Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #1

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Fles »

En nog maar eentje *O*

Afbeelding
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Mag ik even kwijt #65

Bericht door htm_tram »

Bee schreef:
htm_tram schreef:Htm zou eind deze maand de nieuwe trams gaan bestellen. 1 ding is zeker, het gaan breedere trams worden die nu rijden. Ook zouden er nog maar 2 fabrikanten in de race zijn. Helaas niet me favorieten.... :neg:
Nou ben ik wel benieuwd welke fabrikanten er nog in de race zijn, daar begon dit topic eigenlijk mee. :P
Hoopt stiekem dat Bombardier nog meedoet en gaat winnen
Was het maar z'on feest. Ik kan niks garanderen dus achteraf niet boos worden alsjeblieft. CAF en siemens zitten helaas nog in de race... :neg:

Geef mij die hermelijn gevallen uit antwerpen, of die uit brussel of berlijn...

Gelukkig krijgen de GTL's 8 II nog een midlife revisie :pos:
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

De Hermelijnen zijn identiek aan de oudste lagevloerstrams uit Dresden (en ik geloof ook Berlijn). De Hermelijn wordt trouwens niet meer in zijn oorspronkelijke uitvoering geleverd, er zijn wel Hermelijn2 trams besteld.

Edit: Nou besteld, de aanbesteding is al 2 keer mislukt...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Het grote tramtopic

Bericht door Oud forumgebruiker »

Mark schreef:Overigens heb ik al allerlei lijnen als ziggy-express gehad, maar nog geen 7 _O-
Je kwam gewoon steeds op de verkeerde dag, grappenmaker ;)
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Mark »

Alsof ik voor mijn lol met -10°C en windkracht 10 op de Zuiderzeeweg ga staan! :evil:
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Oud forumgebruiker

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Oud forumgebruiker »

Toen was ik niet aan het werk ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Foto's enzo komen (waarschijnlijk nog), maar het is dinsdag in ieder geval gelukt om in Düsseldorf in een GT8 en een GT8S te zitten. Zeker die laatste had ik niet meer verwacht op een normale tramlijn :D GT8SU ook even gehad, maar die zijn niet bepaald zeldzaam :')

Die GT8 hebben trouwens ook een leuke aanhanger, die hebben nog gloeilampjes voor de verlichting 8-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Op Skyscrapercity werd een mooie rapportage geplaatst van de tram in Hong Kong: http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... tcount=270

En ook een verslag uit Tuen Mun: http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... tcount=273
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Stefan »

Nu ik Bee zo met GT8 zie smijten, doe ik er maar een plaatje tegen aan van een GT8N-1 in Bremen. Mooie dingen vind ik het. :mrgreen:

Afbeelding
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Dexter »

Is dit er ook zo eentje met draaistellen onder het midden van elke bak zoals de oudere trams in Bremen (en München)?
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Nee. De draaistellen zitten helemaal onder de kop en achteraan, en twee draaistellen onder de middenbak. Dit is trouwens het eerste tramtype in Bremen dat een draaistel meer heeft dan wagenbakken. Ze hebben namelijk nooit DÜWAG-trams gehad in Bremen.

Het zijn trouwens Bombardier Flexity Classic trams, in de oorspronkelijke uitvoering.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Stefan »

@Bee: Bedankt voor 't antwoorden. :mrgreen: Moet wel zeggen dat het wel fijne trams zijn om mee te reizen, stuk beter dan de 'oude' GT8N's die de BSAG heeft rijden.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Weer iemand die enthousiast is over de Flexity Classic. Ik vind het zelf een ontzettend goed concept. Het is geen 100% lagevloerstram (er zitten her en der kleine opstapjes), maar door die constructie kunnen echte draaistellen gebruikt worden die het rijgedrag van de tram positief beïnvloeden. Classic wijst dan ook op het gebruik van ouderwetse draaistellen :)

Ik lees trouwens net dat men in Caen in Frankrijk waarschijnlijk gaat besluiten hun Tramway sur Pneus (trolleybus met een enkele rail in het midden) in 2022 te sluiten. Het wordt geteisterd door problemen en Bombardier weigert nog nieuwe voertuigen te leveren. Er is een aanzienlijke kans dat men besluit alsnog een echte tram aan te leggen *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Dexter »

Bee schreef:Ik lees trouwens net dat men in Caen in Frankrijk waarschijnlijk gaat besluiten hun Tramway sur Pneus (trolleybus met een enkele rail in het midden) in 2022 te sluiten. Het wordt geteisterd door problemen en Bombardier weigert nog nieuwe voertuigen te leveren.
Wat vertel je me nu toch? Het is destijds nog aangeprezen als het ei van Columbus. :lol:

Om even een kleine crossover te maken: Een soortgelijk geleidesysteem is nu ook geselecteerd voor de tweede metrolijn in Rennes. Er komt dus een nieuwe variant op het VAL-systeem, met in plaats van twee opstaande geleiderails één middenrail: http://www.railwaygazette.com/nc/news/s ... ine-b.html
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Wat is daar nu weer het voordeel van ten opzichte van het originele VAL-systeem. Je hebt nu alleen maar meer rails nodig in plaats van twee rails voor de rubberbanden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Dexter »

Ja, dat zat ik me nu ook net af te vragen... Of je nu 1 centrale rail hebt met 2 wielen onder een hoek van 45 graden of 2 geleiderails die ook als stroomrails fungeren. Ik hoop niet dat ze dezelfde kinderziektes als in Clermont-Ferrand krijgen.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

In Clermont-Ferrand kon men niet anders dan voor de Translohr kiezen. Men wilde een tram, maar aangezien Michelin daar zijn thuisbasis heeft, lag dat nogal gevoelig. Een tram heeft namelijk geen rubberen banden, en dat kon toch echt niet in de stad van het Michelinmannetje dat uit rubberen banden bestaat. Dat men vervolgens dat systeem ook nog eens heeft kunnen exporteren naar Parijs is tot daar en toe (maar totaal niet logisch daar, maar ala) maar nu ook nog als metro proberen aan de man te brengen is toch wel erg fout :')

Zeker als je als een metrolijn met een andere techniek hebt. Ze zijn nog net iets te onervaren in Frankrijk denk ik maar dan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Dexter »

Ja, ik kende de beweegredenen van Clermont-Ferrand om voor de Translohr te kiezen. Protectionisme zelfs op lokaal niveau, Frankrijk ten voeten uit... :N Ik vind het ook geen slimme keuze van Rennes, omdat je straks met twee metrolijnen zit met beiden een andere techniek en die je dus exploitatief van elkaar gescheiden moet houden. Een verbindingsboogje aanleggen voor materieeluitwisseling en het gebruik van eenzelfde werkplaats is dan niet mogelijk.

Zo snap ik dus ook niet (om maar weer even het bruggetje terug naar het tramtopic te maken) waarom ze in bv. de regio Parijs de ene tramlijn als Translohr aanleggen en de andere weer als 'klassieke' tram. En zelfs tussen de klassieke tramlijnen daar zit verschil, zoals tussen T2 (trams van 2,40 m breed) en T3 (trams van 2,65 m breed) waardoor die twee bij Porte de Versailles niet aan elkaar gekoppeld konden worden.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Op lijn T2 werd toen hij geopend werd hetzelfde materieel als op lijn T1 ingezet. Beide lijnen werden verlengd en men heeft toen besloten het materieel van lijn T2 te vervangen en de trams die er al reden naar lijn T1 gestuurd. Alleen omdat men bij de bouw rekening had gehouden met het tramtype van 2 meter 40 breed had men bij het ombouwen van de spoorlijn verder geen rekening meer gehouden dat er ooit bredere trams zouden komen rijden. Nog steeds zijn op lijn T1 de trams van de eerste serie met die van de tweede serie te onderscheiden. De eerste serie heeft een 1xx nummer, de tweede serie een 2xx nummer.

Er zijn nog wel meer vreemde dingen in Frankrijk hoor. Zo kon Reims geen kleur voor de hun trams verzinnen, dus hebben ze binnenkort trams in heel veel verschillende kleuren rondrijden. Zelfs het interieur is per tram verschillend :')

Avignon wil een tram van maar 1,90 breed met gotische kerkramen. :X

Even voor de meelezers: Dit is een Translohr:
Afbeelding
Een voertuig heeft gewoon wielen als een bus, maar wordt door twee schuinstaande wielen van 45 graden op een enkele rail op de route gehouden. Probleem met dit soort voertuigen is dat de druk altijd op hetzelfde stukje asfalt staat, waardoor er verzakkingen optreden. En daar is nog geen oplossing voor gevonden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Dexter »

Dan krijg je straks zulke diepe sporen dat het net een gewone tram is. :mrgreen: En verder is zo'n Translohr net zo bovenleiding- en spoorgebonden als een klassieke tram op rails, dus ik zie geen enkele meerwaarde boven een klassieke tram.
Vallend blad maakt rails glad.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door tsov »

Dat Michelin er centjes aan verdient ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Het voordeel van de Translohr ten opzichte van de "Tramway sur pneumatiques" is dat de tramway een dubbele bovenleiding, dus ook trolleystangen nodig heeft, terwijl de Translohr dat niet heeft. Daar blijft het kwa voordelen ook bij, want een Translohr kan niet zonder rails rijden, terwijl een Tramway sur pneumatiques dat wel kan. In Nancy liggen er alleen in het centrum rails. Die worden volgens mij niet meer gebruikt, of nu na een lange tijd wel weer omdat men anders de tramsubsidie moest terugbetalen. Dat is ook de enige reden dat ze er voor kiezen ten opzichte van een tramlijn: Evenveel subsidie, dus goedkoper in aanleg (maar uiteindelijk duurder in exploitatie doordat het nooit goed is getest).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Meltrain »

Ik wist helemaal niet dat men in Parijs ook een Translohr wilt. :shock: Weer wat geleerd vandaag. :)

Overigens wel opvallend dat op lijn T4 (In Parijs) de Avanto van Siemens rijdt. Qua 'goed Frans gebruik' had ik een Citadis verwacht. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

De lijnen T5 en T6 worden aangelegd als Translohr.

T5 heeft een directe overstap op de T1, dus die keuze is in mijn ogen onbegrijpelijk, je kan nu niet een remise voor twee lijnen gebruiken :roll: Lijn T6 wordt wel helemaal losstaand.

Op dit kaartje kan je de projecten rondom Parijs zien:
Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Over iets meer dan drie maanden opent in Frankrijk het 18e trambedrijf *O* In Reims wordt dan het tweede tramnet in de geschiedenis van de stad geopend, bestaande uit de lijnen A en B :)

Een voertuig rijdt een proefrit door de stad:
Afbeelding
Ook in Reims wordt gebruik gemaakt van APS, de tram rijdt dan op sommige trajecten met behulp van een stroomrail tussen de sporen in plaats van met een bovenleiding. Volkomen veilig, aangezien de rail alleen onder spanning staat als zich er een voertuig boven bevind.
Afbeelding
Alle trams zijn van het type Citadis 302 en hebben een speciaal ontworpen kopvorm die doet denken aan een champagneglas, aangezien Champagne het streekproduct van de regio rondom Reims is :)
Afbeelding

Een van de redenen voor het aanleggen van de tram was de opening van het TGV station Champagne-Ardenne buiten de stad. Het moest een goede aansluiting hebben op de overige treinverbindingen die nog op het treinstation in de binnenstad van Reims stoppen. Om de passagiers goed te kunnen spreiden wordt verkeer tussen de twee stations zo goed als mogelijk gescheiden gehouden van reizigers binnen de stad, door middel van twee verschillende lijnen:
Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten