Trein rijdt stootblok Dordt omver

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Trein rijdt stootblok Dordt omver

Bericht door mb90 »

Trein rijdt stootblok Dordt omver
7 juni 2008

Een passagierstrein is zaterdagochtend tegen een stootblok gereden op station Dordrecht. Niemand is gewond geraakt, maar de schade is volgens de politie wel behoorlijk.

De trein van Geldermalsen naar Dordrecht reed rond 8.30 uur op spoor vijftien tegen het stootblok aan.

Volgens spoorbeheerder ProRail gaat het om een trein van vervoerder Arriva. De machinist en de in totaal negen passagiers bleven ongedeerd.

Naar de toedracht van de aanrijding in Dordrecht is een onderzoek ingesteld.
______________________________________________________________________________

Bron = Rijnmond.nl
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trein rijdt stootblok Dordt omver

Bericht door Daniel »

Zow, die is dan nog flink doorgereden... volgens het inmiddels geupdate artikel op rijnmond.nl zat'ie dus al tegen het betonnen stootblok dat achter het normale exemplaar staat aan :shock:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Trein rijdt stootblok Dordt omver

Bericht door Daan »

Dan duw je flink door idd, zo een meter of 6, 7 :shock:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trein rijdt stootblok Dordt omver

Bericht door Daniel »

En hij zat dus zelfs bijna tegen het bovenleidingsportaal aan het einde van het spoor :shock: Eerste geruchten over de oorzaak hadden het over remmen die niet gewerkt zouden hebben.

Maargoed, foto's volgen!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Trein rijdt stootblok Dordt omver

Bericht door mb90 »

Vanavond rond 19:00 uur kwam ik er toevallig langs. Toen stond de 869 weer op spoor 15. Zo zag hij er toen uit, let ook op de sticker bij het voorste sluitsein:
Afbeelding

De sticker van wat dichterbij:
Afbeelding

En het stootjuk:
Afbeelding

De Stoptrein naar Geldermalsen ging hierdoor overigens elke keer van en naar spoor 3b ipv 15.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Trein rijdt stootblok Dordt omver

Bericht door Dubbele P »

Afgelopen zaterdag nog met zo'n Arriva V'tje vanaf dat spoor vertrokken en aangekomen... Die plan V ziet er wel vaag uit, zo zonder baanruimer :P Gevalletje reparatie of gevalletje sloop?

Overigens heb ik dat CTA-flapje 'Spoorafwijking' nog nooit eerder gezien...
Joost
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 14:52
Locatie: Uto & Zwd

Re: Trein rijdt stootblok Dordt omver

Bericht door Joost »

Dubbele P schreef:Overigens heb ik dat CTA-flapje 'Spoorafwijking' nog nooit eerder gezien...
Zouden ze daarmee bedoelen dat het spoor ook beschadigd is? :lol:

Mooie foto's zo btw! Wel jammer van het V'tje (hoewel, als de remmen weigeren heb ik er toch niet zo'n prettig gevoel meer bij ;)).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trein rijdt stootblok Dordt omver

Bericht door Daniel »

Nog wat meer foto's, waaronder enkele van de situatie rond 11.00 uur vanmorgen, zijn inmiddels hier te vinden :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Trein rijdt stootblok Dordt omver

Bericht door Daan »

Die V zit aardig in elkaar inderdaad :shock: Naja, is het nut van dat enorme betonblok ook weer bewezen :P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trein rijdt stootblok Dordt omver

Bericht door Daniel »

Tja, dat blok bevindt zich daar ook niet zonder reden... jaren, en dan ook echt heel wat jaren geleden is er op hetzelfde spoor een trein doorgeschoten en die eindigde in de snackbar :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Trein rijdt stootblok Dordt omver

Bericht door webguy »

Maar dan zit je met een bovenleidingsmast die naar benedenkomt... Of was de constructie van de bovenleiding toen anders? Hoe lang is dat geleden dan eigenlijk?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trein rijdt stootblok Dordt omver

Bericht door Daniel »

Dat was zolang geleden dat er zelfs nog dieseltreintjes op Dordrecht - Geldermalsen reden :P Ja, er is heel wat gebeurd op die twee spoortjes... zo zou er ook een keer een dieseltank zijn overgelopen terwijl de machinist die moest tanken "even" weg was :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein rijdt stootblok Dordt omver

Bericht door Suus »

Dubbele P schreef:Overigens heb ik dat CTA-flapje 'Spoorafwijking' nog nooit eerder gezien...
Die ben ik in Gouda tegengekomen deze week op de CTA van spoor 9. En daaronder het unieke flapje 'Trein vertrekt vanaf spoor 11' :lol:

Aangezien de trein van Arriva is vermoed ik dat hij opgeknapt gaat worden, want ik neem niet aan dat Arriva erg ruim in de treinen zit? Hoe lang duurt het nog tot de GTW'tjes komen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein rijdt stootblok Dordt omver

Bericht door Geert »

Dat ding wordt geleased van NSFS, dus ik neem aan dat die beslist of-ie wordt opgeknapt wordt of niet...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein rijdt stootblok Dordt omver

Bericht door Suus »

Dan zou er eventueel dus een andere Plan V naar Arriva kunnen komen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trein rijdt stootblok Dordt omver

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Hoe lang duurt het nog tot de GTW'tjes komen?
Volgens de oorspronkelijke planning zouden de eerste GTW'tjes in week 28 in dienst komen... da's dus de week van 7 juli al!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Trein rijdt stootblok Dordt omver

Bericht door Daan »

Bee schreef:Dan zou er eventueel dus een andere Plan V naar Arriva kunnen komen?
Zou kunnen, als de NS er nog eentje kan missen.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Trein rijdt stootblok Dordt omver

Bericht door Dubbele P »

Hmm op die tweede fotoserie ziet het er toch allemaal heel wat erger uit dan ik in eerste instantie dacht. Het lijkt me vrij sterk dat het stel nog gerepareerd gaat worden. Mogelijk staat er nog ergens een ABk van een stel waarvan de andere bak schade had en wordt er weer één treintje van gemaakt.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Trein rijdt stootblok Dordt omver

Bericht door Daan »

Dat zou best kunnen, ik geloof dat er nog wel het een en ander met schade staat in Hlm.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Trein rijdt stootblok Dordt omver

Bericht door IC3 »

Er zit zelfs een sticker met de tekst 'defect' op de trein geplakt ;-)
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Trein rijdt stootblok Dordt omver

Bericht door playertwo »

Bee schreef:
Dubbele P schreef:Overigens heb ik dat CTA-flapje 'Spoorafwijking' nog nooit eerder gezien...
Die ben ik in Gouda tegengekomen deze week op de CTA van spoor 9. En daaronder het unieke flapje 'Trein vertrekt vanaf spoor 11' :lol:
Op zich logisch als er ineens geen tram, maar weer een trein rijdt buiten de spits tussen Gouda en Alphen a/d Rijn (verlaagd perron is wat lastiger in en uitstappen). Kunnen ze NS in ieder geval niet de schuld geven dat ze niet wisten dat de trein van 11 ipv 9 vertrok :mrgreen:
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Trein rijdt stootblok Dordt omver

Bericht door waldo79 »

Reiziger Ddrs schreef: zo zou er ook een keer een dieseltank zijn overgelopen terwijl de machinist die moest tanken "even" weg was :wink:
Dat zou zomaar kunnen gebeuren als er niet een "auto stop" zit op het tankpistool 8-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trein rijdt stootblok Dordt omver

Bericht door Daniel »

Toevallig vond ik gisteravond nog 't stukje waarin ik dat gelezen had...
Het aftanken van materieel was voor sommigen geen alledaagse bezigheid. Over het algemeen was het bijvullen van dieselolie voorbehouden aan bepaalde stations en dus ook alleen aan het personeel dat daar werkzaam was. Onder andere Amersfoort en Venlo (er waren wel meer stations hoor!) hadden een pomp en verder natuurlijk ook Feijenoord en Dordrecht. Op de laatste gelegenheid werden uiteraard de Plan-U-stellen voor de Westelijke Betuwelijn afgetankt. Gebruikelijk was dat Feijenoorders dat deden, maar een enkele keer werd er ook een beroep op een ander gedaan indien het niet anders kon.

Een machinist van een 'vreemde' standplaats die tijdens zijn dienst in Dordt belandde, verzocht men zo eens om wat rangeerbewegingen uit te voeren en daarnaast nog even een DE3 af te tanken. Uiteraard vormde het eerste verzoek geen enkel probleem, maar gezien het feit dat hij uitsluitend jaren geleden een enkele maal de tankinstallatie had bediend, het laatste wel. Omdat de knaap van goede wil was, vroeg hij de aanwezige Popz (perronopzichter) om een nadere uitleg. Deze kreeg hij natuurlijk en ongevraagd ook nog de tip dat tanken op spoor 16 met behulp van twee slangen (aan weerszijden van het treinstel) veel sneller zou gaan.

Zo gebeurde dit wel vaker. Formeel mocht het niet, maar er was niets mis mee zolang je maar in de buurt bleef om een oogje in het zeil te houden… Dat moest sowieso, want de vulpistolen sloegen door de vulmondconstructie van de tank lang niet altijd af! Terwijl de pompen liepen ging de machinist echter naar spoor 8 (voor een rangeerklus aldaar) en vertok de Popz naar zijn verblijf op het 2e perron.

Een poosje later stond er op spoor 1 een man druk te gebaren in de richting van het opzichterverblijf. Zodra hij de kans kreeg vertelde hij bijna zonder ademen dat er op de parkeerplaats naast spoor 16 een treinstel stond te spuiten en dat alles op de parkeerplaats droop van de gasolie.

Natuurlijk begreep de opzichter onmiddellijk wat er loos was en haastte zich naar de plek van het onheil. Wat hij zag was echt te heftig voor woorden en kon niet verzwegen worden… In de wetenschap dat jokkende Spoorlui uiteindelijk altijd aan het kortste eind zouden trekken, werden de Politie, de Brandweer en de Milieudienst gewaarschuwd. Vooral de laatste wilde heel graag weten hoeveel diesel er in het riool gelopen was. Tsja, dat moest geschat worden, want de geresette teller van de tankinstallatie had dan wel iets aangegeven, maar hoeveel precies??? Zeker 100 liter dacht men te weten… ook al stond er een dag later in de Dordtenaar heel wat anders!

Bron: Feijenoordse meesters.nl
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Onderzoek naar doorschietende trein Arriva duurt weken

Bericht door Wubbo »

Onderzoek naar doorschietende trein Arriva duurt weken
DORDRECHT - De vraag waarom een trein van Arriva zaterdag op het Centraal Station van Dordrecht tegen een stootjuk botste, laat zich nog niet beantwoorden.
Dat zegt woordvoerster Hanneke Mensink van Arriva, de exploitant van de Merwede-Lingelijn. De gewraakte trein reed op die lijn tussen Geldermalsen en Dordrecht.

Volgens Mensink zijn de uitkomsten van dat onderzoek op z’n vroegst over een paar weken te verwachten. De machinist die de trein bestuurde, is in vaste dient van Arriva. De vervoerder werkt ook met uitzendkrachten. In afwachting van de resultaten van het onderzoek, zit de machinist voorlopig niet op de bok. Arriva heeft met de man gesproken. Mensink wil niets zeggen over de inhoud van dat gesprek.

Dat het onderzoek weken duurt, komt door de bemoeienis van diverse partijen, zegt Mensink. Eén van de vragen die beantwoord moeten worden, is hoe hard de trein reed. ,,De snelheid moet worden uitgelezen,’’ zegt Mensink.

Een machinist uit Rotterdam stelt op de website van het AD dat ‘de aanleiding vanmorgen (zaterdag, red.) al bekend was, maar iedereen z’n mond moet houden’. De machinist stond er vlakbij toen het ongeluk gebeurde. Op cynische toon stelt hij dat het onderzoeksrapport ‘in juni 2009 wel klaar zal zijn’.

De beschadigde trein wordt in Haarlem gerepareerd. Daar is de werkplaats gevestigd van het bedrijf dat de treinen van Arriva onderhoudt. Zaterdag werd op het station van Dordt eerst een nieuw onderstel onder de trein gezet, om de trein naar Haarlem te kunnen verslepen. De reparatie duurt vier tot vijf weken, zegt Mensink. ProRail, verantwoordelijk voor het onderhoud aan het spoor, heeft de schade aan het spoor hersteld.

Het uitvallen van de trein heeft geen consequenties voor de reizigers. Arriva voert de dienstregeling op de Merwede-Lingelijn uit met zes treinen en had tot zaterdag de beschikking over zeven treinstellen. De vervoerder heeft nu derhalve geen reservetrein achter de hand.

Bron: Algemeen Dagblad
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trein rijdt stootblok Dordt omver

Bericht door Daniel »

Nouja, geen consequenties is natuurlijk wel de theorie... de ren-afstand voor de overstappers is wat toegenomen door de plek waar de tijdelijke bordjes staan die het einde van het spoor aangeven. Daarnaast viel me op dat de treinen vandaag wel heel voorzichtig binnenkwamen op spoor 15.
Normaal wilden ze bij een kleine vertraging nog weleens snel binnenkomen en dan snel stoppen, zodat de overstap naar Rotterdam niet in gevaar kwam.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten