OVer je reiservaringen in januari 2011

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Mark »

Mooi, de series 7700 en 7800 zijn in Nederland toch niet in gebruik. ;)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Dexter »

tsov schreef:Lijnnummers *O*
Vind het jammer dat die proef destijds in Amersfoort niet doorgezet is.
Is er ooit een proef met lijnnummers voor treinen geweest dan?

Mmm, ik zie het nog niet helemaal voor me: Ik moet morgen even een slagje Amsterdam/Den Haag maken met lijn 21 en 26, daar schaften en nog een slagje Utrecht met lijn 98. :roll:

Nee, het Belgische systeem dan, dat is pas verwarrend: De spoorlijnen nummeren, de treinseries letters geven en dan ook nog de individuele treinen een treinnummer. :')
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Geert »

Dexter schreef:Mmm, ik zie het nog niet helemaal voor me: Ik moet morgen even een slagje Amsterdam/Den Haag maken met lijn 21 en 26, daar schaften en nog een slagje Utrecht met lijn 98. :roll:
Is wel makkelijk met werkzaamheden en dergelijke. "Door werkzaamheden rijdt lijn 20 vandaag niet. Lijn 5 rijdt wel en wordt omgeleid via Rotterdam. Voor Amersfoort en verder kunt u omreizen met lijn 26 en lijn 7." :Y
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Fles »

Dexter schreef:
tsov schreef:Lijnnummers *O*
Vind het jammer dat die proef destijds in Amersfoort niet doorgezet is.
Is er ooit een proef met lijnnummers voor treinen geweest dan?

Mmm, ik zie het nog niet helemaal voor me: Ik moet morgen even een slagje Amsterdam/Den Haag maken met lijn 21 en 26, daar schaften en nog een slagje Utrecht met lijn 98. :roll:
Wat is daar mis mee trouwens? :?: In Duitsland hebben alle RB's en RE's een lijnnummer. EN alle treinen een treinnummer. En strikt genomen hebben de lijnen zelf dan nog een KBS-nummer. Maar dat weet jij allemaal best :)
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Dexter »

Fles: RB en RE's vind ik verwant aan de S-Bahn en dat vind ik het gezien het grote aantal lijnen wel logisch.

Geert: Dan zal iedereen wel eerst moeten wennen aan het ombenoemen van al die treinseries in lijnnummers. En hoe doe je dat eigenlijk met vleugeltreinen? Lijn 8 splitst zich in Sittard in Lijn 8 en Lijn 208? Of dan liever lijn 8A en 8B?

Daarnaast is het voor mij vast iets psychologisch dat lijnnummers meer bij bus/tram/metro horen. (Draait in gedachten op Asd de lijncijferfilm van de losse filmbak achter de frontruit van zijn VIRM alvast van lijn 21 naar lijn 26) :mrgreen:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Geert »

Dexter schreef:Geert: Dan zal iedereen wel eerst moeten wennen aan het ombenoemen van al die treinseries in lijnnummers. En hoe doe je dat eigenlijk met vleugeltreinen? Lijn 8 splitst zich in Sittard in Lijn 8 en Lijn 208? Of dan liever lijn 8A en 8B?
Doe maar dat laatste ;)

Op zich wel even wennen denk ik, maar wel veel makkelijker communiceren. Nu wringt NS zich telkens in allerlei bochten als een bepaalde treinserie niet rijdt maar een andere treinserie op hetzelfde traject wel, met lijnnummers kun je gewoon zeggen dat een bepaalde lijn is opgeheven.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Fles »

Dexter schreef:Fles: RB en RE's vind ik verwant aan de S-Bahn en dat vind ik het gezien het grote aantal lijnen wel logisch.
Ja dus? In hoeverre verschilt die situatie van wat we hier in NL hebben dan? En zelfs al zou dat zo dramatisch anders zijn, waarom zouden we daar niet iets van kunnen leren dan?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Suus »

In Bayern hanteert men volgens mij geen lijnnummers bij de trein.

Zou het overigens niet vreemd vinden dat als men lijnnummering invoert, ze daarin wel enige structuur aanbrengen, bijvoorbeeld intercities een lager nummer dan stoptreinen. Over het algemeen is dat wel netjes gescheiden, op een enkele uitzondering na dan. En een logica erin, zoals je bijvoorbeeld in Nordrhein-Westfalen ziet (de meeste nummers van de RB's liggen bij elkaar in de buurt) is ook niet verkeerd.

In sommige deelstaten van Duitsland veranderd de lettercode voor de lijn ook als er een andere vervoerder komt. Zo ben ik van de zomer nog met RB76 (volgens mij) gereisd in Sachsen, en nu is er een andere vervoerder en heet die lijn SB76, terwijl de route niet is veranderd. De alleen in het winterseizoen rijdende RE19 is nu SE19 :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Ardan »

Ik vind het Duitse systeem inderdaad ook best goed. Stel, ik sta op Wuppertal Hbf en ik wil naar Düsseldorf Hbf. Blik op de kaart geeft dat ik met de S8 en de RE 4 en 13 kan. Op de vertrekstaat ben ik dan ook op de nummertjes aan het letten, niet op al die bestemmingen die erachter staan (maar dat heeft ook deels te maken met de onoverzichtelijkheid van de Duitse vertrekstaten)
Stel, ik sta in Deventer en ik wil naar Utrecht. Als de s2800 niet rijdt, klinkt er iets als:
'Vanwege blablablaonzin kunnen de intercity's naar Rotterdam Centraal van 3 en 33 minuten over het hele uur niet rijden. De intercity's richting Amersfoort en verder van 14 en 44 minuten over het hele uur rijden wel.'
En:
'De intercity naar Rotterdam Centraal van 9 uur 33 zal helaas niet rijden, u kunt gebruik maken van de intercity naar Schiphol van 9 uur 44 en in Amersfoort overstappen'
Niks mis mee, maar met lijnnummers wordt het m.i. iets duidelijker:
'Vanwege blablablaonzin kan lijn 28 niet rijden, lijn 17 rijdt wel. U kunt ook gebruikmaken van de lijnen 16 en 78 en in Amersfoort overstappen op lijn 5'
Volgens mij is NS ook al een beetje hiermee bezig, als ik in het digispoorboekje zie dat de IC's letters A t/m H hebben en de regioverbindingen cijfers, en daarbij per vervoerder naar een volgend tiental overspringen..
Ik doe ook maar wat
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Dexter »

Bee schreef:In sommige deelstaten van Duitsland veranderd de lettercode voor de lijn ook als er een andere vervoerder komt. Zo ben ik van de zomer nog met RB76 (volgens mij) gereisd in Sachsen, en nu is er een andere vervoerder en heet die lijn SB76, terwijl de route niet is veranderd. De alleen in het winterseizoen rijdende RE19 is nu SE19 :X
Nu wilde ik net gaan zeggen dat ik lijnnummers voorafgegaan met een letter, zoals in Duitsland gebruikelijk (U1 voor de metro, S1 voor de S-Bahn, RB en RE) wel heel duidelijk vind, mits ze er wel een vaste letter aanhangen en die niet telkens gaan veranderen.

Zo zie ik het best voor me dat je hier in NL in pakweg 2013 tussen Rtd en Ddr de lijnen IC19, IC21, IC22, S50 en de S51 rijden. De Fyra mag dan best als F1/F2/F3 genummerd worden in plaats van F9/F10/F11. Thalys, Eurostar, ICE en IC Berlin zijn wat mij betreft te exclusief voor een nummer, want het moet natuurlijk wel leuk blijven. :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door JWM »

F1 voor de Fyra :P
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door STF »

In Luxemburg werken ze opzich wel met lijnnummers op de netkaart en met treinnummers op de dienstregeling en CTA maar op de trein zelf staat alleen de bestemming.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Ardan »

F1 voor Fyra :lol: Ik kan Olav Mol al bijna horen :mrgreen:
'Dames en heren, goedemiddag, u kijkt naar de F1-race van het Groene Hart, van Amsterdam naar Rotterdam! Een circuit met een lengte van 57 kilometer met een paar heel verraderlijke bochtjes waarbij je bijna uit je stoel pleurt en wat hoogteverschillen door de nodige tunnels, waarvan één van maar liefst 7 kilometer! M.C.N. Fyra van team HiSpeed start vandaag vanaf pole position..
..en de witte lamp brandt, en we zijn onderweg! De coureur van team Thalys, met de bijnaam 'de nagellakkende conductrice', heeft meteen al 3 minuten achterstand..
OEIOEIOEI!!! Moet je toch eens kijken wat een hoop blaadjes op het circuit! Fyra moest net al een stop-and-go-maken in Schiphol, maar nu wordt de snelheid nog erger beperkt... dit zal de teambaas van HiSpeed niet leuk vinden!
..nu wordt het lastig.. die lange tunnel onderweg, waarbij Fyra zichzelf zal moeten redden omdat het contact met de monteurs in de pitstraat is weggevallen..
..Eindelijk is daar de geblokte vlag voor Fyra! Met een achterstand van 21 minuten is de constructeurstitel voor team HiSpeed nog heel ver weg..'
Ik doe ook maar wat
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Fles »

:lol: Vergeet de blauwe vlag bij Hoofddorp niet :P
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Justin »

Dexter schreef:Is er ooit een proef met lijnnummers voor treinen geweest dan?
Was volgens mij een jaar of twee terug. Stonden alle lijnen aangegeven met hun serienummer. Heeft blijkbaar een week op Amersfoort gestaan, voordat het weg ging. Was in samenhang met het vereenvoudigen van de vertrekstaten, wat ook niet voortgezet was...

Volgens mij heeft iemand hier ooit een foto van geplaatst...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
lamar
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 12 jun 2009, 22:15

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door lamar »

Ardan schreef:F1 voor Fyra :lol: Ik kan Olav Mol al bijna horen :mrgreen:
'Dames en heren, goedemiddag, u kijkt naar de F1-race van het Groene Hart, van Amsterdam naar Rotterdam! Een circuit met een lengte van 57 kilometer met een paar heel verraderlijke bochtjes waarbij je bijna uit je stoel pleurt en wat hoogteverschillen door de nodige tunnels, waarvan één van maar liefst 7 kilometer! M.C.N. Fyra van team HiSpeed start vandaag vanaf pole position..
..en de witte lamp brandt, en we zijn onderweg! De coureur van team Thalys, met de bijnaam 'de nagellakkende conductrice', heeft meteen al 3 minuten achterstand..
OEIOEIOEI!!! Moet je toch eens kijken wat een hoop blaadjes op het circuit! Fyra moest net al een stop-and-go-maken in Schiphol, maar nu wordt de snelheid nog erger beperkt... dit zal de teambaas van HiSpeed niet leuk vinden!
..nu wordt het lastig.. die lange tunnel onderweg, waarbij Fyra zichzelf zal moeten redden omdat het contact met de monteurs in de pitstraat is weggevallen..
..Eindelijk is daar de geblokte vlag voor Fyra! Met een achterstand van 21 minuten is de constructeurstitel voor team HiSpeed nog heel ver weg..'
Misschien dat mensen voor de adrenaline nu de trein pakken :lol:
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door MdJ »

Op een omloop van lijn 109 zat vandaag de 2387 (althans: het Lege mat naar Eerbeek/Coldenhovenseweg tbv de 109 reed de 2387 "Geen Dienst") . Normaal gesproken een 12 meter, nu met 2 meter korter...
Bij twijfel: gebruik beton.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Justin »

Hum, ik moet zeggen dat sinds de FYRA deze maand toeslagvrij is, ik ook niet meer gecontroleerd wordt. De laatste keer was op 26 december. Tot vandaag heb ik minstens zeven ritten gemaakt, en nog niet gecontroleerd..

Overigens gisteren in de s2800 was een HC helemaal verbaasd en blij dat ik gewoon incheck met m'n SOV-weekkaart. De week ervoor was een andere HC nieuwsgierig of er nog geld was afgeschreven (nee dus), en met advies dat ondanks dat je deze maand op zondag vrij mag reizen met hetzelfde product, dat het beter is om dat maar niet te doen...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Ennes »

Justin schreef:Hum, ik moet zeggen dat sinds de FYRA deze maand toeslagvrij is, ik ook niet meer gecontroleerd wordt. De laatste keer was op 26 december. Tot vandaag heb ik minstens zeven ritten gemaakt, en nog niet gecontroleerd..

Overigens gisteren in de s2800 was een HC helemaal verbaasd en blij dat ik gewoon incheck met m'n SOV-weekkaart. De week ervoor was een andere HC nieuwsgierig of er nog geld was afgeschreven (nee dus), en met advies dat ondanks dat je deze maand op zondag vrij mag reizen met hetzelfde product, dat het beter is om dat maar niet te doen...
Je kan ook altijd nog even naar de trainmanager lopen om hem te laten zien hoor als je dat heel graag wilt, vinden ze vast niet zo heel erg!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Etienne »

In de tram had iemand vanmiddag kauwgom over het drukknopje voor de deur geplakt en wel zodanig dat dat knopje niet meer ingedrukt kon worden :?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Dexter »

Je moet het maar leuk vinden... :roll:
Vallend blad maakt rails glad.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Stefan »

Is iemand trouwens al op gevallen dat je tegenwoordig ook de actuele vertrektijden op de Arriva site kunt opvragen? Het werkt wel aardig, alleen volgens de pagina's met de tijden zijn alle haltes niet of slecht verlicht, moeilijk bereikbaar voor invaliden en niet overdekt. :mrgreen:

Verder zag ik ook dat alle perrons op Heinenoord Busstation en Rotterdam Zuidplein een apart 'haltepuntje' hebben, zodat je nooit alle vertrektijden in 1x kan zien. Ook zag ik nog 2 leuke punten bij de stalling van Heinenoord "Garage (Pull-in)" en "Garage (Pull-out)". Maar die 2 haltes zie je zo nu en dan ook op de lichtkranten in de bussen verschijnen. :p

Afbeelding
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Caspar »

Was gisteren met een collega onderweg van Amsterdam naar Hoorn, met de s4500 van 14.09 uit Asd. Deze Virm6 ging in de Hemtunnel kapot, ik hoorde een knal in een kast, en daarna hield de ventilatie en tractie ermee op. Hij rolde nog wel de tunnel uit, precies tot langs het perron van Zaandam. Dat was dan wel weer positief. Gelukig paste iedereen in de daarop volgende s3300 naar Hoorn, al had die wel behoorlijk wat staanplaatsen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Daniel »

Stefan schreef:Is iemand trouwens al op gevallen dat je tegenwoordig ook de actuele vertrektijden op de Arriva site kunt opvragen?
Ja, alleen de laatste keer dat ik kijk waren ze niet actueel :P (En ontbrak in de nacht van za op zo de nachtlijn 892 terwijl die dan toch echt tussen de volgende bussen hoorde te staan i.p.v. de eerste bussen op zondag)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door MdJ »

Net even op en neer geweest naar Zwolle...

Heen: De 5141 mocht invallen op lijn 4, en reed met +10. Toonde "Geen dienst", kaartlezers deden het niet en iedereen mocht gratis mee.. Daarna met de 294 met volvo 1411. Tot de A50, oprit Apeldoorn Noord ging alles wel redelijk goed, maar toen begon de 1411 te piepen en allemaal lampjes begonnen te branden..."Stop, geen connectie met het chasis" was de foutmelding... Even gebeld, er kon gewoon naar Zwolle gereden worden, en bij de terugrit moest hij hem maar even in de garage zetten.

Uiteindelijk niet via de Eekwal gereden, maar rechtstreeks naar het busstation.

Terugweg: De vorige bus kwam net aanrijden (14.50), terwijl het 15:00 was. De volgende was de 5279 (ex-valleilijn, zonder stickers met Veluwelijn). Onderweg wasde grootste vertraging +18 voor de eerste, +9 voor mijn bus. Uiteindelijk met noodgrepen (eerste bus via Horsthoek, daarna degene met de grootste vertraging ging alleen maar mensen afleveren, wij vingen de instappers op) met +3 (en die andere met +13) op het station aangekomen. En toen had mijn bus nog 12 minuten om te keren op de volgende lijn90 naar Zwolle, de vorige dus 2minuten.

De eerste omgestickerde/omgespoten 1500'den zijn er ook al: de 1512 en 1515 zijn nu de 5112 (op de 102) en 5115 (op lijn 100). Bussen hadden nog wel de oude stoelen (met open hoofdsteun en paarse banken). De 1513 rijdt nog wel alszodanig (dus wit/geel) rond, op nummer gaat het dus niet :wink:

En in het kader van de baby-amba's: De 2388 op lijn 43 en +15 vanaf het Apeldoornse station...
Bij twijfel: gebruik beton.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten