Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter wereld

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Ennes »

Vinny schreef:
Dus dat betekent dat men het onmogelijke moet gaan doen, wat grote gevolgen voor de veiligheid kan gaan hebben?
Niemand vraagt het onmogelijke. En als het wel gevraagd wordt, wordt het onmogelijke niet aangeboden. Dat kan niet, omdat het onmogelijk is. Wat wel kan is kijken hoe ze in het buitenland werkt. En als het daar werkt, dan kan het in Nederland ook. Ik herhaal mezelf: in Zwitserland en Japan rijden de treinen niet bij bosjes tegen elkaar aan, dus kennelijk kan daar wel veilig een metro-achtige dienstregeling gedraaid worden.
Je kan de belastingpot gerust blijven plunderen, je moet er alleen voor zorgen dat hij ook netjes gevuld wordt. Maar de overheid heeft het er zelf naar gemaakt dat ze veel belastinggeld willen zien terwijl steeds meer voorzieningen zijn afgestoten. Kortom, de burger wil gewoon waar voor zijn geld, en de VVD moet nu haar eigen troep opruimen, al verkopen ze het als de troep van de PvdA.
De overheid is een waterhoofd geworden dat zich niet (meer) met de kerntaken van openbaar bestuur bezighoudt. Daar is het wat mij betreft misgegaan.
En ja hoor... we zijn er weer!!! Wanneer besef je nu eens dat een situatie in het buitenland niet 1:1vertaald kan worden naar de Nederlandse situatie. Eigenlijk begrijp ik niet goed wat je hier nog doet als alles daar zoveel beter is!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Wubbo »

De buitenlandse situatie kan niet 1:1 vertaald worden op de Nederlandse. Maar je kan wel leren van wat ze doen en je erdoor laten inspireren in plaats van steeds zelf het wiel uitvinden. Het is waanzin om te denken dat er in Nederland niks beter kan en dat we alles zelf uit moeten vinden.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Ennes »

Wubbo schreef:De buitenlandse situatie kan niet 1:1 vertaald worden op de Nederlandse. Maar je kan wel leren van wat ze doen en je erdoor laten inspireren in plaats van steeds zelf het wiel uitvinden. Het is waanzin om te denken dat er in Nederland niks beter kan en dat we alles zelf uit moeten vinden.
ik zal nooit zeggen dat het hier niet beter kan. Er is genoeg wat kan verbeteren, waarbij zeker gebruik gemaakt zou kunnen worden van buitenlandse expertise, maar constant dat geneuzel over Zurich en het gezeik over NL komt me beetje de strot uit.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Suus »

Iedereen heeft wel een wensenlijstje (ik ook), maar ik denk dat iedereen moet accepteren dat bepaalde wensen meer wegen dan anderen, en dat zowel de reiziger als het personeel wel concessies moet doen om die wensen met zijn allen te kunnen verwezelijken.

Ik zou bijvoorbeeld graag zien dat treinen sneller over de emplacementen stations in- en uit kunnen rijden. Spoorwegpersoneel schijnt daar op de een of andere manier mordicus tegen te zijn op de manier zoals ProRail dat beoogd, maargoed.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door deadlock »

Ennes schreef:ik zal nooit zeggen dat het hier niet beter kan. Er is genoeg wat kan verbeteren, waarbij zeker gebruik gemaakt zou kunnen worden van buitenlandse expertise, maar constant dat geneuzel over Zurich en het gezeik over NL komt me beetje de strot uit.
Heb je ook argumenten?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Dexter »

Vinny schreef:Ik herhaal mezelf: in Zwitserland en Japan rijden de treinen niet bij bosjes tegen elkaar aan, dus kennelijk kan daar wel veilig een metro-achtige dienstregeling gedraaid worden.
Tegen welke prijs en met welke opzet doen ze dat daar? Hoeveel extra personeel en materieel zijn daar kwijt? En zijn die spoorwegmaatschappijen daar publieke of private ondernemingen? Hier rijden de treinen ook niet bij bosjes op elkaar en als dat eens voorvalt wordt het meteen zo ontzettend breed uitgemeten in de media dat het heel wat lijkt.

Nogmaals: Metro-achtige dienstregelingen zijn hier niet overal haalbaar zonder grootschalige infrastructurele maatregelen. Ik heb in genoeg projecten (ETMET#1, Routelint, EZR - Energie Zuinig Rijden) gezeten om te zien dat dat niet op elk baanvak en onder alle omstandigheden werkt. Probeer je eens in te denken hoe de dienstregeling er vandaag de dag zou uitzien op baanvakken als Hfd - Asra, Gpda - Wp, Asd - Ut, Ledn - Gv/Gvc, Rtd - Ddr of Ehv - Tb/Btl als deze baanvakken niet waren verdubbeld.
Bee schreef:Ik zou bijvoorbeeld graag zien dat treinen sneller over de emplacementen stations in- en uit kunnen rijden. Spoorwegpersoneel schijnt daar op de een of andere manier mordicus tegen te zijn op de manier zoals ProRail dat beoogd, maargoed.
Mag ik vragen hoe je aan die wijsheid komt? Ik heb er namelijk nog nooit iets over gehoord, sterker nog: De meeste machinisten waaronder ikzelf vinden het veel prettiger om sneller een station binnen te kunnen rijden en vlotter te kunnen vertrekken. Dat is nu juist waar je de meeste rijtijdwinst uit kunt halen en vertragingen mee kan inhalen. Als rijdend personeel hebben we tegenwoordig overigens helemaal niets meer te zeggen over hoe de infra wordt vormgegeven.
Vallend blad maakt rails glad.
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Snorkel »

Dexter schreef: Tuurlijk is het mogelijk om een trein te keren binnen 10 minuten, .........

Wil je tijdens de spits een lange trein kort keren, dan moet je dat met een aflosmachinist doen en moet er dus extra personeel bij. Jij wil graag corridor-rijden en alle treinseries knippen? Dat kan, maar nogmaals: Dan moeten er extra perronsporen en extra materieel bij.
Dexter, hoe los je dan het probleem op van 1 stuurstroomsleutel en rijkrurk per trein(stel) als je met b.v. 1 lange trein of 1x VIRM6 te maken hebt ?

Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Vinny »

ik zal nooit zeggen dat het hier niet beter kan. Er is genoeg wat kan verbeteren, waarbij zeker gebruik gemaakt zou kunnen worden van buitenlandse expertise, maar constant dat geneuzel over Zurich en het gezeik over NL komt me beetje de strot uit.
Topic titel: "Het beste spoorbedrijf ter wereld". Nou daar valt wel wat op af te dingen dus. ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Klaasje »

Wat betreft Japan..: Dit document.
Als je dat leest en interpreteert dan zou dat in een Nederlandse situatie het volgende betekenen:
  • Stations inrichten op Corridors (om de beveiliging en het spoorontwerp simpel te houden én om hierdoor hoge in-/uitrijsnelheden mogelijk te maken.)
  • Korte seinafstanden + beveiliging die remafstanden materieel-specifiek berekend (Dat kan al met ERTMS L2)
  • Korte inhalingen van stoptreinen d.m.v. perron langs een kort inhaalspoor. (Alleen mogelijk als punt hierboven behaald is.)
  • Capaciteit maar in een richting optimaliseren in de beveiliging. (bij gebruik 1 (van 2) spoor(en) in twee richtingen kan er toch niet kort gevolgd worden. Dit voorkomt nl. dat de beveiliging in de vaste rijrichting niet optimaal kan worden ingericht.)
  • Kort keren met wisselmachinist. (ja kost misschien geld, levert wel spoorcapaciteit op waardoor de infrakosten lager zouden kunnen zijn.)
Al mis ik in dit verhaal helaas wel de goederentreinen. Daarnaast neem ik aan dat de opstel- en werkplaatsen niet in station Tokio liggen.
Als we dat willen.. Zal er toch echt geïnvesteerd moeten worden in betrouwbaar materieel en moet het huidige beveiligingskoppel (NS54 seinen+ATB EG+VV) toch echt overboord. Daarnaast moet de nieuwe beveiliging ook betrouwbaar zijn. Om nog maar niet te beginnen over aanpassingen aan het NL-materieel om snel keren mogelijk te maken.
Realistisch op de korte termijn? :N
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Suus »

Logischerwijs wordt de grond vlakbij station Tokyo niet gebruikt voor opstelterreinen of werkplaatsen. Die grond is 100 miljoen miljard Yen waard, daar moeten wolkenkrabbers staan. Zo'n 4 kilometer naar het zuiden, bij Shinagawa, ligt er wel een opstelterrein met werkplaats, en daar is ook een heel groot station waar ook de Shinkansen stopt.

Een mooi voorbeeld van wat er technisch mogelijk is. De Yamanotelijn is de ringlijn van Tokyo, en vervoert dagelijks 3,23 miljoen reizigers per dag. Er zijn 29 stations en een rondje is 34,5 kilometer rijden. Een rondje rijden duurt maar 58 minuten, en rijdt elke 2,5 minuut in de spits (of elke 4 minuten buiten de spits). Moet je nagaan wat voor monsteroperatie dat is. Dan mogen we ons best nietig voelen. Maar dat hoeven we niet. Want wij kunnen gewoon in het hele land uitvoeren dat Japan in een stad doet. Dus zet de graafmachines maar aan en ga lekker herverbouwen, is nog goed voor de bouwsector ook :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Dexter »

Snorkel schreef:Dexter, hoe los je dan het probleem op van 1 stuurstroomsleutel en rijkrurk per trein(stel) als je met b.v. 1 lange trein of 1x VIRM6 te maken hebt ?
Dat geeft op zich niet zoveel problemen, want alle treinstellen met 1 set stuurstroomsleutel en rijrichtingschakelaar zijn korte eenheden. Mat '64 zijn tweetjes, DDAR en mDDM zijn viertjes en elk stel heeft zijn eigen setje, dus als je trein uit zeg, drie tweetjes bestaat, zijn er ook drie stuurstroomsleutels aanwezig, op elk stel een dus voor en achter en kan de trein direct na binnenkomst direct worden overgenomen en gereedgemaakt door een aflosmachinist.

De enige langere treinen met een enkel setje sleutels zijn DDM1 (die zijn zes bakken en dat is nog te overzien) en de ICRm BDs-en, die vrijwel altijd vertrekgereed voorgebracht worden. Behalve in Gvc, maar daar moet je toch al naar voren lopen.

Een VIRM zesje werkt (net als ICMm, SGMm en SLT) met een losse DOM-sleutel, dus daar hoef je niet te slepen met een vaste set sleutels. Daar moet alleen wel de stuurstroom uitgeschakelt zijn, anders kan je die aan de andere kant alsnog niet ontgrendelen.
Vallend blad maakt rails glad.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Fles »

Dexter schreef:
Snorkel schreef:Dexter, hoe los je dan het probleem op van 1 stuurstroomsleutel en rijkrurk per trein(stel) als je met b.v. 1 lange trein of 1x VIRM6 te maken hebt ?
Dat geeft op zich niet zoveel problemen, want alle treinstellen met 1 set stuurstroomsleutel en rijrichtingschakelaar zijn korte eenheden. Mat '64 zijn tweetjes, DDAR en mDDM zijn viertjes en elk stel heeft zijn eigen setje, dus als je trein uit zeg, drie tweetjes bestaat, zijn er ook drie stuurstroomsleutels aanwezig, op elk stel een dus voor en achter en kan de trein direct na binnenkomst direct worden overgenomen en gereedgemaakt door een aflosmachinist.

De enige langere treinen met een enkel setje sleutels zijn DDM1 (die zijn zes bakken en dat is nog te overzien) en de ICRm BDs-en, die vrijwel altijd vertrekgereed voorgebracht worden. Behalve in Gvc, maar daar moet je toch al naar voren lopen.

Een VIRM zesje werkt (net als ICMm, SGMm en SLT) met een losse DOM-sleutel, dus daar hoef je niet te slepen met een vaste set sleutels. Daar moet alleen wel de stuurstroom uitgeschakelt zijn, anders kan je die aan de andere kant alsnog niet ontgrendelen.
Wat is het probleem nou eigenlijk? Net of het een kwartier duurt om naar de andere kant van een zesbaks trein te lopen? :?
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door Dexter »

Er is geen probleem, dat schrijf ik net uitgebreid op. :wink: Je krijgt pas een probleem als je lange treinen van 10 of 12 bakken in je eentje kort moet keren, dus binnen 10 minuten. En dan nog gaat het meestal wel, maar vaak niet op tijd.
Vallend blad maakt rails glad.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Een beetje eerbied voor het beste spoorbedrijf ter werel

Bericht door STF »

Schakelt de stuurstroom eigenlijk een beetje vlot uit bij computergestuurde treinen zoals SLT? Bij de Combino trams in Amsterdam is de computer zo traag met uitschakelen dat de bestuurder al aan de andere kant van de tram (weliswaar slechts 30 meter) is en dan nog dik een halve minuut staat te wachten totdat de meldlamp "andere cabine ingeschakeld" dooft.

Stapt Dexter ineens al aan het begin van het perron uit, zal die zijn trein wel met de afstandsbediening verder langs het perron rijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten