3 vragen over Duitsland en Nederland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Caspar »

Even een paar vragen over treinen door Duitsland:
- Wat is de toeslag voor een Railjet trein tussen Duitsland/Oostenrijk- Hongarije?
- Moet er ook gereserveerd worden voor een Railjet?
- Wat kost een bed (aan toeslag en reservering) in een 4 persoonsplaats in een CNL/EN ongeveer als je al een vervoerbewijs hebt?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Fles »

Caspar schreef:Even een paar vragen over treinen door Duitsland:
- Wat is de toeslag voor een Railjet trein tussen Duitsland/Oostenrijk- Hongarije?
- Moet er ook gereserveerd worden voor een Railjet?
- Wat kost een bed (aan toeslag en reservering) in een 4 persoonsplaats in een CNL/EN ongeveer als je al een vervoerbewijs hebt?

- weet ik niet, losse reservering was bij mij 3 euro per enkele reis. Er werd wel omgeroepen dat een ICE-Fahrschein verplicht is in de RJ
- nee, maar ik zou het wel aanraden
- wisselend per traject en reisdag. Denk aan enkele tientjes.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Dexter »

@Caspar:
- Ik dacht ook dat het 3 euro per enkele reis was voor een reservering, net als voor de ICE, IC en EC.
- Fles heeft gelijk, reserveren loont altijd. Of het specifiek voor RailJet moet, weet ik niet.
- Je kan het beste ff langs de HiSpeed-balie lopen en navragen wat het kost en zeg erbij dat je reisfaciliteiten hebt want het is in ieder geval spesjal prais for joe 8-) (Bij Hispeed Telesales weten ze het ook wel volgens mij)
Vallend blad maakt rails glad.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Fles »

Dexter schreef: reserveren loont altijd. Of het specifiek voor RailJet moet, weet ik niet.
NIET verplicht, als dat de vraag was.

Wel sterk aanbevolen :Y
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Caspar »

- Je kan het beste ff langs de HiSpeed-balie lopen en navragen wat het kost en zeg erbij dat je reisfaciliteiten hebt want het is in ieder geval spesjal prais for joe (Bij Hispeed Telesales weten ze het ook wel volgens mij)
O ik heb nog geen concrete plannen, maar was eens wat aan het dagdromen over een treinreis naar Roemenië. Die treinen in Hongarije en Roemenië zelf kan je altijd nog wel op het station een paar minuten voor vertrek reserveren, of een rerservering in de trein zelf kopen :lol: Maar Railjet achtige treinen wist ik het niet van.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Dexter »

Oh maar je hoeft geen concrete plannen te hebben en niet meteen te reserveren hoor. Je kan altijd binnenlopen en prijzen opvragen. (Daar vragen ze geen balietoeslag voor) :wink: FIP-tarieven kan je helaas niet via internet opvragen.
Vallend blad maakt rails glad.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Fles »

Caspar schreef:
- Je kan het beste ff langs de HiSpeed-balie lopen en navragen wat het kost en zeg erbij dat je reisfaciliteiten hebt want het is in ieder geval spesjal prais for joe (Bij Hispeed Telesales weten ze het ook wel volgens mij)
O ik heb nog geen concrete plannen, maar was eens wat aan het dagdromen over een treinreis naar Roemenië. Die treinen in Hongarije en Roemenië zelf kan je altijd nog wel op het station een paar minuten voor vertrek reserveren, of een rerservering in de trein zelf kopen :lol: Maar Railjet achtige treinen wist ik het niet van.
:pos: eigenlijk is dat een makkelijk paadje aan het worden. CNL naar M Hbf en RJ naar Budapest zijn zo te regelen bij NS Internationaal (het ENIGE wat ik zal missen aan Utrecht) en in Bp Keleti spreken ze gewoon Engels bij de internationale balie. Je moet alleen niet daar proberen om Roemeens binnenlands verkeer te boeken want dat kan alleen in Roemenië. Maar gewoon eoa grote internationale van Bp naar Bucuresti moet geen enkel probleem zijn. Ik dacht trouwens dat er vanaf Wien West ook iets directnaar Bucuresti reed, maar dat zou ik ff moeten nazoeken.

D 347 rijdt dagelijks tot 11 juni:
19:54 Wien West V
22:57 tot 23:30 stilstand in Budapest Keleti. Kan je leuk een potje schaken met een lokale schooier :D
volgende ochtend 8 uur ben je in Alba Iulia en
16:00 kom je aan in Bucuresti Nord.

Directe CNL Utrecht - Wien gaat niet meer zo te zien, dus het kost je toch 2 overstaps. Jammer wel :D
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Caspar »

Vorige zomer is me het telkens gelukt om aan de Roemeense loketten een kaartje tegen voltarief te kopen voor mijn vader, en een losse reservering voor mij met mijn reisfaciliteiten. In totaal had ik een stuk of 5 van die ritten gemaakt, en 3 daarvan waren gratis inclusief de reservering, 2 anderen snapten me niet helemaal en heb (onnodig) ik iets van 50 cent betaald voor een toeslag. En dat vind ik dan geen enkel punt. Overigens ben ik ook een keer ingestapt zonder reservering voor een trein waar dat wel bij moest, en de conducteur had mijn FIP kaart (de reisfaciliteiten) nog nooit eerder ergens gezien, en vond het verder wel prima :pos:
|Pim|
Berichten: 430
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 16:53
Locatie: Breda

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door |Pim| »

En anders geef je hem gewoon geld, of zijn ze tegenwoordig niet meer zo corupt daar?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Fles »

Jij stelt hier niet de vragen Caspar, jij beantwoordt ze :lol:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Caspar »

Ja die over Roemenië, maar een Railjet heb ik nog nooit van binnen gezien. Een CNL of EN evenmin. Dus dat zou eens tijd worden dit jaar.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Fles »

Is allebei niet veel moeilijks aan :)
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door tsov »

[melig]
Hihi, Buitenpost Keleti :lol:
[/melig]
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Geert »

Weet ook niet zo goed wat ik van Bucuresti Nord Gorinchem A moet denken ;)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Fles »

tsov schreef:[melig]
Hihi, Buitenpost Keleti :lol:
[/melig]
Ja dat is het oostelijke station van Buitenpost :mrgreen: ze hebben er nog een paar :D
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door tsov »

Oh, ik dacht dat Buitenpost Keleti gewoon Grijpskerk was :mrgreen:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Caspar »

Directe CNL Utrecht - Wien gaat niet meer zo te zien, dus het kost je toch 2 overstaps. Jammer wel
Amsterdam-Boekarest kan met 1 overstap... Rij je wel een beetje om via Moskou.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Ardan »

Ook leuk :mrgreen:
Ik doe ook maar wat
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Caspar »

Ben bij de Hispeed balie geweest, en de meerprijs (boven het normale vrijvervoer) voor de Euronight 421 van Keulen naar Wien Westbf is 42e (plus 10 e boekingskosten) voor een ligplaats in een 4 persoons coupé. Aangezien ICE geen toeslag kent zou ik liever de ICE pakken.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door webguy »

Retour of enkeltje? Dan zie je namelijk al dat de 29 euro special goedkoper is, al is dat geloof ik wel een 6 persoonscoupe...
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Caspar »

Enkeltje. De 29 euro is alleen geldig in een zitrijtuig, als je ruim van te voren boekt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door deadlock »

Caspar schreef:Enkeltje. De 29 euro is alleen geldig in een zitrijtuig, als je ruim van te voren boekt.
Een ligplaats in de CNL kost je 39 euro per enkele reis.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Fles »

Als ik dat soort dingen doe pak ik tegenwoordig gewoon een Bedplaats Single _O_ Geld kost het toch wel. Maar dit had ik veel eerder moeten doen :Y
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door Caspar »

deadlock schreef:
Caspar schreef:Enkeltje. De 29 euro is alleen geldig in een zitrijtuig, als je ruim van te voren boekt.
Een ligplaats in de CNL kost je 39 euro per enkele reis.
Niet als je over een paar weken wilt vertrekken of eerder. Voor mijn bovengenoemde trein naar Wenen is het 109 euro als goedkoopste tarief in 6 persoons coupé per enkele rit, als je binnen nu en twee weken wilt vertrekken...
GTW
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 17:06

Re: 3 vragen over Duitsland en Nederland

Bericht door GTW »

Hoe zit het met die interrails dan qua toeslagen voor ICE in Duitsland en CNL's?
spoorkilometers 2011: 1458 km.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten