


Een noodrem is trouwens altijd te kwiteren door de bestuurder dus zegt nog niks... :?
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: GVB onderzoekt 'kinderwagenincident'

Bericht door Ruben »

Op halte Amsteldijk komen geen conducteursloze trams, en met kinderwagen stap je bij de conducteur in. Deze kan de deur openhouden, dus de werkelijke vraag is waarom hij dat niet deed. En dan nog vraag ik me af hoe ver de tram nou in werkelijkheid kwam ervan uitgaande dat vader moord en brand schreeuwde en de bestuurder met de intercom gemaand werd de tram weer te stoppen. Heus geen honderd meter. :idea:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: GVB onderzoekt 'kinderwagenincident'

Bericht door hauptbahnhof »

Wellicht had ie niet door dat die man een kinderwagen bij zich had...
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: GVB onderzoekt 'kinderwagenincident'

Bericht door Snorkel »

De man had net een kinderwagen binnegezet, dat je dan denkt te kunnen gaan, dat kan ik me dan ook nog indenken. Niet iedereeen heeft een vloot aan kinderwagens binnen te zetten, nog los van het feit dat de eerste niet de zijne was.

Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: GVB onderzoekt 'kinderwagenincident'

Bericht door STF »

Michael 1988 schreef:Zit er trouwens geen noodrem op zo'n ding zoals bij een tram?
Als je de noodontgrendeling van de deur bedient krijg je hoogstwaarschijnlijk een noodremming of valt in ieder geval de aandrijving stil, maar ik denk niet dat veel passagiers (in paniek) zich dat realiseren. In ieder geval kijk ik niet op van dit incident, heb het al zo vaak bij GVB zien gebeuren met bagage, rollators en fietsen, dat kinderwagens er ook nog wel op het lijstje bij kunnen.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: GVB onderzoekt 'kinderwagenincident'

Bericht door robert55 »

Volgens 't Parool ging het om 'een ouder type tram' a.k.a. een LHB. Vandaar ook het gehannes met die kinderwagens.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: GVB onderzoekt 'kinderwagenincident'

Bericht door STF »

De oudere trams hebben zowiezo een noodrem.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: GVB onderzoekt 'kinderwagenincident'

Bericht door Wubbo »

Volgens het artikel kon de conducteur niets doen. Als dat zo is vind ik dat, op zijn zachtst gezegd, opvallend. Kennelijk is die beste man gevraagd om in te grijpen, dan kun je toch op zijn minst de bestuurder vragen om te stoppen ipv te zeggen dat het zijn fout is en jij niks kan.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: GVB onderzoekt 'kinderwagenincident'

Bericht door hauptbahnhof »

Is idd niet zo netjes van de conducteur. Je moet je collega 9waar je een team mee vormt) nooit afvallen, ook heb je dan wel gelijk.

Ben bang dat de gevolgen hiervan fataal zijn...
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: GVB onderzoekt 'kinderwagenincident'

Bericht door Dexter »

De situatie aan de bestuurder uitleggen en vragen of ie stopt is toch niet je collega afvallen?
Vallend blad maakt rails glad.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: GVB onderzoekt 'kinderwagenincident'

Bericht door hauptbahnhof »

Het staat nu breeduit in de media dat volgens de conducteur het een fout van de bestuurder is en er niks aan kan doen... (wellicht is het ook zo maar dat zeg je dan niet).
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: GVB onderzoekt 'kinderwagenincident'

Bericht door Fles »

hauptbahnhof schreef:Ben bang dat de gevolgen hiervan fataal zijn...
Ik denk dat die baby nog leeft en de andere betrokkenen ook.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: GVB onderzoekt 'kinderwagenincident'

Bericht door hauptbahnhof »

Bijdehandje :wink:

Het gebeurt trouwens wel 's bij die ouwe bakken dat de intercom het niet doet, evenals de omroep. En als ie het wel doet, dan met een hoop gefluit en gebrom waardoor het toch onverstaanbaar is.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: GVB onderzoekt 'kinderwagenincident'

Bericht door Michael 1988 »

Misschien ook daarover gaan klagen bij GVB ;).

Overigens zijn er (als het een oude tram was met noodram) meerdere schuldigen dan alleen de conducteur en de bestuurder/machinist. De conducteur wegens het niet of slecht doorgeven van de info over de situatie aan zijn collega in de tram, de bestuurder/machinist wegens het niet stoppen en/of het niet goed bekijken naar de situatie op het perron en/of niet luisteren naar de collega en/of passagiers (de laatste is wanneer de bestuurder het kon verstaan of wanneer de persoon überhaupt is gewaarschuwd) en de passagiers wegens (wanneer er een aanwezig was en ook functioneerde) het niet gebruik maken van de noodrem en/of intercom (als die het deed).

Met andere woorden, geef niet altijd de GVB de schuld, maar kijk ook eens naar je eigen acties. De enige die wel een goede actie deed was de persoon die de kinderwagen naar de volgende halte bracht (al moest die daar waarschijnlijk niet zijn).

Maar ja, dit is conclusies trekken vanuit een positie zonder getuigen en betrokken te hebben ondervraagt en voorlopen op het onderzoek.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: GVB onderzoekt 'kinderwagenincident'

Bericht door Fles »

Michael 1988 schreef:Met andere woorden, geef niet altijd de GVB de schuld, maar kijk ook eens naar je eigen acties.
Dit is natuurlijk onzin.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: GVB onderzoekt 'kinderwagenincident'

Bericht door Wubbo »

Je kan draaien wat je wil en iedereen de schuld geven, maar als dit artikel juist is en als de conducteur dus inderdaad wist dat dit aan de hand was maar daar niks mee deed (ja, met zijn vingertje wijzen) dan vind ik dat hij/zij daarin niet correct heeft gehandeld en daar best op aangesproken mag worden. Misschien klopte het allemaal volgens de bedrijfsregels, maar het is niet de houding/service die je van een conducteur verwacht in zo'n situatie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: GVB onderzoekt 'kinderwagenincident'

Bericht door find_your_spot »

Als er echt nood aan de man is trek ik mijn smoel open en gooi er 140 decibel aan herrie 30 seconden lang uit.
Moeten jullie eens zien hoe snel die combino tot stilstand komt! :Y


In het verleden een lijn 16 gehad waarvan de achterdeur wagenwijd open stond, aan de noodrem trekken had geen effect want de trambestuurder overbrugde deze gelijk.
Even mijn muil geopend en BRAAAND gegilt, binnen 10 seconden stond de trambestuurder bij de achterdeur *O*
For Your Railroad Adventures
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: GVB onderzoekt 'kinderwagenincident'

Bericht door Snorkel »

Toen heeft hij zeker de deur gesloten, in de hoop de brand daar mee te smoren ?!?!?!? :wink: :6

Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: GVB onderzoekt 'kinderwagenincident'

Bericht door Fles »

find_your_spot schreef:Als er echt nood aan de man is trek ik mijn smoel open en gooi er 140 decibel aan herrie 30 seconden lang uit.
Weten we ook meteen waar de term "grootspraak" vandaan komt :mrgreen:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 123 gasten