Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door Ardan »

Okee, dus het is FYS zijn schuld dat hij door het opladen van een Arriva-product zijn studentenreisrecht kwijt is? Kom op zeg. Waarom hij dan zoveel producten op zijn kaart heeft? Gewoon, omdat het kan, cq zóú moeten kunnen. Waar wordt er gezegd dat er een maximaal aantal aan producten op je kaart mag staan? Mag jij me dat eens laten zien.
Partij A zegt dat je met een SOVC wél bij Arriva kunt inchecken, en door partij B wordt gezegd dat het niet kan. Kunnen jullie wel lopen schreeuwen dat je het niet moet doen, maar wat heeft een niet-wetende student daaraan? Die alleen het bericht van partij A heeft gehoord? Die gaat er van uit dat je wél kunt inchecken, en die gaat dat dan ook doen.
Find_your_spot heeft aangetoond dat het systeem fouten heeft.
Jammer dat er hier ook een persoonlijke vete van gemaakt wordt.
-o-

(edit: ik had bij het schrijven van dit bericht de laatste post van FYS nog niet gelezen.)
Ik doe ook maar wat
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door Chauf21 »

Ardan schreef:Okee, dus het is FYS zijn schuld dat hij door het opladen van een Arriva-product zijn studentenreisrecht kwijt is?
Nee, dat zeg ik niet. FYS zoekt echter wel de grenzen van het systeem op (prima), maar zolang de OV-chipkaart nog niet overal en volledig is ingevoerd, weet je dat je onderweg ook problemen kunt tegenkomen. Dan moet je niet keihard gaan lopen schreeuwen dat het allemaal niet deugt. Het heeft een reden dat de kaart nog niet overal en voor iedereen werkt.
Het enige dat FYS kan zeggen is dat hij problemen heeft met zijn studentenreisrecht mogelijk nadat hij een Arriva-product op zijn kaart heeft geladen. Het is veel te kort door de bocht om te zeggen dat niemand een Arriva-product moet gaan opladen omdat dat je hele kaart door de war zou brengen.
Ardan schreef:Partij A zegt dat je met een SOVC wél bij Arriva kunt inchecken, en door partij B wordt gezegd dat het niet kan. Kunnen jullie wel lopen schreeuwen dat je het niet moet doen, maar wat heeft een niet-wetende student daaraan?
Een niet-wetende student gaat niet zomaar allerlei extra producten op z'n kaart laden. Waarom zou je ook? Vrijwel alle studenten hebben gewoon een werkend reisproduct en er is geen enkele noodzaak om extra kortingsproducten op je kaart te laden, want die bieden toch geen extra kortingen of functionaliteiten.
Ardan schreef:Die alleen het bericht van partij A heeft gehoord? Die gaat er van uit dat je wél kunt inchecken, en die gaat dat dan ook doen.
Ik heb niets gezegd over het in- en uitchecken, dat zou gewoon goed moeten gaan. Zeker wanneer een vervoerder aangeeft dat het moet werken.
Ardan schreef:Find_your_spot heeft aangetoond dat het systeem fouten heeft.
Jammer dat er hier ook een persoonlijke vete van gemaakt wordt.
Als hij graag misstanden wil aantonen, mag dat natuurlijk. Het is alleen wel aan te bevelen om niet gelijk met allerlei conclusies en geschreeuw te starten.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door find_your_spot »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PndsjP8cjHU[/youtube]
Wat valt jullie op in dit filmpje?
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door Daniel »

find_your_spot schreef:Wat valt jullie op in dit filmpje?
Dat er gezegd wordt dat vanaf 25 januari ook met de NS-voordeelurenkaart gereisd kan worden met korting bij Arriva, als ik 't Fries goed heb verstaan...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door Freek »

Volgens mij wordt dat niet gezegd. Hettinga zegt volgens mij (maar mij Fries kan ook beter) dat het regionale kortingsproduct goed gaat werken. Over de acceptatie van de VDU korting is nog lang geen overeenstemming tussen de regio's en de NS.
Wat verder opvalt is dat de reizigerster die incheckt een rode mislukte incheck krijgt te zien, maar toch de trein inloopt.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door Bart »

De kaartautomaat valt me ook op. In het begin slechte reactie, later kleine knoppen...
les7
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 13:12
Locatie: Vlaardingen

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door les7 »

Wat mij opvalt?

- Mevrouw in de trein reist zwart, terwijl de steward vanaf een afstandje toeziet. (edit: is al opgemerkt)
- Meneer Arriva reist met een GVB chipkaart.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door find_your_spot »

les7 schreef: - Meneer Arriva reist met een GVB chipkaart.
Goed gezien!

Net even ingelogd op Mijn OV-chipkaart en het is gebeurd:


21-01-2011 help Product verwijderd door uw OV-bedrijf
00:44

21-01-2011 help Product verwijderd door uw OV-bedrijf
00:44

21-01-2011 help Product verwijderd door uw OV-bedrijf
00:44

21-01-2011 help Product verwijderd door uw OV-bedrijf
00:44

21-01-2011 help Product verwijderd door uw OV-bedrijf
00:44

21-01-2011 help Product verwijderd door uw OV-bedrijf
00:44

21-01-2011 help Product verwijderd door uw OV-bedrijf
00:44

21-01-2011 help Product verwijderd door uw OV-bedrijf
00:44

21-01-2011 help Product verwijderd door uw OV-bedrijf
00:44

21-01-2011 help Product verwijderd door uw OV-bedrijf
00:44

21-01-2011 help Product verwijderd door uw OV-bedrijf
00:44

21-01-2011 help Product verwijderd door uw OV-bedrijf
00:44

21-01-2011 help Product verwijderd door uw OV-bedrijf
00:44

21-01-2011 help Product verwijderd door uw OV-bedrijf
00:44

21-01-2011 help Kaart geblokkeerd


Dat wordt wachten op mijn nieuwe Studenten OV-chipkaart.
For Your Railroad Adventures
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door Fles »

Freek schreef:Wat verder opvalt is dat de reizigerster die incheckt een rode mislukte incheck krijgt te zien, maar toch de trein inloopt.
Ja, discussie met die paal is niet mogelijk, en je wilt toch je reis maken. Logisch :) Zou iedereen doen :pos:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door Wubbo »

De meeste mensen die ik zie proberen het nog een keer, omdat een deel van de verkeerde in- of uitchecks te wijten zijn aan leesfouten van het systeem (te snel bewogen/wat anders in de weg/etc).
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door deadlock »

Chauf21 schreef:Nee, dat zeg ik niet. FYS zoekt echter wel de grenzen van het systeem op (prima), maar zolang de OV-chipkaart nog niet overal en volledig is ingevoerd, weet je dat je onderweg ook problemen kunt tegenkomen. Dan moet je niet keihard gaan lopen schreeuwen dat het allemaal niet deugt. Het heeft een reden dat de kaart nog niet overal en voor iedereen werkt.
Als het niet werkt moet je het niet breed uitrollen. Dat is echt de allereerste regel van IT-projecten. Dan geef je eerst tien gebruikers zo'n kaart en die testgroep breidt je uit onder alle categorieën gebruikers totdat je een goede weergave van de werkelijkheid hebt. Ondertussen sloop je alle problemen uit het systeem die je tegenkomt. Zo'n kaart heeft gewoon een MB aan opslagruimte nodig en niet slechts 16KB, al helemaal als je zoveel verschillende vervoerders met allemaal hun eigen producten hebt. Op die manier waren ze er ook achtergekomen dat je iets als PKI nodig hebt om de communicatie tussen kaart en lezer te beveiligen. PKI is een ongelofelijk goede en veilige encryptietechniek die eenvoudig geüpdatet kan worden als er een nieuwere veiliger versie is.
Het enige dat FYS kan zeggen is dat hij problemen heeft met zijn studentenreisrecht mogelijk nadat hij een Arriva-product op zijn kaart heeft geladen. Het is veel te kort door de bocht om te zeggen dat niemand een Arriva-product moet gaan opladen omdat dat je hele kaart door de war zou brengen.
Dat zegt hij niet, hij zegt dat je het als student met meerdere producten op je kaart niet moet doen. En dat is een best wel goed onderbouwd advies...
Een niet-wetende student gaat niet zomaar allerlei extra producten op z'n kaart laden. Waarom zou je ook? Vrijwel alle studenten hebben gewoon een werkend reisproduct en er is geen enkele noodzaak om extra kortingsproducten op je kaart te laden, want die bieden toch geen extra kortingen of functionaliteiten.
Hoezo biedt dat geen functionaliteit. Als je in Nijmegen studeert en in Venlo woont dan is dat gratis 40% kortingding toch mooi meegenomen? Dan kan je namelijk gewoon reizen op saldo en dat vind ik toch wel het grootste voordeel van de OVC.
Als hij graag misstanden wil aantonen, mag dat natuurlijk. Het is alleen wel aan te bevelen om niet gelijk met allerlei conclusies en geschreeuw te starten.
Nou het spijt me zeer maar steek uw hand in eigen boezem.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door Reiziger Delft »

deadlock schreef:Hoezo biedt dat geen functionaliteit. Als je in Nijmegen studeert en in Venlo woont dan is dat gratis 40% kortingding toch mooi meegenomen? Dan kan je namelijk gewoon reizen op saldo en dat vind ik toch wel het grootste voordeel van de OVC.
Dat kan ook al gewoon met je studenten OV in de kortingsuren. Daar hoef je geen kortingsproduct voor te laden.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door find_your_spot »

Reiziger Delft schreef: Dat kan ook al gewoon met je studenten OV in de kortingsuren. Daar hoef je geen kortingsproduct voor te laden.
Dat heet een kaartje kopen bij de kaartautomaat. Dat is niet inchecken bij Veolia met kortingsproduct.
For Your Railroad Adventures
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door Reiziger Delft »

Dat kan wel:

Van de Veolia-website:
U kunt reizen met uw Studenten OV-chipkaart op de bussen en treinen bij Veolia Transport Limburg. Zowel in uw vrij reizen periode, als tijdens de kortingsuren checkt u in en uit. Reist u tijdens uw kortingsuren? In de bus en trein kunt u eenvoudig op saldo reizen. Hiervoor dient u saldo op uw Studenten OV-chipkaart te laden. Als u op saldo reist, berekenen de poortjes of kaartlezers automatisch het juiste kortingstarief. In de buurtbussen kunt u met uw Studenten OV-chipkaart als zichtkaart reizen.
Van studentenov-chipkaart.nl:
Reis je met de treinen van NS, Connexxion of Veolia, dan is in- en uitchecken mogelijk en kun je in de kortingsuren op saldo reizen.
(Waarbij je Connexxion even moet lezen als Arriva)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door Daniel »

Wat dan weer de vraag oproept: waarom kan je met een studentenreisproduct wel zowel bij NS als Veolia op saldo met korting reizen en met een NS-voordeelurenabonnement niet.
Kennelijk kan je immers het product dus wel zodanig op de chipkaart zetten dat alle vervoerders het kunnen lezen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door find_your_spot »

Daniel schreef: Kennelijk kan je immers het product dus wel zodanig op de chipkaart zetten dat alle vervoerders het kunnen lezen.
Waarom denk je dat NS hun gehele OV-chipkaart beheer in eigen huis houdt! VDU producten worden alleen maar geladen op eigen geproduceerde NS OV-chipkaarten.

Dat dat volledig onzin is weet TLS en iedereen, maar NS is een groot en stierlijk vervelend kind op dit gebied als ik TLS mag begrijpen.
For Your Railroad Adventures
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door Chauf21 »

deadlock schreef:Dat zegt hij niet, hij zegt dat je het als student met meerdere producten op je kaart niet moet doen. En dat is een best wel goed onderbouwd advies...
Precies hetzelfde als ik dus zeg; ga niet onnodig zitten klooien met producten die niets toevoegen terwijl je een goed werkend, waardevol, studentenreisproduct hebt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door Geert »

Maar zou een kaartautomaat geen bescherming moeten bieden tegen 'te veel' producten op je kaart? Nu is het een studentenkaart waar een studentenreisproduct af werd gehaald, en dan zeg je: 'zit niet te klooien want het voegt niets toe', maar ondertussen zullen er ook reizigers zijn die met een gewone chipkaart reizen waar inmiddels ook al 10 producten opstaan en waar de Arriva-automaat een ander product overschrijft. Die zullen hetzelfde probleem ondervinden als Arriva-automaten lukraak andere producten overschrijven. Die zitten niet te klooien, maar gebruiken gewoon de chipkaart zoals het bedoeld is: reizen op saldo aangevuld met wat producten.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door Chauf21 »

Het overschrijven van oudere producten is een aanname is die we hier hebben gemaakt. We weten niet zeker of dat ook bij FYS heeft gespeeld, maar dan nog staat je kern van je verhaal overeind. Een melding over het overschrijven van oudere producten zou zeer nuttig zijn. De vraag is alleen hoe vaak het gaat voorkomen dat mensen meer dan het maximum aantal producten op hun kaart willen laden. Uiteraard kan iedereen een hypothetische situatie schetsen, maar tot hoever wil je dat soort gevallen dan kunnen dekken? Wellicht kan er op den duur een 'onafhankelijk' kortingsproduct komen dat iedereen kan bestellen en dat de regionale kortingsproducten vervangt. Een dergelijke oplossing kan uitkomst bieden omdat je dan al die regionale kortingsproducten niet meer op je kaart hoeft te hebben.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door Wubbo »

Zolang je dagkaarten fiets en dergelijke ook als product op je kaart kan laden (en die dingen als ze gebruikt zijn niet zomaar weggaan) is het zeker geen hypothetische situatie dat je te veel producten op je kaart hebt.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door Reiziger Delft »

Chauf21 schreef:Wellicht kan er op den duur een 'onafhankelijk' kortingsproduct komen dat iedereen kan bestellen en dat de regionale kortingsproducten vervangt. Een dergelijke oplossing kan uitkomst bieden omdat je dan al die regionale kortingsproducten niet meer op je kaart hoeft te hebben.
Hey, dat is een goed idee! Een kortingskaart die overal geldig is in Nederland. Oh wacht...bestond er al niet al iets dergelijks. :P
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door Geert »

Chauf21 schreef:Het overschrijven van oudere producten is een aanname is die we hier hebben gemaakt. We weten niet zeker of dat ook bij FYS heeft gespeeld, maar dan nog staat je kern van je verhaal overeind. Een melding over het overschrijven van oudere producten zou zeer nuttig zijn. De vraag is alleen hoe vaak het gaat voorkomen dat mensen meer dan het maximum aantal producten op hun kaart willen laden. Uiteraard kan iedereen een hypothetische situatie schetsen, maar tot hoever wil je dat soort gevallen dan kunnen dekken? Wellicht kan er op den duur een 'onafhankelijk' kortingsproduct komen dat iedereen kan bestellen en dat de regionale kortingsproducten vervangt. Een dergelijke oplossing kan uitkomst bieden omdat je dan al die regionale kortingsproducten niet meer op je kaart hoeft te hebben.
Als het maximum producten 10 is en sommige vervoersbedrijven wegwerpproducten (dagkaarten, fietskaarten, nachtbuskaarten, etc.) aanbieden als chipkaart-product lijkt het me wel een redelijke aanname dat er chipkaarten zijn die al het maximum aantal producten hebben bereikt. Daarnaast kun je een afweging maken tussen het 'investeren' in een melding die waarschuwt voor het overschrijven van producten en de impact die het overschrijven van producten heeft voor de eindgebruiker. In dit geval kan FYS niet meer gebruik maken van zijn ov-studentenkaart wat een behoorlijke impact (en extra reiskosten) met zich meebrengt. En aan de andere kant: hoeveel moeite is het om de automaat een waarschuwing te laten geven dat er producten overschreven gaan worden?

Verkeerde keuze gemaakt door Arriva, denk ik dan. Zo hypothetisch is het overschrijven van producten blijkbaar niet (als de aanname van ons klopt dat er producten overschreven zijn op de chipkaart van FYS).
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door Chauf21 »

Reiziger Delft schreef:Hey, dat is een goed idee! Een kortingskaart die overal geldig is in Nederland. Oh wacht...bestond er al niet al iets dergelijks. :P
De Voordeelurenkaart is niet onafhankelijk, alleen geldig bij de trein en niet bij het overige openbaar vervoer en kost daarnaast €55 per jaar. Het is niet hetzelfde als de gratis regionale kortingsproducten, maar het idee is vergelijkbaar. Laat de vervoerders het oppakken en uitwerken ;)
Geert schreef:En aan de andere kant: hoeveel moeite is het om de automaat een waarschuwing te laten geven dat er producten overschreven gaan worden?
Dat ben ik met je eens :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door Daniel »

Chauf21 schreef:Het is niet hetzelfde als de gratis regionale kortingsproducten, maar het idee is vergelijkbaar.
Maar die regionale producten zijn nu gratis om de reizigers om te krijgen, bij die van Oost-Nederland staat nu al op de site dat je er vanaf medio dit jaar voor moet betalen.

Wat betreft het maximaal aantal producten: kan je niet bepaalde producten zegmaar read-only maken? Als je dan aan het maximum zit kan de automaat een verlopen dagkaart overschrijven bijvoorbeeld, maar niet je jaarabonnement.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door webguy »

deadlock schreef: Op die manier waren ze er ook achtergekomen dat je iets als PKI nodig hebt om de communicatie tussen kaart en lezer te beveiligen. PKI is een ongelofelijk goede en veilige encryptietechniek die eenvoudig geüpdatet kan worden als er een nieuwere veiliger versie is.
Er zit wel PKI in de OVC als ik het goed heb begrepen, namelijk krijgt de vervoerder goedkeuring over z'n software en een sleutel. Kennelijk is die controle slecht, want dat is de beveiliging dat de software niet rare dingen gaat doen...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten