Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Justin »

Hmmm, dan toch maar eens tijd om voor mijn moeder een ov-chipkaart te halen... Zouden ze nog voor €1 te bestellen zijn :mrgreen: *bus* *O* -o-
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door find_your_spot »

For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Suus »

Die actie is niet geldig in het vervoersgebied van Arriva.

Die hebben hun eigen actie: http://www.arriva.nl/ov-chipkaart/acties-en-nieuws/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Daniel »

Arriva heeft inmiddels meer informatie over de tarieven na invoering OVC op hun site staan. Inclusief tabelletjes waarin tarieven voor wel degelijk rechtstreekse (en dus met ritkaart mogelijke) ritten domweg in ontbreken...

- DAV-gebied
- Hoekse Waard/Goeree-Overflakkee
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Dexter »

Damn, het lukt me maar niet om mijn oude strippenkaarten op te maken. Ik word telkens gematst door hele vriendelijke chauffeurs. Laatst kwam ik uit mijn dienst en toen zei een chauffeur: 'Haha, overstapje zullen we maar zeggen!' :mrgreen:
Vallend blad maakt rails glad.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Stefan »

Daniel schreef:Arriva heeft inmiddels meer informatie over de tarieven na invoering OVC op hun site staan. Inclusief tabelletjes waarin tarieven voor wel degelijk rechtstreekse (en dus met ritkaart mogelijke) ritten domweg in ontbreken...

- DAV-gebied
- Hoekse Waard/Goeree-Overflakkee
Wel knap hoe ze het bij Arriva weer voor elkaar krijgen om er zo'n fijne chaos van te maken. :N
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Daantje »

Dexter schreef:Damn, het lukt me maar niet om mijn oude strippenkaarten op te maken. Ik word telkens gematst door hele vriendelijke chauffeurs. Laatst kwam ik uit mijn dienst en toen zei een chauffeur: 'Haha, overstapje zullen we maar zeggen!' :mrgreen:
Mja, ik zit nog met twee strippen maar alle reisjes die ik maak zijn drie strippen, aaargh :mrgreen:
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door find_your_spot »

Daantje schreef: Mja, ik zit nog met twee strippen maar alle reisjes die ik maak zijn drie strippen, aaargh :mrgreen:
Correctiezegels nodig? :@
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door reisthijs »

Is het ondertussen al duidelijk of en hoe je na 3 februari overal in het DAV-gebied kan reizen met de OV-chipkaart? In de taxibusjes die op sommige lijndiensten rijden is in ieder geval niets van een kaartlezer te zien (komt daar nog verandering in?) en ook over de Merwedelingelijn heb ik nog niets vernomen...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Daniel »

Mag aannemen dat men in die taxibusjes met mobiele lezers gaat werken ofzo, zou een beetje knullig zijn daar alleen ritkaarten in te verkopen. Maar Arriva zwijgt daarover in alle talen.
(De taxibusjes heb ik zelfs gezien met een bordje dat de chipkaart niet geldig was, op lijn 92 naar Rotterdam notabene!)

Op de Arriva site staat dat op de MerwedeLingeLijn "binnenkort" met de chipkaart gereisd kan worden, maar apparatuur heb ik toen ik vorige week in Dordrecht was nog niet gesignaleerd...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Chauf21 »

Bij enkele taxibusjes van Veolia in Haaglanden hebben ze mobiele kaartlezers. Zelf niet gezien, maar ik heb van reizigers gehoord dat ze "het pasje aan de chauffeur moeten geven en dat hij het dan voor een apparaatje houdt".
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Dexter »

Daantje schreef:Mja, ik zit nog met twee strippen maar alle reisjes die ik maak zijn drie strippen, aaargh :mrgreen:
Dan zeg je gewoon tegen de chauffeur: "Ik bied er twee." Knipoog en een lief lachje erbij en wedden dat het lukt? :lol:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Suus »

Vervoerders voeren chipkaart 'gewoon' in
Vervoersbedrijven Connexxion en HTM voeren de ov-chipkaart 'gewoon' volgens de bedoeling op 3 februari in. De bedrijven doen dat ondanks het feit dat onlangs duidelijk is geworden dat er makkelijk fraude te plegen valt met die chipkaarten. In geval van fraude draaien de bedrijven op voor de financiële schade.

Een woordvoerster van Connexxion zei woensdagavond dat de vervoerder er klaar voor is. Het bedrijf gaat 'gewoon' op 3 februari over op de chipkaart. 'De strippenkaart kan eruit'.
Bron: De Volkskrant
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Daniel »

Hoe zit het trouwens eigenlijk met de tariefsverlagingen die er nog moesten komen om de tarieven niet te veel te laten verschillen van de strippenkaarttarieven? Of zat die al verwerkt in de prijsverhoging per 1 januari dit jaar? (Die was immers bij Arriva met slechts 0,001 cent/km erbij vrij beperkt)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Reiziger Delft »

In Haaglanden zijn de tarieven met het ingaan van de nieuwe dienstregeling in december 2010 verlaagd.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Lange_Dre »

Ja verlaagd en wel met 1 cent geloof ik? ik kan er naast zitten maar ik dacht Van 13 cent naar 11 of 12 cent... Dat is nou echt een grote verbetering zeg! :neg: :X
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Reiziger Delft »

Van 13,1 cent naar 11,3 cent is het gegaan per km, voor normale tram en bus.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Daniel »

Dat lijkt inderdaad weinig, maar tikt natuurlijk wel aan hoe langer de afstand wordt.

Bij Arriva zijn de tarieven dus doodleuk verhoogd...
Streekbus Zuid-Holland: 11,8 ct/km naar 11,9 ct/km
Stadsbus Dordrecht: 13,6 ct/km naar 13,7 ct/km
Qliner Zuid-Holland: 15,4 ct/km naar 15,5 ct/km

...waarbij vooral het Qlinertarief aanzienlijk hoger is dan het Wayfarer-tarief. Apart aangezien dat tarief al op afstanden gebaseerd was :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:Hoe zit het trouwens eigenlijk met de tariefsverlagingen die er nog moesten komen om de tarieven niet te veel te laten verschillen van de strippenkaarttarieven?
Als dat het doel is moesten ze maar eens beginnen met het verlagen van het basistarief naar strippenkaartniveau. Dat zou meteen 28 cent verschil maken per rit.
Reiziger Delft schreef:Van 13,1 cent naar 11,3 cent is het gegaan per km, voor normale tram en bus.
Wat niet wil zeggen dat het nu bijzonder goedkoop is, meer gewoon een tarief dat vergelijkbaar is met andere steden. Juist in het stadsvervoer maakt het niet zo veel verschil allemaal: op een doorsnee stadsritje van 5 km scheelt het met deze prijsverlaging 10 cent.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Klaasje »

Daniel schreef:Dat lijkt inderdaad weinig, maar tikt natuurlijk wel aan hoe langer de afstand wordt.

Bij Arriva zijn de tarieven dus doodleuk verhoogd...
Streekbus Zuid-Holland: 11,8 ct/km naar 11,9 ct/km
Stadsbus Dordrecht: 13,6 ct/km naar 13,7 ct/km
Qliner Zuid-Holland: 15,4 ct/km naar 15,5 ct/km

...waarbij vooral het Qlinertarief aanzienlijk hoger is dan het Wayfarer-tarief. Apart aangezien dat tarief al op afstanden gebaseerd was :roll:
Als het goed is zijn op de Wayfarer de tarieven ook verhoogt. Zo goed als landelijk is de 0,9% prijsverhoging (de verhoging van het NVB) per januari aangehouden. Dat betekend inderdaad een chipkaarttarief dat 0,1 ct/km hoger ligt. Kennelijk was er dus ook geen reden om de tarieven te "verlagen" (Dat zou het zijn bij een gelijkblijvende of dalende prijs).
Overigens is er achter de schermen nog het een en ander te doen geweest om de tarieven omdat de vervoerders hogere prijsstijgingen wouden dan vastgesteld. Daarom waren er voorstellen om de regionaal vastgestelde tarieven maar iets meer te verhogen. Dat is, terecht, niet doorgegaan omdat er dan scheefgroei in de tarieven zou ontstaan.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Meltrain »

Vervoerders voeren gekraakte chipkaart 'gewoon' in

DEN HAAG - Vervoersbedrijven Connexxion en HTM voeren de ov-chipkaart 'gewoon' volgens de bedoeling op 3 februari in. De bedrijven doen dat ondanks het feit dat onlangs duidelijk is geworden dat er makkelijk fraude te plegen valt met die chipkaarten. In geval van fraude draaien de bedrijven op voor de financiële schade.

Bron: AD.nl

En uiteraard zet het AD er een foto van een Rotterdamse tram bij.... :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Daniel »

Klaasje schreef:
Daniel schreef:Qliner Zuid-Holland: 15,4 ct/km naar 15,5 ct/km
...waarbij vooral het Qlinertarief aanzienlijk hoger is dan het Wayfarer-tarief. Apart aangezien dat tarief al op afstanden gebaseerd was :roll:
Als het goed is zijn op de Wayfarer de tarieven ook verhoogt.
Dat het Wayfarer tarief ook verhoogd is maakt niet uit, vorig jaar was 't verschil ook al groot... Utrecht Centraal - Gorinchem met de 387 kost met de chipkaart € 7,14 en op de Wayfarer € 5,40. Nog groter is 't verschil in de daluren want dan is 't voordeelurentarief van € 3,30 geldig terwijl de chipkaart überhaupt geen voordeelurentarief rekent!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Klaasje »

Dat is best een groot verschil dan.. Kennelijk is het HOV-tarief dan veel te hoog.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

OV-chipkaart maakt reizen in Zuid-Holland € 2,4 mln. duurder

Bericht door Daniel »

OV-chipkaart maakt reizen in Zuid-Holland € 2,4 mln. duurder
Geplaatst op: donderdag 27 januari 2011 19:53
Laatst bijgewerkt: donderdag 27 januari 2011 19:55


Tarieven Zuid-Hollandse OV-reizen tot 8% omhoog

Persbericht
Zuid-Hollandse reizigers die nu gebruik maken van een blauwe of roze strippenkaart, zijn na de invoering van de OV-chipkaart samen jaarlijks 2,4 miljoen euro duurder uit. Volgens Rover wordt de afspraak dat ‘het reizen met de chipkaart voor de gemiddelde reiziger niet duurder zou worden’ in Zuid-Holland en Haaglanden niet nagekomen en moet het afschaffen van de strippenkaart daarom worden opgeschort. Rover stuurt een brief aan de Tweede Kamer met een toelichting op de wel heel bijzondere manier van de provincie om de “kostenneutraliteit” te berekenen.

Het feit dat de OV-chipkaart inmiddels door iedere PC-gebruiker te manipuleren is, blijkt voor de Zuid-Hollandse vervoerders nog steeds geen reden om het afschaffen van de strippenkaart op te schorten. Rover ziet dit geheel als risico voor de vervoerders maar is bezorgd omdat goedwillende gebruikers op de lange termijn op zouden kunnen draaien voor de fraude door kwaadwillenden. Vooralsnog lijkt de reiziger vooral op te draaien voor de inhaligheid van de vervoerders, gezien het feit dat vaker een creatieve manier gevonden wordt om aan de eis van kostenneutraliteit te voldoen.

De politiek heeft besloten dat de invoering van de OV-chipkaart het reizen gemiddeld niet duurder mag maken. Daarom berekent de Commissie Kist in iedere regio of er sprake is van “kostenneutraliteit”, waarbij de gemiddelde reisprijs gelijk blijft. Zuid-Holland schaft de strippenkaart per 3 februari af. Toch staat in het rapport van de commissie geschreven dat reizigers die nu een strippenkaart in de voorverkoop aanschaffen, in Zuid-Holland samen jaarlijks 2,4 miljoen euro te veel zullen betalen.

Strippenkaartreizigers in het stadsgewest Haaglanden zijn straks samen jaarlijks 1,4 miljoen euro duurder uit, in de overige Zuid-Hollandse gebieden wordt de prijs 1miljoen euro hoger. Dit is een optelsom van reizen die duurder worden en reizen die goedkoper worden. Provincie Zuid-Holland ziet wel een manier om te stellen dat de prijs gemiddeld gelijk blijft door in te calculeren dat het grootste deel van de incidentele reizigers voortaan geen los kaartje meer koopt maar op de OV-chipkaart overstapt. Doordat losse kaartjes duurder zijn, maakt het overstappen op de OV-chipkaart het reizen voor de incidentele reiziger goedkoper. Op deze manier zou een gemiddelde kostenneutraliteit worden bereikt.

Als de kopers van losse kaartjes hun gedrag niet aanpassen, betekent dit dus dat de kostenneutraliteit niet bereikt wordt. In dat geval komt het uit op een prijsverhoging van 4% voor de reizigers in Haaglanden en maar liefst 8% voor andere Zuid-Hollandse reizigers.“Provincie Zuid-Holland heeft op een erg creatieve manier de grenzen van de afspraak opgezocht”, concludeert Rover, “de provincie baseert zich op cijfers die nog niet bestaan. Wij vinden het helemaal niet waarschijnlijk dat incidentele reizigers hun reisgedrag zullen veranderen. maar afgezien daarvan betaalt de reguliere strippenkaartreiziger dus hoe dan ook veel meer dan voorheen”.

Donderdagmiddag houdt de Tweede Kamer een spoeddebat over de fraude met de OV-chipkaart en het afschaffen van de strippenkaart in Zuid-Holland. Rover wijst de Kamer op het niet nakomen van de tariefafspraken door de provincie en vraagt de Kamerleden er bij de Minister op aan te dringen het afschaffen van de strippenkaart op te schorten, totdat duidelijk is hoe dit probleem van teveel betalende reizigers wordt opgelost.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV-chipkaart maakt reizen in Zuid-Holland € 2,4 mln. duu

Bericht door Daniel »

Daniel schreef:Provincie Zuid-Holland ziet wel een manier om te stellen dat de prijs gemiddeld gelijk blijft door in te calculeren dat het grootste deel van de incidentele reizigers voortaan geen los kaartje meer koopt maar op de OV-chipkaart overstapt. Doordat losse kaartjes duurder zijn, maakt het overstappen op de OV-chipkaart het reizen voor de incidentele reiziger goedkoper. Op deze manier zou een gemiddelde kostenneutraliteit worden bereikt.
Wat een kulargument... als ik als voorbeeld een veelgemaakte reis wijk->station/centrum met de stadsdienst van Dordrecht neem dan kost die met een dalkaartje nu € 1,50 en zit het chipkaarttarief ook ergens rondom de € 1,50 (strippenkaarttarief is in bepaalde gevallen zelfs maar 1 euro). Hoezo goedkoper?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 37 gasten