Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter wereld

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter wereld

Bericht door Suus »

Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter wereld
Als buitenlanders in Nederland zijn, vinden ze de NS vaak het beste spoorwegbedrijf ter wereld. Dagelijks verzorgt de NS bijna 5000 ritten tussen ruim 300 stations voor meer dan een miljoen reizigers. Ons land heeft een van de meest fijnmazige spoorwegsystemen ter wereld. Nergens rijden treinen met zo'n hoge frequentie tussen zoveel bestemmingen. De dienstregeling in Nederland is ontworpen in minuten. Ook dat is uniek in de wereld en de NS verdient er internationale prijzen mee. Onze Nederlandse Spoorwegen behoort van oudsher tot de beeldbepalende bedrijven in Nederland als het gaat om vakmanschap. Een bedrijf om als Nederlanders trots op te zijn. Maar dat is niet zo. Er wordt wat afgekankerd. Vaak door mensen die zelden met de trein reizen. En door leden van de Tweede Kamer.

Toegegeven, toen er een pak sneeuw lag, bleek de infrastructuur van het spoor daar niet tegen bestand. Er waren vertragingen die fors konden oplopen. En het was vreselijk dat er in Noord Holland een trein drie uur vaststond. Vooral voor de mensen in die trein. Toch is het een wonder dat met zulke extreme weersomstandigheden van de duizenden ritten er zo weinig ritten zijn vastgelopen. Tegelijkertijd hoor je weinig mensen klagen als ze op dezelfde dag zes uur vaststaan in de auto of helemaal niet meer met de auto thuis komen. Maar ja, op wie moet je klagen als jezelf in de auto stapt? Rijkswaterstaat? De overheid? De weerman?

De Tweede Kamer wil een hoorzitting waarop de directie van NS op het matje moeten komen. De standpunten lijken al ingenomen en de messen zijn geslepen om in de rug te worden gestoken van de directieleden van de NS. Maar zijn zij eigenlijk wel de schuldigen? En zou het iets oplossen?

Er zijn een paar redenen voor gedoe op het spoor bij extreme weersomstandigheden. Eén reden is de fijnmazigheid en complexiteit van ons spoorwegnet. Daar hebben we vrijwel alle dagen van het jaar profijt van. De keerzijde is de kwetsbaarheid van het spoor als wissels vastvriezen en treinen uitvallen. Een andere reden is dat er jarenlang onvoldoende is geïnvesteerd in de spoorinfrastructuur. De Nederlandse overheid is de eigenaar van die infrastructuur en het is dezelfde overheid die jarenlang noodzakelijke investeringen in de infrastructuur heeft afgeknepen. Ook is de NS al jarenlang in onzekerheid over de verlenging van de concessie voor het reizigersvervoer. Daardoor is het voor de NS vrijwel onmogelijk om investeringen te doen in nieuwe materieel. De organisatorische scheiding tussen infrastructuur, verkeersleiding en reizigersvervoer is eveneens een politiek besluit. Juist die scheiding is een bron van ellende. Iedereen die een beetje verstand heeft van organisatieprincipes heeft voorspeld dat dit afstemmingsproblemen zou opleveren.

Het vooringenomen standpunt van leden van de Tweede Kamer dat de directie van de NS moet worden aangepakt, lost niets op, want een nieuwe directie krijgt te maken met eenzelfde wispelturige overheid die een gezonde bedrijfsvoering uiterst lastig maakt. Het wordt tijd dat de politiek de hand in eigen boezem steekt en de NS op waarde weet te schatten. Daar hoort bij dat de overheid rust biedt, ruimte geeft voor ondernemerschap en de NS niet langer in onzekerheid laat over de concessie voor het reizigersvervoer.

Laten we het eens van een andere kant bekijken. Logistiek en techniek zijn traditioneel sterke peilers van NS Reizigers. Veiligheid, punctualiteit en betrouwbaarheid zijn belangrijke waarden. We hebben in Nederland een uiterst veilig spoorwegnet. Nederland kent een punctualiteit van bijna 95 procent Alleen Zwitserland doet het in Europa met 96 procent nog net iets beter.

Er is meer reden om trots te zijn op onze spoorwegen. Vanaf 2003 werkt de NS gestaag aan klantgerichtheid en innovatiekracht. Deze inzet is succesvol: 8 op de 10 reizigers geeft de NS een 7 of hoger voor haar dienstverlening. Tijdens de laatste weken van december hebben de mensen van NS zich tot het uiterste ingespannen om klantgericht te blijven en dienstverlenend te zijn. Dat is niet eenvoudig als je als conducteur geen informatie van de verkeersleiding krijgt. Machinisten en conducteurs verdienen waardering omdat ze alert bleven terwijl ze weinig voor hun reizigers konden doen. Dat is een teken van klantgericht werken en vaktrots.

De NS is van ons allemaal. Niet als nationaal kankerbedrijf, maar als bedrijf dat bijdraagt aan de mobiliteit in Nederland en zich elke dag inzet om haar dienstverlening te verbeteren. De NS is van ons allemaal. Daar mogen we trots op zijn en dat mogen we uiten, vooral naar al die mensen bij NS die zich dagelijks inzetten om het mooiste spoorwegbedrijf ter wereld te verbeteren.

Jaap Boonstra, hoogleraar organisatieverandering aan de UvA.
Bron: De Volkskrant 20/01/2011, pagina 21.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Vinny »

Kortom, aanbesteden die handel en hopen dat de concessie naar de SBB gaat, heb je weer een stukje sneeuwbestendigheid en 1% punctualiteitswinst te pakken... :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Rienstertje
Berichten: 85
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 16:09
Locatie: Horst

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Rienstertje »

@Vinny, besteed jezelf aan ofzo :|
Relevant, innovatief en immers, omdat het kan :D
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door VIRM »

1. Verminder het aantal storingen.
2. Zorg voor betere communicatie en informatie.
3. Zorg ook voor meer klantgericht personeel (die zijn er uiteraard, maar er zijn bijvoorbeeld genoeg personeelsleden die met een chagrijnig gezicht enzo hun werk uitvoeren).
4. Zorg ook voor aantrekkelijke stations.
5. Zorg ervoor dat als nieuwe systemen worden ingevoerd en nieuw materieel is besteld, zij ook voldoende zijn getest voordat zij echt worden ingezet.

En het bovenstaande lijstje geldt dus niet alleen in de winterperiode.

Goed, niet alles valt (helemaal) onder de NS, maargoed...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Ardan »

Punt 3: kun je als bedrijf niks aan doen.
Punt 4: Als ik een dagje België of Duitsland heb gedaan en heb gezien wat je dáár allemaal hebt, val ik in Nederland bijna van mijn stoel van de verzorgdheid van onze stations en is zelfs Bunnik een paradijsje..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door AppleMoose »

Punt 3 kan je als bedrijf zeker wel wat aan doen.
Er zijn vele filosofiën ontwikkeld en gepubliceerd hoe je je werknemers gemotiveerd kunt maken en houden, en plezier in hun werk behouden. Dat is niet alleen goed voor de werknemer zelf, maar ook voor het bedrijf.
Als je ergens plezier in hebt ben je eerder bereid om iets extra's te doen. Bijvoorbeeld overwerken, of extra dagen etc.
Welke winkel ga je liver naartoe? Een winkel met chagrijnig ongemotiveerd personeel, of personeel die vriendelijk is, je serieus neemt en hun best doet om je zo goed mogelijk op weg te helpen?
Het hoeft helemaal niet duur te zijn (veel dingen kosten niet eens geld, en de rest betaald zich dubbel en dwars terug door de hogere winsten die je als bedrijf behaalt).
Het zit hem vaak in kleine dingen. Compliment geven kost niks, doet wel veel goed!
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Suus »

Het artikel is geschreven als opiniestuk. Het staat er misschien niet duidelijk bij maar pagina 20/21 is altijd de opiniepagina in de Volkskrant.

Ik vind wel dat men af en toe nogal extreem afgeeft op het spoorbedrijf, en dat vergeten wordt dat er dingen wel goed gaan. Vooral dat het gras in het buitenland groener is. Nou, ik kan je zeggen, dat is niet zo.
DB kan niet communiceren of gaat pas tot actie over als er weer een oprispend artikel in Bild staat.
De Belgische spoorwegen presteren jaar na jaar slechter en beweren elk jaar dat het volgend jaar beter wordt. Bovendien bieden ze veel minder vervoer op veel meer spoor.
De Franse spoorwegen denken alleen maar in TGV's.
De SBB heeft grote problemen met het onderhoud, er is namelijk amper geld voor onderhoud nu al het geld in nieuwe projecten wordt gestoken.

Waar vind je nu eigenlijk wel een spoorbedrijf dat perfect is?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door hidihi »

Als klantvriendelijkheid een stokpaardje moet zijn(ben helemaal mee eens!) dan is aanbesteden nooit een goed idee, je ziet het in de bussector, je krijgt meer ritten voor het zelfde geld, maar aangezien de marges voor de bedrijven zelf kleiner is wordt er minder geld en tijd in andere dingen gestopt zoals personeel.
Als je spoor beter wil maken en het beste spoor ter wereld wilt maken, dan zul je met kortere ritten en minder gecombineerde treinritten maken om je betrouwbaarheidscijver op te krikken in vooral de sneeuw.
Misschien kun je goedkoper uit zijn door een aanbesteding maar dan zou het personeel waarschijnlijk minder in de spotlight staan, en of ik nou minder vertraging of vriendelijker personeel wil hebben, tja ik weet het niet.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Wubbo »

Beste en goedkoopste zijn twee verschillende dingen. Er wordt nu aanbesteed op prijs, je kan ook aanbesteden op kwaliteit. Het is dus niet per definitie zo dat aanbesteden zorgt voor minder kwaliteit.

Of knippen van treindiensten zo goed is voor je betrouwbaarheid is maar de vraag: het zorgt voor meer overstappen en dus meer kans dat overstappen mis kunnen gaan. Bovendien kun je de huidige treinaantallen niet rijden als je doorgaande treindiensten gaat knippen: dat past simpelweg niet op de infra. Probeer het maar eens uit in Utrecht.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Fles »

VIRM schreef:4. Zorg ook voor aantrekkelijke stations.
En dan? :?:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Vinny »

Probeer het maar eens uit in Utrecht.
Volgens mij kun je prima de IC's uit Zwolle en Amersfoort in Utrecht laten keren en dan terugrijden naar Amersfoort en Zwolle in plaats van de koppeling met de treinen naar Den Haag en Rotterdam. :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Wubbo »

Succes ermee, ik krijg daarmee geen fatsoenlijke spooropstelling in Utrecht. Het betekent minimaal herbouw van alles rond Gouda om dat voor elkaar te krijgen, want de Rotterdamse poot van de NoordOost is in Utrecht niet te keren (4 minuten is te weinig als het je doel is om iets betrouwbaarders te krijgen).
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Dexter »

Vinny schreef:Volgens mij kun je prima de IC's uit Zwolle en Amersfoort in Utrecht laten keren en dan terugrijden naar Amersfoort en Zwolle in plaats van de koppeling met de treinen naar Den Haag en Rotterdam.
Tuurlijk kan dat, maar dan mag je er gerust wat perronsporen bij leggen en kan je meteen het plan om te gaan snijden in het aantal wissels door de wc trekken. En als je dan de Noord-Zuid en Oost-West IC-verbindingen ook wil knippen, dan kom je uit op zo'n 26 perronsporen als ik even een ruwe schatting maak, dus dat zal me een ruimtebeslag en een investering zijn. Oh ja en vergeet vooral niet al het extra personeel en materieel mee te tellen, dat heb je nodig voor een robuuste dienstuitvoering. En nee, korte keringen gaan niet werken want die zijn juist funest voor de punctualiteit. :N
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Vinny »

En nee, korte keringen gaan niet werken want die zijn juist funest voor de punctualiteit.
Tja ik weet het niet, maar kopmaken in 11 minuten vind ik nou niet het toonbeeld van een korte kering of zo... :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Wubbo »

Dan heb je het dus over de spits-NoordOost richting Rotterdam (en niet de andere kant op). Dat is ook geen korte kering, maar daar werd nu ook niet op gehint. Het gaat erom dat je een geknipte NoordOost niet kunt keren in Utrecht.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Dexter »

Vinny schreef:
En nee, korte keringen gaan niet werken want die zijn juist funest voor de punctualiteit.
Tja ik weet het niet, maar kopmaken in 11 minuten vind ik nou niet het toonbeeld van een korte kering of zo... :twisted:
11 minuten geen korte kering? Ja, als je ondertussen op je luie gat in de trein als reiziger die 11 minuten zit af te wachten lijkt dat royaal, ja. Maar kom eens achter je bureau vandaan en loop eens met me mee tijdens de spits in Asd als je van de s2100 op de s2600 of v.v. moet keren en je zal zien dat het veel te krap en tijdens de spits onhaalbaar is:

- Wachten voor het inrijsein omdat de voorgaande trein te laat vertrekt
- Later (te laat) binnenkomen, dus er gaan gemiddeld al zo'n 2-4 minuten van je keertijd af
- Trein afbreken, op de parkeerrem zetten, spullen inpakken, jas aantrekken, cabine afsluiten
- Je door de uitstappende mensenmassa een weg naar voren banen (12 bakken VIRM = 325 meter trein)
- Daarbij opgehouden worden door vragenstellende toeristen die in het Engels, Japans, Russisch en Spaans vragen of deze trein naar Sjiphol Erport gaat en of ik dat echt wel zeker weet en dan nogmaals of ik het echt-echt heel zeker weet
- In de vooroplopende cabine aangekomen je controles doen, trein opbouwen, remproef nemen, portotest doen
- Vertraagd vertrekken door het vertraagd vertrekken van de s9200 en het vervolgens daardoor weer vertraagd vertrekken van de s1000 of een vertrekproces wat meer tijd in beslag neemt door te late, deur-open-houdende reizigers.

Vertaal het van VIRM naar ICMm of van Asd naar Ut, maar als je zo'n kering voor ogen hebt, is dat hetzelfde verhaal.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Vinny »

In Zürich kan er gewoon in 4 minuten gekeerd worden, dus ik snap echt niet wat het probleem in Utrecht is...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Suus »

Dat gaat nu nog goed in Zwitserland, maar er zijn wel geluiden uit Zwitserland dat er een ernstig geldgebrek is voor het onderhoud.Ik geloof dat men jaarlijks 160 miljoen euro nodig heeft voor onderhoud (geen uitbreiding) maar dat op dit moment slechts 80 miljoen per jaar wordt geïnvesteerd. Na elk jaar heb je dus achterstand van 80 miljoen erbij, dat kan nooit goed blijven gaan. Men lijkt het goed te verhullen, maar dat kan nooit veel langer goed gaan natuurlijk.

Oja, en in Zwitserland wordt er ook amper aanbesteed...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Daniel »

Vinny schreef:In Zürich kan er gewoon in 4 minuten gekeerd worden, dus ik snap echt niet wat het probleem in Utrecht is...
In Utrecht lukt 't net in 4 minuten met de s2800, maar die hoeft niet te combineren dus dat scheelt al aanzienlijk. Daarnaast komt die nog handig uit omdat 'ie in beide richtingen exact tegelijk op Ut is.

De NoordOost in Utrecht keren vergt zowiezo meer capaciteit aangezien je in 't gunstigste geval (trein uit Rtd keert op trein naar Gvc en andersom) maarliefst 1 minuut keertijd zou hebben. Dat wordt dus iets van 27 tot 31 minuten met als gevolg dat je de treinen van een halfuur later al op een ander perron zal moeten gaan behandelen. D'r gaan in Utrecht daarnaast nogal wat wissels uit waardoor je ze niet achter elkaar kunt zetten, dus heb je al vier perrons nodig voor die tak van de NoordOost.
Voor de andere richting negeer ik nog even de voortreinen van/naar Lw aangezien die er toch uit gaan als de Hanzelijn er is, maar die zou je ook niet fatsoenlijk kunnen keren (31 minuten zou weer twee perrons vergen). De rest kan je wel in een nette 20 minuten keren, maar is er tegelijk met de Rtd/Gvc tak en kost je dus nog een perron.

Alleen al 7 perrons nodig dus voor de NoordOost in de spits, succes :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Ennes »

Vinny schreef:
Probeer het maar eens uit in Utrecht.
Volgens mij kun je prima de IC's uit Zwolle en Amersfoort in Utrecht laten keren en dan terugrijden naar Amersfoort en Zwolle in plaats van de koppeling met de treinen naar Den Haag en Rotterdam. :twisted:
Dus hiermee ga je een extra overstap creëren waarbij mensen volledig bepakt en bezakt de trein moeten verlaten, om vervolgens een andere trein op te zoeken, met zijn allen weer instapen om hun reis te kunnen vervolgen. Nee... dit zal de punctualiteit vergroten! treinen hebben immers ook maar 1 deur.
Meer knippen moet je gewoon niet willen, het is oncomfortabeler, en de kans op extra reistijd wordt alleen maar groter bij een geringe vertraging.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door deadlock »

Dexter schreef:- Later (te laat) binnenkomen, dus er gaan gemiddeld al zo'n 2-4 minuten van je keertijd af
Dan is er dus iets mis met je planning. Net zoals de 3600 uit Rsd die om xx:13 enxx:43 binnen hoort te komen maar standaard 3 minuten te laat is in Zl. Dat is een structurele planningsfout die je moet aanpakken.
- Trein afbreken, op de parkeerrem zetten, spullen inpakken, jas aantrekken, cabine afsluiten
Moet je nog steeds de trein afbreken aan een kant als hij de andere kant weer opgaat? Ik zie machinisten van kerende treinen trouwens meestal binnen een minuut uit de cabine weglopen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Dat gaat nu nog goed in Zwitserland, maar er zijn wel geluiden uit Zwitserland dat er een ernstig geldgebrek is voor het onderhoud.Ik geloof dat men jaarlijks 160 miljoen euro nodig heeft voor onderhoud (geen uitbreiding) maar dat op dit moment slechts 80 miljoen per jaar wordt geïnvesteerd. Na elk jaar heb je dus achterstand van 80 miljoen erbij, dat kan nooit goed blijven gaan. Men lijkt het goed te verhullen, maar dat kan nooit veel langer goed gaan natuurlijk.

Oja, en in Zwitserland wordt er ook amper aanbesteed...
Ja er gaat te veel geld naar prestigeprojecten en te weinig geld naar beheer. Goed, dat is in Nederland ook zo. In ieder geval, vandaag stond in de krant dat de treinkaartjes gewoon 30% duurder worden in de periode 2013-2017. Zo kun je dat natuurlijk ook oplossen ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Vinny »

Alleen al 7 perrons nodig dus voor de NoordOost in de spits, succes
Als je de huidige dienstregeling in aanmerking neemt wel ja. Maar goed, ik vind 11 minuten een perron bezet houden in een treinverbinding met 15-minuten takt ook niet het toonbeeld van efficientie eerlijk gezegd...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Suus »

Dat is alleen in de spits en dan ook nog eens alleen met voortreinen. Het lukt je ook niet het stokpaardje bij het oud vuil te zetten he? De meeste treinen staan beduidend korter langs het perron. Het gaat je echter niet lukken om meer treinen in Utrecht kop te laten maken met de huidige infrastructuur, als je nu al ziet wat voor trucjes er worden uitgehaald.

De vergelijking met Zurich gaat ook mank, daar er daar geen treinen keren op het drukste station van wijde omgeving.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Vinny »

Dat is alleen in de spits en dan ook nog eens alleen met voortreinen
En wanneer hebben we perroncapaciteit nodig? Op zondagavond om 23.30 zeker? :roll:
Het gaat je echter niet lukken om meer treinen in Utrecht kop te laten maken met de huidige infrastructuur, als je nu al ziet wat voor trucjes er worden uitgehaald.
Spoorboekjeloos reizen: Aan komen rijden. Reizigers lossen. Kop maken. Reizigers in laten stappen. Wegwezen. Kan in vijf minuten. :D
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten