OVer je reiservaringen in januari 2011

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Bart »

Daniel schreef:Terwijl ik met de s5100 langzaam Rotterdam Centraal verliet stond er trouwens wel een Beneluxtrein te wachten om daar binnen te komen, waarbij me ook iets opviel: de lengte. Het ding paste in ieder geval in z'n geheel tussen inrijsein en het werkelijke begin van de tunnel (zegmaar waar het dak begint), hoe lang is het daar? Twijfel namelijk een beetje aan mezelf nu, maar volgens mij had 'ie maar vier rijtuigen.
Toch zeker 300 meter.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Daniel »

Hmm, dan zal ik het wel verkeerd gezien hebben want dan zou daar zelfs nog een TD10 tussen passen :P Anyway, het was in ieder geval ook nog een Priostam met een van de geel-blauwe ICRm's ertussen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
GTW
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 17:06

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door GTW »

diekwam ik onderweg tegen zat achterop kwam uit de ri Rsd
spoorkilometers 2011: 1458 km.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Frank »

De s3600 van 11:34 uit Elst richting Roosendaal stopte niet te Ahz, Est en Nml omdat hij +11 had. De daarop volgende Sprinter (s7600) reed uiteraard met +6.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Mark »

Buslijn 12 in Hengelo heeft sinds kort een kleine routewijziging ondergaan: de lijn rijdt nu vanaf de Geerdinksweg het rondje Boerhaavelaan-Ziekenhuis-P.C. Borstlaan-Deldenerstraat-Woolderesweg en verder op de oorspronkelijke route.
Daarmee wordt de halte Koningin Juliana Ziekenhuis naast scholierenlijn 99 van Syntus weer bediend door een frequent rijdende buslijn. Ook stopt de bus bij twee nieuwe haltes: Aletta Jacobslaan en P.C. Borstlaan, hoewel die nog nergens te bekennen is in planners en omleidingsinfo van Connexxion... ;)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Caspar »

Hmm, dan zal ik het wel verkeerd gezien hebben want dan zou daar zelfs nog een TD10 tussen passen
Wat is een TD10?

Vanavond in de s1500 van 20.29 uit Amersfoort naar Amsterdam riep de HC telkens om dat het om de trein naar Amsterdam centraal ging. In Amersfoort en Hilversum staat dat ook op de TBP, en in de trein stond ook A'dam Centraal als bestemming op het display. Voor Amsterdam centraal kwam dan nog de omroep: Dames en heren, over enkele ogenblikken station Amsterdam centraal, eindpunt. U wordt vriendelijk verzocht deze trein te verlaten, en denk daarbij aan uw eigendommen. Amsterdam, eindpunt. Tsja ik moest naar Hoorn, en dacht, zou er dan een mat wisseling plaatsvinden ofzo, dat die HC zo stellig volhoudt dat Amsterdam het eindpunt is? Toch maar mijn jas aantrokken, krantje opgevouwen en spullen ingepakt en naar het balkon gelopen, iedereen stapte immers uit... Al snel zag ik dat het gewoon de s4500 werd en weer terug gelopen. Beetje suf wel van die HC :x

Verder zaten mensen in een ICMm de hele tijd te wachten op actuele reisinfo, omdat het scherm toont: Nu gratis internet, straks actuele reisinformatie. Het oudere echtpaar heeft het bijna 20 minuten volgehouden om naar het scherm te staren in afwachting tot de actuele reisinformatie nou eens op het scherm zou komen...
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Mark »

Een TD10 is een loc met 10 rijtuigen ICR.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Daniel »

Caspar schreef:Wat is een TD10?
Een Trek-Duw-compositie ICRm van 10 rijtuigen :wink:
Vanavond in de s1500 van 20.29 uit Amersfoort naar Amsterdam riep de HC telkens om dat het om de trein naar Amsterdam centraal ging. In Amersfoort en Hilversum staat dat ook op de TBP
In Amersfoort staat er toch Enkhuizen op? Of hebben ze dat met de ingang van drgl 2011 weer teruggewijzigd?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Caspar »

Ja blijkbaar. In Hoorn staat trouwens ook Amsterdam centraal als eindbestemming op de TBP :roll:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Daniel »

Kennelijk is de constructie om de gekoppelde serie te tonen dan weer verloren gegaan met het laden van de nieuwe dienstregeling. 't was juist naar Enkhuizen veranderd om gelijk te zijn aan de AV (die trouwens nog gewoon Ekz toont) en de vertrekstaten.
Je zou zeggen dat men wel makkelijk zoiets realiseert, het lukt met de s5000 / s5700 ook immers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
someone-unreal
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 20:41
Locatie: Almere

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door someone-unreal »

Caspar schreef:Ja blijkbaar. In Hoorn staat trouwens ook Amsterdam centraal als eindbestemming op de TBP :roll:
Apart, want ik zag in weesp laatst gewoon enkhuizen staan op de display van een VIRM. Volgens mij krijgen de HC's veel vragen hierover.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Dexter »

Caspar schreef:Vanavond in de s1500 van 20.29 uit Amersfoort naar Amsterdam riep de HC telkens om dat het om de trein naar Amsterdam centraal ging. In Amersfoort en Hilversum staat dat ook op de TBP, en in de trein stond ook A'dam Centraal als bestemming op het display. Voor Amsterdam centraal kwam dan nog de omroep: Dames en heren, over enkele ogenblikken station Amsterdam centraal, eindpunt. U wordt vriendelijk verzocht deze trein te verlaten, en denk daarbij aan uw eigendommen. Amsterdam, eindpunt. Tsja ik moest naar Hoorn, en dacht, zou er dan een mat wisseling plaatsvinden ofzo, dat die HC zo stellig volhoudt dat Amsterdam het eindpunt is? Toch maar mijn jas aantrokken, krantje opgevouwen en spullen ingepakt en naar het balkon gelopen, iedereen stapte immers uit... Al snel zag ik dat het gewoon de s4500 werd en weer terug gelopen. Beetje suf wel van die HC :x
Misschien dat het een hc was die niet bekend was met die doorkoppeling. s'Avonds gaat de s5800 in Asd ook ineens over op de s3900 naar Hfd. Als je dan vanuit Amf maar tot Asd hoeft te rijden, staat dat niet op je kaartje en kan je dat dus ook niet weten. Hc's uit Mt of Gn zullen ook niet weten dat de s5000 en de s5700 in Ledn op elkaar overgaan en ik zou zelf ook niet weten hoe dat met bv. stoptreinen rondom Ah zit. Dat zijn van die plaatselijke bijzonderheden, die je maar net moet weten.

@Daniel: Leuk gevonden, die TD10. Eens kijken of we die binnen NS ook in zwang kunnen krijgen. :wink:
Laatst gewijzigd door Dexter op di 18 jan 2011, 00:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Vallend blad maakt rails glad.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Caspar »

Het was in ieder geval een HC met een oer Amsterdamse tongval. Maar snap je wel :)

En over TD 10, ik was al aan het beredeneren, dat de T voor werkplaats Tilburg stond etc. Zoals een LA v(DDAR?) voor mat van Leidschendam staat en OA (Virm6?)van Onnen etc. De eerste letter is van de werkplaats, en de 2e letter heeft dan weer te maken met de lengte van het/de treinstel/stam, maar te ver doorgedacht.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Mark »

TD is geen omloopcode. ;)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Dexter »

Dat LA en OA enzovoorts zijn wel vaste codes die voor het materieel gebruikt worden. De eerste letter staat voor het onderhoudsbedrijf waar ze in onderhoud zijn. Die codes worden vooral gebruikt door de logistieke afdelingen (bijsturing, knooppuntcontrole, plp's) maar onder het rijdend personeel zijn ze nooit erg in zwang geraakt. Ik vind het persoonlijk ook veel makkelijker om te spreken van een DDAR-etje of een VIRM VI.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Vinny »

Caspar schreef:Ja blijkbaar. In Hoorn staat trouwens ook Amsterdam centraal als eindbestemming op de TBP :roll:
Hoera. Een groot voordeel voor alle incidentele reizigers. Nu nog Schagen eruit fietsen in Limburg. Dat knudde-dorp (ik hoop niet dat ik iemand beledig) hoort natuurlijk niet als "belangrijkste" station van de 800 serie te worden aangegeven. Of moeten reizigers een cursus topografie volgen voordat ze met de trein reizen?
Laatst gewijzigd door Vinny op di 18 jan 2011, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Wubbo »

Dat zou niet eens zo'n slecht idee zijn :X
(een van de laatste dagen dat ik NSer was heb ik het voor elkaar gekregen iemand vanuit Utrecht via Parijs naar Tiel te sturen. Ze vonden wel dat ze er lang over deden...)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Fles »

Meteen duidelijk waarom dat één van je laatste dagen daar was dan :lol:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Daniel »

Vinny schreef:
Caspar schreef:Ja blijkbaar. In Hoorn staat trouwens ook Amsterdam centraal als eindbestemming op de TBP :roll:
Hoera. Een groot voordeel voor alle incidentele reizigers. Nu nog Schagen eruit fietsen in Limburg. Dat knudde-dorp (ik hoop niet dat ik iemand beledig) hoort natuurlijk niet als "belangrijkste" station van de 800 serie te worden aangegeven. Of moeten reizigers een cursus topografie volgen voordat ze met de trein reizen?
Er is toch wel een essentieel verschil hoor... Schagen is de daadwerkelijke bestemming voor de s800 :wink: Amersfoort Schothorst is dat natuurlijk niet voor de s4500, Amsterdam Centraal daarentegen wel. (Of wil jij bij de NoordOost in Rotterdam ook "Utrecht Centraal" als bestemming op de CTA soms... da's immers daar de voornaamste bestemming, over het algemeen stroomt de trein er leeg en weer vol)

Voor de incidentele reizigers zou het meer helpen als de reisplanner de eindbestemming van de trein onder "richting" vermeldt. Immers staat die in koeieletters op de CTA, waarom zou je dan reizigers laten zoeken naar een tussenstation in kleine lettertjes. (Of in geval van een TBP bij een serie met veel stops: laten wachten tot het tussenstation een keer voorbij komt)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:Er is toch wel een essentieel verschil hoor... Schagen is de daadwerkelijke bestemming voor de s800 :wink: Amersfoort Schothorst is dat natuurlijk niet voor de s4500, Amsterdam Centraal daarentegen wel.
Waarom is Amsterdam Centraal de eindbestemming van een s4500? Omdat ie daar een ander nummertje wordt? Da's natuurlijk, vanuit de reiziger redenerend, flauwekul en alleen maar systeemdenken. Iets is een eindbestemming omdat je vanaf daar niet meer verder kan reizen: de trein gaat terug (of leeg verder, of blijft een aantal uur staan).

Een eindbestemming is maar een raar ding wat dat betreft. Belangrijke bestemmingen zijn veel interessanter, maar hoe voorkom je dat mensen de treinen gaan herkennen aan hun eindbestemming ("Nee, ik moet niet de trein naar Alkmaar hebben, ik moet de trein naar Uitgeest hebben, want die stopt in Amsterdam Muiderpoort").
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door tsov »

Lijnnummers *O*
Vind het jammer dat die proef destijds in Amersfoort niet doorgezet is. Dan kun je gewoon spreken over lijn 15 naar Amsterdam (rijdt verder als lijn 45 naar Enkhuizen). De stoptrein is dan lijn 58. Heb je nog het gezeik met vroege en late treinen, maargoed.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Fles »

Je kan ook gewoon kijken hoe dat in Duitsland en België gaat natuurlijk. Maar nee, hier in Nederland moet er weer een wiel uitgevonden worden :roll:
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Mark »

Maar dan heb je straks lijn 1,2 naar Frankfurt Hbf en lijn 1,4 naar Berlijn... ;)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door tsov »

:')
Geef die dingen dan ook een normaal nummer. :Y
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Suus »

Dat hebben ze al. De ICE is lijn 78, en de IC naar Berlijn is lijn 77.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten