OVer je reiservaringen in januari 2011

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Chauf21 »

Ik denk niet dat het zo is omdat het voor de chauffeursdiensten beter uitkomt, ik denk eerder dat de zondag een speciale betekenis heeft in Urk ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Suus »

Er schijnen wel plannen te zijn voor een buslijn Urk - Lelystad met ingang van december 2012.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door webguy »

Oh, dat heeft er ongetwijfeld ook wat mee te maken, maar niet iedereen op Urk zal zondags naar de kerk gaan. Waarschijnlijk is het inderdaad eerder een bijkomstigheid :)

Bee schreef:Er schijnen wel plannen te zijn voor een buslijn Urk - Lelystad met ingang van december 2012.
Behalve op zondag? ;) Op zich wel logisch als de 315 wordt geschrapt, anders zit je wel erg ver overal vandaan. Schrappen van de 315 lijkt me sowieso een achteruitgang voor de hele NOP, om over Lemmer enzo maar te zwijgen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Suus »

Om even een idee te geven: De gemeenteraad van Urk telt 17 zetels, en alle zetels worden bezet door christelijke partijen. Vanuit mijn gemeente gezien een totaal bizarre situatie, ik woon in een gemeente met 19 zetels en slechts 1 zetel voor het CDA. De politiek zal er vast ook heel braaf en gemoedelijk zijn :P

En er zijn 4 kerkgebouwen met meer dan 1000 zitplaatsen... Mijn grotere gemeente telt maar 2 kerkgebouwen die elk vele malen kleiner zijn :shock:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Fles »

Wat een reiservaring Bee :idea: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Suus »

Nou, ik zat zo laatst in een trein he, en die ging zo heel erg hard he, wel 120 ofzo he :mrgreen:

Nouja, het valt mij op dat de SGM's in de s9500 al minstens een maand hetzelfde zijn, onder andere de m2125 zit er vast in en er zwerft ook nog steeds een SGM-III rond. Wel luxe zeg, een toilet daar :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Dexter »

mb90 schreef:Gisteravond kwam er rond 22:30 uur een lange SPENO-trein langs Rotterdam Stadion in zuidelijke richting. Gelukkig waren er geen stootjukken in de buurt. :P
Die kwam ik gisterennacht tegen op de Markbrug en ze waren bezig het spoor Zlw -> Bd te slijpen. Een mooi vuurwerk dat het gaf met die wind, de vonken sloegen tegen mijn frontruit. Het nachtnet in zuidelijke richting moest onderaan de flyover bij Zlw wachten op het nachtnet in noordelijke richting. Het ging best snel: de terugweg waren ze al bijna in Bdp.

Bee en Webguy: Zo is er bij Staphorst een vaste snelheidsbeperking op het spoor van 110 km/h. Ik ben altijd door oudere machinisten wijsgemaakt dat dat niet perse vanwege de boog is maar omdat het 'Staphorst' is. :lol:
Vallend blad maakt rails glad.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Marc »

Om 08:15 (en enkele keren daarna ook) werd omgeroepen dat trein t32117 niet zou rijden. Er werd een snelbus ingezet tussen Maastricht, Meerssen, Valkenburg en Heerlen. Deze bus kwam pas om 08:35 aanrijden en vertrok om 08:37. Volgens mij ben je even snel in Heerlen als je wacht op trein t32025 (die ook nog uit twee stellen bestond), de bus moest ook nog naar Meerssen en Valkenburg en de reis naar Heerlen zou dan ook zo'n 40 minuten gaan duren (de bus komt dan op dezelfde tijd als de trein aan).
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Etienne »

Na al het slechte nieuws over Metrolijn E (RandstadRail) kan er ook wel eens iets positiefs vermeld worden. De metro van 07.12 reed met -2 rond en we kwamen met zelfs -4 aan op Gvc. *O*
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Klaasje »

webguy schreef:Kwam er vandaag achter dat er geen bus rijdt naar Urk op zondag. Nou ligt dat gehucht al aan het einde der aarde, maar lijn 141 Zwolle - Urk rijdt zaterdags door naar Urk, maar zondag niet, en keert op busstation Emmeloord. Ik vermoed dat het goed uitkomt voor de chauffeursdiensten: je kan precies in een uur van Kampen naar Emmeloord en weer terug.
Maar ik was dus een keertje naar m'n oma gegaan die in Emmeloord West woont, en 20 minuten lopen had ik geen zin in... Werd dus toch maar opgehaald.
Even voor jullie beeldvorming:
Tijdens de vorige aanbesteding van de Concessie IJsselmond werd het door ambtenaren van Urk als heiligschennis gezien toen de provincie vroeg of er op zondag een bus naar Urk moest rijden.
Tijdens het voortraject van de nu mislukte aanbesteding is er vanuit Urk de vraag geweest of er toch alsjeblieft een belbus kon komen op zondag. Ook binnen hechte christelijke gemeenschappen zijn er discussies over hoe precies om te gaan met de zondag.
@Webguy: Alternatief?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door webguy »

Nja, het ging over de 20 minuten van Emmeloord Busstation naar Emmeloord West, m'n oma heeft ons in Kampen gehaald op de heenweg, terugweg met de 141 vanaf het busstation waar we naartoe werden gebracht...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Suus »

Heb vanochtend weer mogen genieten van het dagelijkse reilen en zeilen bij de NS in Alphen aan den Rijn, alleen liep het dit keer net iets anders dan gebruikelijk :D

Gezellig op het station van Boskoop, wachtend op de trein van 9:00 naar Leiden, kwam het bericht dat de trein 10 minuten vertraging had. Uiteindelijk kwam de trein exact 10 minuten te laat aanrijden, en werd de rit naar Alphen voortgezet. Aangezien we bij aankomst in Alphen slechts een paar minuten voor de s8800 naar Leiden zaten, en we moesten wachten op de tegentrein naar Gouda werden de meeste treinreizigers al aardig zenuwachtig: De standaardprocedure is dat de s19500 dan in Alphen wordt opgeheven en dat hij dan vanzelf wel weer de omloop oppakt. En al bij aankomst werden de standaard spoorwijzigingen al omgeroepen:
1. s8800 naar Leiden
2. s19500 naar Gouda
3. s19500 naar Leiden, maar met +15 dus

En toen gebeurde het: De s8800 naar Leiden had een vertraging van 5 minuten, de s19500 naar Gouda kwam binnen en wonder boven wonder stuurde men de s19500 naar Leiden gewoon weg, gefrustreerde reizigers op spoor 1 achterlatend. Bij Hazerwoude Rijndijk werd er gekruist met de s8800 naar Utrecht, en uiteindelijk kwam de trein 2 minuten voor vertrektijd richting Alphen aan in Leiden. Wat bleek: Er moest een stelletje afgetrapt worden, omdat de trein in een omloop zat die over zou gaan in de s9500 in Alphen op de terugrit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Klaasje »

Zojuist had ik goed oplettende buschauffeur op buslijn 152 Almere - Amsterdam. Er stapte iemand in Almere stad met een abonnement in. Dit abonnement werd goed bekeken door de buschauffeur. Kennelijk was het een 1-ster 5865 abbo omdat de chauffeur bij Gooise poort de bus stilzette en het volgende omriep: "Voor de jongeman achterin met het 1-ster abonnement is dit de eindhalte tenzij je een kaartje van 5 euro koopt" De reiziger in kwestie bleef rustig zitten. Toen kwam de chauffeur naar achter, wees de jongeman aan, en zei "je mag kiezen. Je stapt uit of je koopt nu een kaartje." Toen koos meneer eieren voor zij geld en stapte uit. Zijn twee vrienden lachten hem vervolgens uit.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Etienne »

Klaasje schreef:Zojuist had ik goed oplettende buschauffeur op buslijn 152 Almere - Amsterdam. Er stapte iemand in Almere stad met een abonnement in. Dit abonnement werd goed bekeken door de buschauffeur. Kennelijk was het een 1-ster 5865 abbo omdat de chauffeur bij Gooise poort de bus stilzette en het volgende omriep: "Voor de jongeman achterin met het 1-ster abonnement is dit de eindhalte tenzij je een kaartje van 5 euro koopt" De reiziger in kwestie bleef rustig zitten. Toen kwam de chauffeur naar achter, wees de jongeman aan, en zei "je mag kiezen. Je stapt uit of je koopt nu een kaartje." Toen koos meneer eieren voor zij geld en stapte uit. Zijn twee vrienden lachten hem vervolgens uit.
Ah, dat heb ik ook al eens meegemaakt. Ikzelf had een OV-Chipkaart, maar een 3-tal klasgenoten kon bijstempelen op de zonegrens :P
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
GTW
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 17:06

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door GTW »

Oohw was het hier niet 110 collega? nee joh kachel maar lekker verder met 140. het is toch maar Staphorst en op zondag tussen 05.00 en 12.00 tyfoneer je van het begin tot het einde van Staphorst :oops: :D
spoorkilometers 2011: 1458 km.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door fogeltje »

Klaasje schreef:Zojuist had ik goed oplettende buschauffeur op buslijn 152 Almere - Amsterdam. Er stapte iemand in Almere stad met een abonnement in. Dit abonnement werd goed bekeken door de buschauffeur. Kennelijk was het een 1-ster 5865 abbo omdat de chauffeur bij Gooise poort de bus stilzette en het volgende omriep: "Voor de jongeman achterin met het 1-ster abonnement is dit de eindhalte tenzij je een kaartje van 5 euro koopt" De reiziger in kwestie bleef rustig zitten. Toen kwam de chauffeur naar achter, wees de jongeman aan, en zei "je mag kiezen. Je stapt uit of je koopt nu een kaartje." Toen koos meneer eieren voor zij geld en stapte uit. Zijn twee vrienden lachten hem vervolgens uit.
Heb ik in het verleden ook wel eens meegemaakt op lijn 99 Uden - Nijmegen. Het Brabantse dagkaartje was tot net over de provinciegrens geldig. Bij die halte zette de chauffeur de bus stil en riep om dat alle mensen met een dagkaartje moesten komen bijstempelen, een kaartje kopen of mochten uitstappen. Ik was zowaar de enige die reeds bij de instap er al een kaartje bij bekocht had, de rest was op goed geluk gaan reizen in de hoop dat ze het laatste stuk zwart konden reizen. Helaas zijn die situaties uitzonderlijk.
"Een touringcar is geen bus"
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door find_your_spot »

fogeltje schreef:Bij die halte zette de chauffeur de bus stil en riep om dat alle mensen met een dagkaartje moesten komen bijstempelen, een kaartje kopen of mochten uitstappen.
Krijgen buschauffeurs daar extra salaris voor om dat soort controle acties uit te voeren?
For Your Railroad Adventures
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Ennes »

find_your_spot schreef:
fogeltje schreef:Bij die halte zette de chauffeur de bus stil en riep om dat alle mensen met een dagkaartje moesten komen bijstempelen, een kaartje kopen of mochten uitstappen.
Krijgen buschauffeurs daar extra salaris voor om dat soort controle acties uit te voeren?
Nee maar dat kan hij achteraf declareren op een model: 707.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Caspar »

GTW schreef:Oohw was het hier niet 110 collega? nee joh kachel maar lekker verder met 140. het is toch maar Staphorst en op zondag tussen 05.00 en 12.00 tyfoneer je van het begin tot het einde van Staphorst :oops: :D
Huh waar reageer je op?

Verder, ik heb 2 jaar geleden eens een heel gezin zien staan wachten op de bushalte van Emmeloord op een bus naar Urk. Vrouw op haar beste Nederlands: Wanneer vertrekt hier de eerstvolgende bus naar Urk? Chauffeur van andere bus: Morgenochtend weer mevrouw. Op zondag rijden er geen bussen naar Urk. Mw: Ja maar het is nu maandag...(2e paasdag) Chauffeur, nee voor ons is het zondag, pasen. Mw Pasen? Dat ken ik niet, ik moet naar mijn zoon in Urk. Chauffeur: Ja dan moet u maar een taxi zoeken of een hotel pakken.
(gezin kwam denk uit Algarije ofzo)

Over onhandige situaties voor buitenlanders gesproken, ik heb op 31 december 2009 dienst gehad 's avonds, en zag op een camera beeld een heel gezin staan met hutkoffers op Amsterdam centraal rond 22.00u op perron 13b. Het station was verder natuurlijk totaal verlaten. Ik denk, roep even in 2 talen (Engels plus NL) om dat het gezin op spoor 13b wordt verzocht naar de service balie te gaan. Uiteraard geen beweging te signaleren bij hun. Vervolgens maar de PLP (=perronopzichter) erheen gestuurd om die mensen wat uitleg te geven.

Ik vind het altijd wel wat treurigs hebben dat soort situaties.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door fogeltje »

find_your_spot schreef:
fogeltje schreef:Bij die halte zette de chauffeur de bus stil en riep om dat alle mensen met een dagkaartje moesten komen bijstempelen, een kaartje kopen of mochten uitstappen.
Krijgen buschauffeurs daar extra salaris voor om dat soort controle acties uit te voeren?
Nee, sterker nog, het overgrote deel van de chauffeurs kan het geen bal schelen. Ze controleren alleen bij instap en als dan een kaartje halverwege de rit verloopt, dan zal ze dat een worst wezen. Uiteindelijk is de klant zelf verantwoordelijk voor een geldig vervoersbewijs en als een controleploeg instapt zal deze ook het haasje zijn. Bovendien zeggen veel chauffeurs ook dat het gewoon niet om bij te houden is wie nu allemaal met een dagkaart nog in de bus zit als de bus in Nederasselt aankomt. Daar kan ik me ook wel iets bij voorstellen.

Overigens wordt er ook bij instap vaak niet goed gekeken als iemand overstapt of met een abonnement instapt. Dan denken de meesten "het zal wel goed zijn". Ik heb ooit drie dagen met een verlopen abonnement gereisd zonder dat ik het in de gaten had (het nieuwe zat er wel al onder, dus ik heb niet zwart gereisd). Vorige week was de stempel van de chauffeur vrij onleesbaar (slecht geïnkt denk ik) maar de chauffeur in de 99 knikte gewoon echt te kijken (en je moest de kaart wel voor je neus houden om te zien dat het een geldige stempel was).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Cookie »

Achja, zwartrijden wordt in het GGD-gebied ook wel makkelijk gemaakt bij QBuzz: elke student kan daar gewoon gaan zitten op vertoon van de OV-Studentenkaart, ongeacht of hij/zij week- of weekend-OV heeft. Chipkaartapparatuur is in de bussen nog niet aanwezig, inchecken is dus niet mogelijk en controle door de chauffeur ook niet. Controleploegen heb ik daar ook nog nooit gezien.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door fogeltje »

Cookie-O-Fiel schreef:Achja, zwartrijden wordt in het GGD-gebied ook wel makkelijk gemaakt bij QBuzz: elke student kan daar gewoon gaan zitten op vertoon van de OV-Studentenkaart, ongeacht of hij/zij week- of weekend-OV heeft. Chipkaartapparatuur is in de bussen nog niet aanwezig, inchecken is dus niet mogelijk en controle door de chauffeur ook niet. Controleploegen heb ik daar ook nog nooit gezien.
Dat werkt in principe overal waar geen chipkaart apparatuur is (touringcarren) of wanneer de lezers (tijdelijk) niet werken. En veel mensen maken er ook misbruik van denk ik als hun reisrecht is vervallen. Dan geeft het ding een storing (geen geldig product en geen saldo) en dan hangen ze een verhaal op dat het dan een fout van het systeem moet zijn of de kaart geblokkeerd is wegens te vaak vergeten uit te checken terwijl er gewoon geen reisrecht meer opstaat (heb ooit in de Heyendaalboemel iemand daarover horen opscheppen. We komen aan bij Heyendaal en toen stonden controleurs klaar met kaartlezers. Helaas had ik geen afspraak, anders was ik even op het bankje gaan zitten om het schouwspel te aanschouwen, hij zag de controleurs namelijk pas toen hij was uitgestapt).
"Een touringcar is geen bus"
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door find_your_spot »

fogeltje schreef: Ik heb ooit drie dagen met een verlopen abonnement gereisd zonder dat ik het in de gaten had (het nieuwe zat er wel al onder,
Geloof het of niet, ik heb 9 maanden met mijn verlopen jaarabonnement gereisd,
Afbeelding
uiteraard had ik een nieuwe week coupon + stamkaart in mijn tas zitten.
Cookie-O-Fiel schreef:Chipkaartapparatuur is in de bussen nog niet aanwezig,
Inmiddels is 98% van de bussen voorzien van kaartlezers bij Qbuzz Groningen Drente.

Alleen is de benodigde software nog niet geleverd, dus staan alle kaartlezers nog uit.
Laatst gewijzigd door find_your_spot op ma 24 jan 2011, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door Daniel »

Hopelijk zaten er in de achterste helft van het voorste treinstel van de t2856 geen reizigers die naar buiten wensten te kijken... dat was namelijk niet meer mogelijk :shock: . Zelden zo'n dichtgeverfd treinstel in dienst gezien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Bericht door JeePee »

find_your_spot schreef:Inmiddels is 98% van de bussen voorzien van kaartlezers bij Qbuzz Groningen Drente.

Alleen is de benodigde software nog niet geleverd, dus staan alle kaartlezers nog uit.
Software doet het wel, hardware is er nog niet allemaal. Daarom staat t uit ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten