Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Wubbo »

Ik heb ook al VIRMen gehoord met rare geluiden, dus dat heeft niks met automatische omroepen te maken (hoogstens met hoe dat nu uitgevoerd wordt).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Daniel »

Het waren rare geluiden bij 't inbreken op de automatische omroep... terwijl die bezig was te verkondigen dat het de Sprinter naar Hoek van Holland was wilde de HC haar het zwijgen opleggen om te melden dat wegens werkzaamheden Vlaardingen Centrum het eindpunt was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Dexter »

VIRM schreef:@Dexter: als de hc door moet geven aan de mcn dat er moet worden omgeroepen, dan gaat het vanuit mijn oogpunt als reiziger toch met enige regelmaat fout. Maar als het met veiligheid te maken heeft dat er niet wordt omgeroepen, dan is dat wel te snappen (weet je welke stations dat zijn?)
Dat klopt, vaak geeft de hc het niet door aan de mcn en dan denkt de mcn: "De hc roept natuurlijk zelf om." En de hc denkt dan: "De mcn roept vast wel om." En dan krijg je dus of een gehaast omroepbericht als de trein al langs het perron rijdt of je hoort helemaal niets. Vandaar dat ik zeg: Goede afspraken maken of tijdig vragen of de ander voor je invalt.

Welke stations zijn lastig: Neem de grootste valstrik van het land, Asd bijvoorbeeld, je zou bij het binnenrijden eens over mijn schouder mee moeten kijken hoeveel dwergseintjes je tegenkomt en op welke manieren je binnengenomen kan worden. Daar kom je ogen tekort dus is het altijd opletten geblazen, ook al ben je daar talloze keren geweest.
Vallend blad maakt rails glad.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Gekko123 »

Daniel schreef:Sprinter naar Hoek van Holland was wilde de HC haar het zwijgen opleggen om te melden dat wegens werkzaamheden Vlaardingen Centrum het eindpunt was.
Een soortgelijk iets heb ik een keer gehad bij Driebergen-Zeist. Door werkzaamheden reed de s7400 niet verder dan Driebergen. Direct na de automatische omroep in de SGMm kwam de hc met de omroep dat het eerstvolgende station wegens werkzaamheden het eindpunt was. Dat kan dus ook.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Dexter »

Daniel schreef:(ooit in 'n SGMm gehad waarbij 't voorafgegaan werd door een hoop rare geluiden)
Was dat recent? Want er zijn een aantal SGMm IIItjes waarvan het RIS-systeem in de middenbak het niet doet. Er is voor die specifieke stellen gevraagd of we handmatig willen omroepen en dan krijg je van die rare geluiden.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Geert »

Over haperende sprinters gesproken: er stond er weer eentje lekker defect te wezen op Schiedam Centrum vanavond, op spoor 3. Het was zo te zien de s5100 van 21.54 richting Dordrecht, en het stel was helemaal dood: geen licht, geen displays, stroomafnemers waren neergehaald en zelfs de deuren konden niet meer open (wat een beetje jammer was, want nu konden de gedupeerde reizigers die er al een kwartier in de SLT vastzaten niet overstappen op de extra stoppende s2100). Ging weer goed dus :)

Overigens geen enkel probleem met de SLT richting Den Haag die ik later had, zelfs de omroep werkte goed. *O* Jammer alleen van die gekke plop die nu te horen is na de dingdong.
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Snorkel »

Dexter schreef:Welke stations zijn lastig: Neem de grootste valstrik van het land, Asd bijvoorbeeld, je zou bij het binnenrijden eens over mijn schouder mee moeten kijken hoeveel dwergseintjes je tegenkomt en op welke manieren je binnengenomen kan worden. Daar kom je ogen tekort dus is het altijd opletten geblazen, ook al ben je daar talloze keren geweest.
Vond Asd inderdaad wel telkens een uitdaging, en goed opletten. Vooral die enkele keer die afwijkt van het VERWACHTTE patroon, dat zijn de risico factoren. Dat geldt overal natuurlijk, maar de ene valkuil is de andere niet.

Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Suus »

Die ene keer die afwijkt van het patroon. Ik begin ondertussen het idee te krijgen dat de s4600 in Asd altijd van spoor 10b vertrekt, terwijl dat 11b moet zijn, zo vaak komt dat nu voor :')

Het schijnt trouwens dat die goede gewoonte van de SLT's om niet losgekoppeld te willen worden, in de avonduren de dienstregeling van de stoptreinen rondom Geldermalsen aardig in de war gooit :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Dexter »

Geert schreef:het stel was helemaal dood: geen licht, geen displays, stroomafnemers waren neergehaald en zelfs de deuren konden niet meer open.
Zo te horen was de mcn bezig om een shut-down uit te voeren, het laatste redmiddel om bij een grote storing een SLT weer op gang te krijgen. Dan sluiten de deuren en dooft de verlichting, je laat de stroomafnemers neer en als het stel helemaal spanningsloos is geweest, moet je het weer opbouwen en het duurt dan 6 minuten voordat alle systemen weer opgestart zijn en de trein weer rijvaardig is (als het tenminste gelukt is).

Als je daarop zit te wachten duurt dat wel zo vreselijk lang. :N En ondertussen wordt je platgebeld door de treindienstleider die je daar weg wil hebben omdat je in de weg staat, de bijsturing die wil weten hoelang het nog duurt, de LBM-helpdesk die wil weten welke meldingen het stel geeft, de hc omdat hij door de reizigers wordt aangevallen en door reizigers zelf die willen weten hoelang het nog duurt en wanneer we eindelijk weer verder gaan.
Vallend blad maakt rails glad.
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Snorkel »

Hoef je bij de (V)IRM niet meer bij elke keer opbouwen de remmentest uit te voeren ( das wel lekker ) komt er nog moderner electronisch spul, dat misschien wel nog makkelijker werkt ALS het werkt, maar zodra het dat weer eens niet doet, gelijk een ongelofelijke rijdende chicane wordt van een halve dag. :?

Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Dexter »

Snorkel schreef:Hoef je bij de (V)IRM niet meer bij elke keer opbouwen de remmentest uit te voeren
Bij VIRM moet je wel nog steeds elke keer bij ombouwen een kleine remproef (P en EP) uitvoeren, alleen de dodeman hoeft maar 1x per 24 uur. Bij de SLT hoef je in principe helemaal geen kleine remproef meer uit te voeren, dat hoeft nog maar 1x per 24 uur want de boordcomputer onthoud dat voor beide cabines. Dus misschien dat je die twee door elkaar haalde.
Vallend blad maakt rails glad.
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Snorkel »

Oh Ja, sorry. Ook al weer wat jaren geleden.

Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Daniel »

Dexter schreef:
Daniel schreef:(ooit in 'n SGMm gehad waarbij 't voorafgegaan werd door een hoop rare geluiden)
Was dat recent? Want er zijn een aantal SGMm IIItjes waarvan het RIS-systeem in de middenbak het niet doet. Er is voor die specifieke stellen gevraagd of we handmatig willen omroepen en dan krijg je van die rare geluiden.
'tis ergens in de zomer van 2008 geweest, maar zoals ik al schreef in een later bericht: bij een inkorting i.v.m. werkzaamheden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Geert »

Dexter schreef:Als je daarop zit te wachten duurt dat wel zo vreselijk lang. :N En ondertussen wordt je platgebeld door de treindienstleider die je daar weg wil hebben omdat je in de weg staat, de bijsturing die wil weten hoelang het nog duurt, de LBM-helpdesk die wil weten welke meldingen het stel geeft, de hc omdat hij door de reizigers wordt aangevallen en door reizigers zelf die willen weten hoelang het nog duurt en wanneer we eindelijk weer verder gaan.
Ja, ik kan me voorstellen dat je dan niet lekker in de cabine zit af te wachten. Het scheelde in dit specifieke geval wel dat de Hoekse Lijn al een halfuursdienst reed, alles uit Delft kon in Schiedam zo over spoor 2 en de s4100 werd in beide richtingen afgehandeld op spoor 1.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Ennes »

Dexter schreef:
Geert schreef:het stel was helemaal dood: geen licht, geen displays, stroomafnemers waren neergehaald en zelfs de deuren konden niet meer open.
Zo te horen was de mcn bezig om een shut-down uit te voeren, het laatste redmiddel om bij een grote storing een SLT weer op gang te krijgen. Dan sluiten de deuren en dooft de verlichting, je laat de stroomafnemers neer en als het stel helemaal spanningsloos is geweest, moet je het weer opbouwen en het duurt dan 6 minuten voordat alle systemen weer opgestart zijn en de trein weer rijvaardig is (als het tenminste gelukt is).

Als je daarop zit te wachten duurt dat wel zo vreselijk lang. :N En ondertussen wordt je platgebeld door de treindienstleider die je daar weg wil hebben omdat je in de weg staat, de bijsturing die wil weten hoelang het nog duurt, de LBM-helpdesk die wil weten welke meldingen het stel geeft, de hc omdat hij door de reizigers wordt aangevallen en door reizigers zelf die willen weten hoelang het nog duurt en wanneer we eindelijk weer verder gaan.
Waar is toch de tijd gebleven dat je alles met een grote rotklap met een moersleutel of koevoet kon repareren. -o-
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Dexter »

Ennes schreef:Waar is toch de tijd gebleven dat je alles met een grote rotklap met een moersleutel of koevoet kon repareren. -o-
Die tijd heette Mat '54 en is allang naar de schroothoop c.q. museum verdwenen. Met Mat '64 kan je de situatie ook vaak redden door een rotschop te geven of handmatig iets uit of om te schakelen. :Y
Vallend blad maakt rails glad.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Ennes »

Dexter schreef:
Ennes schreef:Waar is toch de tijd gebleven dat je alles met een grote rotklap met een moersleutel of koevoet kon repareren. -o-
Die tijd heette Mat '54 en is allang naar de schroothoop c.q. museum verdwenen. Met Mat '64 kan je de situatie ook vaak redden door een rotschop te geven of handmatig iets uit of om te schakelen. :Y
Dat bedoel ik maar! en een stukje tape, een touwtje of een stukje verband wilde ook nog wel eens wonderen verrichten.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Dexter »

Ach ja, die goeie ouwe tijd he. :wink: De treinen van vandaag de dag zijn in principe grote rijdende computers. Als er zich een omvangrijke storing voordoet, kan je hoogstens nog proberen om 'm te resetten. Als dat niet werkt ben je de klos.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Vinny »

Alle raampjes sluiten en crt/alt/del toetsen... :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten