Mag ik even kwijt #67

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #67

Bericht door Fles »

Klaasje schreef:Het heeft vooral iets te maken met de koppeling tussen persoonsgegevens en je chipkaartreizen als ik me niet vergis. Bij vervoerders wordt die koppeling niet gemaakt.
Tuurlijk wel man ga nou toch gauw :lol: NS weet welke kaart met welk nummer ik heb, en waar ik woon, welk emailadres ik heb etc. Die weten allang wie ik ben en wanneer ik van waar naar waar reis. Dat hele privacygelul is één grote wassen neus.

Elk treinkaartje wat je met je pinpas betaalt, daarvan ziet NS van welke girorekening het geld komt. Elke GtbV die je indient, is voorzien van al je gegevens. Naam, adres, geboortedatum, alles. EN je girorekening :idea: En nu moet ik ergens "toestemming voor geven" omdat ik anders zelf niet mag weten wanneer ik waar ben "want TLS heeft het zo goed voor met mijn privacy"? :') Ja hoor, en ik ben de Paashaas :D Dat gelooft toch geen kat :N
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Mag ik even kwijt #67

Bericht door Caspar »

Er hangen hier overal a4tjes in de wijk op bomen en achter sommige ramen met ''stem Ben" Ik dacht wie of wat is Ben dan weer... Blijkt dat het om die Ben van the voice of Holland gaat... -o- Die knaap woont hier in de wijk blijkt.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #67

Bericht door Fles »

Okee maar stel je wilt een dagkaart op je OVschijtkaart laden, wat niet kan, maar je wil wel een rondje maken waarvoor je normaal gesproken een dagkaart zou kopen. Moet je dan maar voor de zekerheid bij elke overstap bliepen? Of moet je alleen bij verandering van vervoerder bliepen? Of alleen als je een ander kant op gaat reizen? Of? :?:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Mag ik even kwijt #67

Bericht door Klaasje »

Fles schreef:
Klaasje schreef:Het heeft vooral iets te maken met de koppeling tussen persoonsgegevens en je chipkaartreizen als ik me niet vergis. Bij vervoerders wordt die koppeling niet gemaakt.
Tuurlijk wel man ga nou toch gauw :lol: NS weet welke kaart met welk nummer ik heb, en waar ik woon, welk emailadres ik heb etc. Die weten allang wie ik ben en wanneer ik van waar naar waar reis. Dat hele privacygelul is één grote wassen neus.

Elk treinkaartje wat je met je pinpas betaalt, daarvan ziet NS van welke girorekening het geld komt. Elke GtbV die je indient, is voorzien van al je gegevens. Naam, adres, geboortedatum, alles. EN je girorekening :idea: En nu moet ik ergens "toestemming voor geven" omdat ik anders zelf niet mag weten wanneer ik waar ben "want TLS heeft het zo goed voor met mijn privacy"? :') Ja hoor, en ik ben de Paashaas :D Dat gelooft toch geen kat :N
Natuurlijk heb ik ongelijk. Ik heb zelf wat verwerkingsprocessen van CXX gezien en de administratie van reizen is strikt gescheiden van de klantenadministratie. De enige plek waar het bij elkaar komt is op de plek waar een papieren restitutieaanvraag vergeleken wordt met het transactieoverzicht die op de computer staat. Vervolgens wordt op diezelfde computer het geld klaargezet voor de chipkaart en gaat het papiertje de vernietiger in. Of zou dat bij andere vervoerders anders gaan?

En Fles, Als je een papieren dagkaart hebt -> Niet bliepen natuurlijk. Je gaat de NS toch niet dubbel sponsoren door twee keer te betalen?
Laatst gewijzigd door Klaasje op vr 21 jan 2011, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #67

Bericht door Fles »

Klaasje schreef: gaat het papiertje de vernietiger in.
Mja, dat moet de burger dan maar op jouw blauwe ogen geloven he ;)

Het kan best waar zijn hoor, maar feit is gewoon dat er niets meer NODIG is, voor de burger niet, voor de reiziger niet, en ook voor de vervoerder niet, dan dat er verzekerd wordt dat de reiziger betaalt voor de afgenomen dienst, te weten het vervoer.

Dan is het VOLSTREKT irrelevant waar die reiziger woont, wat zijn telefoonnummer is, zijn emailadres, hell, zelfs zijn NAAM hoef je niet te weten. Toch wordt dat allemaal verzameld, op geen redelijke grond, zeven jaar bewaard, op geen redelijke grond, in een systeem wat zo lek is als een mandje. Daar kunnen de meest onverwachte personen en instanties bij, en alle goed bedoelingen van scheiding van belangen etc ten spijt, het zal op een dag gebeuren, en dan is het wel te laat :Y
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt #67

Bericht door AppleMoose »

Vandaag naar de protestactie geweest in Den Haag.
Was erg leuk en gezellig!
De grootste studentendemonstratie sinds de jaren 80! Erg gaaf om erbij te zijn geweest :Y
Alleen zo jammer dat het kabinet niet van plan lijkt om ook maar iets te veranderen aan die idiote plannen :evil:

Maargoed, we hebben onze stem laten horen, en als ze niet willen luisteren, doen we het graag nog eens over (dan hopelijk zonder die achterlijke relschoppers :evil: ) en dan wordt het de grootste studentendemonstratie OOIT! :twisted: :twisted:

Terugweg trouwens naeuwelijks last van de drukte gehad. Ik zag al snel dat CS volliep, dus ben ik via Den haag HS naar Schiphol gegaan, en daar de trein naar Arnhem gepakt.
HS was zeer rustig, en door te reizen via Schiphol, omzeilde ik de drukke treinen naar utrecht, en het scheelde bovendien nog een overstap *O*

Ben overigens nog in beeld geweest bij de NOS.
http://nos.nl/l/tcm:5-884562/
(In het begin, als de camera naar links draait, zie je me staan met een wit petje op en een bord, bij de ROOD-groep)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Mag ik even kwijt #67

Bericht door htm_tram »

Sinds gister heb ik een iphone. Moet zeggen dat ik er wel blij mee ben. Tis ff wennen. Maar werkt prettiger dan me Nokia 5800. :)
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Mag ik even kwijt #67

Bericht door find_your_spot »

Fles schreef: Mja, dat moet de burger dan maar op jouw blauwe ogen geloven he ;)
Heb een aantal vragen voor je.

1. Heb jij een PIN pas?
2. Ben jij ingeschreven in het bevolkingsregister?
3. Had jij vroeger recht op studiefinanciering?
4. Heb jij een mobiele telefoon?
5. Heb jij wel is belastingaangifte gedaan?
6. Heb jij een DigID inlogcode?
7. Heb jij een ID kaart?
8. Heb jij een paspoort?
9. Zo ja, heeft dat paspoort een biometrische chip?
10. Heb je een zorgverzekering?
11. Sta je ingeschreven in jouw gemeente?
12. Heb je wel is een visum aangevraagd voor een land buiten Nederland?
13. Sta je in het telefoonboek?
14. Doe je aan internet bankieren?
15. Gebruik je iDeal?
For Your Railroad Adventures
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Mag ik even kwijt #67

Bericht door find_your_spot »

Afbeelding
Eindelijk rust.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #67

Bericht door Geert »

Ronaldussen schreef:Vandaag naar de protestactie geweest in Den Haag.
Was erg leuk en gezellig!
De grootste studentendemonstratie sinds de jaren 80! Erg gaaf om erbij te zijn geweest :Y
Cool! Heb je niet gezien maar dat was te verwachten met zoveel mensen. Ik hoorde dat er tussen de 15.000 en 20.000 demonstranten waren gekomen, dat is niet verkeerd.

Zelf heb ik meegeholpen met de organisatie van de demonstratie, ik was lid van het ordeteam dat moest voorkomen dat er allemaal opstootjes en dergelijke zouden komen en dat is prima gelukt. Ook nog aan het begin geholpen met het opbouwen en vastschroeven van de barriers voor het podium, dat is echt een rotklusje zeg :s.

We hoefden ook bijna niet in actie te komen tijdens de demonstratie zelf, behalve toen de staatssecretaris Zijlstra moest arriveren: mijn groepje werd naar backstage gestuurd waar me een menselijk cordon moesten vormen tussen de pers en de staatssecretaris, zodat die uit zijn auto naar het podium kon lopen zonder meteen lastig gevallen te worden door de pers. Wat zijn die journalisten aasgieren zeg :shock:. Toen Halbe Zijlstra weer terugliep naar de auto wilden er >25 cameramensen en verslaggevers naar 'm toe terwijl duidelijk was dat dat niet de bedoeling was. Maar het cordon werkte en hij kon redelijk ongehinderd de auto in. Kreeg wel een verwensing 'laat me maar los motherfucker' naar mijn hoofd geslingerd van een SBS6-cameraman ( :') ), maar blijkbaar hoort dat er bij.

Verder ging het allemaal prima, nadat de staatssecretaris weer was vertrokken gingen we richting de uitgang van het Malieveld (bij het pannekoekenhuisje) om daar iedereen richting station te dirigeren. Het was er een paar minuten een beetje grimmig doordat er een stuk of 15-20 krakers (of anti-fascisten, dat was niet helemaal duidelijk) daar probeerden te rellen tegen de politie, maar dat werd redelijk vlot door de ME afgehandeld en verder zijn er nauwelijks protesterende studenten bij betrokken geweest. Wel apart gevoel om tussen ME-politiepaarden en de wat agressievere types te staan ;)

Nadat het merendeel richting station was verkast het veld opgeruimd en nog wat gedronken, en vervolgens afterparty in een café aan het Plein. Daar kwam op een gegeven moment burgemeester Jozias van Aartsen binnen, dat was wel tof :). Even mee gekletst en hij sprak de medewerkers ook nog toe, en hij was erg blij met de organisatie van het evenement: volgens de politie was alles prima en zeer ordelijk verlopen.

Goed, nu uitrusten van een lange dag :)
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt #67

Bericht door AppleMoose »

Ik ben nog wel naar CS gelopen, maar bij het kruispunt ervoor (waar de tram de bocht omgaat) ben ik de binnenstad ingegaan opweg naar Holland Spoor.
Ik ging al zo rond half 4 naar huis, toen stond jij denk ik nog bij het podium.
Ik heb er wel vlakbij gestaan, maar jij stond dus op een andere plek :P

De organisatie verdient een groot compliment idd. De demo verliep orderlijk en was gewoon goed geregeld.
Leuke sprekers ook en de presentator deed het ook erg goed!
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Mag ik even kwijt #67

Bericht door Justin »

Praat me er niet van, journalistiek. Na 8 jaar freelancen walg ik van sommige journalisten, en hoe ze denken alles beter te weten en alles te kunnen...

Goed te horen dat het goed ging. Ik kon er niet bij zijn, omdat ik werkafspraken in Wageningen had...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #67

Bericht door Fles »

find_your_spot schreef:
Fles schreef: Mja, dat moet de burger dan maar op jouw blauwe ogen geloven he ;)
Heb een aantal vragen voor je.

1. Heb jij een PIN pas?
2. Ben jij ingeschreven in het bevolkingsregister?
3. Had jij vroeger recht op studiefinanciering?
4. Heb jij een mobiele telefoon?
5. Heb jij wel is belastingaangifte gedaan?
6. Heb jij een DigID inlogcode?
7. Heb jij een ID kaart?
8. Heb jij een paspoort?
9. Zo ja, heeft dat paspoort een biometrische chip?
10. Heb je een zorgverzekering?
11. Sta je ingeschreven in jouw gemeente?
12. Heb je wel is een visum aangevraagd voor een land buiten Nederland?
13. Sta je in het telefoonboek?
14. Doe je aan internet bankieren?
15. Gebruik je iDeal?
Zelfs al zou ik 15-0 scoren. Wat wil je zeggen?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Mag ik even kwijt #67

Bericht door Vinny »

Dexter schreef:Zo hee en ben je voor dat bedrag vervoerd in een massage-stoel met 2 hostessen naast je die je onderweg druiven voerden en koelte toewuifden? :lol:
Het is -9 graden hier hoor. Die koelte heb ik niet nodig. En het was een doorsnee postbus. Gewoon zo'n barrel, gas geven en je rijdt de berg op. Lijkt me nou geen sophisticated techniek of zo. Afijn: op een vakantie waar ik toch al gemiddeld 200 euro per dag aan het uitgeven ben, kan dat er ook nog wel bij... :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #67

Bericht door Suus »

Ze doen bij de OV-Chipkaart in ieder geval geen pogingen om aan de klant te laten blijken dat de systemen gekoppeld zijn, zo vaak en zo veel moet je elke keer dezelfde gegevens keer op keer in formulieren invullen. Het moet daar of:
1. Een walhalla voor de verzamelaar van NAW-gegevens zijn
2. Een enorme administratieve chaos bij de diverse burelen
3. Alles wordt elke keer vernietigd en de klant wordt weer een anoniem muurbloempje.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Mag ik even kwijt #67

Bericht door find_your_spot »

Fles schreef: Zelfs al zou ik 15-0 scoren. Wat wil je zeggen?
Ik vind dat er zoveel organisaties zijn die je persoonsgegevens bijhouden en al je bewegingen vast leggen.

Daarom begrijp ik je probleem niet wat 1 OV-chipkaart bedrijfje nou het probleem is...

De overheid slaat bijvoorbeeld ook 40 keer per dag de locatie van je mobiele telefoon op. Daar hoor je niemand over.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #67

Bericht door Geert »

find_your_spot schreef:Ik vind dat er zoveel organisaties zijn die je persoonsgegevens bijhouden en al je bewegingen vast leggen.

Daarom begrijp ik je probleem niet wat 1 OV-chipkaart bedrijfje nou het probleem is...
Als het er al zoveel zijn hoeft er toch niet nog eentje bij? Beetje "ik heb toch niks te verbergen"-achtig argument.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #67

Bericht door Fles »

Nou, hier hoor je mij dus WEL over. Of moet ik dit allemaal maar okee vinden "omdat ik over al die andere dingen ook niks zei"?

De meeste van die dingen die je noemt zijn een wassen neus trouwens. NATUURLIJK heb ik een DigiD. NATUURLIJK ben ik ingeschreven in mijn gemeente, en zo nog wel wat dingen. Maar waarom moet een vervoerder weten:

WIE ik ben?
Waar ik woon?
Wat mijn telefoonnummer is?
Wat mijn emailadres is?
Wat mijn geboortedatum is?

Allemaal TOTALE onzin. Een vervoerder mag zorgen dat ik betaal voor mijn afgenomen dienst. Meer NIET.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Mag ik even kwijt #67

Bericht door find_your_spot »

Geert schreef: Als het er al zoveel zijn hoeft er toch niet nog eentje bij? Beetje "ik heb toch niks te verbergen"-achtig argument.
Met deze Nederlandse overheid ga je die strijd gegarandeerd verliezen.

Iets met The New World Order...
For Your Railroad Adventures
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #67

Bericht door Fles »

find_your_spot schreef:
Geert schreef: Als het er al zoveel zijn hoeft er toch niet nog eentje bij? Beetje "ik heb toch niks te verbergen"-achtig argument.
Met deze Nederlandse overheid ga je die strijd gegarandeerd verliezen.

Iets met The New World Order...

Lekker argument ja.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Mag ik even kwijt #67

Bericht door Caspar »

find_your_spot schreef:
Fles schreef: Zelfs al zou ik 15-0 scoren. Wat wil je zeggen?
Ik vind dat er zoveel organisaties zijn die je persoonsgegevens bijhouden en al je bewegingen vast leggen.

Daarom begrijp ik je probleem niet wat 1 OV-chipkaart bedrijfje nou het probleem is...

De overheid slaat bijvoorbeeld ook 40 keer per dag de locatie van je mobiele telefoon op. Daar hoor je niemand over.

Maar dat doe jij zelf ook, door je reishistorie hier op internet te plaatsen?

Verder vroeg zit ik nu al een hele tijd te klooien om eens navigatie op mijn Samsung telefoon werkend te krijgen :evil: lukt maar niet.


Ojaa, de New world order (ofwel NWO) waren mijn jeugdhelden vroeger, vooral als ze met stoelen gingen meppen die dan versplinterden:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=158audnBOl8[/youtube]
Laatst gewijzigd door Caspar op vr 21 jan 2011, 23:38, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #67

Bericht door Suus »

Persoonlijke kaarten hebben twee gegevens opgeslagen op de chip: Kaartnummer en geboortedatum.

Die geboortedatum wordt gebruikt om automatisch korting te activeren wanneer je kind of senior bent. Ik kan mij voorstellen dat ze die geboortedatum bij declaratieformulieren gebruiken om te berekenen of je in aanmerking komt voor het reductietarief of het volledige tarief moet betalen. Een adres gebruikt men om je een brief te kunnen versturen, persoonlijke kaarten worden altijd via de post bezorgd namelijk. Een e-mailadres wordt gebruikt om je te helpen als je je wachtwoord vergeet.

Een telefoonnummer hoef je niet op te geven bij Mijn OV-Chipkaart.

@Caspar: Welk model Samsung heb je?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Mag ik even kwijt #67

Bericht door Caspar »

Samsung Jet (s8000)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #67

Bericht door Suus »

Na even Googlen moet je daar dus eerst software voor kopen en die dan op je mobiel zetten. Dat gaat dan fout zeker?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #67

Bericht door Geert »

Bee schreef:Persoonlijke kaarten hebben twee gegevens opgeslagen op de chip: Kaartnummer en geboortedatum.

Die geboortedatum wordt gebruikt om automatisch korting te activeren wanneer je kind of senior bent. Ik kan mij voorstellen dat ze die geboortedatum bij declaratieformulieren gebruiken om te berekenen of je in aanmerking komt voor het reductietarief of het volledige tarief moet betalen. Een adres gebruikt men om je een brief te kunnen versturen, persoonlijke kaarten worden altijd via de post bezorgd namelijk. Een e-mailadres wordt gebruikt om je te helpen als je je wachtwoord vergeet.

Een telefoonnummer hoef je niet op te geven bij Mijn OV-Chipkaart.
Wat betreft persoonlijke chipkaarten: daar kan ik nog enigszins inkomen dat het nodig is om meer in te voeren dan alleen de kaartnummer, anders kan ik gewoon een random nummer invullen en alle transacties van een kaart bekijken. Voor anonieme kaarten is het inderdaad een beetje vreemd, die informatie is niet bekend (dus er hoeft niets gematcht te worden) en een zo'n kaart is dan ook niet echt anoniem meer.

Het invullen van geboortedatum voor declaratieformulieren om alleen maar vast te stellen of iemand wel/niet reductietarief heeft vind ik een slecht argument. Dat zou je al terug kunnen zien in de kaartadministratie lijkt me, en voor bijvoorbeeld studenten geldt een reductietarief wat niet bepaald wordt door de leeftijd.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 9 gasten