Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter wereld

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Daniel »

Vinny schreef:
Dat is alleen in de spits en dan ook nog eens alleen met voortreinen
En wanneer hebben we perroncapaciteit nodig? Op zondagavond om 23.30 zeker? :roll:
Ach, laat die voortrein gerust keren in Utrecht... dan staat 'ie er nog vier minuten langer een perron bezet te houden :mrgreen: Uitgaan van de huidige dienstregeling is niet meer dan logisch, die ligt immers nogal muurvast door de knopen elders.
Spoorboekjeloos reizen: Aan komen rijden. Reizigers lossen. Kop maken. Reizigers in laten stappen. Wegwezen. Kan in vijf minuten. :D
Wat heeft dat met spoorboekjeloos reizen te maken? Dat het niet uitmaakt dat je de kering niet haalt omdat er toch geen vertrektijd gepubliceert is? :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Wubbo »

Deze discussie ontspoort en lijkt ondertussen meer iets voor een eigen topic. Maar vooruit: voortrein keren op voortrein is net zo lang als normale NoordOost keren op normale NoordOost (gezien vanuit Amersfoort) en is dus 12 minuten. Er van uit gaande dat je de NoordOost knipt in Utrecht en dat je de Haagse poot gaat keren op de s2000 (wat betekent dat er 1 minuut geschoven moet worden met aankomst- en vertrektijden om dat technisch mogelijk te maken) en dat je de Rotterdamse poot keert op zichzelf kun je het af met de huidige perroncapaciteit (3-4 sporen). De problemen ontstaan pas als je de overige treinen gaat keren: voor de treinen uit Arnhem en Rhenen heb je 3 sporen nodig, voor de treinen uit 's-Hertogenbosch 2, voor de treinen uit Amsterdam 3. Daarnaast heb je 6 sporen nodig voor de huidige treinseries. Totaal: 17 perronsporen. Als ik spoor 18 en 19 beide tel als 2 sporen heeft Utrecht er nu 16, dus kun je het sowieso niet aan. Bovendien is er nu nog 1 perronspoor buiten dienst voor de verbouwing, en er zijn nu nog 2 sporen over voor bijsturing (18b en 4). Reken je die 3 er nog bij mis je 4 perronsporen. Succes.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Fles »

Wat is een "voortrein"?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Daniel »

Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Fles »

Oh dat ding naar Lw wat 3 minuten eerder vertrekt dan het 14 baks ensemble naar Lw en Gn dus. Is verVIRMen dan niet handiger?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Vinny »

Totaal: 17 perronsporen. Als ik spoor 18 en 19 beide tel als 2 sporen heeft Utrecht er nu 16, dus kun je het sowieso niet aan. Bovendien is er nu nog 1 perronspoor buiten dienst voor de verbouwing, en er zijn nu nog 2 sporen over voor bijsturing (18b en 4). Reken je die 3 er nog bij mis je 4 perronsporen. Succes.
Ik heb het idee dat er dus in principe 2 perronsporen missen, en dat kan simpel worden opgelost door die ook aan te leggen:
http://maps.google.nl/maps?q=52.087755, ... 05466&z=18
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Dexter »

deadlock schreef:
- Trein afbreken, op de parkeerrem zetten, spullen inpakken, jas aantrekken, cabine afsluiten
Moet je nog steeds de trein afbreken aan een kant als hij de andere kant weer opgaat? Ik zie machinisten van kerende treinen trouwens meestal binnen een minuut uit de cabine weglopen.
Ja, dat moet. Je kunt aan de andere kant immers niet de stuurstroom inschakelen en opbouwen, als de stuurstroom aan de andere kant nog in staat en de remkraan niet vergrendeld (achter de pal) is. Overigens, ik beweer ook nergens dat je een half uur doet over dat afbreken, dat is in een minuut gepiept. Ik wilde illustreren dat je een hele reeks handelingen moet doen. En ik ben niet het type mcn dat al onder het binnenrijden in zijn tas duikt, ik hou het liever veilig.
Vinny schreef:Spoorboekjeloos reizen: Aan komen rijden. Reizigers lossen. Kop maken. Reizigers in laten stappen. Wegwezen. Kan in vijf minuten.
Ja tuurlijk kan dat. Met een heel pak extra perronsporen, extra materieel en extra personeel. Als we het op jouw manier zouden gaan doen, moet er een hele ondergrondse verdieping bij onder Ut. Wake up and smell the coffee.
Vallend blad maakt rails glad.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door midnet »

maar om te begiinen klopt het allereerste deel van deze lange discussie niet 100%. Dit soort vrijwel dezelfde enthousiaste reacties komen net zo goed over de spoorwegen van Zwitserland, Japan, etc. Als je het NS-net vergelijkt met andere in grootte vergelijkbare onderdelen van andere netten, zelfs het Britse rond London, kloppen de stellingen ook al niet: daar (soms-niks in deze wereld is 100%) nog frequenter, inzichtelijker, veel meer op tijd, comfortabeler, of wat je ook maar wilt van OV op rails. En overal wordt geklaagd, al is het soms over andere zaken. En zelfs wat NS/NL vrij lang daarbij kon bieden: lagere tarieven, is al lang niet meer zo. Per KM gerekend is het op JR/Japan zelfs vaak wat goedkoper. Zelfs het hete hangijzer van wel/niet geprivatiseerd lijkt er weinig mee te maken te hebben.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Vinny »

Ach dat valt wel mee. Ik wordt alleen zo moe van de opmerking dat we in Nederland kennelijk 10 minuten nodig hebben om een trein om te keren (Dexter vind dat nog te krap) als je kunt zien dat op Zürich HB treinen in 4 minuten kunnen keren.Dat laatste is geen "hogere magie", het is gewoon "gediciplineerder doen waar je als OV medewerker voor betaald wordt". Natuurlijk heeft Zürich ook wel wat meer perronsporen, maar het is nou ook weer geen extreem futuristisch station waar allemaal dingen aan de hand zijn waar we in Nederland nog niet aan toe zijn. Natuurlijk is niet alles in Zwitserland beter, zo kennen ze geen stop-doorschakeling zodat je altijd wortel loopt te schieten bij spoorwegovergangen, maar dat wil niet zeggen dat je niets van de SBB kunt leren :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door deadlock »

Fles schreef:Oh dat ding naar Lw wat 3 minuten eerder vertrekt dan het 14 baks ensemble naar Lw en Gn dus. Is verVIRMen dan niet handiger?
Ik geloof dat die tweede dan in zijn geheel naar Gn doorgaat. Die naar Lw komt trouwens éérder in Zl binnen en vertrekt veel later dan die naar Gn. Hij staat zo'n 8 minuten stil in Zl geloof ik.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Daniel »

Vinny schreef:Ach dat valt wel mee. Ik wordt alleen zo moe van de opmerking dat we in Nederland kennelijk 10 minuten nodig hebben om een trein om te keren (Dexter vind dat nog te krap) als je kunt zien dat op Zürich HB treinen in 4 minuten kunnen keren.
In Nederland kunnen treinen ook in 4 minuten keren (zie s2800 in Utrecht). Het probleem is echter dat dat niet in de huidige dienstregeling past en die ook weer niet heel makkelijk aan te passen is: de NoordOost zit in nogal wat knopen verweven bijvoorbeeld.
En zoals al gezegd: 10 minuten is zo'n beetje het extreemste geval wat 'm meer in de doorkoppelingen zit. Stel dat je de voortrein uit Lw naar Gvc verder laat rijden dan staat 'ie al korter te keren. Maar al te best voor de duidelijkheid in je dienstregeling is dat ook niet (de andere kant op haal je die koppeling niet).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Wubbo »

Ik vraag me vooral af of je keren in 4 minuten structureel voor veel treinseries moet plannen. Stel, je hebt een treinserie Ut-Gvc die aan beide zijden in 4 minuten keert, dan betekent dat dat als je een keer een beetje vertraging oploopt (wat gewoon blijft gebeuren, daar helpt niks tegen) je die niet meer weg krijgt. Het is linksom (in de rijtijden) of rechtsom (in de keertijden): je moet ergens wat buffer hebben.

Of je moet naar een compleet nieuwe manier van treindienst besturen toe, maar dat betekent dat je meer perronsporen nodig hebt (te late trein afrangeren en een nieuwe erin zetten die op tijd kan vertrekken) en compleet andere spoorlay-outs. Die combi is niet haalbaar.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Ach dat valt wel mee. Ik wordt alleen zo moe van de opmerking dat we in Nederland kennelijk 10 minuten nodig hebben om een trein om te keren (Dexter vind dat nog te krap) als je kunt zien dat op Zürich HB treinen in 4 minuten kunnen keren.
Daar is helemaal geen 10 minuten voor nodig, zoals Daniel al zei zijn er ook treinseries die dat in veel kortere tijd doen (en nog wel in Utrecht op dezelfde corridor, namelijk Rotterdam - Utrecht - Amersfoort). Die tijd (10 minuten) die er staat voor het keren van de voortreinen is eerder veroorzaakt door andere afhankelijkheden (aansluitingen, patroontijden) dan door de fysieke onmogelijkheid om de trein in 4 minuten weer de andere kant op te laten rijden. Het ligt dus ook niet aan de medewerkers, maar aan de planning van NS en aan de beschikbare spoorcapaciteit in Utrecht.
.....
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 26 apr 2010, 17:59

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door ..... »

Even een oplossing in een hele andere richting: Als je de spoorlijn Utrecht-Amersfoort omlegt naar de Oostzijde van Utrecht ben je in zijn geheel af van alle kopmakende treinen op de NoordOost en heb je in een klap een stuk meer mogelijkheden op Utrecht Centraal. Bovendien creëert dat ook ruimte voor stations bij Galgenwaard, De Uithof en Zeist. Vooral een station bij De Uithof kan bovendien bijdragen aan het oplossen van de vervoersproblemen van Utrecht.

Nou zal dat in het geheel niet goedkoop worden, maar datzelfde geldt voor diverse ingrijpende wijzigingen aan de infrastructuur te Utrecht Centraal.
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Snorkel »

Dit laatste idee vind ik wel wat voor te zeggen. Het neemt waarschijnlijk ook de noodzaak van de tramverbinding weg.

Als vooral de Uithof een Intercity station zou worden, dan kunnen de stoptreinen van/naar Hilversum en Baarn ook via de nieuwe oostboog, en Zwl-Ut zou Overvecht kunnen blijven bedienen.

Is de oude Maliebaan route nog enigzins een bruikbare optie voor heropening ? Of is die route niet zinnig geoeg ?

Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Wubbo »

Daarmee bereik je de Uithof niet, en je kan via die route Utrecht Centraal niet rechtstreeks bereiken (alleen met kopmaken ergens bij Lunetten, waar nu geen sporen meer voor liggen).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Vinny »

Je kunt wel een spoorlijn van Utrecht Centraal naar de Uithof aanleggen, maar dat gaat een boel veel geld kosten. Een andere optie is om een boog aan te leggen van de Maliebaanspoorlijn naar de spoorlijn richting Utrecht Centraal. Dat kost een paar huizen (en als je het goed wilt doen, ook een fly-over). Niet erg haalbaar dus.

Een totaal andere opzet is mogelijk eens de spoorlijn naar Breda aangelegd wordt:
IC Leeuwarden - Amersfoort - Utrecht - Breda
IC Rotterdam/Den Haag - Utrecht - Arnhem (terug)
IC Schiphol - Eindhoven - Maastricht
IC Den Helder - Nijmegen
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
.....
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 26 apr 2010, 17:59

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door ..... »

Ik zal het nog iets verder uitwerken:

Het komt er op neer dat je de spoorlijnen Utrecht-Arnhem en Utrecht Amersfoort iets ten Oosten van De Uithof samenbundelt en een station aan de Zuidgrens van De Uithof aandoen. Daar gaat het spoor verder om via Galgenwaard aan te sluiten op het oude tracé van Utrecht-Arnhem, ter hoogte van de Waterlinieweg. Utrecht Overvecht blijft gewoon in gebruik voor de treinen op de Gooilijn.

De enige problemen die ik voorzie hebben betrekking op de aansluiting op het oude tracé van Utrecht-Amersfoort. Er zullen bij Bilthoven/Den Dolder toch een paar huizen plat moeten of er dient een tunnel te komen aldaar.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Dexter »

Vinny schreef:Ach dat valt wel mee. Ik wordt alleen zo moe van de opmerking dat we in Nederland kennelijk 10 minuten nodig hebben om een trein om te keren (Dexter vind dat nog te krap) als je kunt zien dat op Zürich HB treinen in 4 minuten kunnen keren.Dat laatste is geen "hogere magie", het is gewoon "gediciplineerder doen waar je als OV medewerker voor betaald wordt".
@Vinny: En ik word zo onderhand moe van die bureau-mentaliteit en dat ge-Zürich en ge-Tokyo van jou en dat je halstarrig alles maar door een buitenlandse bril blijft bekijken. Ik beschrijf en bekijk het liever vanuit de dagelijkse praktijk, waarin ik elke dag mag werken. Maar ja ach, ik ben volgens jou slechts een OV-medewerker die niet gedisciplineerd genoeg is om te doen waar ik voor betaald krijg (want zo vat ik dat op). Ik heb je meerdere malen uitgenodigd om mee te kijken in de praktijk, maar als je op zo'n toer gaat doet dat voor mij de (cabine-)deur dicht.

Tuurlijk is het mogelijk om een trein te keren binnen 10 minuten, ik beweer ook nergens dat dat niet kan en sterker nog: Ik loop me elke dag op bv. Asd de blaren om het in die 10 minuten te halen, spits of geen spits, 4 of 12 bakken, maakt niet uit. Maar ideaal is het niet en het gaat vaak ten koste van de punctualiteit. Wil je tijdens de spits een lange trein kort keren, dan moet je dat met een aflosmachinist doen en moet er dus extra personeel bij. Jij wil graag corridor-rijden en alle treinseries knippen? Dat kan, maar nogmaals: Dan moeten er extra perronsporen en extra materieel bij.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Vinny »

Rustig maar Dexter, ik heb veel respect voor al het personeel en gun ze ook zeker het beste. Alleen de tijd dat er bomen met gouden bladeren in de achtertuin van de Inktpot stonden is definitief geweest. Het moet dus allemaal een stukje zuiniger, zeker omdat de reiziger (zie: Fyra) ook niet extra voor zijn treinkaartje wil betalen en je niet oneindig de pot met belastinggeld kan (en wilt) plunderen... ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Ennes »

Vinny schreef:Rustig maar Dexter, ik heb veel respect voor al het personeel en gun ze ook zeker het beste. Alleen de tijd dat er bomen met gouden bladeren in de achtertuin van de Inktpot stonden is definitief geweest. Het moet dus allemaal een stukje zuiniger, zeker omdat de reiziger (zie: Fyra) ook niet extra voor zijn treinkaartje wil betalen en je niet oneindig de pot met belastinggeld kan (en wilt) plunderen... ;)
Dus dat betekent dat men het onmogelijke moet gaan doen, wat grote gevolgen voor de veiligheid kan gaan hebben?
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Suus »

Je kan de belastingpot gerust blijven plunderen, je moet er alleen voor zorgen dat hij ook netjes gevuld wordt. Maar de overheid heeft het er zelf naar gemaakt dat ze veel belastinggeld willen zien terwijl steeds meer voorzieningen zijn afgestoten. Kortom, de burger wil gewoon waar voor zijn geld, en de VVD moet nu haar eigen troep opruimen, al verkopen ze het als de troep van de PvdA.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door AppleMoose »

Zowel de VVD als de PvdA en ook D66 zijn hier schuldig aan. Ze geven elkaar wel lekker de schuld, maar ze hebben toch bijna 8 jaar lang in 1 kabinet gezeten hoor!
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Suus »

Je moet de problemen iets eerder zoeken: Lubbers I en II. Daar had minez een sleutelrol, daar begonnen de privatiseringen en de VVD had daarbij de leidende rol. Het is trouwens ook opmerkelijk te noemen dat Lubbers een begrotingsgat moet dichten dat NA het kabinet Den Uyl is ontstaan. Dat was Van Agt I met de CDA en de VVD. Van Agt II was met de PvdA, maar dat viel al zo'n beetje voordat het kabinet bij de koningin was geweest :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Vinny »

Dus dat betekent dat men het onmogelijke moet gaan doen, wat grote gevolgen voor de veiligheid kan gaan hebben?
Niemand vraagt het onmogelijke. En als het wel gevraagd wordt, wordt het onmogelijke niet aangeboden. Dat kan niet, omdat het onmogelijk is. Wat wel kan is kijken hoe ze in het buitenland werkt. En als het daar werkt, dan kan het in Nederland ook. Ik herhaal mezelf: in Zwitserland en Japan rijden de treinen niet bij bosjes tegen elkaar aan, dus kennelijk kan daar wel veilig een metro-achtige dienstregeling gedraaid worden.
Je kan de belastingpot gerust blijven plunderen, je moet er alleen voor zorgen dat hij ook netjes gevuld wordt. Maar de overheid heeft het er zelf naar gemaakt dat ze veel belastinggeld willen zien terwijl steeds meer voorzieningen zijn afgestoten. Kortom, de burger wil gewoon waar voor zijn geld, en de VVD moet nu haar eigen troep opruimen, al verkopen ze het als de troep van de PvdA.
De overheid is een waterhoofd geworden dat zich niet (meer) met de kerntaken van openbaar bestuur bezighoudt. Daar is het wat mij betreft misgegaan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten