Nieuwe Dienstregeling DAV

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe Dienstregeling DAV

Bericht door mijack1985 »

zit nu in de 85 vanaf Utrecht naar Leerdam (eerst langs station, en dan via Leerdam West en Noord terug naar Utrecht) en de chauffeur gaf zelf ook toe dat hij de dienstregeling ook nog niet helemaal onder de knie had. Hij was aan het discusieren met een andere chauffeur
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe Dienstregeling DAV

Bericht door Daniel »

lex1975 schreef:met die lijn 85 is het verwarrend, omdat het zo schijnt te zijn, dat sommige ritten vanuit Utrecht eerst naar het station rijden en dan pas door west, maar zo is dienstregelingtabel niet opgesteld, waardoor het heel onoverzichtelijk wordt...
Klopt ja, zover ik in het boekje zie de hele ochtend 2x/uur rechtstreeks naar het station en dan terug naar Utrecht via West. De andere twee ritten in het uur rijden wel door West vanuit Utrecht en dan via het station naar de Lingepolikliniek.

Zal puur een keuze vanwege de infrastructuur zijn: bij het station kan je niet keren dus kan je niet via Noord en West naar het station rijden en dan weer via West en Noord terug. Vandaar dat de ritten tot het station in de ochtendspits alleen ri. Utrecht via West en Noord gaan en in de avondspits via Noord en West naar het station rijden, da's precies de spitsrichting en daarmee de kortste reistijd voor de klant.
Op de ritten naar de Lingepolikliniek heb je daar geen last van: daar is een keerlus dus rijden die ritten in beide richtingen via West en Noord.

Niet voor niks was er vroeger een lijn 114 die rechtstreeks naar het station en dan door naar West reed en een lijn 112 die vanaf de Lingepolikliniek via station en Noord naar Utrecht reed. Scheelt aardig in de voetnoten om gewoon twee lijnnummers te gebruiken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: Nieuwe Dienstregeling DAV

Bericht door Oud forumgebruiker »

maar dit hadden ze vorige dienstregeling ook al ingevoerd met de ritten van lijn 185.
niet alleen vanwege de gelede bussen, maar ook vanwege het niet kunnen keren bij het station.
daarbij scheelt die 10 minuten om naar de Lingopoli te rijden mogelijk weer bus bus in de omloop.

Arriva is heel goed bezig in het zo goedkoop mogelijk rijden, zonder dat er minder ritten zijn.

Zo rijden er 's avonds nog steeds 2 bussen per uur tussen Rotterdam (Zuidplein/Kralingse Zoom) en Papendrecht/Sliedrecht & Alblasserdam (en verder), maar niet meer met een patroon van ongeveer om de 30 minuten, maar dus 15/45 of zelfs 7/53.

Dit systeem was al van toepassing toen ik er nog reed, maar het is nu wel erger geworden.

In Alblasserdam is er 's avonds geen aansluiting meer van lijn 16 op lijn 90, maar nu is dit op zondag wel weer terug (in de oude dienstregeling was het op zondag juist een hele lange overstap)...

Ik wil best wel geloven, dat het overdag nog wel mee valt, want dan zijn bijna alle aansluitingen nog gewoon aanwezig of rijden er een aantal spitsbussen, waardoor de reismogelijkheden groot genoeg zijn, maar juist 's avonds moet je echt je reis van te voren gepland hebben, want anders kan je mooi voor verrassingen komen te staan, omdat je opeens 50 minuten moet wachten op je bus...

Klantvriendelijk vind ik dat persoonlijk dus niet...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe Dienstregeling DAV

Bericht door Suus »

Is het dan als reiziger in het gebied niet eens tijd om een mail te sturen naar de Provincie Zuid-Holland? Die zouden toch wel wat druk moeten kunnen uitoefenen om dat soort situaties te verbeteren? Uiteindelijk moet Arriva maar volgen, de provincie is toch echt de baas lijkt mij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe Dienstregeling DAV

Bericht door Daniel »

"Probleem" is dat Arriva keurig aan de eisen voldoet... de aansluiting in Ridderkerk is zover ik weet geen eis maar iets wat door Arriva zelf is bedacht om overdag elk kwartier een reismogelijkheid naar Zuidplein en Kralingse Zoom te bieden vanuit Alblasserdam/Papendrecht/Sliedrecht.
Wel een eis is het aantal bussen per uur, maar 'tis weer geen eis dat die ook regelmatig over het uur verdeeld zijn. (En daarnaast is 't geloof ik zelfs minimaal een uurdienst voor kernen met een inwonertal als Papendrecht en Sliedrecht, dat wordt dus ruimschoots geboden)
lex1975 schreef:maar dit hadden ze vorige dienstregeling ook al ingevoerd met de ritten van lijn 185.
niet alleen vanwege de gelede bussen, maar ook vanwege het niet kunnen keren bij het station.
Die was ietsjes anders qua bediening: Noord - Station - Oost met 185 en Noord - West - Station - Oost met de 85 (tegenover Noord - Station - Oost met 112 en Station - West met 114).
De huidige aanpassing is daarmee meer een verschuiving: vorig jaar een kwartiersdienst door naar Oost en 2x/uur via West, nu 2x/uur naar Oost en 4x/uur via West. (Weer een jaar eerder had Oost in de spits een kwartiersdienst en werd er vanaf het station aangevuld tot 5x/uur of 6x/uur een bus via West en Noord, da's met de komst van de geledes eruit gegaan)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 172 gasten