Verbouwing station Rotterdam Centraal
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Op en rond het station is inmiddels te zien dat fase 2 morgen (18 augustus dus) ingaat. Vanaf dan vertrekt alles wat nu van spoor 6/7 vertrekt van spoor 3/4 (op de 1900 na aldus de NS-planner, die blijft op 6) en de Thalys gaat van spoor 4 naar 1b.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Die fase 2 begint toch hetzelfde als fase 1, dus met de sloop van de kap? Lijkt me dan toch wel wat vreemd dat er treinen blijven stoppen op spoor 6...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
De praktijk wijst inderdaad uit dat er geen trein op spoor 6 kan stoppen. De 1900 vertrekt namelijk net als de andere treinen ook van spoor 3.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Inmiddels is men alweer een heel stuk verder dan het laatste bericht. De overkapping van spoor 6/7 is weg en langs spoor 7 ligt nu een tijdelijk perron. De sporen 4, 5 en 6 zijn buiten dienst en daar is het nu een grote bouwput. Hier wat foto's van de werkzaamheden daar, afgelopen maandag genomen.
Een groot gat op de plek waar de sporen 4, 5 en 6 uiteindelijk over de nieuwe voetgangerstunnel gaan:
Onder spoor 7 is uiteraard nog de oude tunnel te zien:
Een klein stukje naar links werd deze paal de grond in gedraaid:
En dan als laatste het dak. Daar zijn nu deze schuin liggende glazen platen te vinden:
Een groot gat op de plek waar de sporen 4, 5 en 6 uiteindelijk over de nieuwe voetgangerstunnel gaan:
Onder spoor 7 is uiteraard nog de oude tunnel te zien:
Een klein stukje naar links werd deze paal de grond in gedraaid:
En dan als laatste het dak. Daar zijn nu deze schuin liggende glazen platen te vinden:
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Slimme bouwers hoor, eerst 'n dak boven de tunnelbouwput bouwen... kunnen ze tenminste droog werken
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Hoop dat als het klaar is dat ze het 's avonds beetje mooi gaan uitlichten zoals "Lisboa Oriënte" bijvoorbeeld, zodat het niet een groot donker hol gaat worden zoals Asd enzo.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Gistermiddag heb ik weer eens een kijkje genomen bij de werkzaamheden. Het dak boven spoor 4/5/6 krijgt al aardig vorm en langs spoor 15 wordt de bebouwing aan de Provenierszijde gesloopt. Hier wat foto's ervan.
Eerst vanaf de erg koude loopbrug bij spoor 11/12 met 10 bakken aan SLT's als t4058 en op de achtergrond het nieuwe dak:
Dan de sloop langs spoor 15. Hier gezien vanaf de plek van de oude liften:
En vanaf de trappen de andere kant op:
Dan het oude en een deel van het nieuwe dak bij elkaar:
En tot slot de sloopwerkzaamheden vanaf het Proveniersplein:
Eerst vanaf de erg koude loopbrug bij spoor 11/12 met 10 bakken aan SLT's als t4058 en op de achtergrond het nieuwe dak:
Dan de sloop langs spoor 15. Hier gezien vanaf de plek van de oude liften:
En vanaf de trappen de andere kant op:
Dan het oude en een deel van het nieuwe dak bij elkaar:
En tot slot de sloopwerkzaamheden vanaf het Proveniersplein:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Wat lijkt die NN-toren ineens een stuk hoger nu dat het stationsgebouw aan de Blijdorpzijde weg is.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Wacht maar tot de hele kap klaar is, wat een klein torentje het nog maar is ;)Dexter schreef:Wat lijkt die NN-toren ineens een stuk hoger nu dat het stationsgebouw aan de Blijdorpzijde weg is.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Vandaag was de loopbrug weer eens open en dus kon ik nu eens goed bekijken hoe spoor 4, 5 en 6 erbij liggen. Na aankomende vrijdag zouden deze sporen immers weer open moeten gaan om een week later (6 februari) te beginnen aan spoor 8 en 9. Zo ziet het eruit vanaf de loopbrug:
Er wordt nog wel gewerkt aan de sporen, zoals hier te zien is bij dit ingezoomde beeld:
Er wordt nog wel gewerkt aan de sporen, zoals hier te zien is bij dit ingezoomde beeld:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
ziet er best wel strak uit zo die kap! hoop dat als jet klaar is dat ze het beetje mooi gaan uitlichten 's avonds, zodat het niet een groot donker gat gaat worden.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Als je zo op die verticale staven kijkt vind ik het er een beetje lelijk uitzien
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Verticale stavenlamar schreef:Als je zo op die verticale staven kijkt vind ik het er een beetje lelijk uitzien
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Inmiddels is deze fase bijna aafgelopen en gan we per 6 februari over naar fase 3 . je staat er niet zo bij stil, maar ineens gaat de bouw hard vooruit.mb90 schreef:Op en rond het station is inmiddels te zien dat fase 2 morgen (18 augustus dus) ingaat.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Sorry, horizontaal. Zie foto's van een paar posts hierbovenEnnes schreef:Verticale stavenlamar schreef:Als je zo op die verticale staven kijkt vind ik het er een beetje lelijk uitzien
Maar ik heb al info :D
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Vanmiddag zijn de kleine tijdelijke 'stootjukjes' aan de Sdm zijde van de sporen 4, 5 en 6 door de aannemer verwijderd.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Sinds zondag zijn spoor 4,6 en 7 weer open en zijn spoor 8 en 9 afgesloten. Voor mij een leuke reden om gisteren weer eens te gaan kijken, want het was ook nog eens lekker weer.
Hier de sporen 4, 5 en 6:
Bij spoor 8/9 zijn de tegels al van het perron verwijderd:
Een stukje verderop, op spoor 13, waren 3 maal Plan V te zien. Iets wat nu steeds minder voorkomt. Hier de V-tjes als Sprinter t4058:
Dan naar de vernieuwde tunnel. Tussen spoor 7 en 8 komen de oude en de vernieuwde bij elkaar:
Later op de avond was ik bij spoor 3/4. Daar is de hele vernieuwde tunnel al te zien:
Dan wat treinen onder de nieuwe kap, want dat is nu zonder zonlicht goed te doen. Hier de loc 2803 met IC t9264 naast de oude lift op spoor 4:
En tot slot SLT 2631 als Sprinter t5175 op spoor 6:
Hier de sporen 4, 5 en 6:
Bij spoor 8/9 zijn de tegels al van het perron verwijderd:
Een stukje verderop, op spoor 13, waren 3 maal Plan V te zien. Iets wat nu steeds minder voorkomt. Hier de V-tjes als Sprinter t4058:
Dan naar de vernieuwde tunnel. Tussen spoor 7 en 8 komen de oude en de vernieuwde bij elkaar:
Later op de avond was ik bij spoor 3/4. Daar is de hele vernieuwde tunnel al te zien:
Dan wat treinen onder de nieuwe kap, want dat is nu zonder zonlicht goed te doen. Hier de loc 2803 met IC t9264 naast de oude lift op spoor 4:
En tot slot SLT 2631 als Sprinter t5175 op spoor 6:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Als het goed is, moeten hier 3 roltrappen naast elkaar passen. Althans, als ik de artist-impressions mag geloven wel.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
http://www.bouwmachineforum.nl/forum/vi ... 74&t=24890
Is van bijna twee weken terug, wisselvernieuwing aan de Dordt'se zijde. Wellicht interessant
Is van bijna twee weken terug, wisselvernieuwing aan de Dordt'se zijde. Wellicht interessant
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Het Thalys-noodperronnetje en het stootjuk tussen spoor 1A/B zouden ook worden verwijderd, maar staan er nog steeds.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Nu het bijna april is, vond het weer eens tijd voor wat foto's. Het schiet weer lekker op. :)
Zo ziet het perron van spoor 8/9 eruit:
Rondom het Stationsplein zijn al de nodige kranen te vinden en er komt er nog eentje bij en niet zo'n kleintje ook (de grootste van Europa):
En in de Conradstraat voor het Groothandelsgebouw krijgt nu ook het busstation al aardig vorm:
Zo ziet het perron van spoor 8/9 eruit:
Rondom het Stationsplein zijn al de nodige kranen te vinden en er komt er nog eentje bij en niet zo'n kleintje ook (de grootste van Europa):
En in de Conradstraat voor het Groothandelsgebouw krijgt nu ook het busstation al aardig vorm:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Hiervoor is die boor (met die BAM vlag) op de foto nu dus bezig met de fundering voor die grote kraan.mb90 schreef:Nu het bijna april is, vond het weer eens tijd voor wat foto's. Het schiet weer lekker op. :)
Rondom het Stationsplein zijn al de nodige kranen te vinden en er komt er nog eentje bij en niet zo'n kleintje ook (de grootste van Europa):
Wat me wel opviel is dat de bussen met de voorkant richting GHG komen te staan.En in de Conradstraat voor het Groothandelsgebouw krijgt nu ook het busstation al aardig vorm:
Er zullen ongetwijfeld displays boven het busplatform komen, maar andersom zou de bestemmingsaanduiding op de bus zelf ook te zien zijn voor reizigers komende vanaf de stationsterminal
Laatst gewijzigd door webguy op wo 30 mar 2011, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto's uit quotes
Reden: Foto's uit quotes
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Misschien heeft dat te maken met de richting waarin ze vertrekken?Ennes schreef:Wat me wel opviel is dat de bussen met de voorkant richting GHG komen te staan.
Er zullen ongetwijfeld displays boven het busplatform komen, maar andersom zou de bestemmingsaanduiding op de bus zelf ook te zien zijn voor reizigers komende vanaf de stationsterminal
En wordt dit al het definitieve busstation, want het was toch de bedoeling dat er een middenperron met 'zaagtand'-halteplaatsen zou komen?
Op het 4e (NS-jargon voor Rtd spoor 8/9: Het 'vierde perron') staan inmiddels alle 8 Y-kolommen overeind, ben benieuwd wanneer het inhijsen van de dwarsbalken voor de overkapping begint.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Ze zijn nu druk bezig met de tijdelijke overkapping en het perron bestraten, zodra dat klaar is gaat spoor 9 weer in dienst en spoor 7 uit dienst, en dan gaan ze het dak erin hijsen moet ergens in mei gebeurenDexter schreef:Misschien heeft dat te maken met de richting waarin ze vertrekken?Ennes schreef:Wat me wel opviel is dat de bussen met de voorkant richting GHG komen te staan.
Er zullen ongetwijfeld displays boven het busplatform komen, maar andersom zou de bestemmingsaanduiding op de bus zelf ook te zien zijn voor reizigers komende vanaf de stationsterminal
En wordt dit al het definitieve busstation, want het was toch de bedoeling dat er een middenperron met 'zaagtand'-halteplaatsen zou komen?
Op het 4e (NS-jargon voor Rtd spoor 8/9: Het 'vierde perron') staan inmiddels alle 8 Y-kolommen overeind, ben benieuwd wanneer het inhijsen van de dwarsbalken voor de overkapping begint.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6471
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Ik hoop wel dat de s2200, s1900, s5100 en s5000 dan weer vanaf een eilandperron gaan vertrekken. Als ik nu 's ochtends in de stationshal loop moet ik gokken of ik nog net de s2200 van 7.41 uur haal op spoor 7 of dat ik vast naar de s1900 op spoor 11 loop van 7.46 uur. Niet echt handig. Ook niet omdat ze nogal van het op het laatste moment spoorwijzigen zijn.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 170 gasten