Scholiere zet stuurloze bus aan de kant
Scholiere zet stuurloze bus aan de kant
Scholiere (18) zet stuurloze bus aan de kant
CHAAM - Een 18-jarige scholiere uit Baarle-Nassau (Noord-Brabant) heeft woensdagochtend rond kwart voor acht een stuurloze bus aan de kant gezet.
De chauffeur was uitgestapt om een van de deuren te controleren toen de bus plots weer begon te rijden.
De scholiere sprong achter het stuur en zette de bus tegen een boom tot stilstand. Dat heeft de politie woensdag gemeld.
In de bus op weg naar Breda zaten 25 passagiers, vooral scholieren. Niemand raakte gewond.
Bron: http://www.nu.nl
CHAAM - Een 18-jarige scholiere uit Baarle-Nassau (Noord-Brabant) heeft woensdagochtend rond kwart voor acht een stuurloze bus aan de kant gezet.
De chauffeur was uitgestapt om een van de deuren te controleren toen de bus plots weer begon te rijden.
De scholiere sprong achter het stuur en zette de bus tegen een boom tot stilstand. Dat heeft de politie woensdag gemeld.
In de bus op weg naar Breda zaten 25 passagiers, vooral scholieren. Niemand raakte gewond.
Bron: http://www.nu.nl
Re: Scholiere zet stuurloze bus aan de kant
Het betrof een bus van TCR. Die was ingehuurd door Veolia om versterking te rijden
Re: Scholiere zet stuurloze bus aan de kant
Uistappen, dan niet op de handrem en in zijn vrij zetten ? In z'n versnelling en op de halterem ? Wat een @^$^$#@
Groet, Michel
Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad
www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com
HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com
HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Scholiere zet stuurloze bus aan de kant
Tja als het een automaat was lijkt mij dat als die in neutraal stond al niet kan rijden. Maar zoiezo als je uitstapt lijkt het mij toch niet zo moeilijk om hem even mee op de handrem te zetten met 25 passagiers aan boord.
BTW van de scholiere, wel een goeie actie, alleen was remmen of de handrem trekken iets slimmer geweest dan tegen een boom aanrijden ;). Maar ja dat is achteraf praten en ik ken de situatie zelf niet echt.
BTW van de scholiere, wel een goeie actie, alleen was remmen of de handrem trekken iets slimmer geweest dan tegen een boom aanrijden ;). Maar ja dat is achteraf praten en ik ken de situatie zelf niet echt.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39195
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Scholiere zet stuurloze bus aan de kant
Op de site van Omroep Brabant is te lezen dat ze dat ook geprobeert heeft, maar ze wist niet dat ze de pedalen in een bus wat harder moet induwen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Scholiere zet stuurloze bus aan de kant
En een handrem vind een gewone reiziger van zijn leven niet in zo'n situatie, ziet er heel anders uit dan in een gewone auto en zit nog op een andere plek ook.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Scholiere zet stuurloze bus aan de kant
Raadt jij eens wat wij met Lisa haar nachtbus zaterdag gaan doen....STF schreef:En een handrem vind een gewone reiziger van zijn leven niet in zo'n situatie, ziet er heel anders uit dan in een gewone auto en zit nog op een andere plek ook.
Ach gun die meid haar moment of fame!
For Your Railroad Adventures
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Scholiere zet stuurloze bus aan de kant
Een automaat die in neutraal staat is bij een auto hetzelfde alsof-ie (in een schakelauto) in zijn vrij staat. Als je dan op een heuveltje ofzo staat dan gaat-ie wel rijden. Ik weet niet of dat bij bussen ook zo is?Michael 1988 schreef:Tja als het een automaat was lijkt mij dat als die in neutraal stond al niet kan rijden. Maar zoiezo als je uitstapt lijkt het mij toch niet zo moeilijk om hem even mee op de handrem te zetten met 25 passagiers aan boord.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Scholiere zet stuurloze bus aan de kant
In het artikel op Omroep Brabant staat omdat de buschauffeur de bus in versnelling stond en ik zie chauffeurs als ze willen uitstappen om een of andere reden vaak op de N (neutraal) knop drukken. Dus lijkt mij logisch dat dat ervoor zorgt dat de bus blijft staan. Dat deed deze chauffeur dus niet.
Re: Scholiere zet stuurloze bus aan de kant
Wanneer de versnelling 'vrij' of in de 'N' staat, wil dat zeggen dat de bus niet in een versnelling staat. Als de weg dan dus een klein beetje schuin afloopt, gaat ieder voorwerp (en dus ook een bus) schuiven of rollen. Dat wordt bij natuurkunde uitgelegd. Bij een bus is er echter ook nog een zogenaamde halterem; een mechanisme dat de remmen activeert wanneer de deuren open staan. In beide gevallen geldt dat een bus kan gaan rollen zolang de handrem er niet op staat.
Re: Scholiere zet stuurloze bus aan de kant
De handrem hendel is een mechnische activatie van de handrem. Lossen hiervan gaat alleen door fysiek de hendel weer te lossen.
De halterem is een electronische activatie van de handrem. Door middel van een knop ( bij verkeerslicht ) of door middel van openen van deuren ( wat weer niet kan tot de bus stilstaat of bijna stilstaat ). Bij geopende deuren blijft die er op. Bij sluiten van de deuren hoort hij er ook nog op te blijven, maar soms of op sommige types springt hij er dan weer vanaf. Normaal moet je ook het gaspedaal een eerste tik geven, en dan springt hij er af. Vandaar ook die knop voor bij verkeerslichten.
De meeste bussen bevatten zelfs een waarschuwing " LET OP De halterem is GEEN handrem. " Een bus mag je nooit verlaten zonder op de handrem te zetten. Op de halterem alleen is dus niet goed, niet veilig, en dat bleek hier maar weer eens.
Voor de zekerheid verlaat je je plek ook niet met de versnelling nog in D or R, alleen in N.
Groet, Michel
De halterem is een electronische activatie van de handrem. Door middel van een knop ( bij verkeerslicht ) of door middel van openen van deuren ( wat weer niet kan tot de bus stilstaat of bijna stilstaat ). Bij geopende deuren blijft die er op. Bij sluiten van de deuren hoort hij er ook nog op te blijven, maar soms of op sommige types springt hij er dan weer vanaf. Normaal moet je ook het gaspedaal een eerste tik geven, en dan springt hij er af. Vandaar ook die knop voor bij verkeerslichten.
De meeste bussen bevatten zelfs een waarschuwing " LET OP De halterem is GEEN handrem. " Een bus mag je nooit verlaten zonder op de handrem te zetten. Op de halterem alleen is dus niet goed, niet veilig, en dat bleek hier maar weer eens.
Voor de zekerheid verlaat je je plek ook niet met de versnelling nog in D or R, alleen in N.
Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad
www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com
HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com
HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten