Historische treinreis van Leiden naar Groningen in 1952

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Trinus
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 17 jan 2011, 10:57

Historische treinreis van Leiden naar Groningen in 1952

Bericht door Trinus »

Beste mensen,
Ik wil graag weten hoe de treinreis van Leiden naar Groningen verliep in 1952. Hoe lang duurde de reis? Hoe vaak en waar moest je overstappen? Hoeveel kostte de reis? Langs welke stations ging de trein? Wat het een stoomtrein of geëlectrificeerd?
Heeft iemand een idee waar ik de antwoorden kan vinden? Bij voorbaat bedankt voor het meedenken.
Trinus
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Historische treinreis van Leiden naar Groningen in 1952

Bericht door Suus »

Hangt er vanaf wanneer in 1952 je ging, de bovenleiding tussen Zwolle - Groningen is in mei 1952 in gebruik genomen, sindsdien zal de treinreis grotendeels elektrisch te doen zijn geweest.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Historische treinreis van Leiden naar Groningen in 1952

Bericht door menno47 »

Bee schreef:Hangt er vanaf wanneer in 1952 je ging, de bovenleiding tussen Zwolle - Groningen is in mei 1952 in gebruik genomen, sindsdien zal de treinreis grotendeels elektrisch te doen zijn geweest.
En daarvoor kan ik me nog herinneren dat er ook met diesel5 werd gereden !
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Trinus
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 17 jan 2011, 10:57

Re: Historische treinreis van Leiden naar Groningen in 1952

Bericht door Trinus »

Bee schreef:Hangt er vanaf wanneer in 1952 je ging, de bovenleiding tussen Zwolle - Groningen is in mei 1952 in gebruik genomen, sindsdien zal de treinreis grotendeels elektrisch te doen zijn geweest.
Het gaat me om de reconstructie van de treinreis Leiden -> Groningen op woensdag 5 november 1952.
Trinus
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Historische treinreis van Leiden naar Groningen in 1952

Bericht door Mark »

De lijn Leiden - Woerden is geëlektrificeerd in 1950. Volgens Wikipedia werd de dienst tussen Leiden Centraal en Utrecht Centraal toen uitgevoerd met Blokkendoosmateriel (mat'24).
In 1952 is de lijn Utrecht-Groningen geëlektrificeerd. Wat daar reed is niet geheel duidelijk, maar ik vermoed een 1100 met rijtuigen Plan D of vooroorlogse stalen rijtuigen.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Trinus
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 17 jan 2011, 10:57

Re: Historische treinreis van Leiden naar Groningen in 1952

Bericht door Trinus »

Mark schreef:De lijn Leiden - Woerden is geëlektrificeerd in 1950. Volgens Wikipedia werd de dienst tussen Leiden Centraal en Utrecht Centraal toen uitgevoerd met Blokkendoosmateriel (mat'24).
In 1952 is de lijn Utrecht-Groningen geëlektrificeerd. Wat daar reed is niet geheel duidelijk, maar ik vermoed een 1100 met rijtuigen Plan D of vooroorlogse stalen rijtuigen.
Bedankt Mark (en anderen). Ik weet nu al heel wat meer. Wat overblijft is:
Hoelang duurde de reis?
Waar moest je overstappen?
Hoeveel kostte een enkele reis? (1e, 2e en 3e klasse)
Trinus
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Historische treinreis van Leiden naar Groningen in 1952

Bericht door menno47 »

Mark schreef:De lijn Leiden - Woerden is geëlektrificeerd in 1950. Volgens Wikipedia werd de dienst tussen Leiden Centraal en Utrecht Centraal toen uitgevoerd met Blokkendoosmateriel (mat'24).
In 1952 is de lijn Utrecht-Groningen geëlektrificeerd. Wat daar reed is niet geheel duidelijk, maar ik vermoed een 1100 met rijtuigen Plan D of vooroorlogse stalen rijtuigen.
Ook mat'36 en mat'46 werden naar Groningen ingezet !
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Historische treinreis van Leiden naar Groningen in 1952

Bericht door Cookie »

In het Utrechts archief kan ik, als ik op Groningen zoek in de begin 50er jaren, een foto vinden uit 1955 met een 1200-loc. Als je voor andere plaatsen langs het traject zo'n zoekopdracht uitvoert, dan zit er misschien ook wel een foto uit 1952 bij.

Mag ik trouwens vragen waarom je dit wilt weten? Ben wel nieuwsgierig naar de achtergrond namelijk :P
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Historische treinreis van Leiden naar Groningen in 1952

Bericht door webguy »

Maar die kwamen wel weer in dienst tussen 1951 en 1953, dus of het in 1952 ook een 1200 was...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Historische treinreis van Leiden naar Groningen in 1952

Bericht door webguy »

Overigens zal je voor het volledige antwoord naar het Utrechts Archief moeten gaan ben ik bang...

Ze hebben daar een collectie spoorboekjes van 1843 tot 1996, die openbaar lijkt te zijn. Je moet geloof ik een afspraak of zoiets maken.
Trinus
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 17 jan 2011, 10:57

Re: Historische treinreis van Leiden naar Groningen in 1952

Bericht door Trinus »

Cookie-O-Fiel schreef:In het Utrechts archief kan ik, als ik op Groningen zoek in de begin 50er jaren, een foto vinden uit 1955 met een 1200-loc. Als je voor andere plaatsen langs het traject zo'n zoekopdracht uitvoert, dan zit er misschien ook wel een foto uit 1952 bij.

Mag ik trouwens vragen waarom je dit wilt weten? Ben wel nieuwsgierig naar de achtergrond namelijk :P
Literair-historische belangstelling, ik ben schrijver en wil een zo accuraat mogelijke weergave schrijven van een bepaalde Leidenaar die naar Groningen reist en daar iets beleeft.
Trinus
Trinus
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 17 jan 2011, 10:57

Re: Historische treinreis van Leiden naar Groningen in 1952

Bericht door Trinus »

webguy schreef:Overigens zal je voor het volledige antwoord naar het Utrechts Archief moeten gaan ben ik bang...

Ze hebben daar een collectie spoorboekjes van 1843 tot 1996, die openbaar lijkt te zijn. Je moet geloof ik een afspraak of zoiets maken.
Prima tip, bedankt!
Trinus
Trinus
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 17 jan 2011, 10:57

Re: Historische treinreis van Leiden naar Groningen in 1952

Bericht door Trinus »

Voor wie het interesseert even een update: via de bibliothecaresse van het Spoorwegmuseum in Utrecht heb ik scans verkregen van het spoorboekje uit 1953. Dit bevatte alle informatie die ik nodig had. Een prima service!
Trinus
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten