Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #1

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Fles »

Wat weer een spuuglelijke dingen :lol: Hoe krijgen ze het daar in Frankrijk toch telkens weer voor elkaar _O-
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Ik vind dit wel een geslaagd ontwerp. Je ziet tenminste wat je er in zou moeten zien, en op het oog lijkt de tram door deze kop erg slank :)

Ik vind beide types in Lyon (links sneltram, rechts stadstram):
Afbeelding
en Marseille
Afbeelding
Helemaal niet mooi.

Terwijl ik die van Toulouse, Bordeaux en Le Mans juist weer erg mooi vind.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Fles »

Die onderste van Marseille is helemaal te belachelijk voor woorden. Dat lijkt wel een aquarium op wielen :X
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door hauptbahnhof »

Mensen, waar is jullie gevoel voor design? :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Die van Marseille moet je het zeegevoel geven, omdat het een havenstad is enzo :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Fles »

Bee schreef:Die van Marseille moet je het zeegevoel geven, omdat het een havenstad is enzo :')
Dat ding komt zo uit 20.000 Mijlen Onder Zee vandaan :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Het schijnt trouwens dat die grote schijnwerper bovenaan een verschillende kleur gloed krijgt afhankelijk van de lijn waarop hij rijdt _O-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door webguy »

Krijgen we op de Noord-Zuidlijn ook materieel met disco schijnwerpers? Lijkt me wel leuk...
Thomas
Berichten: 223
Lid geworden op: do 26 jun 2008, 16:52
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Thomas »

Bee schreef:Het schijnt trouwens dat die grote schijnwerper bovenaan een verschillende kleur gloed krijgt afhankelijk van de lijn waarop hij rijdt _O-
Klopt, al is de zichtbaarheid overdag bij de felle Zuid-Franse zon ook niet altijd even geweldig...

Lijn T1 heeft een groene:Afbeelding

En lijn T2 heeft een gele:
Afbeelding.

Die trams vond ik in het echt trouwens minder lelijk dan op foto's...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Ze vervangen trouwens deze trams:
Afbeelding
Die zijn allemaal verkocht aan de HTM in Den Haag. Die heeft ze in Marseille laten slopen en alleen de assen en wielen overgenomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Meltrain »

Over Parijs: zo, ze zijn daar een hoop van plan. Zeker lijn T3 wordt nog aardig uitgebreid, als ik dat zo zie.

Over Lyon: die stadstrams vind ik nog best mooi: ze hebben een 'krachtig' uiterlijk. Die sneltrams zijn gewoon lomp.

Over Reims: over de vorm van de trams valt te discussiëren, maar helaas staan bepaalde kleuren hun veel beter dan andere. Van de foto's die Bee toonde vond ik paars erg mooi, rood wat minder en roze dan weer helemaal niks. :P Het hangt in mijn ogen dus heel erg van de kleur af of je de tram mooi vindt of niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Ze hebben nog meer kleurtjes hoor :P Op de vorige foto's zag je Fuchsia, Lavande en Écarlate.

Je hebt ook nog:
Afbeelding
Blauw (Azur)
Afbeelding
Groen (Pistache)
Afbeelding
Geel (Mandarine)

Er zijn ook nog trams in de kleuren Turquoise, Citron en Neutre (Grijs) in aflevering.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Dexter »

Wedden dat er ergens op het web een OVNL-equivalent bestaat waarin mensen gaan bijhouden in welke kleur of smaak tram ze die dag hebben gezeten? _O-

Ik vind die Citadis in Lyon trouwens net een ei op rails. Ik ben benieuwd wat ze er voor Utrecht van zouden maken, mochten ze daar de Citadis kiezen. :roll: Die in Rotterdam zijn strak en modern, maar verder erg fantasieloos.
Vallend blad maakt rails glad.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door hauptbahnhof »

Dat is het idd juist. Alstom staat bekend om extravangante modellen voor hun Citadistrams te kiezen. Maar die in Rotterdam vind ik maar vierkant met aan de voorkant een pleebril. Ook het interieur vind ik erg sober Plastic stoelen en 2 lichtkranten).

Ik zou (als ik het niet wist) niet kunnen raden dat dat een Citadis is...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

De Citadis wordt in twee modellen geleverd: Met schuine wanden of met rechte wanden. Rotterdam heeft gekozen voor het model met rechte wanden, de meeste steden kiezen voor het model met schuine wanden omdat dat moderner is en meer binnenruimte geeft. De kopvorm mag door de bestellers zelf gekozen worden, die daar vaak een bekende ontwerper voor selecteren. Volgens mij is de kopvorm die de eerste generatie trams in Montpellier en de Citadis-trams in Melbourne hebben de standaard kopvorm, maar eigenlijk kan je net zo goed zeggen dat die er niet is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Dexter »

Nu is er aan de Rotterdamse Citadis wel heel veel vertimmerd, want het hele concept 'Citadis' is ooit ontworpen voor nagelnieuwe tramnetten (zoals die in Frankrijk) met een groot profiel van vrije ruimte en een perfecte sporenligging. Met smalle binnenstadsstraten met krappe bogen en gammele sporen was aanvankelijk niet echt rekening gehouden.
Vallend blad maakt rails glad.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Caspar »

Wat zijn in Zuid Duitsland (op de lijn Wurzburg/Neurenberg/Passau), Oostenrijk en Hongarije leuke tramsteden? Even een vraagje voor een mogelijke reis van me.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Tramstad Numero Uno in dat gebied is natuurlijk Wenen. Met 28 lijnen nog steeds een van de grootste ter wereld.

Kleinere tramnetten vind je in Oostenrijk in Gmunden (1 lijn van 2,3 kilometer), Graz (stamlijn met allerlei aftakkingen), Innsbruck (klein net, maar de Stubaitalbahn maakt ook gebruik van het tramnet, dat is wel leuk) en Linz (900mm spoor!!!, op dit tramnet is de Pöstlingbergbahn aangesloten).

In Hongarije heeft Budapest de oudste elektrische metro van Europa, en ze hebben op hun redelijk grote tramnet ook de langste trams ter wereld rijden. En verder hebben ze er heel veel trams uit Hannover rijden, die ook wel bekend zijn van de HTM en van Houten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Fles »

ik heb recentelijk in Budapest alleen maar Combino's gezien trouwens -o- Daarvoor hoef je het niet te doen :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Nouja, de Combino's zijn de langste trams ter wereld :wink:

Maar er zijn dus ook een hoop trams uit Hannover:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=r2Y3H1C9AQA[/youtube]
Zoals wel te horen is aan het gebonk tijdens het fragment in de tram is de rails er niet in opperbeste staat :X
Laatst gewijzigd door Suus op do 27 jan 2011, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Fles »

Bee schreef:Nouja, de Combino's zijn de langste trams ter wereld :wink:
Oh nou, zo indrukwekkend vond ik het allemaal niet, anders :P Ik zal de foto's nogeens bekijken, liggen nu thuis :P
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door FLJ »

Boedapest is zeker een aanrader, voornamelijk door de variëteit aan trams (GANZ ICS/KCSV7 (Hongaarse dubbelgelede wagens), Düwag TW 6000 (ex Hannover), Tatra T5C5 en de Siemens Combino Supra, de langste tram ter wereld) en de omvang van het tramnet. Daarnaast zijn de tramlijnen heel verschillend van karakter, van de drukste tramlijn van Europa (tramlijn 4 en 6) die door het centrum loopt op volledig gerenoveerde sporen en wordt gereden met modern materieel (de Combino's) tot zwaar verwaarloosde tramlijnen in de buitenwijken waarbij soms stapvoets gereden wordt met de Tsjechische Tatratrams op grote boulevards tussen de Oostblokflats (een mooi voorbeeld hiervan is tramlijn 1).

Wenen is ook een interessante tramstad door het grote lijnennet en de verschillende tramtypes (Weense E1/E2 (die we ook kennen uit Rotterdam en de daarvan afgeleide E6 versie rijdt op de Utrechtse sneltram) en de Siemens ULF-trams, de laagste lagevloertram tot nu toe geproduceerd). Daarnaast rijden op U-bahn U6 lagevloertrams van Bombardier (type Flexity Swift).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Persoonlijk ben ik een "fan" van het tramnet van Dresden. Okee, eigenlijk is het in uitvoering doodsaai, omdat het zo goed wordt uitgevoerd. Zo zijn alle voertuigen in opperbeste staat, de haltes modern, veilig en bijna altijd voorzien van alle gemakken, de informatievoorziening erg goed en de dienstuitvoering erg punctueel. Voor veel steden zou het doortastende bedrijf een voorbeeld kunnen zijn.

Een ijverige medewerker van dit bedrijf, het DVB, heeft met zijn camera films gemaakt terwijl hij de tram bestuurd en op Youtube geplaatst. Zo kan bijvoorbeeld het hele hele traject van lijn 4, een lange regionale lijn, bekeken worden zonder dat er stukjes uit geknipt zijn. Volkomen realistisch dus.

Mocht je een keer zin hebben, dan kan je ze hier vinden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Dexter »

Zo'n 20 jaar geleden vond ik het Haagse tramnet helemaal je-van-het, want dat had allemaal dingen die andere tramnetten toen nog niet hadden: Verhoogde halteperrons, Vetag, veel vrije banen en een heus tramstation en viaduct.

Tegenwoordig mag de HTM zelf weleens een inhaalslag maken, want alle andere steden en de RR-lijnen rijden inmiddels met lagevloertrams. Niet dat de GTL's slechte trams zijn hoor, alles behalve dat. :mrgreen:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Dat tramviaduct e.d. zijn echt nog overblijfselen van de jaren 70, toen men uitgign van een scheiding van tram en auto's, en dan eigenlijk omdat auto's maar last hadden van die trams. Maar het tramviaduct en het grote station bovenop het CS zijn tot de komst van Randstadrail nooit optimaal benut geweest doordat de Koekamplus nooit is aangelegd vanwege een wet uit 1576 die dat tegengaat.

Daardoor werd een tramstation in de Rijnstraat noodzakelijk en moest men eigenlijk hun verlies toegeven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten